Ćwiczenia warg
Należy polecić dziecku naśladowanie logopedy i patrząc w lustro:
1. nadymać policzki przy zwartych wargach;
2. nadmuchiwać gumowe zabawki, baloniki, puszczać bańki mydlane;
3. nadymać policzki z uwolnieniem nagromadzonego w jamie ustnej powietrza;
4. nadymać policzki i zatrzymać powietrze w jamie ustnej na około 4 -5 sekund, następnie oddychać przez nos bez zmiany położenia warg i policzków;
5. nadymać policzki na zmianę lewy i prawy, przesuwać powietrze z jednej strony jamy ustnej do drugiej przy zwartych wargach;
6. wciągać policzki do jamy ustnej (policzki ściśle przylegają do łuków zębowych, wargi tworzą zajęczy pyszczek);
7. przy zaciśniętych zębach zwierać i rozwierać wargi (zwarcie ma być silne, rozwarcie możliwie największe);
8. zaokrąglać i rozciągać (spłaszczać) wargi przy zwartych szczękach; przy zaokrąglaniu wargi wysuwają się do przodu i całkowicie zwierają, przy spłaszczeniu wargi ściśle przylegają do łuków zębowych, zęby dolne i górne powinny być widoczne;
9. zaokrąglać i rozciągać wargi przy zwartych szczękach; przy zaokrąglaniu wargi wysuwają się do przodu i całkowicie zwierają, przy spłaszczeniu wargi są też zwarte, a łuki zębowe niewidoczne;
10. przy zwartych szczękach i wargach odciągać na przemian kąciki ust na boki;
11. cmokać przy dowolnym układzie warg (powstający szmer przypomina pocałunek); cmokać przy wysuniętych i zaokrąglonych wargach oraz zwartych szczękach;
12. wymawiać samogłoski ustne z przesadną artykulacją, np. a-i-o-e-n-y, łączyć przy tym w pary samogłoski o skrajnych układach warg i kilkakrotne powtarzać każdą z par: a-i-a-i, a-u-a-u, u-i-n-i, i-a-i-a, j-n-i-n, n-a-u-a;
13. wymawiać samogłoski ustne przy zwartych szczękach;
14. przy lekko rozwartych szczękach naciskać palcami wskazującymi na kąciki ust w kierunku do środka szpary ust (wargi wysuwają się do przodu i uwypuklają na zewnątrz do góry i do dołu w kształcie luków), przy takim układzie polecamy wykonać zwarcie warg;
15. przy zamkniętych szczękach unosić wargę górną (widoczne są tylko zęby górne), a następnie opuszczać wargę dolną (widoczne są tylko zęby dolne);
16. przy zamkniętych szczękach wysuwać wargi do przodu i zaokrąglać w kształcie wąskiego lejka (jak przy wymowie u); stopniowo opuszczać szczękę dolną i poszerzając we wszystkich kierunkach odległość między wargami, przejść do najszerszego okrągłego otwarcia szpary ustnej, następnie stopniowy powrót do poprzedniego położenia warg, nie zmieniając położenia wargi dolnej (należy zwracać uwagę na symetryczny układ warg);
17. górne siekacze oprzeć na wardze dolnej, warga górna jest lekko uniesiona, tak że widoczne są siekacze górne (jak przy artykulacji głosek w, f); wdychać i wydychać powietrze przez szczelinę wargowo-zębową;
18. dolną szczękę przesuwać do przodu i do góry, tak aby widoczne dolne siekacze dotykały do spłaszczonej wargi górnej;
19. górnymi siekaczami lekko dotykać wargi dolnej, równocześnie wargi wykonują ruch spłaszczenia i powrót do pozycji neutralnej; te same ruchy warg wykonuje się przy kontakcie zębów dolnych z górną wargą;
20. wargi wysuwać do przodu, zaokrąglać i zwierać, a następnie wykonać ruch w prawo i w lewo (lub do góry i do dołu); szczęki przez cały czas są zwarte;
21. przy rozwartych szczękach wciągać w głąb jamy ustnej wargi, tak by całkowicie zasłaniały zęby górne i dolne; następnie stopniowo unosić szczękę dolną, zbliżać wargi i wciągać powietrze;
22. wargę górną położyć możliwie najdalej na wargę dolną i wykonywać ruchy ssania; to samo ćwiczenie wykonujemy przy ułożeniu wargi dolnej na górną;
23. oblizywać wargą drugą wargę, na przemian górną i dolną;
24. wykonywać ruch kolisty wysuniętych, zaokrąglonych i zwartych warg;
ruch warg może być wykonywany samodzielnie lub łącznie z ruchami szczęki
dolnej;
25. utrzymywać przy pomocy warg patyczek obciążony plasteliną; wdech i wydech wykonywać kącikami ust; w celu wyeliminowania oddychania przez nos zaciskać nozdrza;
26. dmuchać na płomień świecy, skrawki papieru, watkę, pingpongową piłeczkę przy różnym układzie warg: wargi ułożone w kształcie wąskiego lejka (jak przy n), wargi ułożone w kształcie szerokiego lejka (jak przy sz), układ właściwy spółgłosce f,
27. naśladować parskanie konia;
28. naśladować warkot motoru.
Ćwiczenia języka Należy polecić dziecku naśladowanie logopedy i patrząc w lustro:
1. wysuwać język za jamę ustną, na dół, na boki, do góry;
2. wysuwać język naprzemiennie — wąski i szeroki; na początku ruchy wolne, potem coraz szybsze;
3. unosić język za wargę dolną, następnie górną;
4. oblizywać wargę górną wysmarowaną dżemem lub czekoladą;
5. unosić język do wewnętrznej strony wargi najpierw dolnej, potem górnej;
6. zlizywać dżem lub czekoladę z wewnętrznej strony wargi górnej;
7. unosić język do zębów najpierw dolnych, potem górnych;
8. liczyć czubkiem języka zęby górne najpierw od zewnętrznej, następnie od
wewnętrznej strony;
9. wykonywać najpierw wolne, potem coraz szybsze ruchy na boki, w górę
i w dół językiem w powietrzu — jak wąż; następnie stopniowo cofać język
w głąb jamy ustnej;
10. wolno, następnie coraz szybciej masować czubkiem języka zęby, następnie
wałek dziąsłowy, podniebienie;
11. żuć język;
12. udawać ssanie cukierka;
13. naśladować grę na trąbce;
14. ostrzyć czubek języka o górne zęby, przy szeroko otwartych ustach;
15. masować język poprzez nagryzanie czubka języka zębami;
16. szybko unosić i opuszczać język w kierunku dolnych i górnych zębów, przy szeroko otwartych ustach i nieruchomej żuchwie;
17. wsuwać język między wprawione w drgania wargi;
18. dmuchać na czubek języka uniesiony do walka dziąsłowego;
19. wymawiać ttt najpierw wolno, potem coraz szybciej przy szeroko otwartych
ustach;
20. wymawiać ddd najpierw wolno, potem coraz szybciej przy szeroko otwartych
21. szybko wymawiać / (lllll...);
22. szybko wymawiać sylaby: la, lo, le, lu;
23. szybko wymawiać naprzemiennie głoski /, n (Inlnln..)
24. szybko, naprzemiennie wymawiać głoski t, d, n;
25. śpiewać: najpierw lalalci, lalala, lalala..., lelele..., lololo..., następnie lala, lata, lada...; powtarzać ten materiał, podstawiając kolejno samogłoski: e, o, u: następnie ćwiczyć wymowę wyrazów: lato, lotnik (l -t), lada, lody (l - d): len, kolano (l - n); tata, tutaj (t - t); Tola, hotel (t - l); Adela, kundel (d - /): tunel, ten (t - n); nota, Aneta (n - t);
26. zdmuchiwać skrawek papieru umieszczony na czubku języka;
27. szeroko rozciągnięty język wysuwać, a następnie cofać do jamy ustnej;
język powinien być tak szeroki, aby jego brzegi dotykały zębów trzonowych;
ująć szeroki język między zęby trzonowe i delikatnie żuć;
28. ułożyć szeroki język na dnie jamy ustnej i przy lekko otwartych ustach
wykonywać wdech i wydech przez usta;
29. ująć brzegi języka między zęby trzonowe, a czubek unosić do wałka
dziąsłowego i opuszczać;
yapka1