1
Harmonogram ćwiczeń dla studentów z przedmiotu: Metodologia badań pedagogicznych
Kierunek: Pedagogika
Specjalność: M1Res; M1ZP
Prowadzący: dr Małgorzata Łączyk (Zakład Pedagogiki Twórczości, p.125)
Rodzaj zajęć dydaktycznych: Ćwiczenia
Kontakt: tel. 501-636-690
Wymagania
· uczestnictwo w zajęciach
· aktywność na zajęciach
· pozytywne zaliczenie testów
Zajęcia I - organizacyjne
· Omówienie harmonogramu zajęć, oraz wymagań i rygorów
· Ćwiczenia integracyjne; autoprezentacja studentów
· Wprowadzenie w tematykę zajęć- rozważania nad aktualną problematyką badawczą
Zajęcia II
Podstawowe pojęcia i terminy metodologiczne
1. Istota i znaczenie metodologii w naukach społecznych
· wymagania stawiane badaniom pedagogicznym
· rodzaje błędów w badaniach
· Różne rozumienia metodologii;
· Cele nauczania metodologii
2. Podstawowe pojęcia i terminy:
· problem badawczy: definicja, rodzaje, geneza, kryteria poprawności
· hipoteza- definicja, wymagania jej stawiane, rodzaje
· zmienne- definicja, rodzaje
· wskaźniki.
3. Teoria w badaniach pedagogicznych
· cechy teorii;
· rola teorii w badaniach;
· funkcje teorii; znaczenie teorii w praktyce pedagogicznej (Pilch, Łobocki)
4. Specyfika badań jakościowych i ilościowych- elementy różnicujące; wady i zalety;
5. Znaczenie zasady komplementarności badań, oraz innych ważnych zasad prowadzenia badań
6. Pomiar- co to jest, właściwości, jego rola w badaniach, typy skal pomiarowych, rzetelność i trafność pomiaru
literatura:
· Babbie E.: Badania społeczne w praktyce. Warszawa PWN, 2004
· Brzeziński J.: Elementy metodologii badań psychologicznych, Warszawa 1984
· Brzeziński J.: Metodologia badań psychologicznych, Warszawa, 1999
· Chava Frankvort- Nachmias, David Nachmias- Metody badawcze w naukach społecznych
· Hajduk E.: Hipoteza w badaniach pedagogicznych, Zielona Góra 1993
· Juszczyk S.: Badania ilościowe w naukach społecznych. Szkice metodologiczne. Katowice, 2005
· Łobocki M.: Metody badań pedagogicznych. Warszawa, PWN
· Nowak S.: Metodologia badań społecznych, Warszawa 1985
· Orientacje w metodologii badań pedagogicznych, red. S. Palka. Kraków, 1998
· Palka S.: Pedagogika w stanie tworzenia. Kraków, 1999
· Pilch T.: Zasady badań pedagogicznych. Warszawa, wyd. Żak
· Zaczyński W.: Praca badawcza nauczyciela, Warszawa, 1995
· Żechowska B.: Wybrane metodologiczne wzory badań empirycznych w pedagogice, Katowice 1985
Zajęcia III
Część II. Metody badań pedagogicznych:
1.Definicja metody, techniki, narzędzia badawczego
· ustalenie zachodzących pomiędzy nimi relacji; omówienie istniejących klasyfikacji i podziałów
· typologia metod
2. Ustalenie wymogów stawianych metodzie; jej związków z teorią.
3.Charakterystyka poszczególnych metod i technik
· obserwacja - charakterystyka warunki, przedmiot, rodzaje, techniki
· testy osiągnięć szkolnych rodzaje, użyteczność, typy zadań
· techniki socjometryczne
· analiza dokumentów
· metody sondażu diagnostycznego: ankieta, rozmowa i wywiad
· eksperyment- plany badawcze, rodzaje; podstawowe cechy planu badawczego
· metoda indywidualnych przypadków
· monografia
4. Podstawowe zasady konstrukcji narzędzi badawczych.
· Brzeziński J.: Metodologia badań psychologicznych,
· Drwal R. Ł.: Problemy kulturowej adaptacji testów kwestionariuszy osobowości, w: A. Ciechanowicz (red) Kulturowa adaptacja testów Warszawa 1990
· Metody badań pedagogicznych w zarysie. Red. A. Góralski, Warszawa, WSPS
· Nowak S.: Metody badań społecznych,
· Pilch T.: Zasady badań pedagogicznych., Warszawa, wyd. Żak
· Sztumski J.: Metody i techniki badań społecznych. Wyd. Śląsk, Katowice
· Wilczyńska J.: Czynniki zmieniające wyniki kwestionariuszy osobowości oraz sposoby ich pomiaru, w: R. Ł. Drwal (red) Techniki kwestionariuszowe w diagnostyce psychologicznej, Lublin, 1989
· Zimny T. M.: Eksperyment pedagogiczny, Częstochowa WSP
Zajęcia IV
Szczegółowe omówienie poszczególnych etapów procesu badawczego
· Schemat organizacji badań- faza koncepcyjna i faza wykonawcza;
· Zasady doboru próby, oraz wybór terenu badań;
· Zasady opracowywania materiałów badawczych: porządkowanie, klasyfikacja, kodyfikacja.
· Elementy wiedzy w poznaniu naukowym
· Cechy i zasady poznania naukowego;
· Efekty poznania naukowego;
· Wyjaśnienia naukowe i ich rodzaje
· Aspekty moralne badań
Struktura procesu badawczego (przykłady)
Zajęcia V
TEST SPRAWDZAJĄCY
Zaliczenia
abi77