Giełda - kopalnie.doc

(40 KB) Pobierz

Giełda - Kopalnie

 

Materiały:

·         prowadzący,

·         kości K4-węgiel, K6-srebro, K8-złoto

Przebieg gry:

Jak z samej nazwy gry można wydedukować jest to symulacja giełdy.
W grze występują 4 postacie:

·         Buk- u niego można za niewielką opłatą losować karty zdarzeń, które mają wpływ na ceny akcji,

·         Ruwin - jeśli jesteśmy w stanie zapłacić "niewielką" łapóweczkę wpłynie na odpowiednie osoby aby dany produkt podrożał lub staniał, Ruwin czasami może robić co innego niż ustalił z graczami zwiększa to zabawę i ryzyko,

·         Pracodawca - u niego w zamian za "drobne" usługi zarabiamy pieniądze (najlepiej aby pracodawca przed grą miał już gotowy spis 20-30 prac),

·         Biuro Maklerskie - tutaj każda spółka za pośrednictwem swojego maklera przeprowadza wszelkie operacje rynkowe.
 

         Uczestnicy dobierają się w dowolne grupy, zawiązują spółki maklerskie, wybierają przedstawiciela (będzie załatwiał wszystkie sprawy w biurze maklerskim). A następnie dostają określoną liczbę gotówki. Każda spółka dostaje także kartę ze 100 akcjami swojej firmy, akcje tej spółki drożeją bądź tanieją zależnie od tego jak dużo prac w sesji wcześniejszej grupa wykonała.
         Każda sesja trawa 20-30 minut. Następnie biuro ma 5-10 minut na uaktualnienie cen, na podstawie kart losu przyniesionych od Buk-a, wykonanych prac u pracodawcy, oraz spekulacji Ruwina. Jeśli zdarzyłoby się, że podczas podsumowania sesji jakaś z cen akcji nie ulega zmianie można ją tak zostawić, lub biuro maklerskie może rzucić kostką (nie wszystko na giełdzie można przewidzieć). Bardzo efektowny jest także krach na giełdzie, może to być jedna z kart u Buk-a.

        Gra kończy się po dowolnym okresie czasu. Jednak zalecany czas zabawy to 4-6 godzin, później gra staje się nużąca. Ale zdarzają się wyjątki, które właśnie po tym czasie zaczynają dopiero rozumieć grę.

Proponowane karty losu do akcji: złota, wełny, zbrojeniówki, węgla, żelaza, bananów, ziemniaków.
* Kopalnia złota zawala się - ceny złota idą w dół;
* Odnaleziono wielkie złoża złota - cena kruszcu spada;
* Strajk górników - ceny kruszców kopalnianych maleją;
* Minister podpisuje ugodę z górnikami, oddłużenie kopalń - ceny drastycznie rosną;
* Zmasowany atak stonki - cena rośnie ze względu na duży popyt i małą podaż;
* Promocja w Hipermarketach ziemniaki rozdawane za darmo - ceny akcji spadają;
* Zbliża się karnawał banany są w modzie - cena drożeje;
* Sklonowano pierwszą owcę - ceny wełny spadają;
* ONZ - wypertraktowało pokój na bliskim wschodzie, wszyscy wycofują się ze zbrojeniówki - ceny spadają;
* W tym roku banany wyrosły proste - ludzie się boją kupować;
* Krach na Giełdzie wszystkie ceny spadają do minimum;
* Naukowcy opracowali nowy materiał zastępujący żelazo, który bardzo łatwo się otrzymuje - ceny żelaza spadają;
* ...

Proponowane prace:
* Zaśpiewać piosenkę;
* Przygotować przedstawienie;
* posprzątać na terenie obozu, drogę na stołówkę;
* przynieść picie ze stołówki;
* przynieść podwieczorek od magazyniera;
* naprawić młotek;
* ułożyć piosenkę o drużynie;
* opowiedzieć zagadkę na którą pracodawca nie będzie znał odpowiedzi;
* różnorakie zadania fizyczne;
* opowiadać żarty przez całą sesję;
* zrobić porządek w danym namiocie;
* i na pewno jest jeszcze wiele innych prac, które można by wykonać w waszym podobozie.

 

          Gra jest dość skomplikowana. Jest jedna postać - pracodawca, plus prowadzący. Zadaniem każdej drużyny jest posiadanie jak najwięcej gotówki w momencie zakończenia gry.
          Pieniądze zdobywa się dzięki wykonywanym pracom u pracodawcy, ale głównym źródłem pieniędzy są transfuzje węglem, srebrem, złotem.
         Na początku każda spółka, zatwierdzona przez prowadzącego (za pozwolenie na zawiązanie spółki trzeba zapłacić po 10 badziewiaków za każdą osobę należącą do spółki), dostaje po 2 kopalnie węgla A1 oraz 30 ton węgla. Później musi zarządzać spółką tzn. kupować kopalnie, modernizować je, zatrudniać i żywić pracowników, kupować i sprzedawać węgiel, srebro, złoto, akcje. Wszystko to robią podczas tur, każda trwa około 10 minut (czas uzależniony od liczby spółek po ok. 2,5 min na jedną). Po zakończeniu tury prowadzący może zarządzać 2 minuty przerwy na uporządkowanie wszystkiego - kto ile czego ma itp. Jednak jeśli się dojdzie do wprawy przerwy da się pominąć.
           Największą robotę ma prowadzący. Musi on na początku każdej tury rzucać kością K4 żeby ustalić cenę rynkową węgla, srebra i złota - cenę tę podaje się do wiadomości graczy (przez wywieszanie zawsze w tym samym miejscu), następnie rzuca kośćmi K10 i K12. Wylosowane liczby zapisujemy po kolei i wychodzi ilość ton ile prowadzący może skupić (np. przy żucie K10 wypada 6, przy K12 8, wynik prowadzący może skupić 68 ton węgla), analogicznie przy srebrze, złocie, oraz ilości materiału, który prowadzący może sprzedać.

Gracz sprzedaje surowiec (kupowanie analogicznie)
Sprawdza się cenę rynkową, następnie gracz rzuca kością (K4-węgiel, K6-srebro, K8-złoto), cenę i wynik rzutu sumuje się i otrzymujemy cenę za jaką gracz (po rzucie kością) musi sprzedać. Cenę mnożymy przez ilość ton i wypłacamy graczowi.

Kupowanie kopalń i ich wydobycie, modernizacja
Typ cena koszt modernizacji wydobycie (w tonach)
WĘGIEL
A1 300 100 K12
A2 350 --- K12+K4
SREBRO
B1 450 150 K12
B2 550 --- K12+K6
ZŁOTO
C1 550 250 K12
C2 750 --- K12+K8

Kupowanie dodatkowych górników
Każdy dodatkowy górnik kosztuje 20, a jego utrzymanie 6 co turę. Jeśli gracz zapomni opłacić utrzymania górnika to go traci. Każdy dodatkowy górnik wydobywa +K2 ton co turę.
Można zmniejszyć koszt utrzymania górnika o połowę jeśli zakupi się mały bądź duży hotel. Mały hotel pomieści 50 górników i kosztuje 400, natomiast duży hotel pomieści 80 górników i kosztuje 600.

Dywersja
Każdy gracz może spróbować zniszczyć kopalnię przeciwnika za odpowiednią opłatą. Jeśli wyrazi taką chęć u prowadzącego oraz zapłaci to prowadzący rzuca kośćmi na powodzenie tego zdarzenia jeśli się uda przeciwnik traci jedną losowo wybraną kopalnię.

Rodzaj dywersji Szanse powodzenia koszt
poluzowanie śrubek 50% 500
Pożar 60% 600
Bomba 70% 700
Strajk 80% 800

I to byłoby na tyle.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin