KWIECIEŃ 5.l.doc

(115 KB) Pobierz
Kwiecień -miesięczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej w grupie dzieci 5-letnich -wych

 

 

Kwiecień -miesięczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej w grupie dzieci 5-letnich -wych. M.Żmuda (gr.IV)

 

 

Temat dnia

Cele ogólne

Plan pracy-tematyka

Obszary aktywności

Przewidywane osiągnięcia- dziecko:

                                               Cykl tematyczny: „Dbamy o zdrowie i dobrą kondycję”

1.„W gabinecie lekarskim”

-poznawanie pracy lekarza i pielęgniarki;

-wycieczka do gabinetu lekarskiego;

-przyzwyczajanie do zgłaszania dolegliwości własnych lub zauważonych u innych;

-kształtowanie właściwych postaw i zachowań podczas wizyty u lekarza oraz w sytuacji choroby;

-zapoznanie dzieci z przyrządami do mierzenia długości;

- kształcenie umiejętności dokonywania pomiaru długości i wzrostu – odczytywanie liczb na centymetrze;

I. „Zgadnij, jaki sport uprawiam?” – zabawa integracyjna;

II. Wycieczka do gabinetu lekarskiego – rozmowa na temat wyposażenia gabinetu, pracy lekarza i pielęgniarki oraz właściwego zachowania się podczas wizyty u lekarza;

-„Kącik lekarski”- zabawa tematyczna, urządzenie kącika lekarskiego, przyjmowanie ról lekarza, chorego, opiekuna chorego;

-zapoznanie dzieci z narzędziami pomiaru (taśma miernicza, miara krawiecka, linijka) - oglądanie przyrządów, określanie wspólnych cech, pierwsze próby dokonywania pomiaru – mierzenie szerokości i długości stolików, dokładne mierzenie wzrostu, używanie określeń: „najwyższy”, „ niższy od…”itp.;

-ćwiczenia w czytaniu ze zrozumieniem K. s. 116 – „Co Agata  widziała w gabinecie lekarskim?”;

-konstruowanie twórczych opowiadań na podstawie historyjki obrazkowej K.s.116;

 

ruchowa

 

 

zdrowotna

 

 

społeczna

 

 

językowa

 

 

matematyczna

-przedstawia ruchem, gestem, mimiką różne dyscypliny sportowe;

-wypowiada się na temat wyposażenia gabinetu lekarskiego;

-informuje o dolegliwościach swoich i zauważonych u innych;

-wymienia zasady postępowania w czasie choroby;

-odgrywa rolę lekarza i chorego;

-nazywa wybrane przyrządy służące do pomiaru długości;

-odczytuje liczby na przyrządach służących do pomiaru długości;

-opowiada historyjkę obrazkową;

2. „Dbamy o zęby”

-przyzwyczajanie do przestrzegania zasad higieny jamy ustnej i właściwego zachowania się podczas wizyty u stomatologa;

-kształtowanie pojęcia liczby naturalnej – aspekt główny i porządkowy liczby;

-ćwiczenie narządów artykulacyjnych;

-rozwijanie sprawności psychoruchowej;

I. „Wyścig sznurowadeł”- zabawa ruchowa;

-„Mistrz rachunków”- gra dydaktyczna, poznawanie zasad gry;

II. Prezentacja wiersza M. Strzałkowskiej „Zęby” – rozmowa na temat treści wiersza, swobodne wypowiedzi na temat doświadczeń dzieci związanych z wizytą u dentysty;

-zabawa „Jak prawidłowo myć zęby?”;

-konstruowanie twórczych opowiadań na podstawie historyjki obrazkowej K.s.117;

-„W gabinecie dentystycznym”- zabawa tematyczna;

-„Mówimy bez słów”- ćwiczenie narządów mowy;

-osłuchanie z piosenką pt. „Do doktora” („Igraszki”)

 

matematyczna

 

 

zdrowotna

 

 

językowa

 

 

ruchowa

-wypowiada się na temat zasady higieny jamy ustnej;

-wie, jak zachować się podczas wizyty u stomatologa;

-myje zęby zgodnie z poznanymi zasadami;

-starannie wymawia wybrane głoski;

-właściwie zachowuje się w sytuacji porażki lub zwycięstwa;

3.„ Dbamy o higienę”

-kształcenie umiejętności redagowania wypowiedzi na podany temat;

-rozwijanie nawyków dbałości o codzienną higienę ciała;

-utrwalanie schematu własnego ciała i drugiej osoby;

-kształcenie umiejętności dokonywania pomiaru długości;

-ćwiczenia relaksacyjne;

I. Zabawa dydaktyczna „Moje ciało, twoje ciało”;

II. „Jak dbamy o swoje zdrowie?”- zdobywanie wiadomości metodami aktywizującymi („karuzela”);

-prezentacja wiersza J. Korczakowej „Przedszkolak”- omówienie treści wiersza, rozmowa na temat konieczności przestrzegania zasad higieny, ilustrowanie wiersza ruchem;

-wykonanie ćwiczenia graficznego „Ręczniki” K. „ABC” s.27;

-ćwiczenia relaksacyjne przy muzyce CD. 39, 40;

-kształcenie umiejętności mierzenia długości przez mierzenie bezpośrednie, mierzenie stopami i krokami, dłonią, kredką, palcami, paskiem papieru – omówienie wyników;

-gry i zabawy ruchowe w ogrodzie przedszkolnym;

 

zdrowotna

 

 

językowa

 

 

matematyczna

 

 

ruchowa

-redaguje wypowiedzi na temat wysłuchanego utworu literackiego;

-wypowiada się na temat zasad higieny osobistej;

-zna schemat własnego ciała i drugiej osoby;

-mierzy długość wybraną miarą: krokami, stopami itd.;

-aktywnie uczestniczy w zabawach dydaktycznych i ruchowych; 

4.„W łazience”

-poznawanie pracy farmaceuty;

-wzbogacanie wiadomości na temat lekarstw;

-dowiadywanie się o niebezpieczeństwie niekontrolowanego spożycia lekarstw;

-rozpoznawanie czynności wykonywanych w łazience;

-projektowanie elementów ozdobnych;

-rozwijanie wyobraźni i pomysłowości w dobieraniu wzorów;

-ćwiczenia w liczeniu i określaniu wysokości;

-rozwijanie wrażliwości muzycznej;

I. Słuchanie opowiadania „W aptece” – zabawa tematyczna „W aptece”; rozmowa na temat leków;

II. Słuchanie wiersza J. Tuwima „List do dzieci” – omówienie treści wiersza;

-zabawa z odgadywaniem czynności wykonywanych w łazience pokazywanych za pomocą gestów (np. mycie rąk, głowy, zakręcanie kranu, wycieranie się ręcznikiem itp.);

-wykonanie ćwiczenia graficznego „W łazience” K. „ABC” s. 28 – odwzorowanie lub samodzielne projektowanie elementów ozdobnych, rozumienie pojęć: „co drugi”, „ukośnie”;

-wysłuchanie wiersza H. Szayerowej „Kaczka praczka” –ćwiczenie graficzne- dobieranie własnych wzorów, odwzorowywanie liczby chusteczek, przeliczanie;

-nauka piosenki pt. „Do doktora” – zabawa inscenizująca treść piosenki w małych zespołach;

 

społeczna

 

 

językowa

 

 

ruchowa

 

 

matematyczna

 

 

muzyczna

-wypowiada się na temat pracy farmaceuty;

-rozumie, że nie wolno używać żadnych leków bez zgody dorosłych;

-wypowiada się na temat treści opowiadania i wiersza;

-rozpoznaje czynności wykonywane w łazience;

-samodzielnie projektuje lub odwzorowuje elementy ozdobne;

-śpiewa piosenkę, potrafi przedstawić jej treść w małych zespołach;

-operuje pojęciami: „na najwyższym”, na niższym”, „na najniższym”;

-przelicza chusteczki, dobiera wzory;

5.„Sport to zdrowie”

-wzbogacanie wiadomości o dyscyplinach sportowych;

-wdrażanie do aktywnego spędzania czasu, dbałości o kondycję i zdrowie;

-kształtowanie odporności emocjonalnej w sytuacjach porażki i zwycięstwa podczas zawodów sportowych;

-rozwijanie spostrzegawczości i sprawności manualnej;

-doskonalenie sprawności psychomotorycznej;

-ćwiczenia relaksacyjne;

I. Zagadki pantomimiczne – zabawa integracyjna.

II. Ulubione dyscypliny sportowe

-„Z pamiętnika Agaty”- słuchanie tekstu K.s.118, 119;

-rozmowa na temat dyscyplin sportowych uprawianych przez rodzinę Agaty oraz sportów uprawianych przez dzieci i ich najbliższych;

-układanie opowiadania na podstawie historyjki obrazkowej;

„Pomóż Emilowi”- ćwiczenie spostrzegawczości;

-„Sznurowanie bez tajemnic”- rozwijanie sprawności manualnej;

-zabawa ruchowa – różne sposoby poruszania się;

-rozmowa na temat części ciała odpowiedzialnych za poruszanie się człowieka na podstawie ilustracji i zdjęć rentgenowskich;

-„Zawody sportowe” – zabawy ruchowe;

 

 

ruchowa

 

 

społeczna

 

 

językowa

 

 

teatralna

-wymyśla, prezentuje i rozwiązuje zagadki pantomimiczne;

-zna różne dyscypliny sportowe i wypowiada się na ich temat;

-układa opowiadanie na podstawie historyjki obrazkowej;

-rozpoznaje wybrane przedmioty spośród wielu na ilustracjach;

-coraz sprawniej sznuruje buty;

-właściwie zachowuje się w sytuacjach porażki lub zwycięstwa;

-aktywnie uczestniczy w zawodach sportowych;

                                               Cykl tematyczny: „Wielkanocne tradycje

1.„Wielkanocne dekoracje”

-poznawanie zwyczajów, tradycji i sztuki ludowej związanej ze Świętami Wielkanocnymi;

-kształcenie umiejętności redagowania ustnych wypowiedzi na temat wielkanocnych tradycji;

-rozwijanie umiejętności plastycznych;

-rozwijanie wrażliwości muzycznej – nauka piosenki ludowej;

-kształcenie umiejętności tworzenia akompaniamentu do piosenki;

I. „Spełnianie życzeń” – zabawa integracyjna;

-ćwiczenia grafomotoryczne w zeszytach;

II. Rozmowa na temat zwyczajów ludowych związanych ze Świętami Wielkanocnymi i ich pochodzenia na podstawie ilustracji;

-zabawa ruchowa „Kurczaczki”;

-prezentacja i nauka piosenki ludowej „Wieziemy tu kogucika”;

-„Kogucik” – zabawa ruchowa przy piosence;

-spacer ulicami miasta – obserwacja świątecznych dekoracji sklepów;

-wykonanie ćwiczenia graficznego „Pięć pisanek” K. „ABC” s.33 – rysowanie szlaczka w sposób ciągły;

-recytacja wiersza K. Różeckiej „Pisanki” z pokazywaniem kolejnych narysowanych przez siebie pisanek;

 

społeczna

 

 

językowa

 

 

ruchowa

 

 

plastyczna

 

 

-opowiada o zwyczajach i obrzędach wielkanocnych;

-estetycznie i precyzyjnie wykonuje ćwiczenie graficzne;

-posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie5;

-śpiewa poznaną piosenkę i wykonuje do niej akompaniament rytmiczny na wybranych instrumentach perkusyjnych;

-aktywnie uczestniczy w zabawie ruchowej przy piosence;

-potrafi opisać wystrój świątecznych wystaw sklepowych;

2.„Pisanki”

-poznawanie przysłów nawiązujących do aktualnych wydarzeń i sytuacji;

-interesowanie się zwyczajami i sposobami świętowania w swoim domu;

-projektowanie wzorów na pisankach;

-rozwijanie umiejętności plastycznych;

-kształcenie umiejętności redagowania twórczych opowiadań;

I. Przysłowia ludowe”- omawianie przysłów związanych ze świętami i z aktualną porą roku;

II. Prezentacja wiersza D. Gellner „Pisanki” –omówienie treści K.s.115;

-„Święta w moim domu” –redagowanie twórczego opowiadania;

-słuchanie wiersza T. Kubiaka „Wierzbowe kotki” – omówienie;

-oglądanie różnych stroików i kompozycji wielkanocnych;

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin