R04_01.PDF
(
485 KB
)
Pobierz
Szablon dla tlumaczy
Rozdział 4. Proste animacje
Poznawanie zasad animacji rozpoczniemy od ożywienia pojedynczego obiektu. Tworzenie złożonych projektów
polega na dodawaniu kolejnych animowanych elementów i uzupełnianiu ich efektami multimedialnymi.
Gwiazda
Ćwiczenie 4.1.
Narysuj obiekt. Zaznacz w dokerze
Timeline
czas życia obiektu.
Sposób wykonania:
1.
Załaduj program Corel R.A.V.E. W tym celu wybierz polecenia
Start
/
Programy
/
CorelDRAW 10
/
Corel R.A.V.E 1.0
.
2.
Po pojawieniu się okna
Welcome to Corel R.A.V.E 1.0
kliknij ikonę
New Movie
.
Rysunek 4.1. Ikona narzędzia Polygon
3.
Wyświetlone zostanie okno programu z pustym arkuszem roboczym. Kliknij widoczną na pasku
Toolbox
ikonę narzędzia
Polygon
(rysunek 4.1). Uaktywnione zostało narzędzie służące do rysowania
wielokątów.
4.
Wciśnij i przytrzymaj klawisz
Ctrl
. Rysowanie figury geometrycznej przy wciśniętym klawiszu
Ctrl
powoduje, że ma ona równe szerokość i wysokość — zamiast elipsy powstaje okrąg, zamiast prostokąta
kwadrat itd.
Rysunek 4.2. Rysowanie wielokąta
5.
Umieść kursor w lewym górnym rogu arkusza roboczego.
6.
Wciśnij i przytrzymaj lewy przycisk myszy.
7.
Przesuń kursor ukośnie w kierunku prawego dolnego rogu arkusza. W trakcie przesuwania kursora
wyświetlany będzie zarys figury (rysunek 4.2). Lewy narożnik przytwierdzony jest do miejsca, w
którym rozpocząłeś rysowanie. Prawy dolny narożnik przemieszcza się wraz z kursorem.
8.
Zwolnij lewy przycisk myszy.
9.
Zwolnij klawisz
Ctrl
.
Rysunek 4.3. Zamiana wielokąta w gwiazdę
10.
Kliknij widoczną na pasku
Property Bar
ikonę
Star
(rysunek 4.3). Wielokąt zmieni się w gwiazdę.
11.
Kliknij widoczny w palecie kolorów kwadrat oznaczony napisem
Black 20%
. Wnętrze figury zostanie
wypełnione kolorem identycznym z kolorem próbki.
Rysunek 4.4. Zaznaczanie pierwszej klatki, w której
widoczny jest obiekt Polygon
12.
W umieść kursor w dokerze
Timeline
na przecięciu klatki o numerze
1
oraz obiektu
Polygon
(rysunek
4.4).
13.
Wciśnij i przytrzymaj lewy przycisk myszy.
14.
Przesuń kursor aż do klatki o numerze
25
. Narysowana została linia wyznaczająca czas życia obiektu
Polygon
.
15.
Zwolnij lewy przycisk myszy.
Najprostszym sposobem tworzenia animacji jest narysowanie obiektu początkowego i różniącego się od niego
wyglądem obiektu końcowego. Następnie należy utworzyć kolejne klatki. W każdej z nich obiekt musi coraz
bardziej zmieniać pewną cechę.
Aby animacja była płynna, należy utworzyć wiele klatek. Obrazy w sąsiednich klatkach są do siebie bliźniaczo
podobne. Dlatego ta metoda animacji określana jest jako
tweening
.
Ćwiczenie 4.2.
Narysuj obiekt, wstaw ramki kluczowe, obróć obiekt i wyświetl animację.
Sposób wykonania:
1.
Wykonaj ćwiczenie 4.1.
Rysunek 4.5. Wskaźnik umieszczony w ramce o
numerze 25
2.
Sprawdź, czy ramka
25
jest zaznaczona (rysunek 4.5).
Rysunek 4.6. Wstawianie ramki kluczowej
3.
Kliknij znajdującą się w dokerze
Timeline
ikonę
Insert Keyframe
(rysunek 4.6).
4.
Na końcach linii informującej o czasie życia obiektu pojawiły się kwadraty; w ten sposób zaznacza się
ramki kluczowe. Możesz wprowadzić zmianę w wyglądzie obiektu — program wyliczy klatki
pośrednie. Kliknij dwukrotnie obiekt. Pojawią się wokół niego strzałki.
Rysunek 4.7. Obracanie obiektu
5.
Umieść kursor na strzałce znajdującej się w prawym górnym rogu obiektu (rysunek 4.7).
6.
Wciśnij lewy przycisk myszy. Obróć obiekt o około trzydzieści stopni zgodnie z ruchem wskazówek
zegara.
7.
Zwolnij lewy przycisk myszy.
Rysunek 4.8. Uruchamianie wyświetlania animacji
8.
Kliknij strzałkę uruchamiającą wyświetlanie animacji (rysunek 4.8). Zapoznaj się wyglądem animacji.
Rysunek 4.9. Zatrzymywanie wyświetlania animacji
9.
Kliknij kwadrat, aby zatrzymać wyświetlanie animacji (rysunek 4.9).
Ćwiczenie 4.3.
Narysuj obiekt i zmień jego położenie i kolor. Wyświetl animację.
Sposób wykonania:
1.
Wykonaj ćwiczenie 4.2.
2.
W dokerze
Timeline
kliknij ramkę o numerze
25
.
3.
Kliknij obiekt.
Rysunek 4.10. Zmiana koloru wypełnienia na czarny
4.
W palecie kolorów kliknij kolor
Black
(rysunek 4.10). W ten sposób zdecydowałeś, że obiekt w klatce o
numerze
25
ma być wypełniony kolorem czarnym. Zatem podczas odtwarzania animacji zmianie ulegać
będzie nie tylko położenie obiektu, lecz także jego kolor.
5.
Kliknij strzałkę uruchamiającą wyświetlanie animacji (rysunek 4.8). Zapoznaj się z wyglądem animacji.
6.
Kliknij kwadrat (rysunek 4.9), aby zatrzymać wyświetlanie animacji.
Ćwiczenie 4.4.
Narysuj obiekt, obejrzyj animację, narysuj ścieżkę i przesuń obiekt wzdłuż ścieżki.
Sposób wykonania:
1.
Wykonaj ćwiczenie 4.3.
Rysunek 4.11. Ikona narzędzie Freehand
2.
Kliknij znajdujące się na pasku
Toolbox
narzędzie
Freehand
(rysunek 4.11).
3.
Posługując się narzędziem
Freehand
, można narysować linię, wzdłuż której będzie się przesuwał
obiekt. Umieść kursor w lewym górnym rogu obszaru roboczego.
4.
Wciśnij i przytrzymaj lewy przycisk myszy.
Rysunek 4.12. Rysowanie linii za pomocą narzędzia
Freehand
5.
Przesuń kursor łukiem w kierunku prawego górnego rogu arkusza roboczego. Podczas przesuwania
kursora na arkuszu będzie pozostawał ślad (rysunek 4.12).
6.
Zwolnij lewy przycisk myszy. Na arkuszu roboczym pozostanie krzywa.
7.
Kliknij znajdujące się na pasku
Toolbox
narzędzie
Pick
.
8.
Kliknij w dokerze
Timeline
obiekt
Polygon
.
9.
Wybierz polecenia
Movie
/
Attach to path
. Kursor zmienił kształt z strzałki prostej na strzałkę
zakrzywioną.
Rysunek 4.13. Wskazywanie ścieżki
10.
Kliknij dowolne miejsce ścieżki (rysunek 4.13).
Rysunek 4.14. Wymuszenie wyznaczania kolejnych
położeń obiektu wzdłuż ścieżki
11.
Na pasku
Property Bar
kliknij ikonę
Sets the Tween to occur along full path
(rysunek 4.14).
12.
Uruchom animację. Obiekt będzie się obracał, zmieniał kolor, przesuwał wzdłuż ścieżki.
13.
Zatrzymaj animację.
Ćwiczenie 4.5.
Ukryj ścieżkę, wzdłuż której przesuwa się obiekt.
Sposób wykonania:
1.
Wykonaj ćwiczenie 4.4.
2.
Kliknij znajdujące się na pasku
Toolbox
narzędzie
Pick
.
Rysunek 4.15. Wskaźnik umieszczony w ramce o
numerze 1
3.
W dokerze
Timeline
kliknij ramkę o numerze
1
(rysunek 4.15).
4.
Kliknij ścieżkę narysowaną w ćwiczeniu 4.4.
5.
Rozwiń paletę
Outline
.
Rysunek 4.16. Usuwanie obwiedni
6.
Kliknij ikonę
No Outline
(rysunek 4.16). Ścieżka pozostanie na arkuszu roboczym. Ponieważ nie będzie
miała obwiedni ani wypełnienia, będzie niewidoczna.
7.
Uruchom animację. Obiekt będzie się obracał, zmieniał kolor, przesuwał wzdłuż niewidocznej ścieżki.
8.
Zatrzymaj animację.
Ćwiczenie 4.6.
Zmień kolor tła animacji.
Sposób wykonania:
1.
Wykonaj ćwiczenie 4.5.
2.
Domyślnie kolor arkusza roboczego (a więc i tła animacji) jest biały.
3.
Wybierz polecenia
Movie
/
Movie Setup
.
Rysunek
4.17.
Wybieranie
rodzaju tła
4.
Po wyświetleniu okna
Options
kliknij kolejno
Document
/
Movie Setup
/
Background
(rysunek 4.17).
5.
Wyświetlone zostanie okno
Background
.
6.
W górnej części okna widoczne są trzy pola:
No Backround
— usunięcie tła z animacji,
Solid
— tło w
jednolitym kolorze,
Bitmap
— użycie pliku bitmapowego w charakterze tła. Kliknij
Solid
.
Plik z chomika:
Adogard
Inne pliki z tego folderu:
R01_01.PDF
(506 KB)
R00_01.PDF
(168 KB)
R03_01.PDF
(387 KB)
R02_01.PDF
(448 KB)
R04_01.PDF
(485 KB)
Inne foldery tego chomika:
[Helion]Sieci Komputerowe Dla Kazdego
A.Jaśkiewicz inżynieria oprogramowania
ABC Sam Naprawiam Komputer B.Danowski
AdrewTanenbaum Sieci_komputerowe_HELION
Algorytmy+struktury danych =programy Niklaus.Wirth
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin