psychologia 2 koło semestr 1.doc

(85 KB) Pobierz

Pamięć

-         nie wiadomo na czym polega proces pamięciowy

-         pamięć jest związana z układem nerwowym

-         proces pamięci przebiega w 3 fazach:

-         zapamiętywanie a)

-         przechowywanie b)

-         przypominanie c)

 

a) zapamiętywanie: (dwie fazy)

 

-         odbiór informacji albo bodźców

                            człowiek musi być w stanie czuwania

                            żeby odebrać inf musimy uaktywnić odpowiedni receptor

-         kodowanie albo rejstracja informacji

                            nie wiemy na czym ten proces polega

                            z kodowaniem wiąże się koncentracja uwagi

                            3 zabiegi psychologiczne które ułatwiają kodowanie:

                                          a) przy materiale obrazowo-wizualnym:

                                                        werbalizacja wykonywanej czynności

                                          b) przy materiale słownym

                                                        wyobrażanie, wizualizacja

                                          c) organizacja materiału

                                                        należy pogrupować, segregować, wypunktować według własnych kryteriów.

 

-         3 czynniki wpływające na zapamiętywanie:

-         sytuacja zapamiętywania

-         właściwości jednostki

-         zainteresowania

-         właściwości gatunkowe

-         właściwości rozwojowe

-         właściwości indywidualne

-         aktywność jednostki

-         nastawienie pozytywne

-         emocje pozytywne

-         organizacja materiału według własnego kryterium

 

b) przechowywanie:

 

-         następuje bezpośrednio po zapamiętywaniu

-         ujawnia się dopiero w przypominaniu

-         jest procesem wybiórczym

-         w tej fazie pojawią się ubytki pamięciowe

-         w przechowywaniu najważniejsze jest powtarzanie materiału

-         sen wpływa bardzo korzystnie na przechowywanie

-         najwięcej ubytków pojawia się w ciągu 2h snu

-         najkorzystniej zaraz po zapamiętywaniu iść spać lub relaksować się w stanie bezczynności

-         czuwanie ma niekorzystny wpływ na przechowywanie

 

c) przypominanie:

 

-         w danej chwili nie jesteśmy w stanie sobie przypomnieć wszystkiego

-         duże znaczenie ma koncentracja uwagi

-         4 wskaźniki przypominania:

-         odtwarzanie (reprodukcja)

-         rozpoznawanie

-         rekonstrukcja

-         oszczędność czasu

 

 

-         korzystnie na przypominanie wpływa:

-         rozgrzewka – polega na tym, że maksymalna zdolność przypominania nie następuje w momencie startu, ale po pewnym czasie. (do 5 min)

-         pozytywna atmosfera

-         poczucie bezpieczeństwa

-         czynniki motywacyjne i emocjonalne

 

Cechy pamięci:

-         trwałość pamięci

-         szybkość pamięci

-         dokładność pamięci

-         gotowość pamięci

-         pojemność pamięci

 

Zaburzenia pamięci:

 

-         amnezja (niepamięć)

-         nagłe pojawienie się luk w pamięci

-         może być objawem krótkotrwałym, rzadziej długotrwałym

-         może być wywołana przez następujące czynniki:

-         uraz mózgu

-         neuroinfekcje

-         zatrucia

-         własna cenzura emocjonalna

-         dwa rodzaje amnezji:

-         retrograda (następcza)

-         jest wtedy kiedy osoba nie pamięta nic co miało miejsce po urazie

-         anterograda (uprzednia)

-         osoba nie pamięta nic co przeżyła wcześniej i po urazie

 

-         konfabulacje

-         wypełnianie luk w pamięci fantazjowaniem

 

-         osłabienie pamięci

-         zaburzenie orientacji co do miejsca, czasu, co do własnej osoby

 

 

Myślenie

 

problem -rodzaj zadania, bądź sytuacji której człowiek nie może rozwiązać za pomocą swoich wiadomości i umiejętności.

 

3 cechy problemów:

-         problemy mają zawsze charakter podmiotowy

-         jest zawsze relacją między zadanie problemowym, a zasobem wiedzy

-         w problemie biorą udział następujące procesy:

 

fazy rozwiązywanie problemów:

-         dostrzeżenie problemu

-         analiza sytuacji problemowej

-         wysuwanie pomysłów na rozwiązanie problemów

-         weryfikacja pomysłów

-         weryfikacja sukcesywna

-         od razu weryfikacja wysuniętego pomysłu

-         weryfikacja jednoczesna

-         najpierw wysunięcie dużo pomysłów, a dopiero potem weryfikacja

 

 

Uczenie się

 

System karania i nagradzania:

 

a) stosowanie kar:

-         kary krótkie

-         konsekwencja

-         dostosowanie do poziomu wiekowego

-         najlepszymi karami są zakazy „szlabany” (krótkie i dokuczliwe)

 

b) 4 warunki które muszą być spełnione żeby kara była skuteczna:

-         natychmiastowe wykonanie kary

-         kara musi być adekwatna do wykroczenia

-         wysokie prawdopodobieństwo, że przewinienie lub przestępstwo zostaną wykryte

-         możliwość publicznego procesu karnego

 

c) następstwa niewłaściwego stosowania kar:

-         zaburzenia emocjonalne

-         generalizacja hamowania

-         unikanie źródeł karania

-         niewłaściwa kara dostarcza wzorców jak karać innych

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin