Lekcja nr 1 Zajęcia organizacyjne. Renesans.doc

(41 KB) Pobierz
T 1 : Lekcja organizacyjna

T 1 : Lekcja organizacyjna. Renesans

podręcznik. str. 8-14

 

1. Materiały dydaktyczne:

a.       podręcznik: Krystyna Polacka, Maciej Przybyliński, Stanisław Roszak, Jan Wendt, Razem przez wieki. Podręcznik do klasy II gimnazjum, wyd. M. Rożak

b.       zeszyt przedmiotowy- 96 kartek w kratkę

c.       atlasy historyczne, np. wyd. Rożak,   Polskie Przedsiębiorstwo Wydawnictw Kartograficznych im. Eugeniusz Romera

d.       przydatne pomoce:

- Vademecum. Egzamin gimnazjalny. Historia, wyd. Operon

- Piotr Małyszko, SMS Historia, wyd. Park

-          Małe tablice historyczne, wyd. Adamantan  

2. Ocena semestralna:

a.       punkty obowiązkowe: baza 100 pkt:

-          2 sprawdziany w semestrze 2 x 20 pkt= 40 pkt ( jeden można poprawiać pod koniec semestru) – poprzedzone powtórką, zapowiedziane z 2 tygodniowym wyprzedzeniem, trwają całą godzinę lekcyjną, osoba która nie przystąpiła do testu ma 2 tygodnie na napisanie ( przypadki losowe) 

-          3 kartkówki w semestrze 3 x 7 pkt = 21 pkt – ( raczej zapowiedziane)- materiał trzy ostatnie lekcje, czas pisania do 15 minut ( osoby, które nie pisały kartkówki piszą ją na kolejnej lekcji)

-          2 odpowiedzi ustne 2 x 5 pkt =10 pkt -  zwykle pytane równolegle 2 osoby otrzymują zestaw 5 pytań ( krótki pytanie: pojęcia, daty, postacie, skróty itp.)

-          1 odpowiedź z mapy – 5 pkt ( może być również przeprowadzona w grupie)

-          1 praca w grupie- 5 pkt ( zespoły uczniowskie, pracują nad przykładowym testem powtórkowym przed testem)

-          zeszyt przedmiotowy- 5 pkt – oceniany na bieżąco, np. podczas odpowiedzi lub pod koniec semestru, nacisk na systematyczność, estetykę, brak zeszytu to 0 pkt

-          zadanie domowe- 4 pkt – zazwyczaj dodatkowe terminy do opracowania, np. opracowane 2/4 terminy to 2 pkt, brak zadania 0 pkt

-          aktywność- 5 pkt – 2 plusy to 1 pkt, 1 minus= - 1 pkt ( np. brak aktywności na zajęciach)

-          obowiązkowość – 5 pkt – każdy brak, np. zeszytu, zadania domowego to minus 1 pkt

-          możliwe są dwa nieprzygotowania do lekcji tzw. kropki w semestrze, dotyczą  tylko niezapowiedzianych kartkówek, odpowiedzi 

b.       punkty nadobowiązkowe: do wyboru:

-          referat, projekt uczniowski, prezentacja do 5 pkt ponad bazę

c.       punkty obowiązkowe: konkursy:

-          etap szkolny- 95 % pkt- 5 pkt

-          etap szkolny 90 % pkt- 4 pkt

-          etap rejonowy – laureat- 8 pkt

-          etap wojewódzki- 10 pkt

     3. Tematyka zajęć:  Uwaga zajęcia będą prowadzone nie zawsze ściśle wg chronologii w podręczniku, lecz wg podziału na historię Polski i historię powszechną !

Czasy nowożytne Renesans, Reformacja i kontrreformacja, Rzeczpospolita szlachecka, Absolutyzm- monarchia parlamentarna, Wojny Rzeczypospolitej w XVII wieku, Upadek Rzeczypospolitej- czasy saskie, Barok i Oświecenie, Rewolucja amerykańska, Wielka Rewolucja Francuska, Czasy stanisławowskie- reformy kraju ( Konstytucja 3 maja) i rozbiory, wojny napoleońskie, ziemie polskie w okresie zaborów – powstania ( kościuszkowskie, listopadowe, styczniowe, emigracja, walka o polskość- germanizacja i rusyfikacja, kultura polska pod zaborami, ruchy polityczne na ziemiach polskich w okresie zaborów), rewolucja przemysłowa, Wiosna Ludów, Zjednoczenie Niemiec i Włoch, wojna secesyjna, kolonializm, wiek żelaza i pary, nowe ideologie na przełomie XIX i XX wieku.

   4. Metodyka zajęć:

a.       materiały na zajęcia- notatki ( folder Dokumenty), testy powtórkowe, pomoce dydaktyczne w portalu www.chomikuj.pl - nazwa chomika michalmo

b.       formy zajęć- zajęcia aktywizujące: praca w grupach, praca z podręcznikiem, tekstami źródłowymi- formułowanie wypowiedzi, opracowanie materiału ( związki przyczynowo-skutkowe); metaplany, drzewka decyzyjne, lekcje powtórkowe- quizy

c.       wykorzystanie pomocy dydaktycznych- filmy video, programy i prezentacje multimedialne, nagranie dźwiękowe

 

1.       Narodziny kultury odrodzenia ( renesansu)  we Włoszech ( koniec XIII w- pocz. XVI w.)

 

a.      

zamożność miast włoskich ( handel, rzemiosło) Wenecji, Genui, Mediolanu (Sforzowie), Florencji (Medyceusze), Państwa Kościelnego ( papiestwo)

 

b.       mecenat ( wspieranie artystów- malarzy, rzeźbiarzy, literatów)



 

c.       odrodzenie ( renesans) powrót do kanonów ( wzorów) starożytnych antycznych Grecji i Rzymu w literaturze, sztuce

 

2. Cechy kultury odrodzenia:

 

a.       naśladowanie kultury starożytnej Grecji i Rzymu

b.       humanizm ( humanus- ludzki)- zainteresowanie człowiekiem i jego rozwojem ( Terencjusz: „Człowiekiem jestem i nic co ludzkie nie jest mi obce” ( antropocentryzm)

c.       odrodzenie języków klasycznych ( greka i łacina)

d.       rozwój nauk ścisłych- matematyka, astronomia, fizyka,

e.       laicyzacja poglądów – Galileusz, Giordano Bruno

 

      3. Wybrani twórcy renesansowi: „ CZŁOWIEK RENESANSU”- osoba posiadająca wszechstronne  uzdolnienia, zarówno humanistyczne, jak i ścisłe)

 

   ARCHITEKTURA

  Francesco Petrarka- Laura                                                                        

  Dante Alighieri- Boska komedia



  Giovanni Boccaccio- Dekameron

  Erazm z Rotterdamu- Pochwała głupoty

- Michał Anioł- rzeźba Dawid, freski w Kaplicy Sykstyńskiej, Bazylika Św. Piotra

- Rafael Santi- Bazylika Św. Piotra, Madonny

- Leonardo da Vinci- obrazy- Ostatnia wieczerza, Mona Lisa ( Gioconda), Dama z łasiczką

 

RENESANS- ODRODZENIE

  Tomasz Morus- Utopia

   Niccolo Machiavelli- Książę- makiawelizm-

Jan Gutenberg- ruchome czcionki – 1450 druk Biblii 1455

Mikołaj Kopernik- teoria heliocentryczna ( O obrotach sfer niebieskich)

Leonardo da Vinci- plany okrętów podwodnych, czołgów, szybowców, śmigłowców, spadochron



ODKRYCIA I WYNALAZKI



SZTUKI PLASTYCZNE

   LITERATURA i

      FILOZOFIA



  „cel uświęca środki”

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin