gry i zabawy ruchowe z elementami gimn. korek..doc

(59 KB) Pobierz

PLAN METODYCZNY LEKCJI WYCHOWANIA FIZYCZNEGO

                   Rafał Gorlicki

 

Data: 29.09.2009

Miejsce ćwiczeń: sala gimnastyczna

Klasa: IV

Czas trwania zajęć: 45 min

Ilość ćwiczących: 12

Sprzęt i przybory: materace, gumowa piłka, woreczki, „szczur” (skakanka)

Metody realizacji zadań: zabawowa-klasyczna, naśladowcza-ścisła, zadaniowa-ścisła

Formy organizacyjne: frontalna

Dział programowy: Gimnastyka korekcyjna

 

Zadanie główne:  Gry i zabawy ruchowe z elementami gimnastyki korekcyjnej

 

Zadanie dodatkowe: Kształtujemy prawidłową postawę ciała, doskonalimy prawidłowe oddychanie, kształtujemy siłę mięśni posturalnych.

 

Motywacje: zmotywuje ucznia do pamiętania o zachowaniu prawidłowej postawy ciała podczas wykonywanych ćwiczeń, jak i w przerwie między nimi.

 

Zadania szczegółowe w zakresie:

1. Sprawności motorycznej:

Uczeń:

·         Poprawi ogólną sprawność fizyczną

·         Rozwinie ogólną koordynację ruchową

·         Wzmocni siłę mięśni posturalnych

 

2.  Umiejętności

Uczeń:

·         potrafi przygotować organizm do wysiłku w formie zabawy

·         potrafi przyjąć prawidłową postawę ciała (skorygowaną)

·         potrafi współdziałać w grupie w formie rywalizacji

 

3. Wiadomości

Uczeń:

·         Wie jak wygląda postawa skorygowana

·         Wie jakie są prawidłowe pozycje przy odrabianiu lekcji, podczas snu, wypoczynku i w trakcie zabawy.

·         Zna właściwą terminologię podstawowych ćwiczeń, pozycji wyjściowych, ustawień oraz nazwy przyborów.

 

4.  Usamodzielnienia

Uczeń:

·         Rozwija postawę współdziałania zespołowego i poczucia wzajemnej współodpowiedzialności

·         współuczestniczy w organizacji zajęć

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tok lekcji

Czynności ucznia

Czynności nauczyciela

Metody i formy

Docelowe

Zadania

Część wstępna

 

Uczeń zapoznaje się z zadaniami lekcji.

 

 

Uczeń:

-wita się z nauczycielem

-przyjmuje poprawną postawę ciała

-słucha informacji nauczyciela

-przygotowuje się do świadomego udziału w lekcji

 

- wita się z uczniami

- poprawia i egzekwuje przyjęcie poprawnej postawy ciała

- podaje zadania lekcji

 

- motywuje uczniów do aktywnego udziału w lekcji.

pogadanka

Uczeń pobudza organizm do wysiłku fizycznego.

Kształtuje prawidłową postawę.

Bierze udział w zabawie:

 

Berek stójka”.( Jedno dziecko z piłką,

to berek. Pozostali uczniowie uciekają i zatrzymują się przyjmując prawidłową postawę

ciała wtedy , kiedy berek zawoła „stój!”. Goniący celuje piłkę w nogi rówieśników; jeśli

rzut jest celny, berkiem staje się trafione

dziecko – jeżeli nie- berkiem pozostaje dalej

ten sam uczeń).

Nauczyciel proponuje zabawę, tłumaczy ją, rozpoczyna i kończy zabawę, kontroluje jej przebieg.

zabawowa-klasyczna

Część główna A

 

Uczeń wzmacnia

 

mm. RR, brzucha

 

 

 

mm. RR, grzbietu

 

 

 

 

mm. głowy, szyi

 

 

 

mm. bioder

 

 

 

 

mm. wysklepiające stopę, mm NN

Uczniowie w rozsypce:

 

-W wyciągnietymi RR w górę kołysają się na na boki, do przodu, do tyłu.

 

-z poprzedniej pozycji z ramionami wyciągniętymi do przodu przejście do opadu tułowia

 

-półkrążenia głowy

-skłony głowy do przodu, na boki

 

-W rozkroku wykonują krążenia bioder

- Skręty tułowia w prawo, w lewo.

 

- wspięcia na palce, po czym przejście na same pięty

Demonstruje ćwiczenia, dyktuje tempo, czuwa nad dokładnościa i poprawnością wykonywanych ćwiczeń.

Koryguje błędy.

Naśladowcza-ścisła

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Część główna B

 

Uczeń zapoznaje się z przyborami i utrwala ich nazewnictwo

 

 

 

 

Uczeń wzmacnia poszczególne partie mięśni posturalnych, mm. RR, NN, T.

* pomogą przygotować wskazane

przez nauczyciela przybory

* aktywnie uczestniczą w

przygotowanych grach i

zabawach :

 

„Kto dokładniej i szybciej”

Uczniowie podzieleni na dwie grupy. Każda

ustawiona w rzędzie naprzeciwko oddalonego

o około 10 metrów materaca. Prowadzący wydaje

najpierw polecenie przyjęcia na materacu

określonej postawy ciała – siad skrzyżny, postawa,

klęk podparty, siad klęczny, leżenie przodem , tyłem, itp. po czym na określony

sygnał pierwsi uczniowie (wybiegają, czworakuj

ą, skaczą, maszerują itp.) w kierunku

swojego materaca

i wykonują dane zadanie. Prowadzący przyznaje

punkt zawodnikowi , który poprawnie

wykonał zadanie jako pierwszy. Po wykonaniu

ćwiczenia uczniowie wracają marszem do

swojego rzędu, a prowadzący wydaje polecenie

wykonania kolejnego zadania następnej

parze.

Wygrywa zespół którego zawodnicy razem

zdobędą największą ilość pkt.

 

„W cztery ognie inaczej”

Uczniowie podzieleni na dwa zespoły, które

odpowiednio zajmują miejsca na wyznaczonych

połowach boiska.

Każda z drużyn otrzymuje po jednym lub dwa

woreczki , na sygnał nauczyciela uczniowie

chwytają woreczki palcami stóp i wykonują

rzuty w kierunku drużyny przeciwnej starając

się trafić przeciwnika. Za celne trafienie uważa

się takie , gdzie woreczek bezpośrednio trafi w

przeciwnika – w przypadku ślizgającego się po

podłodze woreczka trafienia nie zalicza się.

Wygrywa zespół , który w wyniku celnych

trafień zdobędzie największą ilość pkt.

 

„Szczur w leżeniu na brzuchu”

( Uczestnicy zabawy leżą na brzuchu na obwodzie

koła , twarzami do jego środka, z ramionami

wyciągniętymi przed siebie.

 

W środku koła stoją wyznaczeni przez

prowadzącego uczniowie ze „ szczurem

( sznurek z zaczepionym na końcu woreczkiem)

Na sygnał prowadzącego stojący w środku

uczniowie zaczynają kręcić „ szczurem” tak,

aby wirował on tuż przy podłodze. Dzieci le-

żące na obwodzie koła unoszą wyprostowane

ręce w górę tak, aby „szczur” nie uderzył ich

w ręce. „Szczur” powinien przelatywać pod

dłońmi uczestników zabawy , aby nie było

niebezpieczeństwa uderzenia w głowę. Dziecko

, które dało się trafić przyjmuje pozycję

siadu klęcznego lub skrzyżnego.Za trafionego

uważa się zawodnika , który oderwał klatkę

piersiową od podłogi lub cofnął ręce poza zasi

ęg „szczura”. Zabawę wygrywa ten uczestnik

, który nie dał się trafić.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

* objaśnia reguły zabaw i gier,

* podzieli uczniów na dwie

drużyny ,

* każdorazowo w przypadku

błędnego wykonania zadania

koryguje błędy,

* daje sygnały do rozpoczęcia i

zakończenia zabaw,

* przyznaje punkty,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

* objaśnia reguły gry,

* podzieli uczniów na dwie

drużyny ,,

* daje sygnały do rozpoczęcia i

zakończenia gry,

·         przyznaje punkty,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

objaśnia reguły zabawy,

* podzieli uczniów na 3 grupy

wyznacza dwa okrągi,...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin