Kwiecień -miesięczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej w grupie dzieci 5-letnich -wych. M.Żmuda (gr.IV)
Temat dnia
Cele ogólne
Plan pracy-tematyka
Obszary aktywności
Przewidywane osiągnięcia- dziecko:
Cykl tematyczny: „Dbamy o zdrowie i dobrą kondycję”
1.„W gabinecie lekarskim”
-poznawanie pracy lekarza i pielęgniarki;
-wycieczka do gabinetu lekarskiego;
-przyzwyczajanie do zgłaszania dolegliwości własnych lub zauważonych u innych;
-kształtowanie właściwych postaw i zachowań podczas wizyty u lekarza oraz w sytuacji choroby;
-zapoznanie dzieci z przyrządami do mierzenia długości;
- kształcenie umiejętności dokonywania pomiaru długości i wzrostu – odczytywanie liczb na centymetrze;
I. „Zgadnij, jaki sport uprawiam?” – zabawa integracyjna;
II. Wycieczka do gabinetu lekarskiego – rozmowa na temat wyposażenia gabinetu, pracy lekarza i pielęgniarki oraz właściwego zachowania się podczas wizyty u lekarza;
-„Kącik lekarski”- zabawa tematyczna, urządzenie kącika lekarskiego, przyjmowanie ról lekarza, chorego, opiekuna chorego;
-zapoznanie dzieci z narzędziami pomiaru (taśma miernicza, miara krawiecka, linijka) - oglądanie przyrządów, określanie wspólnych cech, pierwsze próby dokonywania pomiaru – mierzenie szerokości i długości stolików, dokładne mierzenie wzrostu, używanie określeń: „najwyższy”, „ niższy od…”itp.;
-ćwiczenia w czytaniu ze zrozumieniem K. s. 116 – „Co Agata widziała w gabinecie lekarskim?”;
-konstruowanie twórczych opowiadań na podstawie historyjki obrazkowej K.s.116;
ruchowa
zdrowotna
społeczna
językowa
matematyczna
-przedstawia ruchem, gestem, mimiką różne dyscypliny sportowe;
-wypowiada się na temat wyposażenia gabinetu lekarskiego;
-informuje o dolegliwościach swoich i zauważonych u innych;
-wymienia zasady postępowania w czasie choroby;
-odgrywa rolę lekarza i chorego;
-nazywa wybrane przyrządy służące do pomiaru długości;
-odczytuje liczby na przyrządach służących do pomiaru długości;
-opowiada historyjkę obrazkową;
2. „Dbamy o zęby”
-przyzwyczajanie do przestrzegania zasad higieny jamy ustnej i właściwego zachowania się podczas wizyty u stomatologa;
-kształtowanie pojęcia liczby naturalnej – aspekt główny i porządkowy liczby;
-ćwiczenie narządów artykulacyjnych;
-rozwijanie sprawności psychoruchowej;
I. „Wyścig sznurowadeł”- zabawa ruchowa;
-„Mistrz rachunków”- gra dydaktyczna, poznawanie zasad gry;
II. Prezentacja wiersza M. Strzałkowskiej „Zęby” – rozmowa na temat treści wiersza, swobodne wypowiedzi na temat doświadczeń dzieci związanych z wizytą u dentysty;
-zabawa „Jak prawidłowo myć zęby?”;
-konstruowanie twórczych opowiadań na podstawie historyjki obrazkowej K.s.117;
-„W gabinecie dentystycznym”- zabawa tematyczna;
-„Mówimy bez słów”- ćwiczenie narządów mowy;
-osłuchanie z piosenką pt. „Do doktora” („Igraszki”)
-wypowiada się na temat zasady higieny jamy ustnej;
-wie, jak zachować się podczas wizyty u stomatologa;
-myje zęby zgodnie z poznanymi zasadami;
-starannie wymawia wybrane głoski;
-właściwie zachowuje się w sytuacji porażki lub zwycięstwa;
3.„ Dbamy o higienę”
-kształcenie umiejętności redagowania wypowiedzi na podany temat;
-rozwijanie nawyków dbałości o codzienną higienę ciała;
-utrwalanie schematu własnego ciała i drugiej osoby;
-kształcenie umiejętności dokonywania pomiaru długości;
-ćwiczenia relaksacyjne;
I. Zabawa dydaktyczna „Moje ciało, twoje ciało”;
II. „Jak dbamy o swoje zdrowie?”- zdobywanie wiadomości metodami aktywizującymi („karuzela”);
-prezentacja wiersza J. Korczakowej „Przedszkolak”- omówienie treści wiersza, rozmowa na temat konieczności przestrzegania zasad higieny, ilustrowanie wiersza ruchem;
-wykonanie ćwiczenia graficznego „Ręczniki” K. „ABC” s.27;
-ćwiczenia relaksacyjne przy muzyce CD. 39, 40;
-kształcenie umiejętności mierzenia długości przez mierzenie bezpośrednie, mierzenie stopami i krokami, dłonią, kredką, palcami, paskiem papieru – omówienie wyników;
-gry i zabawy ruchowe w ogrodzie przedszkolnym;
-redaguje wypowiedzi na temat wysłuchanego utworu literackiego;
-wypowiada się na temat zasad higieny osobistej;
-zna schemat własnego ciała i drugiej osoby;
-mierzy długość wybraną miarą: krokami, stopami itd.;
-aktywnie uczestniczy w zabawach dydaktycznych i ruchowych;
4.„W łazience”
-poznawanie pracy farmaceuty;
-wzbogacanie wiadomości na temat lekarstw;
-dowiadywanie się o niebezpieczeństwie niekontrolowanego spożycia lekarstw;
-rozpoznawanie czynności wykonywanych w łazience;
-projektowanie elementów ozdobnych;
-rozwijanie wyobraźni i pomysłowości w dobieraniu wzorów;
-ćwiczenia w liczeniu i określaniu wysokości;
-rozwijanie wrażliwości muzycznej;
I. Słuchanie opowiadania „W aptece” – zabawa tematyczna „W aptece”; rozmowa na temat leków;
II. Słuchanie wiersza J. Tuwima „List do dzieci” – omówienie treści wiersza;
-zabawa z odgadywaniem czynności wykonywanych w łazience pokazywanych za pomocą gestów (np. mycie rąk, głowy, zakręcanie kranu, wycieranie się ręcznikiem itp.);
-wykonanie ćwiczenia graficznego „W łazience” K. „ABC” s. 28 – odwzorowanie lub samodzielne projektowanie elementów ozdobnych, rozumienie pojęć: „co drugi”, „ukośnie”;
-wysłuchanie wiersza H. Szayerowej „Kaczka praczka” –ćwiczenie graficzne- dobieranie własnych wzorów, odwzorowywanie liczby chusteczek, przeliczanie;
-nauka piosenki pt. „Do doktora” – zabawa inscenizująca treść piosenki w małych zespołach;
muzyczna
-wypowiada się na temat pracy farmaceuty;
-rozumie, że nie wolno używać żadnych leków bez zgody dorosłych;
-wypowiada się na temat treści opowiadania i wiersza;
-rozpoznaje czynności wykonywane w łazience;
-samodzielnie projektuje lub odwzorowuje elementy ozdobne;
-śpiewa piosenkę, potrafi przedstawić jej treść w małych zespołach;
-operuje pojęciami: „na najwyższym”, na niższym”, „na najniższym”;
-przelicza chusteczki, dobiera wzory;
5.„Sport to zdrowie”
-wzbogacanie wiadomości o dyscyplinach sportowych;
-wdrażanie do aktywnego spędzania czasu, dbałości o kondycję i zdrowie;
-kształtowanie odporności emocjonalnej w sytuacjach porażki i zwycięstwa podczas zawodów sportowych;
-rozwijanie spostrzegawczości i sprawności manualnej;
-doskonalenie sprawności psychomotorycznej;
I. Zagadki pantomimiczne – zabawa integracyjna.
II. Ulubione dyscypliny sportowe
-„Z pamiętnika Agaty”- słuchanie tekstu K.s.118, 119;
-rozmowa na temat dyscyplin sportowych uprawianych przez rodzinę Agaty oraz sportów uprawianych przez dzieci i ich najbliższych;
-układanie opowiadania na podstawie historyjki obrazkowej;
„Pomóż Emilowi”- ćwiczenie spostrzegawczości;
-„Sznurowanie bez tajemnic”- rozwijanie sprawności manualnej;
-zabawa ruchowa – różne sposoby poruszania się;
-rozmowa na temat części ciała odpowiedzialnych za poruszanie się człowieka na podstawie ilustracji i zdjęć rentgenowskich;
-„Zawody sportowe” – zabawy ruchowe;
teatralna
-wymyśla, prezentuje i rozwiązuje zagadki pantomimiczne;
-zna różne dyscypliny sportowe i wypowiada się na ich temat;
-układa opowiadanie na podstawie historyjki obrazkowej;
-rozpoznaje wybrane przedmioty spośród wielu na ilustracjach;
-coraz sprawniej sznuruje buty;
-właściwie zachowuje się w sytuacjach porażki lub zwycięstwa;
-aktywnie uczestniczy w zawodach sportowych;
Cykl tematyczny: „Wielkanocne tradycje”
1.„Wielkanocne dekoracje”
-poznawanie zwyczajów, tradycji i sztuki ludowej związanej ze Świętami Wielkanocnymi;
-kształcenie umiejętności redagowania ustnych wypowiedzi na temat wielkanocnych tradycji;
-rozwijanie umiejętności plastycznych;
-rozwijanie wrażliwości muzycznej – nauka piosenki ludowej;
-kształcenie umiejętności tworzenia akompaniamentu do piosenki;
I. „Spełnianie życzeń” – zabawa integracyjna;
-ćwiczenia grafomotoryczne w zeszytach;
II. Rozmowa na temat zwyczajów ludowych związanych ze Świętami Wielkanocnymi i ich pochodzenia na podstawie ilustracji;
-zabawa ruchowa „Kurczaczki”;
-prezentacja i nauka piosenki ludowej „Wieziemy tu kogucika”;
-„Kogucik” – zabawa ruchowa przy piosence;
-spacer ulicami miasta – obserwacja świątecznych dekoracji sklepów;
-wykonanie ćwiczenia graficznego „Pięć pisanek” K. „ABC” s.33 – rysowanie szlaczka w sposób ciągły;
-recytacja wiersza K. Różeckiej „Pisanki” z pokazywaniem kolejnych narysowanych przez siebie pisanek;
plastyczna
-opowiada o zwyczajach i obrzędach wielkanocnych;
-estetycznie i precyzyjnie wykonuje ćwiczenie graficzne;
-posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie5;
-śpiewa poznaną piosenkę i wykonuje do niej akompaniament rytmiczny na wybranych instrumentach perkusyjnych;
-aktywnie uczestniczy w zabawie ruchowej przy piosence;
-potrafi opisać wystrój świątecznych wystaw sklepowych;
2.„Pisanki”
-poznawanie przysłów nawiązujących do aktualnych wydarzeń i sytuacji;
-interesowanie się zwyczajami i sposobami świętowania w swoim domu;
-projektowanie wzorów na pisankach;
-kształcenie umiejętności redagowania twórczych opowiadań;
I. „Przysłowia ludowe”- omawianie przysłów związanych ze świętami i z aktualną porą roku;
II. Prezentacja wiersza D. Gellner „Pisanki” –omówienie treści K.s.115;
-„Święta w moim domu” –redagowanie twórczego opowiadania;
-słuchanie wiersza T. Kubiaka „Wierzbowe kotki” – omówienie;
-oglądanie różnych stroików i kompozycji wielkanocnych;
...
nikusia1