Standardy osiągnięć dziecka 4 -letniego
OBSZAR EDUKACJI SPOŁECZNO- MORALNEJ
Dziecko:
· używa form grzecznościowych: proszę, przepraszam, dziękuje, dzień dobry, do widzenia oraz odnosi sie z szacunkiem do rówieśników i grupy dorosłych
· bawi sie zgodnie: nie zabiera zabawek, nie przeszkadza w zabawie, szanuje zabawki i przedmioty oraz wytwory pracy innych
· odkłada zabawki na wyznaczone miejsce
· potrafi samodzielnie ubierać się i rozebrać
· Posługuje sie serwetka i chusteczka do nosa
· Reaguje na polecenia skierowane do całej grupy
· Słucha i reaguje na prośby i polecenia nauczyciela
· Zna swoje imię, nazwisko oraz miejscowość
· Włącza sie aktywnie w zajęcia i zabawy zorganizowane
· Mówi prawdę o zaistniałej sytuacji konfliktowej
· Poprawnie ocenia zachowanie postaci literackiej w kategoriach dobra i zła.
OBSZAR EDUKACJI ZDROWOTNEJ
· Informuje nauczyciela o złym samopoczuciu
· Zna zasady bezpiecznego poruszania sie w budynku i na terenie przedszkola (schody, łazienka, ogród)
· Nie oddala sie samowolnie z miejsca zabawy
· Zna zasady ruchu pieszego
· Próbuje opanować swoje własne gwałtowne reakcje emocjonalne
· Potrafi posługiwać się umiarkowanym głosem
· Prawidłowo posługuje sie łyżką, kubkiem
· Utrzymuje właściwą postawę podczas siedzenia przy stole i na dywanie
· Wiesza ubranie na wieszak przy własnym znaczku
· Zasłania ręką usta podczas kaszlu i nos podczas kichania
· Prawidłowo czworakuje
· Swobodnie biega nie potrącając innych po obwodzie koła, reaguje na sygnał
· Pokonuje przeszkody
· Rzuca oburącz i jednorącz do celu, w przód, w górę
· Stoi na jednej nodze, przez chwile utrzymuje równowagę
· Skacze obunóż, podejmuje próby podskoków na jednej nodze
· Zachowuje równowagę podczas zabaw i ćwiczeń.
OBSZAR EDUKACJI PLASTYCZNO- KONSTRUKCYJNEJ
· Prawidłowo posługuje się przyborami
· Rozpoznaje i nazywa podstawowe kolory, wykorzystuje je do malowania, określa stosunek emocjonalny do barwy;
· Maluje, rysuje, wykorzystując całą powierzchnię kartki, rozwijając śmiałość i płynność ruchów reki;
· Rozwija ekspresje i śmiałość poprzez malowanie całą dłonią i palcami
· Układa kompozycje z przygotowanych stempli;
· Lepi, modeluje, poznaje właściwości tworzywa modelarskiego dzieląc go na części, zlepiając, spłaszczając, drążąc otwory, tocząc kulki i wałeczki, łącząc z materiałem przyrodniczym;
· Bawi sie piaskiem poznając jego właściwości i określa je
· Komponuje obrazek według własnej inwencji lub według wzoru, z gotowych elementów, nakleja je na papier;
· Podejmuje próby składania kół, kwadratów, trójkątów tworząc proste formy orgiami
· Posługuje się nożyczkami z zachowaniem zasad bezpieczeństwa
· Zna polskie tradycje ludowe związane z obchodzeniem świąt, symbole, zwyczaje.
OBSZAR EDUKACJI MUZYCZNEJ
· rozpoznaje różne dźwięki otoczenia
· Określa dynamikę słyszanej muzyki w kategoriach: cicho-głośno, ciszej-głośniej
· Śpiewa piosenki o zrozumiałej dla niego treści i potrafi je rozpoznać po melodii
· słucha muzyki mechanicznej i instrumentalnej
· gra na instrumentach perkusyjnych poprawnie je trzymając: kołatka, grzechotka, bębenek, tamburyn
· Wydobywa efekty akustyczne wykorzystując przedmioty np. klocki, gazeta itp.
· Wytwarza efekty akustyczne powstające przy udziale własnego ciała- klaskanie, cmokanie, tupanie itp.
· Wyraża gestem improwizacje ruchowe
· Tańczy proste formy taneczne.
OBSZAR EDUKACJI MATEMATYCZNEJ
· Rozumie i określa położenie przedmiotów w przestrzeni: na, pod, obok, za
· Nazywa i stosuje kierunki: w przód, w tył, do góry, w dół, w bok
· Określa wielkość przedmiotów: duży, mały, mniejszy, większy
· Ocenia ciężar przedmiotów używając określeń: lekki, ciężki
· Prawidłowo nazywa i pokazuje części swojego ciała;
· Klasyfikuje przedmioty wg określonej cechy- kształt, kolor, wielkość, przeznaczenie
· Porównuje liczebność zbiorów:, mniej, więcej, tyle samo
· Manipuluje figurami geometrycznymi- nazywa, rozpoznaje koło, kwadrat, trójkąt
· Posługuje sie liczebnikami głównymi i porządkowymi w dowolnym zakresie
· Zna pojecie: para.
OBSZAR EDUKACJI W ZAKRESIE PRZYGOTOWANIA DO NAUKI PISANIA I CZYTANIA
· Dostrzega różnice miedzy dwoma prostymi rysunkami lub zabawkami
· Składa obrazek z 3, 4 części
· Po konturze rozpoznaje, co przedstawia rysunek
· Potrafi odtworzyć prostą sekwencje ruchów
· Rozpoznaje swoje imię
· Potrafi odtworzyć zaobserwowany ruch (palcem w powietrzu, kredką na papierze).
OBSZAR EDUKACJI PRZYRODNICZEJ
· Poznaje różne środowiska przyrodnicze: park, las, ogród, łąka
· Zna nazwy roślin i zwierząt spotykanych w najbliższym otoczeniu
· Rozpoznaje i nazywa drzewa po liściach i owocach
· Prawidłowo nazywa i rozpoznaje owoce, warzywa za pomocą zmysłów: dotyku lub smaku;
· Zna role zwierząt hodowlanych w życiu człowieka;
· Podaje nazwy typowych zjawisk atmosferycznych, potrafi je zaobserwować w różnych porach roku;
· Zna podstawowe zasady szanowania przyrody i opieki nad zwierzętami;
· Gromadzi eksponaty przyrodnicze.
OBSZAR EDUKACJI W ZAKRESIE ROZWIJANIA MOWY I MYSLENIA
· Rozumie słowne polecenia skierowane do niego i do całej grupy
· Rozpoznaje i potrafi naśladować głosy zwierząt, pojazdów itp.
· Regulując oddech potrafi wprowadzić w ruch lekkie przedmioty
· Potrafi modulować i regulować swój głos
· Swobodnie wyraża myśli i opowiada o przeżytych wydarzeniach
· Poprawnie stosuje formy fleksyjne rzeczowników i przymiotników
· Dzieli słowa na sylaby, próbuje wyodrębnić głoskę w nagłosie, wygłosie
· Zapamiętuje proste rymowane teksty
· Opowiada obrazek wymieniając przedmioty oraz wykonywane czynności
· Układa obrazki według kolejności zdarzeń
· Opowiada własnymi słowami znana sobie bajkę
· Rozwiązuje proste zagadki
· Inscenizuje z użyciem rekwizytów krótkie utwory literackie używając formy monologowej, podejmuje próby tworzenia dialogu.
Opracowała
Lubińska Jolanta