MBP- s. zaoczne.doc

(26 KB) Pobierz
Harmonogram ćwiczeń dla studentów studiów niestacjonarnych II stopnia

1

Harmonogram ćwiczeń  dla studentów z przedmiotu: Metodologia badań pedagogicznych

Kierunek: Pedagogika

Specjalność: M1Res; M1ZP

Prowadzący:  dr  Małgorzata Łączyk (Zakład Pedagogiki Twórczości, p.125)

Rodzaj zajęć dydaktycznych: Ćwiczenia

Kontakt: tel. 501-636-690

 

Wymagania

·         uczestnictwo w zajęciach

·         aktywność na zajęciach

·         pozytywne zaliczenie testów

 

Zajęcia I - organizacyjne

·         Omówienie harmonogramu zajęć, oraz wymagań i rygorów

·         Ćwiczenia integracyjne; autoprezentacja studentów

·         Wprowadzenie w tematykę zajęć- rozważania nad aktualną problematyką badawczą

 

Zajęcia II

Podstawowe pojęcia i terminy metodologiczne

1.    Istota i znaczenie metodologii w naukach społecznych

·         wymagania stawiane badaniom pedagogicznym

·         rodzaje błędów w badaniach

·         Różne rozumienia metodologii;

·         Cele nauczania metodologii

2.    Podstawowe pojęcia i terminy:

·      problem badawczy: definicja, rodzaje, geneza, kryteria poprawności

·      hipoteza- definicja, wymagania jej stawiane, rodzaje

·      zmienne- definicja, rodzaje

·      wskaźniki.

3.    Teoria w badaniach pedagogicznych

·         cechy teorii;

·         rola teorii w badaniach;

·         funkcje teorii; znaczenie teorii w praktyce pedagogicznej (Pilch, Łobocki)

4.    Specyfika badań jakościowych i ilościowych- elementy różnicujące; wady i zalety;

5.    Znaczenie zasady komplementarności  badań, oraz innych ważnych zasad prowadzenia badań

6.    Pomiar- co to jest, właściwości, jego rola w badaniach, typy skal pomiarowych, rzetelność i trafność pomiaru

literatura:

·         Babbie E.: Badania społeczne w praktyce. Warszawa PWN, 2004

·         Brzeziński J.: Elementy metodologii badań psychologicznych, Warszawa 1984

·         Brzeziński J.: Metodologia badań psychologicznych, Warszawa, 1999

·         Chava Frankvort- Nachmias, David Nachmias- Metody badawcze w naukach społecznych

·         Hajduk E.: Hipoteza w badaniach pedagogicznych, Zielona Góra 1993

·         Juszczyk S.: Badania ilościowe w naukach społecznych. Szkice metodologiczne.               Katowice, 2005

·         Łobocki M.: Metody badań pedagogicznych. Warszawa, PWN

·         Nowak S.: Metodologia badań społecznych, Warszawa 1985

·         Orientacje w metodologii badań pedagogicznych, red. S. Palka. Kraków, 1998

·         Palka S.: Pedagogika w stanie tworzenia. Kraków, 1999

·         Pilch T.: Zasady badań pedagogicznych. Warszawa, wyd. Żak

·         Zaczyński W.: Praca badawcza nauczyciela, Warszawa, 1995

·         Żechowska B.: Wybrane metodologiczne wzory badań empirycznych w pedagogice,               Katowice 1985

 

Zajęcia III

Część II. Metody badań pedagogicznych:

1.Definicja  metody, techniki, narzędzia badawczego

·         ustalenie zachodzących pomiędzy nimi relacji; omówienie istniejących klasyfikacji i               podziałów

·         typologia metod

2. Ustalenie wymogów stawianych metodzie; jej związków z teorią.

3.Charakterystyka poszczególnych  metod i technik

·      obserwacja - charakterystyka warunki, przedmiot, rodzaje, techniki

·      testy osiągnięć szkolnych rodzaje, użyteczność, typy zadań

·      techniki socjometryczne

·      analiza dokumentów

·      metody sondażu diagnostycznego: ankieta, rozmowa i wywiad

·      eksperyment- plany badawcze, rodzaje; podstawowe cechy planu badawczego

·      metoda indywidualnych przypadków

·      monografia

4. Podstawowe  zasady konstrukcji narzędzi badawczych.

literatura:

·         Babbie E.: Badania społeczne w praktyce. Warszawa PWN, 2004

·         Brzeziński J.: Metodologia badań psychologicznych, 

·         Chava Frankvort- Nachmias, David Nachmias- Metody badawcze w naukach społecznych

·         Drwal R. Ł.: Problemy kulturowej adaptacji testów kwestionariuszy osobowości, w: A.               Ciechanowicz (red) Kulturowa adaptacja testów Warszawa 1990

·         Juszczyk S.: Badania ilościowe w naukach społecznych. Szkice metodologiczne.               Katowice, 2005

·         Łobocki M.: Metody badań pedagogicznych. Warszawa, PWN

·         Metody badań pedagogicznych w zarysie. Red. A. Góralski, Warszawa, WSPS

·         Nowak S.: Metody badań społecznych,

·         Orientacje w metodologii badań pedagogicznych, red. S. Palka. Kraków, 1998

·         Palka S.: Pedagogika w stanie tworzenia. Kraków, 1999

·         Pilch T.: Zasady badań pedagogicznych., Warszawa, wyd. Żak

·         Sztumski J.: Metody i techniki badań społecznych. Wyd. Śląsk, Katowice

·         Wilczyńska J.: Czynniki zmieniające wyniki kwestionariuszy osobowości oraz sposoby               ich pomiaru, w: R. Ł. Drwal (red) Techniki kwestionariuszowe w diagnostyce               psychologicznej, Lublin, 1989

·         Zimny T. M.: Eksperyment pedagogiczny, Częstochowa WSP

 

 

 

 

Zajęcia IV

Szczegółowe omówienie poszczególnych etapów procesu badawczego

·         Schemat organizacji badań- faza koncepcyjna i faza wykonawcza;

·         Zasady  doboru  próby, oraz wybór terenu badań;

·         Zasady opracowywania materiałów badawczych: porządkowanie, klasyfikacja,               kodyfikacja.

·         Elementy wiedzy w poznaniu naukowym

·         Cechy i zasady poznania naukowego;

·         Efekty poznania naukowego;

·         Wyjaśnienia naukowe i ich rodzaje

·         Aspekty moralne badań

 

 

Struktura procesu badawczego (przykłady)

 

 

Zajęcia V

 

TEST SPRAWDZAJĄCY

 

Zaliczenia

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin