psychologia 1 koło semestr 1.doc

(76 KB) Pobierz

1. geneza zdolności i inteligencji

 

              a) teoria dziedziczności (1869r)

                            wg. tej teorii czy jednostka będzie zdolna i inteligentna czy nie, zależy od wyposażenia                                           genetycznego. Zdolności ujawniają się sukcesywnie w toku rozwoju. Środowisko ma niewielki                             wpływ na rozwój zdolności i inteligencji.

              b) teoria dziedziczności

                            stwierdzająca że inteligencja odzwierciedla się w budowie mózgu. (waga mózgu przeciętnego                             człowieka waży ok 1,5kg mózgi wybitnych są nieco cięższe.

              c) teoria dziedziczności

                            która zwraca uwagę na rozwój płatów mózgowych. U osób zdolnych muzycznie, większe                                           płaty skroniowe. U zdolnych plastycznie, większy płat potyliczny. Pisarze, większy płat                                                         czołowy).

              d) teoria środowiskowa

                            nie neguje dziedziczności, ale nie uważa jej za decydującą. Na rozwój zdolności i inteligencji                                           wpływa proces uczenia się. W tej teorii duże znaczenie przypisuje się:

1.     środowisko rodzinne

2.     środowisko szkolne

3.     system edukacyjny

              e) teoria dotycząca sieci neuronalnej i wypustek synaptycznych

                            przeciętny człowiek ma 14 miliardów neuronów, mózgi wybitnych mają nawet do 18                                                         miliardów. Wysiew wypustek neuronalnych trwa do 2,3 roku życia. U wybitnych nawet do 5                                           roku życia. Wysiewowi wypustek neuronalnych sprzyja czekolada z orzechami.

              f) teoria dominacji półkulowej

                            dominująca prawa półkula  - leworęczni, większe zdolności ku twórczości.

                            dominująca lewa półkula – praworęczni, ogólnie pojęta inteligencja.

              g) teoria endokrynologiczna

                            w tej teorii zwrócono uwagę na działanie grasicy. Grasica wiąże się z układem                                                                       immunologicznym zauważono że u „zwykłych ludzi” aktywność grasicy trwa do 15,16 roku                                           życia, natomiast u osób wybitnych zdolnych aktywność grasicy utrzymuje się do ok 20 roku                                           życia, zauważono że są oni bardziej odporni na zmęczenie.

 

2. Inteligencja

 

              a) teoria Hebb'a

1.     inteligencja typu A

podstawowy potencjał intelektualny zdominowany genetycznie, int. typu A wyznacza górną granicę możliwości człowieka.

2.     inteligencja typu B

zdolności intelektualne które przejawiają się na zewnątrz, w zachowaniu. Na int. typu B ma wpływ środowisko. Hebb uważa, że na rozwój inteligencji B wpływ ma: odżywianie, środowisko prenatalne, środowisko rodzinne, środowisko szkolne, system wychowania, system kulturowy.

 

 

                            3. inteligencja typu C (Vernon)

                                inteligencja która ujawnia się w testach na inteligencję (inteligencja psychometryczna).

 

              b) teoria Cattella

1.     inteligencja płynna

jest zdeterminowana biologicznie i przez procesy neurobiologiczne. Rozwija się tylko do okresu dorosłości do ok 16 roku życia. Od 20 roku życia następuje powolny spadek inteligencji. Przejawia się w nowych zachowaniach wymagających szybkiego rozwiązania. Przejawia się w testach niewerbalnych.

2.     inteligencja skrystalizowana

związana jest ze zdolnościami słownymi. Rozwija się na drodze nabywania doświadczeń i uczenia się. Inteligencja skrystalizowana rozwija się tak długo jak długo jesteśmy wstanie się uczyć. Ujawnia się najbardziej w testach słownych.

             

              c) teoria czynników równorzędnych Thurstone'a

1.     rozumienie słów

2.     płynność słowa

3.     operowanie liczbami

4.     zdolności przestrzenne

5.     pamięć skojarzeniowa

6.     szybkość spostrzegania

7.     rozumienie indukcyjne

 

              d) teoria Wechslera

                            inteligencja to część większej całości jaką jest osobowość. Inteligencja jest globalną, a nie                                           pojedynczą zdolnością. Inteligencja to globalna zdolność do:

1.     do celowego działania

2.     do racjonalnego myślenia

3.     do skutecznego radzenia sobie ze środowiskiem

 

3. definicja inteligencji:

1.     wg Sterna – inteligencja to zdolności adaptacyjne do nowych warunków i zadań

2.     inteligencja to zdolność do uczenia się

 

4. Pomiar inteligencji

              pierwszy test na inteligencje – 1905r

              Stern wprowadził przy pomiarze inteligencji:

                            Wiek umysłowy (WU)

                            Wiek życia (WŻ)

              Stern podał pierwszy wzór na iloraz inteligencji:

                            IY=WU/WŻ*100              wż – maks 16 lat

              Obecnie na całym świecie stosuje się tzw. Standaryzowany IY (opierający się na dwóch               zmiennych)

                                                        średnia arytmetyczna (x) i odchylenie standardowe (S).

                                                                                    IY=100+15(lub 16)*x-x/S

 

                                                                                    x - wynik uzyskany z testu

                                                                                    x - 100

 

 

 

 

Psychologia I koło

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin