Smoki czy dinozaury?
Cel ogólny: Zapoznanie z przyczynami wyginięcia niektórych gatunków zwierząt.
Poznanie właściwości fizycznych minerałów, np. sól, węgiel, wapień.
Lp.
Zadania edukacyjne
Cele operacyjne
Zakres edukacji
Uwagi
1.
Słuchanie wiersza M. Terlikowskiej „Paprocie tutaj rosły”:
· oglądanie „Księgi Dinozaurów” przedstawiającej ilustracje dinozaurów,
· poznanie wybranych gatunków dinozaurów i charakterystycznych cech ich wyglądu,
Dziecko:
- uważnie słucha wiersza,
- wie jak wygląda dinozaur,
- rozumie dlaczego dinozaurów nie ma już na świecie,
Myślę, mówię, czytam...
Ja i przyroda.
2.
Lepienie dinozaurów z plasteliny:
· ćwiczenie drobnych ruchów rąk,
· zwróceni uwagi na ich budowę,
- potrafi ulepić z plasteliny postać dinozaura z zachowaniem podstawowych elementów jego wyglądu: cztery nogi, ogon, głowa,
- zachowuje porządek na miejscu pracy,
Ja i sztuka – plastyka.
3.
Słuchanie piosenki „Górnik”:
· rozmowa n/t piosenki – zainteresowanie pracą górników,
· rozwijanie umiejętności reagowania na dany sygnał,
- odpowiada na pytania związane z treścią piosenki,
- bierze udział w zabawie, reaguje na sygnały nauczyciela,
Ja i sztuka – muzyka.
4.
Poznanie właściwości węgla kamiennego:
· oglądanie grudki węgla kamiennego,
sprawdzenie czy rozpuszcza się w wodzie
· wnioski z obserwacji i opis wyglądu grudki węgla,
- potrafi wyciągną odpowiednie wnioski
z obserwacji,
- zna właściwości fizyczne węgla,
- opisuje wygląd zewnętrzny grudki węgla,
5.
Opowiadanie W. Chotomskiej – „Węglowa opowieść”:
· rozmowa na temat opowiadania,
· zainteresowani dzieci produktami otrzymywanymi z węgla.
- słucha uważnie opowiadania,
- wymieni produkty otrzymywane z węgla,
Myślę, mówię czytam...
6.
Szukamy Mikołaja – spacer po najbliższej okolicy w poszukiwaniu śladów Św. Mikołaja.
Wspólne zabawy w przedszkolu, przypomnienie piosnek
o Mikołaju.
- zgodnie bawi się z innym,
- śpiewa piosenki o Mikołaju,
Moje najbliższe otoczenie.
7.
„Trójkątny smok” – układanie smoków z figur geometrycznych: kół, kwadratów, trójkątów.
Zapoznanie z trójkątem – przeliczanie boków trójkąta, przeliczanie trójkątów wykorzystanych do budowy smoka.
- samodzielnie układa smoka z figur geometrycznych,
- wie jak wygląda trójkąt,
- rozpoznaje go wśród innych figur,
Moje pierwsze doświadczenia z matematyką.
8.
Słuchanie opowiadania S. Szuchowej, pt.:„Baśń o smoku i krokusie”:
· przypomnienie smoków znanych z literatury
i telewizji,
· czytanie całościowe wyrazu smok,
· dobieranie rymów do słowa smoki.
- zna bohaterów wybranych baśni,
- czyta całościowo wyraz smok,
- potrafi dobierać rymy,
9.
Rysowanie węglem drzewnym na temat:
„Las jurajski” – rozwijanie wyobraźni, umiejętności rysowania określonych kształtów.
- potrafi posługiwać się węglem drzewnym,
- rysuje na podany temat,
- zachowuje porządek w miejscu pracy,
10.
Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw V opracowane przez R. Gałuszkę - kształtowanie prawidłowej postawy ciała.
- sprawnie przebiera się w strój do ćwiczeń gimnastycznych,
- bierze udział w zajęciach,
Sprawność ruchowa.
Literatura: Moje przedszkole. Program wychowania przedszkolnego. – Cz. Cyrański, M. Kwaśniewska
Przewodnik metodyczny. Pięciolatek bawię się i uczę – red. W. Żaba – Żabińska.
Tańczymy razem. Formy integracyjne i sceniczne wybranych tańców narodowych i regionalnych. – J. Szpunar
2
goska007