dydaktykaW4.doc

(23 KB) Pobierz

16.03.05

 

3 cechy zmiany rozwoju:

-          nieodwracalna

-          uogólnia reakcję

[dzięki rozwojowi panujemy nad swoimi reakcjami bodźcami dochodzącymi do nas dzięki rozwojowi związek między bodźcem a reakcją jest rozluźniony potrafimy dostosować się do sytuacji nowej ale podobnej do innych]

-          kolejna i hierarchiczna

 

 

Lew Wygotski rosyjski psycholog

Społeczne i kulturowe warunki rozwoju

 

Nurt kulturowo historyczny, poglądy Wygotskiego na temat związku

między nauczaniem a rozwojem

 

1)     nauczanie powinno wyprzedzać rozwój

są takie procesy rozwojowe które bez nauczania nigdy nie będą miały miejsca

właściwości dziecka mogą być przyrodzone ale nimi nie warto się zajmować mogą być właściwości historyczne i kulturowe ukształtowanie; do ich rozwoju niezbędnym czynnikiem jest nauczanie

2)     istotną rolę w rozwoju dziecka odgrywa działanie na materialnych i niematerialnych przedmiotach dostarczanych lub organizowanych przez środowisko; aby mogły stymulować rozwój dziecka musi ono na nich działać

3)     rozwój dziecka polega na interioryzacji czyli na przekształcaniu działalności zewnętrznej w wewnętrzne czynności umysłowe

4)     każda wyższa funkcja psychiczna działanie pojawia się w rozwoju dziecka dwukrotnie: pierwszy raz jako działalność zespołowa czyli funkcja interpsychiczna, społeczna i drugi raz jako działalność indywidualna, jako wewnętrzny sposób myślenia dziecka jako funkcja intrapsychiczna

5)     każdy człowiek w każdym momencie życia znajduje się równocześnie na dwóch poziomach rozwoju: a) poziom aktualnego rozwoju – obejmuje wszystko to co zostało uwewnętrznione, poziom rozwoju funkcji psychicznych jaki ukształtował się w rezultacie przejścia ukończonych już cyklów rozwoju b) strefa najbliższego rozwoju – „ to różnica między poziomem rozwiązywania zadań pod kierunkiem i przy pomocy dorosłych a poziomem rozwiązywania zadań dostępnych w samodzielnym działaniu”

6)     wyższe funkcje umysłowe mają upośredniony charakter – tzn. między reakcją i bodźcem zostaje wciśnięty proces pośredniczący – jest to cecha działań celowych i świadomych które rozstrzygają o rozwoju

 

nauczanie konstruuje, organizuje, urozmaica sferę najbliższego rozwoju

procesy pośredniczące są kulturowo zakotwiczone trzeba je wykształcić – najlepiej w szkole

Anna Grabowska Dalila

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin