CZERWIEC -miesięczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej w grupie dzieci 5-letnich -wych. M.Żmuda (gr.IV)
Temat dnia
Cele ogólne
Plan pracy-tematyka
Obszary aktywności
Przewidywane osiągnięcia- dziecko:
Cykl tematyczny: „Od Tatr do Bałtyku – z biegiem Wisły”
1.„Polska moja ojczyzna”
-poznawanie naszego kraju i jego krajobrazów, najważniejszych regionów i miast Polski – wyszukiwanie ich na mapie Polski;
-utrwalenie pojęć: flaga, godło, kraj, ojczyzna, hymn państwowy;
-poznawanie literatury dla dzieci związanej z tematem;
-rozwijanie wrażliwości muzycznej – słuchanie hymnu państwowego we właściwej postawie, poznawanie piosenki o naszej ojczyźnie „Polska”;
I. Gry dydaktyczne przy stolikach, układanie puzzli i układanek;
II. Słuchanie wiersza Cz. Janczarskiego „Piękna jest nasza ziemia”, --utrwalenie pojęcia flaga, godło, kraj, ojczyzna, wyjaśnienie czym jest flaga i godło dla Polski, jesteśmy Polakami, mówimy językiem polskim,
-osłuchanie z piosenką pt. „Polska” – próba śpiewu refrenu piosenki;
-prezentacja wiersza Cz. Janczarskiego „Co to jest Polska” –oglądanie mapy Polski – wyszukiwanie najważniejszych regionów i miast, a także naszego miasta:
-wykonanie ćwiczenia graficznego „Flaga i godło Polski” K. „ABC” s.25;
- wysłuchanie hymnu narodowego we właściwej postawie, nauka pierwszej zwrotki hymnu;
społeczna
przyrodnicza
językowa
muzyczna
-zna mapę Polski;
-rozpoznaje symbole narodowe;
-rozumie pojęcia: kraj, ojczyzna;
-potrafi wskazać na mapie najważniejsze regiony Polski, największe rzeki i miasta, wskazuje miejsce, w którym znajduje się nasza miejscowość;
-rozpoznaje hymn państwowy, wysłuchuje go we właściwej postawie;
-wypowiada się na temat piękna naszej Ojczyzny na podstawie treści wierszy;
-wypowiada się na temat tekstu piosenki., próbuje śpiewać refren;
2.„Góry, nasze góry”
-poznawanie mapy Polski;
-wyszukiwanie na mapie polskich gór i najwyższych szczytów;
-doskonalenie umiejętności czytania;
-rozwijanie wrażliwości i intuicji muzycznej – rozpoznawanie góralskich melodii ,
-nauka tańca góralskiego ;
-poznanie wybranych legend góralskich;
-rozwijanie sprawności fizycznej;
I. Układanka „mini PUS” – utrwalenie kierunków w przestrzeni;
II. Oglądanie filmu edukacyjnego „Z biegiem Wisły” ze szczególnym uwzględnieniem polskich gór;
-rozmowa przy ilustracjach na temat naszych gór;
-wyszukiwanie gór na mapie Polski, odczytywanie nazw pasm górskich i nazw wybranych szczytów;
-poznawanie zwyczajów ludowych górali – gwara góralska, legendy, -zapoznanie dzieci z wybraną legendą góralską wg J. Kasprowicza;
-nauka piosenki pt. „Polska” – zabawy przy piosence;
-słuchanie ludowych melodii i piosenek góralskich;
-próba tańca „W murowanej piwnicy”;
-zestaw ćwiczeń gimnastycznych w terenie – zabawy tropiące;
ruchowa
-potrafi wskazać góry na mapie Polski;
-umie wymienić nazwy głównych pasm górskich Polski i najwyższych szczytów;
-potrafi odczytać nazwy gór i szczytów na mapie;
-rozpoznaje gwarę góralską;
-wypowiada się na temat wybranych legend góralskich;
-rozpoznaje melodie góralskie;
-próbuje zatańczyć góralski taniec;
-rozpoznaje strój góralski wśród innych;
-śpiewa fragmentami piosenkę o Polsce;
3.„Na hali, na hali”
-poznawanie muzyki ludowej – góralskiej;
-rozpoznawanie gwary góralskiej;
-poznawanie charakterystycznych elementów stroju góralskiego;
-opisywanie charakterystycznych cech polskich gór, na podstawie zebranych widokówek, zdjęć itp.;
-rozwijanie umiejętności plastycznych dzieci – malowanie farbami akwarelowymi na dużym arkuszu papieru;
I. Zagadki – wprowadzenie w tematykę dnia;
II. Koncert muzyki ludowej – słuchanie muzyki z kaset magnetofonowych kapeli góralskich np. Trebunie – Tutki;
-zapoznanie dzieci z gwarą góralską podczas słuchania pieśni i przyśpiewek, tańców: krzesanego, zbójnickiego, oglądanie ilustracji przedstawiającej strój góralski – omówienie charakterystycznych elementów stroju; zachęcenie dzieci do gromadzenia różnorodnych pamiątek podczas pobytu w górach (widokówki, przedmioty);
-zainspirowanie dzieci do malowania krajobrazu górskiego po obejrzeniu mini wystawy „Polskie góry” (widokówki, ilustracje, broszury) oraz wysłuchaniu wiersza J. Kiersta „Obrazki na szkle malowane”; udostępnienie dzieciom farb akwarelowych, pędzli; samodzielne przygotowanie stanowiska pracy.; zaplanowanie pracy na dużym arkuszu papieru (format A3)
matematyczna
plastyczna
-z uwagą i zrozumieniem słucha utworów literackich oraz muzyki ludowej;
-rozpoznaje gwarę ludową góralską oraz strój góralski;
-wypowiada się na temat górskiego krajobrazu;
-opowiada o swoich spostrzeżeniach i wrażeniach;
-wyraża w wypowiedziach postawę poszanowania przyrody;
-poprawnie liczy wskazane elementy;
-wykonuje estetycznie pracę plastyczną na zadany temat;
4.„Z biegiem Wisły - Kraków”
-poznawanie Krakowa – dawnej stolicy Polski i stolicy naszego województwa oraz jego wybranych zabytków;
-poznawanie legend związanych z Krakowem – o hejnale z wieży Mariackiej i o smoku wawelskim;
-rozwijanie wrażliwości i umiejętności plastycznych – wprowadzenie nowej techniki plastycznej – malowanie kredką woskową topioną;
-ćwiczenia słuchu fonematycznego – wyodrębnianie pierwszej sylaby w wyrazie;
I. Zabawy ruchowe przy piosenkach z regionu krakowskiego;
II. Prezentacja wiersza M. Konopnickiej „ Kraków”- rozmowa przy ilustracjach, poznawanie zabytków dawnej stolicy Polski – Krakowa (np. Wawel, Barbakan, Sukiennice, kościół Mariacki itp.) – globalne czytanie nazw zabytków, budowanie z nimi zdań;
-słuchanie legendy o krakowskim hejnale „O trębaczu z wieży Mariackiej” – słuchanie hejnału, przypomnienie i utrwalenie tańca „Krakowiak”;
-słuchanie legendy o smoku wawelskim „Baśń o smoku i Krakusie”- ocena postępowania bohatera, wzbudzanie uczuć patriotycznych;
-„Smok wawelski” – malowanie kredką woskową topioną – zapoznanie dzieci z nową techniką, zachowanie szczególnego bezpieczeństwa w czasie pracy z ogniem;
-praca w książce „ABC” s. 32 – „Gdzie słyszysz kra?”- wyodrębnianie pierwszej sylaby w wyrazie;
-wie, że Kraków był dawniej stolicą Polski;
-potrafi wskazać położenie Krakowa na mapie;
-potrafi wymienić zabytki Krakowa;
-rozpoznaje na ilustracjach wybrane zabytki Krakowa, odczytuje globalnie ich nazwy;
-rozpoznaje hejnał z wieży Mariackiej;
-tańczy krakowiaka w prostym układzie;
-zna legendy zawiązane z Krakowem;
-wykonuje pracę plastyczną kredką woskową topioną zachowując szczególne bezpieczeństwo w czasie pracy;
-potrafi wyodrębnić pierwszą sylabę w wyrazie;
5.„Warszawa -stolica Polski”
-poznawanie stolicy Polski – Warszawy – jej zabytków i legend z nią związanych;
-rozwijanie umiejętności wypowiadania się na podany temat;
-poznawanie herbu Warszawy - Syrenki;
-oglądanie filmu oraz albumów przedstawiających Warszawę - zwracanie uwagi na najważniejsze pomniki i zabytki stolicy;
-rozwijanie sprawności fizycznej dzieci przez ćwiczenia gimnastyczne;
I. Słuchanie piosenek o Warszawie śpiewanych przez kapele warszawskie;
II. Rozmowa przy ilustracjach na temat naszej stolicy – wyjaśnienie pojęcia „stolica”;
-oglądanie filmu edukacyjnego „Warszawa naszą stolicą” – poznawanie zabytków Warszawy;
-zapoznanie dzieci z legendami związanymi z Warszawą – „Wars i Sawa”, „Złota kaczka”, „Bazyliszek”;
-Poznawanie herbu Warszawy – Syrenki – wykonanie ćwiczenia „Herby” K. „ABC” s. 22;
-oglądanie albumów przedstawiających Warszawę – poznawanie walorów estetycznych znanych pomników, zabytków itp.
-zestaw ćwiczeń gimnastycznych z elementami wyścigów – umiejętność rywalizacji w grupie;
-rozumie pojęcie „stolica”;
-potrafi wyszukać Warszawę na mapie Polski;
-wypowiada się na temat naszej stolicy;
-uważnie ogląda film i albumy dotyczące Warszawy;
-wskazuje charakterystyczne budowle, zabytki i pomniki Warszawy;
-zna popularne legendy o Warszawie – potrafi opowiedzieć je własnymi słowami;
-rozpoznaje herb Warszawy wśród innych – samodzielnie go koloruje;
-rywalizuje w grupie podczas zabaw ruchowych;
6.„Wisła wpada do Bałtyku”
-planowanie letnich wycieczek w różne miejsca;
-poznawanie mapy Polski i świata, wyszukiwanie mórz i oceanów;
-poznawanie polskiego morza – Bałtyku i krajobrazu nadmorskiego;
-kształcenie umiejętności konstruowania opowiadań na podstawie ilustracji –rozwój wyobraźni;
-rozwijanie sprawności psychoruchowej;
-rozwijanie umiejętności plastyczno-technicznych;
I. Zabawy integracyjne metodą pedagogiki zabawy;
II. „Morze, nasze morze”- wyszukiwanie Bałtyku na mapie Polski i Europy, globalne odczytywanie nazwy (analiza słuchowa nazwy), wyszukiwanie innych mórz i oceanów,
-wyszukiwanie większych miast na wybrzeżu;
-rozmowa na temat morza – fauna i flora morska na podstawie ilustracji, widokówek i wspomnień dzieci;
-zabawa ruchowa „Na plaży” z elementami dramy;
-„Piaskowy obrazek” – wprowadzenie nowej techniki plastycznej, malowanie klejem, posypywanie obrazka piaskiem, zsypanie pozostałego piasku, wyłonienie właściwego obrazka;
-osłuchanie z piosenką marynarska – szantą pt. „Budowa statku”- wyjaśnienie trudnych pojęć;
-zestaw ćwiczeń w terenie – tor przeszkód;
-wyszukuje Bałtyk na mapie Polski i Europy;
-wskazuje na mapie inne morza i oceany;
-wypowiada się na temat morza i krajobrazu nadmorskiego na podstawie ilustracji i własnych obserwacji i umiejętności;
-konstruuje krótkie opowiadanie na podstawie ilustracji;
-przedstawia zabawy nad morzem metodą dramy;
-posługuje się sprawnie nowo poznaną techniką plastyczną;
-opowiada treść piosenki;
...
nikusia1