Jak zregenerować zaciski hamulcowe.pdf

(2155 KB) Pobierz
427536898 UNPDF
Jak zregenerować zaciski hamulcowe
Mamy problem, nierówno przód zabiera, ściąga przy hamowaniu lub ściąga w czasie jazdy na wprost.
Często się zdarza, że winne są zapieczone zaciski hamulcowe - albo tłok nie potrafi się wysunąć i koło słabiej hamuje,
albo nie potrafi się schować i hamulec cały czas drze klocki.
Jak sprawdzić czy są zapieczone?
Podnosimy auto na podnośniku aby koło znalazło się w górze i energicznym ruchem zakręcamy kołem... powinno
wykonać ze 3-4 obroty co najmniej, oporów nie powinno być zbyt dużych.
Jeśli jest inaczej, to należy zdjąć koło i obejrzeć zacisk.
Na co patrzeć?
Na wszystko...
- czy tłok bez większych problemów się chowa w zacisku - bierzemy jakiś mocny śrubokręt i wkładamy go pomiędzy
blachę klocka a zacisk, po czym ciągniemy "do siebie" i "od siebie" spowodujemy to, że tłok powinien się bez jakichś
większych oporów schować w zacisku i powinna powstać szczelina między kloskiem a tarczą
- czy zacisk swobodnie przesuwa się po jarzmie - jeśli mamy już luz to próbujemy poruszyć zaciskiem na boki, czyli
patrząc na auto z góry będzie to "lewo-prawo"
zacisk powinien przesuwać się bez większych oporów
Poniżej fotorelacja z odnowy zacisków ATE z hamulców 256mm (takie same optycznie są w 236mm wentylowanych) i
na identycznej zasadzie należy postępować w wypadku innych zacisków - różnią się wyglądem, ale zbudowane są tak
samo. Różnicą będzie zakupiony zestaw naprawczy zacisku, i tu ważne jest jaki to zacisk - Delco czy ATE, 236mm czy
256mm.
Jak to zrobić:
1. odkręcić zaciski od piasty - od wewnątrz znajdują się "kapturki" na gumowych tulejkach, należy je zdjąć i zależnie
od wersji albo kluczem TORX albo imbusem odkręcić 2 spore śruby trzymające jarzmo przykręcone do piasty
2. odłączyć giętki przewód hamulcowy od zacisku
3. wyjąć całkowicie zaciski z auta
4. odkręcić odpowietrzniki
5. delikatnie zdjąć oring uszczelniający tłok w zacisku
6. w miejsce śruby po przewodzie hamulcowym włożyć cienki śrubokręt i kładąc zacisk na stabilnym podłoży popchać
śrubokręt, aby tłok wypchać z zacisku
UWAGA Chronic oczy, bo znajdujący się w zacisku płyn hamulcowy może chlapnąć!
7. wyjąć delikatnie wewnętrzny oring z zacisku
8. wyczyścić dokładnie zacisk i nasmarować go
Jak wyczyścić zacisk?
Jeśli ktoś nie przywiązuje wagi do wyglądu, to pod kątem technicznym należy:
- oczyścić bardzo dokładnie prowadnice jarzma - te 2 bolce po których zacisk chodzi na boki
- wewnątrz zacisku oczyścić miejsca, gdzie są te gumowe "kominki" w których przesuwają się bolce
- oczyścić tłok z zewnątrz
WAŻNE Nie używaj żadnych ostrych narzędzi do czyszczenia, bo możesz pogorszyć i zacisk nie będzie się nadawać
do użytku!
Jak ja czyściłem:
- używałem kawałka drewienka do zeskrobywania tego największego i grubego brudu
- drobny brud został usunięty przez wymoczenie i wypędzelkowanie tego w nafcie (ropa też może być, a najlepiej
daje radę rozpuszczalnik nitro)
- można stosować dostępne w handlu środki np. do czyszczenia gaźników, silników, czyli te, które rozpuszczają
nagary olejowe itp.
Po dokładnym wyczyszczeniu podczas składania zacisku, aby ułatwić sobie wsunięcie tłoka do zacisku,
posmarowałem oring wewnętrzny olejem silnikowym i tłok ładnie wszedł.
UWAGA: zwracaj uwagę, aby oring się nie przekręcił - ma on przekrój kwadratowy, i przy przekręceniu może się
rozerwać lub po prostu zacisk będzie przeciekać.
Dla osób ambitnych i przywiązujących wagę do wyglądu:
- wyczyszczony zacisk odtłuszczamy i malujemy podkładem (ja użyłem NOVOL PE+)
- po wyschnięciu nakładamy 2 cienkie warstwy lakieru (dobrze, gdyby był żaroodporny) ja użyłem renolaku takiego
samego, który w astrze jeździł na zaciskach prawie 2 lata i bez szwanku
- oczywiście malując zabezpieczamy wewnętrzną komorę zacisku - tą, w którą wchodzi tłok, oraz gwinty do
odpowietrzników i przewodów hamulcowych- po wyschnięciu lakieru składamy zacisk jak wyżej.
Zaciski rozebrane na najdrobniejsze elementy:
427536898.001.png
Przygotowany zestaw naprawczy - oringi, osłony tłoczków, tulejek, nowe śruby do przewodów hamulcowych:
Zaciski wyczyszczone "na błysk":
427536898.002.png
Elementy do montażu lekko przesmarowane olejem:
Proces składania:
427536898.003.png
427536898.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin