Rafał Gorlicki
PLAN METODYCZNY LEKCJI WYCHOWANIA FIZYCZNEGO
Klasa: VI
Ilość ćwiczących: 16
Miejsce ćwiczeń: sala gimnastyczna
Czas trwania: 45 min
Data: 16.09.2009r.
Dział programu: Gry i zabawy
- kształtujemy szybkość i zwinność
- kształtujemy celność podań i strzałów
- doskonalimy technikę w piłce nożnej
Motywacje: zmotywuję uczniów do współpracy w zespole podczas gier i zabaw ruchowych
Cele operacyjne:
UMIEJĘTNOŚCI:
- Uczeń uczy się współpracy w zespole
SPRAWNOŚĆ:
- Uczeń kształtuje szybkość, zwinność i wytrzymałość
- Uczeń wzmacnia mm NN, RR, T, grzbietu i kręgosłupa
- Uczeń doskonali koordynację wzrokowo-ruchową
WIADOMOŚCI:
- Uczeń wie, jak ważna jest współpraca w zespole
WYCHOWANIE:
- Uczeń stosuje zasady bezpieczeństwa oraz podporządkowuje się przepisom
- Uczeń posiada odpowiedni strój oraz przestrzega poleceń nauczyciela
Metody realizacji zadań lekcji: pogadanka, zabawowa klasyczna
Formy organizacyjne: frontalna, indywidualna, zespoły
Przybory i przyrządy: piłka nożna, szarfy, materace
Tok lekcji
Czynności ucznia
Czynności
nauczyciela
Met. oceny skuteczności
Docelowe
Zadaniowe
1
2
3
4
5
Część wstępna
.
Uczeń zapoznaje się z tematem lekcji, zna zadania oraz ich rolę
Uczeń kształtuje szybkość i zwinność oraz doskonali koordynację wzrokowo-ruchową i celność.
Doskonali panowanie nad piłką.
Uczeń ustawia się na zbiórce, wita się, słucha informacji nauczyciela, informuje o gotowości aktywnego uczestnictwa w zajęciach
Uczniowie biorą udział w zabawie „Piłka myśliwska” – dzieci ustawiają się w rozsypce na boisku. Jeden wyznaczony na myśliwego stara się ustrzelić któregoś z uciekających. Sposób uderzenia – po ziemi, a każdy trafiony pomaga myśliwemu. Wygrywa ten uczeń, który do końca nie zostanie trafiony. Myśliwi podają sobie piłkę. Z piłką nie wolno przebiec więcej jak 5 kroków.
Zbiórka, przywitanie. N sprawdza obecność, informuje o zadaniach lekcji i sprawdza gotowość U do podejmowania zadań.
Nauczyciel podaje nazwę zabawy i jej reguły, prowadzi ją i czuwa nad jej prawidłowym przebiegiem i bezpieczeństwem.
Pogadanka
Forma frontalna
Zabawowa klasyczna
Część główna.
Doskonali celność uderzeń piłką
Doskonali panowanie nad piłką oraz celność strzałów po ziemi.
Kształtuje szybkość i zwinność. Doskonali panowanie nad piłką w biegu, oraz celność podań po ziemi.
Doskonali technikę podań z pierwszej piłki głową, noga z powietrza, nogą po ziemi.
Wzmocni mm. RR, NN.
Uczy się współpracy w zespole.
Uczniowie biorą udział w zabawie:
1. „Polowanie na lisa” – ćwiczący biegają po dowolnie określonym terenie. Na sygnał zatrzymują się, a wyznaczonych 2 myśliwych strzałem z miejsca stara się trafić któregoś z lisów. Gdy strzał jest niecelny, myśliwy zmienia miejsce z lisem. Wygrywa myśliwy, który w określonym czasie upoluje najwięcej lisów. Lisy mogą się uchylać przed strzałami, ale nie wolno im się ruszać z miejsca, zaś myśliwym prowadzić piłkę po sygnale.
2. „Wybijanka” – grający dzielą się na dwie drużyny, jedna ustawia się w kole w rozsypce, a druga na jego obwodzie. Ci na obwodzie podają sobie piłkę i w odpowiednim momencie starają się trafiać któregoś z zawodników w kole. Trafiony wychodzi z koła. Gra trwa do momentu wybicia wszystkich zawodników w kole. Następuje zmiana pól. Zwycięża drużyna, która w krótszym czasie wykona zbicie wszystkich zawodników.
3. „Piłka w tunelu” – Uczniowie ustawieni w rzędach w szerokim rozkroku przytrzymują się za biodra na odległość wyprostowanych ramion. Na sygnał ostatni z rzędu startuje prowadząc piłkę do przodu, gdzie z półobrotu, uderza piłkę wewnętrzną częścią stopy, kierując ją między rozstawionymi nogami do ostatniego, który kontynuuje ćwiczenie.
5. „Król” – Uczniowie ustawiają sie w szeregu. Jeden z nich, bądź nauczyciel ustawia się w określonej odległości przed szeregiem i na sygnał rzuca piłkę do którejś osoby w szeregu. Zawodnik ten oddaje bez przyjęcia piłkę określonym przez nauczyciela sposobem. Za złe wykonanie zadania zawodnik otrzymuje punkt karny. Zwycięża zawodnik, który miał najmniej punktów karnych.
4. „Grające kraby” – uczniowie biorą udział w meczu piłki nożnej poruszając się po boisku wyłącznie w podporze tyłem.
Nauczyciel podaje nazwę zabawy i jej reguły, prowadzi ją i czuwa nad jej prawidłowym przebiegiem.
Mierzy czas, wyznacza zwycięską drużynę.
Zwraca uwagę na bezpieczeństwo i zbicia przeciwników wyłącznie piłką po ziemi.
Czuwa nad prawidłowym przebiegiem zabawy. Zwraca uwagę na poprawność ustawienia rzędów i bezpieczeństwo.
Ustawia się przed szeregiem i podaje piłkę do uczniów. Ocenia poprawność wykonania.
Sędziuje przebieg meczu, zachęca do współpracy w zespole.
Podział uczniów w zespoły
Zespoły
Część końcowa
5 min.
Uczeń uspokaja organizm
Uczeń bierze udział w zbiórce
Uczniowie biorą udział w zabawie uspokajającej pt. „Literki”: w parach lub trójkach układają na podłodze swoje ciała w litery podawane przez nauczyciela
Uczniowie ustawiają się na zbiórce
Pożegnanie
Nauczyciel wycisza uczniów, wprowadza zabawę uspokajającą i czuwa nad jej prawidłowym przebiegiem
Pożegnanie.
fizjo.awf