PLAN METODYCZNY LEKCJI WYCHOWANIA FIZYCZNEGO
Rafał Gorlicki
Data: 29.09.2009
Miejsce ćwiczeń: sala gimnastyczna
Klasa: IV
Czas trwania zajęć: 45 min
Ilość ćwiczących: 12
Sprzęt i przybory: materace, gumowa piłka, woreczki, „szczur” (skakanka)
Metody realizacji zadań: zabawowa-klasyczna, naśladowcza-ścisła, zadaniowa-ścisła
Formy organizacyjne: frontalna
Dział programowy: Gimnastyka korekcyjna
Zadanie główne: Gry i zabawy ruchowe z elementami gimnastyki korekcyjnej
Zadanie dodatkowe: Kształtujemy prawidłową postawę ciała, doskonalimy prawidłowe oddychanie, kształtujemy siłę mięśni posturalnych.
Motywacje: zmotywuje ucznia do pamiętania o zachowaniu prawidłowej postawy ciała podczas wykonywanych ćwiczeń, jak i w przerwie między nimi.
Zadania szczegółowe w zakresie:
1. Sprawności motorycznej:
Uczeń:
· Poprawi ogólną sprawność fizyczną
· Rozwinie ogólną koordynację ruchową
· Wzmocni siłę mięśni posturalnych
2. Umiejętności
· potrafi przygotować organizm do wysiłku w formie zabawy
· potrafi przyjąć prawidłową postawę ciała (skorygowaną)
· potrafi współdziałać w grupie w formie rywalizacji
3. Wiadomości
· Wie jak wygląda postawa skorygowana
· Wie jakie są prawidłowe pozycje przy odrabianiu lekcji, podczas snu, wypoczynku i w trakcie zabawy.
· Zna właściwą terminologię podstawowych ćwiczeń, pozycji wyjściowych, ustawień oraz nazwy przyborów.
4. Usamodzielnienia
· Rozwija postawę współdziałania zespołowego i poczucia wzajemnej współodpowiedzialności
· współuczestniczy w organizacji zajęć
Tok lekcji
Czynności ucznia
Czynności nauczyciela
Metody i formy
Docelowe
Zadania
Część wstępna
Uczeń zapoznaje się z zadaniami lekcji.
-wita się z nauczycielem
-przyjmuje poprawną postawę ciała
-słucha informacji nauczyciela
-przygotowuje się do świadomego udziału w lekcji
- wita się z uczniami
- poprawia i egzekwuje przyjęcie poprawnej postawy ciała
- podaje zadania lekcji
- motywuje uczniów do aktywnego udziału w lekcji.
pogadanka
Uczeń pobudza organizm do wysiłku fizycznego.
Kształtuje prawidłową postawę.
Bierze udział w zabawie:
„ Berek stójka”.( Jedno dziecko z piłką,
to berek. Pozostali uczniowie uciekają i zatrzymują się przyjmując prawidłową postawę
ciała wtedy , kiedy berek zawoła „stój!”. Goniący celuje piłkę w nogi rówieśników; jeśli
rzut jest celny, berkiem staje się trafione
dziecko – jeżeli nie- berkiem pozostaje dalej
ten sam uczeń).
Nauczyciel proponuje zabawę, tłumaczy ją, rozpoczyna i kończy zabawę, kontroluje jej przebieg.
zabawowa-klasyczna
Część główna A
Uczeń wzmacnia
mm. RR, brzucha
mm. RR, grzbietu
mm. głowy, szyi
mm. bioder
mm. wysklepiające stopę, mm NN
Uczniowie w rozsypce:
-W wyciągnietymi RR w górę kołysają się na na boki, do przodu, do tyłu.
-z poprzedniej pozycji z ramionami wyciągniętymi do przodu przejście do opadu tułowia
-półkrążenia głowy
-skłony głowy do przodu, na boki
-W rozkroku wykonują krążenia bioder
- Skręty tułowia w prawo, w lewo.
- wspięcia na palce, po czym przejście na same pięty
Demonstruje ćwiczenia, dyktuje tempo, czuwa nad dokładnościa i poprawnością wykonywanych ćwiczeń.
Koryguje błędy.
Naśladowcza-ścisła
Część główna B
Uczeń zapoznaje się z przyborami i utrwala ich nazewnictwo
Uczeń wzmacnia poszczególne partie mięśni posturalnych, mm. RR, NN, T.
* pomogą przygotować wskazane
przez nauczyciela przybory
* aktywnie uczestniczą w
przygotowanych grach i
zabawach :
Uczniowie podzieleni na dwie grupy. Każda
ustawiona w rzędzie naprzeciwko oddalonego
o około 10 metrów materaca. Prowadzący wydaje
najpierw polecenie przyjęcia na materacu
określonej postawy ciała – siad skrzyżny, postawa,
klęk podparty, siad klęczny, leżenie przodem , tyłem, itp. po czym na określony
sygnał pierwsi uczniowie (wybiegają, czworakuj
ą, skaczą, maszerują itp.) w kierunku
swojego materaca
i wykonują dane zadanie. Prowadzący przyznaje
punkt zawodnikowi , który poprawnie
wykonał zadanie jako pierwszy. Po wykonaniu
ćwiczenia uczniowie wracają marszem do
swojego rzędu, a prowadzący wydaje polecenie
wykonania kolejnego zadania następnej
parze.
Wygrywa zespół którego zawodnicy razem
zdobędą największą ilość pkt.
Uczniowie podzieleni na dwa zespoły, które
odpowiednio zajmują miejsca na wyznaczonych
połowach boiska.
Każda z drużyn otrzymuje po jednym lub dwa
woreczki , na sygnał nauczyciela uczniowie
chwytają woreczki palcami stóp i wykonują
rzuty w kierunku drużyny przeciwnej starając
się trafić przeciwnika. Za celne trafienie uważa
się takie , gdzie woreczek bezpośrednio trafi w
przeciwnika – w przypadku ślizgającego się po
podłodze woreczka trafienia nie zalicza się.
Wygrywa zespół , który w wyniku celnych
trafień zdobędzie największą ilość pkt.
( Uczestnicy zabawy leżą na brzuchu na obwodzie
koła , twarzami do jego środka, z ramionami
wyciągniętymi przed siebie.
W środku koła stoją wyznaczeni przez
prowadzącego uczniowie ze „ szczurem
( sznurek z zaczepionym na końcu woreczkiem)
Na sygnał prowadzącego stojący w środku
uczniowie zaczynają kręcić „ szczurem” tak,
aby wirował on tuż przy podłodze. Dzieci le-
żące na obwodzie koła unoszą wyprostowane
ręce w górę tak, aby „szczur” nie uderzył ich
w ręce. „Szczur” powinien przelatywać pod
dłońmi uczestników zabawy , aby nie było
niebezpieczeństwa uderzenia w głowę. Dziecko
, które dało się trafić przyjmuje pozycję
siadu klęcznego lub skrzyżnego.Za trafionego
uważa się zawodnika , który oderwał klatkę
piersiową od podłogi lub cofnął ręce poza zasi
ęg „szczura”. Zabawę wygrywa ten uczestnik
, który nie dał się trafić.
* objaśnia reguły zabaw i gier,
* podzieli uczniów na dwie
drużyny ,
* każdorazowo w przypadku
błędnego wykonania zadania
koryguje błędy,
* daje sygnały do rozpoczęcia i
zakończenia zabaw,
* przyznaje punkty,
* objaśnia reguły gry,
drużyny ,,
zakończenia gry,
· przyznaje punkty,
objaśnia reguły zabawy,
* podzieli uczniów na 3 grupy
wyznacza dwa okrągi,...
fizjo.awf