WYKŁAD 14.doc

(47 KB) Pobierz
WYKŁAD 14

WYKŁAD 14                                                                                                                              14.06.2006

 

Eustres – stres pozytywny

Distres – stres negatywny

 

Stres jest odpowiedzią organizmu na żądania jakie mu stawiasz

 

Podział na etapy przeżywania stresu wg H.Selye

I.  Stadium alarmowe

- przeżycie silnego stresu

- objawy:

Fizyczne:  zasychanie w gardle, biegunka, drżenie głosu, gęsia skórka, przyspieszone bicie serca

Psychiczne: brak racjonalnego myślenia, natłok myśli, pomieszanie myśli

 

II.                       Stadium odporności

- organizm uspokaja się

- zaczynamy sensownie działać

 

III.                     Stadium wyczerpania

- groźne dla życia

- nie powinno się dopuszczać do tego etapu,

 

- cały czas powinna występować praca naprzemiennie z odpoczynkiem

              - jak w sinusoidzie

 

 

              - szczyty aktywności powinny być od siebie oddalone

 

 

WYSTĄPIENIA PUBLICZNE

- kiedy audytorium widzi, że prowadzący się stresuje, odczuwa litość, ale po jakimś czasie oczekuje zmobilizowania od prowadzącego

 

- stres przy wystąpieniach:

              - 60% to przygotowanie

              - 10% jest potrzebne do zmobilizowania

              - 30% - ?? – wybadamy jak wyeliminować

 

v     Kilka sposobów na radzenie sobie ze stresem

o       Pozytywne myślenie i nastawienie związane z wystąpieniem „ Nie tylko ja odczuwam podenerwowanie. To łaskotanie w żołądku oznacza, że organizm zbiera się do świetnego przemówienia.”

o       Bardzo dobre przygotowanie treści wystąpienia, tekst , plan, materiały pomocnicze

o       Uwewnętrznienie tekstu wystąpienia

o       Odpowiedni poziom pobudzenia (krzywa uczenia się) – dostosować typ zadania do poziomu pob

o       udzenia

Poziom efektywności

 

o       Dla dużego wymagania trzeba znaleźć optymalny poziom pobudzenia

o       Dla łatwych zadań – wysoki poziom pobudzenia

o       Wcześniejsze, kilkakrotne przećwiczenia wystąpienia – symulacja warunków autentycznych

o       Odpowiednie oddychanie i postawa ciała

o       Rozgrzewka całego aparatu artykulacyjnego

o       Umiarkowana dynamika ruchów (miękkość)

o       „odgromniki” nadmiernej energii

o       Rozpocznij radzenie sobie ze stresem na długo przed wystąpieniem

o       „fiesta lente” – spiesz się powoli

o       Nie myśl o tym, jak dobrze Ci idzie przemówcie

o       Najważniejsza jest koncentracja na zadaniu

o       Podtrzymuj kontakt wzrokowy ale go nie wymuszaj

o       Nie bądź zbyt pewny siebie

o       Zmobilizuj się ale nie nadmiernie

o       Każde wystąpienie potraktuj jakby miało być pierwsze i jedyne

o       Dyskusja wymaga tego samego poziomu co wystąpienie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ETAPY ROZWOJU JĘZYKA

Język:

- nazywanie i interpretacja tego co jest wokół nas

- funkcja komunikacyjna

- narzędzie myślenia

 

Krzyk

Narodziny

Wokalizacja

6 tyg

gaworzenie

6 miesięcy

Wzory intonacji

8 miesięcy

Wypowiedzi jednowyrazowe

1 rok

Wypowiedzi dwuwyrazowe

18 miesięcy

Formy odmiany wyrazów

2 lata

Pytania, przeczenia

2 i ¼ roku

Budowanie złożonych konstrukcji

5 lat

Dojrzałe mówienie

10 lat

 

- najważniejszy jest moment kiedy dziecko zaczyna odmieniać wyrazy ( kiedy dziecko powie „nie ma skarpetków” to otwieramy szampana, dziecko potrafi stosować reguły, a że nie zna wyjątków to szczegół), ponieważ gramatyka to system organizacyjny języka, i kiedy dziecko to podłapie to znaczy, że wszystko jest z nim „w porządku”

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin