instrukcja.pdf

(227 KB) Pobierz
INSTRUKCJA BHP
INSTRUKCJA BHP
KIEROWCA SAMOCHODU CIĘŻAROWEGO.
I. UWAGI OGÓLNE.
1. Obsługiwać samochód ciężarowy może osoba pełnoletnia, która została zaznajomiona z
dokumentacją DTR, przeszkolona w zakresie zasad i przepisów BHP, obowiązujących
przy obsłudze pojazdów samochodowych oraz posiadająca aktualne badania lekarskie.
2. Do ruchu dopuszczony może być samochód sprawny technicznie, spełniający wymogi
bezpieczeństwa.
3. Do pracy należy przystąpić wypoczętym, trzeźwym.
4. Kierowca powinien przystąpić do pracy w ubraniu roboczym i sprzęcie ochrony osobistej,
w zależności od rodzaju wykonywanych prac transportowych i ewentualnie za- i
wyładunkowych.
5. Kierowca powinien zostać zaopatrzony w rękawice ochronne i okulary przeciwsłoneczne.
6. Kierowca zobowiązany jest przestrzegać przepisów i zasad ruchu drogowego, a także
przepisów obowiązujących przy załadunku i wyładunku materiałów.
II. PRZED ROZPOCZĘCIEM PRACY.
1. Przed przystąpieniem do pracy należy sprawdzić wizualnie stan techniczny pojazdu a w
szczególności:
prawidłowości działania: sygnału dźwiękowego, kierunkowskazów, oświetlenia,
hamulców,
stan ogumienia,
wyposażenie samochodu w trójkąt ostrzegawczy, gaśnicę i apteczkę pierwszej
pomocy,
sprawdzenie rozmieszczenia i zamocowania ładunku,
sprawdzenie połączenia przyczepy z pojazdem ciągnącym.
2. W razie stwierdzenia jakichkolwiek uszkodzeń nie wolno przystępować do pracy. Należy
niezwłocznie powiadomić o nich swojego przełożonego w celu szybkiej ich likwidacji.
III. W TRAKCIE PRACY I PO JEJ ZAKOŃCZENIU.
1. Usuwanie usterek pojazdu samochodowego powstałych podczas jazdy np. wymiana
uszkodzonego koła, przepalonej żarówki, bezpieczników powinno odbywać się z
zachowaniem wymogów bhp i ppoż.
2. Szybkość pojazdu na pomostach i rampach nie może przekraczać 5 km/godz.
3. Palety, podstawki ładunkowe powinny mieć gładkie powierzchnie i krawędzie, aby nie
skaleczyć rąk i nie uszkodzić ładunku.
4. Samochód podstawiony pod załadunek należy zabezpieczyć przed samoczynnym
przesunięciem (np. klinami).
5. Rozmieszczenie ładunku w skrzyni pojazdu powinno być równomierne i zapewniające
372963103.001.png
jego stateczność. Ładunek powinien być odpowiednio zabezpieczony przed
samoczynnym przemieszczaniem się w czasie transportu, wywoływaniem nadmiernego
hałasu.
6. Urządzenia i przybory służące do mocowania ładunku powinny być zabezpieczone przed
rozluźnieniem się, swobodnym zwisaniem lub spadnięciem podczas jady.
7. Ładunek nie może wystawać z tyłu pojazdu na odległość większą niż 2 m od tylnej
płaszczyzny obrysu pojazdu. Ładunek nie może wystawać z przodu pojazdu na odległość
większą niż 0,5 m od przedniej płaszczyzny obrysu i większą niż 1,5 m od siedzenia dla
kierującego.
8. Ładunek nie może być umieszczony w sposób utrudniający kierowanie pojazdem.
9. Wysokość pojazdu z ładunkiem nie może przekraczać 4 m.
Zabrania się:
jazdy pod wpływem alkoholu,
ładowania pojazdu lub przyczepy powyżej dopuszczalnej dla nich ładowności,
przebywania kierowcy w samochodzie w czasie załadunku pojazdu przez koparkę lub
suwnicę,
przebywania kierowcy i innych osób w samochodzie – wywrotce podczas wyładunku,
przewożenia osób na załadowanym samochodzie lub przyczepie,
umieszczania wewnątrz i na zewnątrz wystających szpiczastych albo ostrych części lub
przedmiotów, które mogą spowodować uszkodzenie ciała osób jadących w pojeździe lub
innych uczestników ruchu,
stosowania w pojeździe przedmiotów wyposażenia i części nieodpowiadających
warunkom określonym w przepisach szczegółowych,
otwierania drzwi pojazdu, pozostawiania otwartych drzwi lub wysiadania bez upewnienia
się, że nie spowoduje to zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub jego utrudnienia,
zaśmiecania lub zanieczyszczania drogi,
umieszczania w pojeździe lub na nim urządzeń stanowiących obowiązkowe wyposażenie
pojazdu uprzywilejowanego,
wyposażania pojazdu w urządzenia informujące o działaniu sprzętu kontrolno –
pomiarowego, używanego przez organy kontroli ruchu drogowego,
korzystania (kierującego pojazdem) podczas jazdy z telefonu komórkowego, bez
urządzenia głośnomówiącego.
IV. REMONTY I KONSERWACJE.
1. Pojazd należy utrzymywać w dobrym stanie technicznym.
2. Prace związane z podłączeniem, badaniem, konserwacja i naprawą urządzeń
elektrycznych mogą być wykonywane tylko przez osoby uprawnione – uprawnienia
Stowarzyszenia Elektryków Polskich (SEP).
3. Remonty, regulacje, naprawy i konserwacje okresowe mogą wykonywać osoby
posiadające do tego odpowiednie kwalifikacje.
372963103.002.png
LISTA OSÓB ZAPOZNANYCH Z INSTRUKCJĄ BHP
- KIEROWCA SAMOCHODU CIĘŻAROWEGO.
Lp.
Nazwisko i imię
Data
Podpis
372963103.003.png 372963103.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin