Egzamin_z_Psychofizjologii_grupa_C_i_E.doc

(98 KB) Pobierz
Egzamin z Psychofizjologii grupa C

Egzamin z Psychofizjologii grupa C

1.      Próbkowanie sygnału:

    1. Wywołuje aliasowanie jeśli jest za częste
    2. Wywołuje aliasowanie jeśli jest za rzadkie
    3. Wywołuje aliasowanie jeśli odpowiednio częste
    4. Konieczne jest, dlatego, że sygnał wychodzący ze wzmacniacza jest cyfrowy

2.      Pasmo przenoszenia

    1. Określa jakie częstotliwości zmian są wzmacniane przez dany wzmacniacz
    2. Określa jakie amplitudy sygnału są wzmacniane przez dany wzmacniacz
    3. Określa w jakim stopniu napięcie elektryczne może przenosić się na zewnątrz czyli opisuje klasę izolacji
    4. Określa, jakiego rodzaju przewody (światłowód, kabel) stosowane są w aparaturze

3.      Wskaż zdanie prawdziwe

    1. W większości badań psychologicznych wykorzystuje się rejestrację spontanicznej aktywności elektrycznej kory mózgowej
    2. Do oznaczania faz snu użyteczne jest badanie spontanicznej aktywności elektrycznej kory mózgowej
    3. Faza snu REM charakteryzuje się bardzo dużymi amplitudami i niską częstotliwością fal EEG
    4. Rytm alfa w zapisie EEG świadczy o wytężonej pracy umysłowej

4.      Źródłem EEG

    1. Są masowe wyładowania neuronów, zwłaszcza wielokształtnych (warstwa VI) i ziarnistych (warstwa II)
    2. Są masowe wyładowania neuronów, zwłaszcza tych położonych w bruzdach
    3. Są masowe wyładowania neuronów, zwłaszcza tych położonych równolegle do elektrody na powierzchni czaszki
    4. Wszystkie powyższe odpowiedzi są błędne

5.      Latencja sygnału

    1. To natężenie, jakie uzyskuje sygnał w danym momencie
    2. To inaczej linia odniesienia, średni poziom natężenia sygnału
    3. To czas, jaki mija między zdarzeniem a maksymalną amplitudą sygnału lub połową amplitudy sygnału
    4. To inaczej pierwsza harmoniczna

6.      Tak zwana „identyfikacja cechy” dokonywana w analizie sygnału

    1. To na przykład określenie, że pierwsze ujemne wychylanie potencjału zmierzonego w korze potylicznej odzwierciedla wykrycie bodźca
    2. To na przykład określenie, że wczesne załamki w sygnale EKG pochodzą ze skurczu przedsionków ale dalsze załamki nie są już związane z przedsionkami
    3. Może być utrudniona tym, że sygnał może być odzwierciedleniem kilku nałożonych zmian w otoczeniu
    4. Wszystkie powyższe odpowiedzi są prawdziwe

7.      Wskaż zdanie prawdziwe

    1. Metoda uśredniania Dawsona nadaję się do badania aktywności spontanicznej
    2. Metoda uśredniania Dawsona zakłada, że po każdym zdarzeniu (np. bodźcu) odpowiedź mózgowa ma nieco inną kadencję i przebieg
    3. Ponieważ założenia metody uśredniania Dawsona są zawsze w pełni spełnione otrzymujemy tzw. drżenie latencyjne
    4. Metoda uśredniania Dawsona została opracowana w 1960 roku

 

8.      Elektroda PO7

    1. znajduje się po prawej stronie głowy
    2. znajduje się na styku płata ciemieniowego i potylicznego
    3. znajduje się w linii centralnej, biegnącej na styku półkul
    4. znajduje się w dolnej części płata potylicznego

9.      Po to by w zapisie EEG było mniej artefaktów

    1. Wzmacniacz powinien być jak najdalej od elektrody (inaczej przekazuje jej szumy własne)
    2. Przewody prowadzące sygnał od elektrod do wzmacniacza powinny być jak najdłuższe
    3. Przewody powinny być ekranowane (osłaniane)
    4. Wszystkie powyższe odpowiedzi są prawdziwe

10.  Zjawisko stłoczenia

    1. Polega na tym, że nie możemy rozpoznać bodźca otoczonego przez inne podobnie bodźce, gdy jest on prezentowany peryferyjnie
    2. Jest to jedna z form maskowania wstecznego
    3. Wynika ze zbyt małej rozdzielczości uwagi (choć rozdzielczość wzroku jest wystarczająca)
    4. Polega na tym ,ze jeśli wokół robi się tzw. sztuczny tłok, nasza uwaga nie jest w stanie zachować wystarczającej czujności i uchronić nas przed kradzieżą

11.  Elektrody miseczkowe

    1. Przykleja się do skóry
    2. To elektrody najnowszej generacji
    3. Charakteryzują się tym, że wzmacniacz znajduje się tuż przy głowie
    4. Wszystkie powyższe stwierdzenia są fałszywe

12.  Badany słyszy kolejne dźwięki, które są takie same. Jeśli kolejny dźwięk:

    1. Będzie taki sam, ale zostanie na nim skupiona uwaga amplituda potencjałów egzogennych wzrośnie
    2. Będzie cichszy, ale badany zajęty jest innym zadaniem. Fala niezgodności nie pojawi się
    3. Dobiegnie z innej strony, pojawi się fala niezgodności
    4. Pojawi się nieco później niż wskazywałby dotychczasowy rytm, pojawi się fala błędu

13.  Założenia metody rezonansu magnetycznego to:

    1. Cały sygnał radiowy jaki jest mierzony pochodzi od badanego
    2. Protony podczas odczytu przemieszczają się zawsze do sąsiedniego woksela(?)
    3. Każdy fragment ciała wysyła taką samą częstotliwość radiową
    4. Wszystkie powyższe stwierdzenia są prawdziwe

14.  Określając gdzie znajdują się aktywne neurony za pomocą pozytronowej tomografii emisyjnej

    1. Trzeba się liczyć z błędem rzędu kilku centymetrów
    2. Oblicza się różnicę czasową w dotarciu dwóch fotonów jednej pary do detektorów
    3. Wykorzystuje się fakt, że każda część ciała ma inne zagęszczenie atomów wodoru
    4. Wszystkie powyższe odpowiedzi są fałszywe

 

 

 

 

15.  Podwójna dysocjacja

    1. Polega na dwukrotnym filtrowaniu zapisów EEG
    2. Polega na tym, że jeden pacjent źle wykonuje zadanie A ale dobrze zadanie B, a inny pacjent odwrotnie (dobrze A ale źle zadanie B)
    3. Polega na tym, że nie istnieje pacjent, który źle wykonuje zarówno zadanie A jak i B
    4. Polega na tym, że jeden pacjent wykonuje źle zadanie A i B a inny dobrze wykonuje oba zadania

16.  Magnetoencefalografia

    1. Polega na przykładaniu pola magnetycznego do mózgu
    2. Bazuje na tym, że właściwości magnetyczne krwi utlenowanej i nieutlenowanej są inne
    3. Jest metodą inwazyjną
    4. Wszystkie powyższe odpowiedzi są fałszywe

17.  Osoba słyszy zdanie „Egzamin z psychofizjologii piszę długopisem”. Można spodziewać się, że w jej potencjałach wywołanych pojawi się:

    1. Fala błędu
    2. Fala niezgodności
    3. Fala N4 (N400)
    4. Wszystkie powyższe odpowiedzi są fałszywe

18.  Dodatkowe pole ruchowe (SMA)

    1. Jeśli jest uszkodzone, może doprowadzić do syndromu obcej ręki
    2. Jeśli jest uszkodzone, może doprowadzić do zachowania użytkownika
    3. Jeśli jest delikatnie stymulowane, wywołuje natychmiastowy ruch
    4. Wszystkie powyższe odpowiedzi są fałszywe

19.  W doświadczeniu Libeta badani mieli stuknąć palcem w dowolnie wybranej chwili. Później określali oni, gdzie była wskazówka specjalnego „zegara” w chwili gdy podjęli decyzję o ruchu (nazwijmy to momentem W). Mierzono narastanie napięcia mięśni przedramienia oraz zlateralizowany(?) potencjał gotowości (LRP). Okazało się, że:

    1. Maksymalna amplituda LRP pojawiała się w momencie W
    2. Maksymalna amplituda LRP pojawiała się 100 ms po momencie W
    3. Przygotowanie do ruchu w postaci narastania LRP pojawiało się o 500 ms wcześniej niż moment W
    4. Wykonywanie ruchu następowało w momencie W

20.  Maskowanie w którym przed i po bodźcu prezentowane są maski, nazywamy:

    1. Maskowaniem obustronnym
    2. Maskowaniem kanapkowym
    3. Maskowaniem dwufazowym
    4. Maskowaniem dwupunktowym

21.  Drażnienie prądem mózgu (po otwarciu czaszki)

    1. Doprowadza do natychmiastowej śmierci
    2. Nigdy nie było wykonywane u ludzi
    3. Jeśli dotyczy ośrodka Broca wywołuje trudności w mówieniu
    4. Jeśli dotyczy płatów ciemieniowych powoduje odtwarzanie się barwnych „filmów” ze wspomnień

 

 

 

 

22.  Wzgórki czworaczne

    1. Należą do śródmózgowia
    2. Górne należą do drogi wzrokowej
    3. Dolne należą do drogi słuchowej
    4. Wszystkie powyższe stwierdzenia są prawdziwe

23.  W zjawisku współzawodnictwa siatkówek

    1. Badany widzi obraz prezentowany do oka dominującego
    2. Badany widzi równocześnie obrazy z obu siatkówek (przenikają się)
    3. Badany widzi raz obraz z lewego oka raz z prawego oka
    4. Badany widzi częściowo obraz prezentowany do oka lewego a częściowo obraz prezentowany do oka prawego

24.  Potencjał P300

    1. Ma największą amplitudę gdy odmieniec (dewiant) pojawia się rzadziej
    2. Pojawi się także wtedy, gdy odmieniec (dewiant) zaprezentowany zostanie w kanale niewyselekcjonowanym (np. nieśledzonym uchu)
    3. Pojawia się ok. 100 ms po bodźcu znaczącym
    4. Wszystkie powyższe odpowiedzi są fałszywe

25.  Osoby z syndromem płatów czołowych

    1. Mają obniżony poziom inteligencji
    2. Wskazują pogorszenie pamięci długofalowej
    3. Potrafią realizować strategię działania
    4. Wykazują działanie wyzwalane bodźcami

26.  Test sortowania kart Wisconsin

    1. Polega na tym, że osoba musi odkryć jakie jest kryterium sortowania na podstawie informacji czy kolejną kartę przydzieliła poprawnie po pewnym czasie kryterium jest zmieniane
    2. Jest bez trudu wykonywany przez ludzi z uszkodzeniami płatów czołowych
    3. Wykazuje, że ludzie z uszkodzeniami płatów czołowych nie potrafią odkryć pierwszego kryterium sortowania
    4. Prawdziwe jest a i c

27.  Zadanie w którym nie występuje konflikt odpowiedzi to:

    1. Zadanie Stroopa
    2. Zadanie Einstella (?)
    3. Zadanie Posnera
    4. Zadanie Simona

28.  Najnowsze badania uwagi wykazały, że:

    1. Obraz nagiego ciała męskiego przyciąga uwagę kobiet
    2. Jeśli widzimy osobę patrzącą w prawo mamy tendencję do kierowania uwagi w przewiną stronę
    3. Gesty specyficzne kulturowo nie przyciągają uwagi automatycznej
    4. Widok węża powoduje automatycznie przekierowanie uwagi w inne miejsce

29.  Móżdżek

    1. Składa się miedzy innymi ze struktury zwanej robakiem
    2. Ma dwie półkule
    3. Bierze udział w uczeniu się sekwencji
    4. Wszystkie powyższe informacji są prawdziwe

 

 

 

 

30.  Ruchome fosfony (wrażenie błysków) powstają

    1. Gdy stymulujemy TMSem korę V1 czyli pierwszorzędową korę wzrokową
    2. Zawsze gdy stymulowana jest TMSem V5 która ogólnie odpowiada za spostrzeganie ruchu
    3. Gdy stymulujemy TMSem korę V5 która ogólnie odpowiada za spostrzeganie ruchu, ale tylko wtedy, gdy wcześniej stymuluje się korę V1
    4. Przy jednoczesnej stymulacji TMSem płata ciemieniowego i skroniowego

31.  Badanym prezentowano nałożone na siebie obrazek twarzy i obrazek budynku. Następnie obrazek budynku zaczynał poruszać się w przód i w tył. Grupa A miała zwracać uwagę na twarz, grupa B miała zwracać uwagę na budynek. Grupa C miała zwracać uwagę na ruch. Mierzono aktywność mózgu za pomocą MRI (lub fMRI ? niewidoczne). Okazało się, że:

    1. W grupie C zanotowano wzrost aktywności mózgu w obszarze odpowiedzialnym za ruch oraz za rozpoznanie budynku
    2. W grupie B zanotowano wzrost aktywności mózgu w obszarze odpowiedzialnym za rozpoznanie budynku oraz za ruch
    3. W grupie A zanotowano wzrost aktywności mózgu w obszarze odpowiedzialnym za rozpoznanie twarzy, ale nie w obszarze odpowiedzialnym za wykrywanie ruchu
    4. Wszystkie powyższe odpowiedzi są poprawne

32.  Hipokamp

    1. Jest odpowiedzialny za emocje
    2. Bierze udział w regulacji łaknienia i pragnienia

c.       Odpowiada za pamięć

    1. Wszystkie powyższe informacje są prawdziwe

33.  Zaniedbywanie stronne

    1. Dotyczy tylko wzroku
    2. Może dotyczyć wyobrażeń przywoływanych z pamięci
    3. Rzadko kiedy dotyczy lewej strony
    4. Wszystkie powyższe stwierdzenia są prawdziwe

34.  Pacjenci z ataksją wzrokową

    1. Mają problemy z chwytaniem obiektów
    2. Nie potrafią rysować obiektów z pamięci
    3. Nie potrafią odrysowywać obiektów
    4. Nie posiadają zdolności do wzrokowego rozpoznawania przedmiotów

35.  Według teorii Koechlina procesy wykonawcze są zorganizowane hierarchicznie, kontrola poczynając od najniższej to

    1. Kontrola epizodyczna, kontrola kontekstowa, kontrola czuciowo-motoryczna
    2. Bifurkacja poznawcza, kontrola czuciowo-motoryczna, kontrola epizodyczna
    3. Kontrola czuciowo-motoryczna, kontrola kontekstowa, kontrola epizodyczna
    4. Kontrola kontekstowa, bifurkacja kontekstowa, kontrola czuciowo-motoryczna

36.  Wskaż zdanie prawdziwe

    1. Doznania psychiczne mogą wpłynąć na stan organizmu
    2. Trening jakiejś umiejętności może spowodować zmiany neuronalne
    3. Stymulacja elektryczna mózgu może wywołać jakieś zachowanie
    4. Wszystkie powyższe stwierdzenia są prawdziwe

37.  W pewnym badaniu osoby proszono o włożenie ręki do wody. Grupę pierwszą uprzedzono, że woda jest gorąca i może ich oparzyć. Grupę drugą informowano, że woda jest bardzo ciepła, dlatego może być to nieco nieprzyjemne. W obu przypadkach temperatura wody była taka sama. Rejestrowano aktywność kory obręczy, która jest większa jeśli człowiek odczuwa ból. W tym doświadczeniu:

    1. Aktywność kory obręczy w obu grupach była taka sama
    2. Aktywność kory obręczy była większa w grupie pierwszej
    3. Aktywność kory przedczołowej bocznej była większa w grupie drugiej
    4. Aktywność kory przedczołowej bocznej była większa w grupie pierwszej

38.  Obraz mózgu jaki możemy otrzymać przecinając mózg wzdłuż bruzdy podłużnej nazywamy przekrojem

    1. Podłużnym
    2. Strzałkowym
    3. Wieńcowym
    4. Poziomym

39.  Analiza sygnału w dziedzinie częstotliwości

    1. Ukazuje jakie natężenie mają poszczególne składowe sygnału, różniące się częstotliwością
    2. Ukazuje jak zmienia się natężenie sygnału w czasie
    3. Ukazuje jak zmienia się w czasie natężenie poszczególnych składowych różniących się częstotliwością
    4. Wszystkie powyższe odpowiedzi są fałszywe

40.  Badani w doświadczeniu Lavie mają wskazać na cel w postaci kwadratu, który znajduje się w jednym z sześciu wyświetlanych kółeczek. Z boku pojawia się dytraktor o takim samym kształcie

    1. Będzie on przeszkadzał szczególnie mocno jeśli zadanie jest utrudnione faktem, że w każdym z sześciu kółeczek znajduje się jakiś obiekt
    2. Będzie on przeszkadzał szczególnie mocno, jeśli zadanie jest ułatwione faktem, że pozostałe kółeczka są puste
    3. Nie będzie on przeszkadzał ani w łatwej ani w trudnej wersji ponieważ nie znajduje się w kółeczku
    4. W trudniejszej i łatwiejszej wersji doświadczenia dystraktom przeszkadza w takim samym stopniu

 

 

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin