Materiał edukacyjny rozdawany bezpłatnie w ramach szkolenia.
PIELĘGNIARKA
Pielęgniarką (higienistką) na kolonii może być osoba posiadająca podstawowe wiadomości dotyczące opieki zdrowotnej i ochrony zdrowia dzieci i młodzieży. Powinna ona znać elementarne zasady dotyczące higieny i opieki sanitarnej a także umieć udzielić pierwszej pomocy w nagłych wypadkach. Dlatego też pielęgniarką (higienistką) na kolonii może być osoba posiadająca dyplom ukończenia studium medycznego lub studenci niższych lat Akademii Medycznej. Może to być również osoba bez dyplomu, lecz posiadająca odpowiednie przygotowanie (ukończony kurs).
Należy naznaczyć, że w ostatnich lalach odchodzi się od zatrudniania na kolonii wspólnie lekarza i pielęgniarki. W większości placówek kolonijnych zatrudniany jest tylko jeden przedstawiciel personelu medycznego. Istnieje jednak zasada, iż na kolonii zorganizowanej dla ponad 120 osób obecność lekarza jest konieczna. W pozostałych wypadkach, czyli przy mniejszej liczbie dzieci, miejsce lekarza zajmuje pielęgniarka (higienistka). Znaczenie i rola pielęgniarki (higienistki) na kolonii jest niezmiernie ważna. Przede wszystkim powinna ona udzielać doraźnej pomocy w nagłych wypadkach. W sytuacji niezbędnej pomocy lekarskiej pielęgniarka zobowiązana jest natychmiast skierować poszkodowanego do najbliższej placówki medycznej, aby zapewnić mu konieczną pomoc lekarską.
Pielęgniarka (higienistka) ma obowiązek okresowo ważyć i mierzyć dzieci jak i również sprawdzać ich czystość.
Bardzo ważnym zadaniem pielęgniarki (higienistki) jest prowadzenie ewidencji dotyczącej stanu zdrowia uczestników. Pielęgniarka sprawuje nadzór nad apteczką i odpowiednim wyposażeniem kolonii w leki, środki opatrunkowe i niezbędny sprzęt medyczny.
Należy podkreślić, iż pielęgniarka powinna przejawiać zainteresowanie stanem sanitarno - higienicznym całej placówki kolonijnej, a w szczególności stanem kuchni, jadalni, magazynów żywnościowych i sanitariatów. Niezmiernie istotne jest aby miała ona wgląd w jadłospis i aby kontrolowała jakość i racjonalność pożywienia.
Pielęgniarka (higienistka), podobnie jak Lekarz podlega bezpośrednio kierownikowi kolonii. Powinna więc informować go na bieżąco o sytuacji medycznej kolonii oraz stosować się do jego zaleceń i wskazań, a także proponować rozwiązania w zakresie realizacji przepisów sanitarno - higienicznych.
Zgodnie z Załącznikiem Nr 2 Zarządzenia Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dn. 28 kwietnia 1972 r podajemy
OBOWIĄZKI PIELĘGNIARKI (HIGIENISTKI) NA KOLONIACH I OB0ZACH
A. Przed rozpoczęciem turnusu do obowiązku higienistki (pielęgniarki) należy:
1) wzięcie udziału w zebraniu przedwyjazdowym rodziców, zanotowanie ewentualnych uwag odnośnie stanu zdrowia niektórych uczestników,
2) przygotowanie podręcznej apteczki podróżnej, i na czas trwania turnusu.
3) otoczenie opieką dzieci (młodzieży) w czasie podróży.
B. Bezpośrednio po przybyciu na placówkę do obowiązku higienistki należy:
1) niezwłocznie po przyjeździe do ośrodka dokonanie przeglądu higienicznego dzieci (młodzieży),
2) urządzenie izolatki, gabinetu lekarskiego, ewentualne uzupełnienie apteczki,
3) udział we wstępnym przeglądzie lekarskim uczestników i personelu placówki,
4) sprawdzenie stanu sanitarnego obiektu, otoczenia, urządzeń higienicznych, zaopatrzenia w wodę i bloku żywieniowego.
C. W czasie trwania turnusu do obowiązków higienistki należy:
1) codzienne sprawdzanie czystości pomieszczeń i otoczenia a w szczególności: kuchni, magazynów żywnościowych, sypialni oraz urządzeń sanitarno higienicznych - ubikacji, łazienek, śmietników,
2) codzienne sprawdzanie higieny osobistej (szczególnie uczestników zaniedbanych pod względem higienicznym) oraz okresowe przeglądy czystości wszystkich dzieci.
3) nadzór - przy współudziale wychowawców – nad myciem dzieci, zwłaszcza codziennym myciem zębów i nóg, myciem rąk przed każdym posiłkiem oraz kąpielą,
4) dopilnowanie higieny osobistej dziewcząt w okresie miesiączki i spowodowanie zorganizowania dla nich kącika higieny osobistej,
5) przeprowadzenie odwszawiania w razie stwierdzenia wszawicy,
6) nadzór higieniczny nad realizacją regulaminu dnia dla uczestników.
7) zwrócenie uwagi na dzieci moczące się w nocy,
8) branie udziału w wycieczkach dzieci (młodzieży),
9) obserwowanie dzieci w czasie gier ruchowych, ćwiczeń fizycznych itp.,
10) asystowanie przy plażowaniu i kąpieli dzieci (młodzieży),
11) branie udziału w układaniu jadłospisu,
12) śledzenie higieny żywienia (zalecone diety), zmywanie i czystość naczyń, codzienna kontrola gotowanej wody do picia ew. innych napojów przechowywanych w specjalnych naczyniach, (kontrola przechowywania przez kuchnię próbek żywności),
13) otoczenie opieką chorych w izolatce:
- wykonywanie zleceń lekarskich,
- dbanie o łóżko i naczynia chorego,
- wykonywanie czynności pielęgniarskich,
- pomoc w myciu chorych, karmieniu i kontrolowaniu diet,
- niedopuszczanie do izolatki dzieci zdrowych (niekontrolowane odwiedziny chorych itp.)
14) konwojowanie chorych dzieci (młodzieży) do lekarza, szpitala
15) odwiedzanie chorych w szpitalu. dowiadywanie się o stanie ich zdrowia i przekazywanie tych wiadomości kierownikowi placówki i lekarzowi,
16) nadzór nad czystością personelu zatrudnionego w kuchni (fartuchy ochronne, chustki na głowę, czystość paznokci i rąk itp.),
17) składanie codziennego raportu lekarzowi placówki i kierownikowi o stanie zdrowia uczestników oraz o wszystkich uchybieniach i higienie otoczenia,
18) branie udziału w opracowaniu wytycznych do regulaminu dnia i rozkładu zajęć,
19) przypominanie dzieciom i młodzieży o higienie osobistej,
20) prowadzenie z personelem i uczestnikami kolonii pogadanek mobilizujących do utrzymania odpowiedniego poziomu higieny, zorganizowanie współzawodnictwa poszczególnych grup w utrzymaniu czystości,
21) prowadzenie dokumentacji zdrowotnej placówki zgodnie z załącznikiem nr 4 zarządzenia M. Z. i O.S
D. Po zakończeniu turnusu do obowiązków higienistki, pielęgniarki należy:
1) przekazanie po zakończeniu turnusu kierownikowi lub organizatorowi wypoczynku wszelkiej dokumentacji w zakresie zdrowia i higieny uczestników,
2) otoczenie opieki dzieci (młodzieży) w podróży powrotnej,
3) udzielenie rodzicom (opiekunom) informacji o stanie zdrowia dzieci (młodzieży),
Pan/Pani
zam.
nr dowodu osobistego
...............................................
Podpis
MonJaZ