PLAN METODYCZNY LEKCJI WYCHOWANIA FIZYCZNEGO
Gorlicki Rafał
Klasa: VI (sportowa)
Ilość ćwiczących: 15
Miejsce ćwiczeń: sala gimnastyczna
Czas trwania: 45 min
Data: 21.09.09 r.
Dział programu: Gimnastyka
Zadania dodatkowe:
- kształtujemy gibkość
- uczymy się współpracy w zespole
Motywacje: zmotywuję uczniów do nauki przewrotu w tył z postawy stojącej do rozkroku, zachęcę do kształtowania gibkości, przekonam o pozytywnym wpływie współpracy w zespole.
Cele operacyjne:
UMIEJĘTNOŚCI: - Uczeń uczy się przewrotu w tył z postawy stojącej do rozkroku
- Uczeń uczy się współpracy w zespole
SPRAWNOŚĆ: - Uczeń kształtuje szybkość, zwinność i gibkość
- Uczeń wzmacnia mm NN, RR, obręczy biodrowej, grzbietu i kręgosłupa
- Uczeń doskonali koordynację wzrokowo-ruchową
WIADOMOŚCI: - Uczeń wie, jak wygląda przewrót w tył z postawy stojącej do rozkroku
- Uczeń wie, jak ważną rolę przed ćwiczeniami gimnastycznymi odgrywa rozgrzewka
WYCHOWANIE: - Uczeń stosuje zasady bezpieczeństwa oraz podporządkowuje się przepisom
- Uczeń posiada odpowiedni strój oraz przestrzega poleceń nauczyciela
Metody realizacji zadań lekcji: pogadanka, zabawowa klasyczna, naśladowcza ścisła, zadaniowa ścisła
Formy organizacyjne: frontalna, indywidualna, trójki
Przybory i przyrządy: szarfy, materace
Tok lekcji
Czynności ucznia
Czynności
nauczyciela
Met. oceny skuteczności
Docelowe
Zadaniowe
1
2
3
4
5
Część wstępna
5 min.
Uczeń zapoznaje się z tematem lekcji, zna zadania oraz ich rolę
U kształtuje szybkość i zwinność, doskonali koordynację wzrokowo-ruchową oraz uczy się współpracy w zespole
Uczeń ustawia się na zbiórce, wita się, słucha informacji nauczyciela, informuje o gotowości aktywnego uczestnictwa w zajęciach
Uczniowie biorą udział w zabawie ożywiającej „Berek” – jeden uczeń zostaje berkiem, pozostali uczniowie uciekają przed nim. Osoba złapana staje w rozkroku, by ją uwolnić, należy przejść jej między nogami. Stopniowo dochodzi coraz więcej berków. Wygrywa uczeń, który nie dał się złapać ani razu lub berek, gdy schwyta wszystkich uczniów. Zabawa odbywa się jeszcze raz ze zmianą berka.
Zbiórka, przywitanie. Nauczyciel sprawdza obecność, informuje o zadaniach lekcji i sprawdza gotowość uczniów do podejmowania zadań.
Nauczyciel podaje nazwę zabawy i jej reguły, prowadzi ją i czuwa nad jej prawidłowym przebiegiem.
Pogadanka
Forma frontalna
Zabawowa klasyczna
Część główna A
10 min.
U wzmacnia mm:
- kończyn górnych
- kończyn dolnych
- obręczy biodrowej i T
- kończyn dolnych, T, grzbietu i kręgosłupa
Uczniowie wykonują:
a) w lekkim truchcie:
- naprzemianstronne krążenia RR w przód
- naprzemianstronne krążenia RR w tył
- wymachy RR w bok
- wymachy RR w górę i w dół
- splecenie dłoni za plecami („agrafka”)
- skip A, skip C
- przekładanka
- krok odstawno-dostawny
- wymachy N co trzeci krok w górę
- wypady N co trzeci krok w przód
b) w miejscu w postawie zasadniczej:
- wypady N w bok
- krążenia barków
- skłony głowy w bok
- skłony głowy w przód
- skrętoskłony głowy
- skłony T w bok
- skręty T w lewo i w prawo
- krążenia bioder
- krążenia st. kolanowych i skokowych
- z dłońmi splecionymi w tyle od dołu skłon T w przód ze wznosem splecionych dłoni w górę
- w staniu rozkrocznym skłony T w przód
- w staniu rozkrocznym skony T do PN, LN i do środka
- w opadzie T w przód skrętoskłony T
- 10 pajacyków
c) w miejscu w pozycji siadu:
- siad rozkroczny, skłony T w przód do PN, LN i do środka
- siad rozkroczny, skręty T w prawo i w lewo do dotknięcia podłogi rękoma
- siad płotkarski, słony T do nogi atakującej i zakrocznej
- siad prosty, skłony T w przód
- siad klęczny, rozpychanie kolan RR na boki
- leżenie przewrotne
- leżenie przerzutne
Nauczyciel prowadzi ćwiczenia kształtujące: pokazuje dane ćwiczenie, objaśnia, jak powinno być ono wykonywane, czuwa nad dokładnością wykonywanych ćwiczeń, koryguje błędy, jeszcze raz powtarza dane ćwiczenie oraz czuwa nad bezpieczeństwem
Naśladowcza ścisła
Część główna B
25 min.
1.U uczy się wszystkich elementów przewrotu w tył z postawy stojącej do rozkroku, kształtuje gibkość oraz wzmacnia mm NN, RR, obręczy barkowej, grzbietu i T
Uczniowie podzieleni w trójki wykonują następujące ćwiczenia na materacach:
- z pozycji lekkiego opadu T w przód tyłem do materaca, z RR wyprostowanymi przy biodrach, poprzez opad ciała z wyprostowanymi kończynami przejście do siadu prostego
- leżenie przewrotne z rozkrokiem NN w końcowej fazie ruchu
- z siadu prostego skłon T w przód i przejście z niego zamachem do leżenia przewrotnego z rozkrokiem NN w końcowej fazie ruchu
- j.w. z wykonaniem przewrotu w tył do rozkroku
- przewroty w tył z siadu podpartego do siadu podpartego
- przewroty w tył z siadu podpartego do rozkroku
- przejście z pozycji początkowej do leżenia przewrotnego z rozkrokiem NN
- przewroty w tył z postawy stojącej do rozkroku
Nauczyciel podaje nazwę danego ćwiczenia, bardzo krótko ale szczegółowo je omawia, pokazuje dane ćwiczenie najpierw w wolnym tempie i w całości, potem fragmentami z omówieniem, koryguje błędy uczniów i czuwa nad bezpieczeństwem w grupie
Zadaniowa ścisła
- trójki
Część końcowa
Uczeń rozciąga mm, rozluźnia i uspokaja organizm
Uczeń bierze udział w zbiórce
Uczniowie wykonują ćwiczenia rozciągające i rozluźniające, oraz biorą udział w zabawie uspokajającej pt. ‘Minutka’
Uczniowie ustawiają się na zbiórce
Pożegnanie
Nauczyciel wycisza uczniów, wprowadza ćw. rozciągające, rozluźniające oraz zabawę uspokajającą i czuwa nad jej prawidłowym przebiegiem
Pożegnanie.
fizjo.awf