raport_realizacja_obietnic_wyborczych_2001.pdf

(310 KB) Pobierz
Warszawa, wrzesień 2005
Realizacja obietnic wyborczych
złożonych przez partie
w trakcie kampanii wyborczej w 2001
roku
raport Antykorupcyjnej Koalicji Organizacji Pozarządowych
w 2004 roku dołączyli:
145316130.005.png 145316130.006.png
PATRON MEDIALNY
1. Wprowadzenie i uwagi metodologiczne
„W 2001 roku, w trakcie kampanii wyborczej do Sejmu, nasi wolontariusze zebrali w Polsce ponad
43 tysiące podpisów pod listem skierowanym do przedstawicieli ugrupowań politycznych. Sygnatariusze
listu domagali się od polityków jasnych deklaracji co do konkretnych rozwiązań antykorupcyjnych” 1 .
W związku z tym program Przeciw Korupcji Fundacji im. Stefana Batorego wraz z Helsińską
Fundacją Praw Człowieka i Fundacją Komunikacji Społecznej, zawiązały koalicję która zwróciła się do
komitetów wyborczych zarejestrowanych przez Krajową Komisje Wyborczą z prośbą o odpowiedź na
cztery pytania:
1. Co uczynicie w sprawie ograniczenia korupcji, wtedy kiedy będziecie rządzić?
2. Co uczynicie w sprawie ograniczenia korupcji, gdy znajdziecie się w opozycji?
3. Jak zamierzacie postępować wobec swoich członków, którzy naruszą prawo?
4. Jak zamierzacie postępować wobec swoich członków, którzy znajdą się w sytuacji konfliktu interesów -
prywatnego i publicznego?
Na przytoczone wyżej pytania latem 2001 roku odpowiedziało 9 komitetów wyborczych.
Organizacje skupione w Koalicji Antykorupcyjnej co roku, we wrześniu organizowały konferencje
przeglądowe. Na konferencjach tych przedstawiciele partii prezentowali swoje dokonania w obszarze
przeciwdziałania korupcji. W ostatnim, czwartym roku kadencji sejmu postanowiliśmy sami ocenić
stopień realizacji przez poszczególne partie obietnic wyborczych dotyczących przeciwdziałania korupcji.
Raport jest taką próbą oceny.
Raport jest wynikiem analizy działalności sejmowej poszczególnych ugrupowań: sposobu
głosowania nad ważnymi z punktu widzenia ograniczenia korupcji ustawami, czy aktywności w
zgłaszaniu własnych projektów legislacyjnych. Wyniki tej analizy przedstawiane są w podrozdziałach
zatytułowanych „Parlament”. Analizy i oceny zawarte w podrozdziałach „Naruszenie prawa” i ”Konflikt
interesów” oparte zostały przede wszystkim na informacjach prasowych.
Fragmenty raportu, przed jego publikacją zostały przekazane poszczególnym partiom z prośbą o
wskazanie nam uchybień. Na tę prośbę odpowiedziały prawie wszystkie partie. Wiele ich uwag zostało
uwzględnionych .
Odpowiedzi na pytania postawione partiom w trakcie kampanii wyborczej 2001 roku daje
możliwość nie tylko prześledzenia wyborczych zobowiązań (z czego powinni się wywiązywać przede
wszystkim dziennikarze, prowadzący tak zwane „śledztwa dziennikarskie”, oraz organizacje
pozarządowe, takie jak te, które tworzą konsorcjum), ale i przeanalizowania strategii poszczególnych
partii w walce z korupcją oraz sposobów postrzegania przez nie rzeczywistości.
Odpowiedzi na pierwsze dwa pytania miały dotyczyć działań, jakie poszczególne ugrupowania podejmą
podczas kolejnej kadencji Parlamentu. Dodatkowo, pierwsze z nich obejmowało również sferę władzy
1 Wszystkie nieopisane cytaty pochodzą z „Obietnic wyborczych złożonych w 2001 roku” dostępnych na
stronach internetowych: http://www.batory.org.pl/korupcja/ob2001.htm oraz
145316130.002.png 145316130.003.png
wykonawczej. Odpowiedzi na kolejne dwa pytania miały pokazać, jak partie są skłonne oceniać
postępowanie swoich członków, naruszających normy prawne (pytanie trzecie, dotyczące przestępstwa)
lub etyczne (pytanie czwarte, dotyczące konfliktu interesów).
W tym miejscu trzeba zaznaczyć, że zjawisko konfliktu interesów nie wymaga, poza wyjątkami,
rozstrzygnięć prawnych. Można wskazać sytuacje oraz kraje, w których dla jego regulowania sięga się do
norm prawnych, jednak w wielu wypadkach jest to trudne albo wręcz niemożliwe, ponieważ samo
zaistnienie konfliktu interesów nie musi pociągać za sobą żadnych konsekwencji negatywnych z punktu
widzenia interesu społecznego, a tym bardziej prowadzić do ewidentnego naruszenia prawa. Na ogół
konflikt interesów jest tylko, albo aż przekroczeniem norm etycznych, których podtrzymywanie sprzyja
unikaniu w przyszłości naruszania reguł prawa.
Inaczej to ujmując, przyzwolenie na występowanie konfliktu interesów, nawet jeśli wprost nie
prowadzi do naruszenia prawa, to jest pierwszym krokiem do budowy społeczeństwa, w którym interes
rodziny, przyjaciół, grupy zawodowej, ‘grupy trzymającej władzę’ jest bez żadnych wątpliwości natury
etycznej stawiany ponad interesem wspólnoty politycznej – czyli społeczeństwa. Dlatego pytanie o
reakcje na sytuację, gdy członkowie ugrupowania znajdą się w sytuacji konfliktu interesów, jest co
najmniej równie ważne, jak pytanie o reakcję na ewidentne naruszenie prawa.
W sytuacji naruszenia prawa najprawdopodobniej zareaguje wymiar sprawiedliwości, natomiast
gdy dojdzie do konfliktu interesów – musi reagować społeczeństwo obywatelskie, a przede wszystkim
partia polityczna, która w tej sytuacji powinna być pierwszym rzecznikiem interesu tegoż społeczeństwa
obywatelskiego. Polscy politycy wciąż nie chcą o tym pamiętać i jednocześnie (mają możliwość)
unikania rozliczenia swoich decyzji. Dlatego na pytanie o konflikt interesów są skłonni odpowiadać tak,
jak jeden z prominentnych działaczy politycznych na rynku mediów publicznych: „jestem w prawie”, co
ma być wystarczającym usprawiedliwieniem nieetycznych decyzji.
Na przytoczone wyżej cztery pytania spośród 16 zapytanych komitetów wyborczych
odpowiedziały komitety: Sojuszu Lewicy Demokratycznej-Unii Pracy, AWS Prawicy, Unii Wolności,
Prawa i Sprawiedliwości, Polskiego Stronnictwa Ludowego, Polskiej Wspólnoty Narodowej, Mniejszości
Niemieckiej, Polskiej Partii Socjalistycznej i Unii Polityki Realnej.
Wśród komitetów, które nie udzieliły odpowiedzi na te pytania, znalazły się m.in. ugrupowania,
które uzyskały mocną reprezentację w Sejmie i prawdopodobnie uzyskają dobre wyniki w
nadchodzących wyborach: Platforma Obywatelska, Samoobrona i Liga Polskich Rodzin. Warto zwrócić
uwagę, że te ugrupowania obecnie kojarzą się z nieprzejednaną wolą walki z korupcją, a także z wielkim
zaangażowaniem włączyły się w niektóre działania antykorupcyjne podejmowane w Sejmie, co często
przekładało się na wzrost poparcia dla nich w sondażach opinii publicznej. W szczególności były i są
dobrze widoczne w działaniach kolejnych sejmowych komisji śledczych. Intrygujące jest pytanie, czemu
te partie, zaangażowane w dobrze widoczne w mediach działania antykorupcyjne, nie zechciały w roku
2001, gdy korupcja nie była jeszcze problemem tak mocno jak obecnie nagłaśnianym przez media, podjąć
jakichkolwiek zobowiązań dotyczących działań na rzecz jej ograniczenia.
Nie chcąc jednak ignorować rzeczywistych dokonań Platformy Obywatelskiej, Samoobrony i Liga
Polskich Rodzin na niwie działań antykorupcyjnych, zarówno w polityce w ogóle, jak i wewnątrz własnej
partii, skorzystaliśmy z publicznie dostępnych programów i statutów tych partii, a także innych
dokumentów mogących ułatwić ocenę ich rzeczywistego zaangażowania w tę problematykę. Podobnie
rozwiązana została sprawa nowego ugrupowania, które pojawiło się na scenie politycznej już po
wyborach parlamentarnych, czyli Socjaldemokracji Polskiej.
Różne były możliwości realizacji zobowiązań wyborczych przez poszczególne ugrupowania
polityczne. Można tu wyróżnić trzy grupy partii. Pierwsza to partie rządzące, a więc SLD-UP (później
występujące osobno jako SLD i UP) przez całą kadencję oraz PSL do marca 2003. Druga to partie
opozycyjne, posiadające reprezentację parlamentarną (w szczególności sejmową): PiS, PO, LPR,
Samoobrona, a po wyjściu z koalicji także PSL, oraz od momentu powstania, w marcu 2004, SDPL.
Trzecia – to ugrupowania pozaparlamentarne (bądź mające znikome wpływy w Parlamencie –
pojedynczych posłów lub senatorów). Warto zwrócić uwagę, że w tej grupie sytuują się ugrupowania
dobrze rozpoznawalne przez opinię publiczną oraz takie, które w ogóle nie są kojarzone. Do trzeciej
grupy zaliczają się Unia Wolności, AWS Prawicy (później RS AWS), Mniejszość Niemiecka, Polska
Wspólnota Narodowa, UPR, PPS oraz małe ugrupowania, które nie odpowiedziały na postawione
pytania: Alternatywa Ruch Społeczny, KPN OP, Polska Unia Gospodarcza, Mniejszość Niemiecka
Górnego Śląska.
Partie rządzące, które przez całą kadencję dysponowały większością głosów w Sejmie, mogły ze
stosunkową łatwością realizować zobowiązania wyborcze. Partie opozycyjne mające przedstawicieli w
Parlamencie miały ograniczony wpływ na przebieg debat parlamentarnych, później, nieoczekiwanie,
ważnym forum ich aktywności stały się sejmowe komisje śledcze. Pozostałe ugrupowania trudno
rozliczać w jakikolwiek sposób z realizacji zobowiązań zawartych w odpowiedzi na pierwsze i drugie
pytanie. Jeśli chodzi o pozostałe dwa pytania, oczywiście zachowują one ważność w odniesieniu do
wszystkich ugrupowań. Jednak trudno rozliczać z ich realizacji w taki sam sposób małe i nieposiadające
istotnych wpływów partie, jak duże ugrupowania opozycyjne czy partię rządzącą.
Zanim rozpoczniemy analizę, warto przypomnieć, że - jak słusznie zwrócił ostatnio uwagę jeden
z polityków PiS - zjawisk takich, jak korupcja i konflikt interesów nie da się wyeliminować z polskiego
życia politycznego za jednym zamachem i nie da się stworzyć ugrupowania w 100 procentach od nich
wolneg o 2 . Ważny jest jednak przede wszystkim sposób reakcji na nie. Ta uwaga odnosi się przede
wszystkim do dużych partii, posiadających silną reprezentację w administracji państwowej i
samorządowej. Dodatkowo, postępowanie osób publicznych będących członkami takich partii jest
przedmiotem zainteresowań mediów, dlatego dużo łatwiej o przykłady naruszeń prawa i konfliktu
interesów niż w przypadku niewielkich ugrupowań.
Warto na to wszystko, co napisano powyżej, zwrócić uwagę podczas lektury raportu. Został on
podzielony na trzy części. Pierwsza obejmuje odpowiedzi ugrupowań, które zareagowały na nasze
pytania. Kolejna jest próbą rekonstrukcji odpowiedzi ugrupowań, które nie odpowiedziały na naszą
ankietę, a są obecne w Parlamencie: Platformy Obywatelskiej, Samoobrony i Ligi Polskich Rodzin. W tej
części umieściliśmy również rekonstrukcję możliwych odpowiedzi SDPL, partii, która powstała
wprawdzie w trakcie ostatniej kadencji Sejmu, ale miała swoich przedstawicieli w Parlamencie. Ostatnia
część jest próbą wskazania najciekawszych rozwiązań, do których partie się zobowiązały, a ich nie
zrealizowały, a także najwartościowszych rozwiązań instytucjonalnych wewnątrz ugrupowań, godnych
naśladowania przez inne partie.
2. Realizacja obietnic wyborczych przez partie, które odpowiedziały na ankietę
a. Sojusz Lewicy Demokratycznej
I. Parlament
Sojusz Lewicy Demokratycznej zadeklarował opracowanie Narodowego Programu Walki z
Korupcją. Jego kluczowymi elementami miałoby być wzmocnienie urzędów i instytucji walczących z
2 Zbigniew Ziobro w 1 programie TVP w audycji „Lekka Jazda Mazurka i Zalewskiego”, maj 2005.
145316130.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin