NOWE KINO CZESKIE:
· 1961-1968
· Ożywienie kulturowe nastąpiło 1963 roku, kiedy to poważny kryzys ekonomiczny sprawił, ze polityczny nadzór nad kulturą osłabł ®Zaczęto nawiązywać zerwane po wojnie więzy z bogatą tradycją literackiej awangardy okresu przedwojennego.
· Inspiracja polską szkołą filmową (odwilż w 1956)
· Zbiorowy los narodu, historyczne i współczesne doświadczenia jednostki poddanej totalnemu zagrożeniu stały się wielkim tematem literatury i kina.
· Rok 1963 powszechnie uchodzi za przełomowy w czechosłowackiej twórczości filmowej.
- Na ekrany kin weszły dwa znamienne filmy: Słońce w sieci Stefana Uhera i O czymś innym Very Chytilovej.
- W maju, na festiwalu w Cannes, Gdy przychodzi kot Vojtecha Jasnego otworzył serię nagród, jakie czechosłowaccy filmowcy zaczęli odtąd regularnie zdobywać.
· Sukcesy Chytilovej i Jasnego umożliwiły debiut całej plejady młodych reżyserów. W latach 1963-1967 debiutują kolejno:
- Jaromil Jireś® Pierwszy krzyk
- Jan Nemec® Diamenty nocy
- Evald Schorm® Odwaga na co dzień
- Hynek Boćan® Nikt się śmiać nie będzie
- Iwan Passer® Intymne Oświetlenie
- Jiri Menzel® Pociągi pod specjalnym nadzorem
· Nowy film czechosłowacki nie potrzebował rewidować stosunku do tradycji, ograniczył, się do wypracowania nowych form realistycznego widzenia.
· Filmy czeskiej szkoły filmowej, bezpośrednio odnoszące się do współczesności kraju lub powracające do czasów okupacji i historii najnowszej w formie uniwersalnej moralnej i społecznej refleksji, posługiwały się indywidualną, autorską formą wypowiedzi, inspirowaną nowofalowymi przemianami w kinie europejskim i amerykańskim
· Młodzi twórcy mówili: Prawda jest dla nas jedynym kryterium. Kiedystoimy za kamerą i obserwujemy ludzi, zadajemy sobie tylko jedno pytanie: »Czy to jest prawdziwe?
· Świat zachwycił się filmem czechosłowackim, nazywając ten nurt Czeską Nową Falą. Pisano o rozbiciu wszelkich kanonów (tradycyjnej fabuły), nonkonformizmie, przesłaniu filozoficznym i eksperymentatorstwie tych filmów
· To nowa fala intelektualistów bez intelektualizmu, poetów bez retoryki, przyswoiła sobie osiągnięcia warsztatowe Cinema- verite czy francuskiej Nouvelle Vague — nie zaprzepaściła jednak tradycyjnego dla kina czechosłowackiego zainteresowania sprawami zwykłych ludzi, a także umiejętności przedstawiania na ekranie poezji dnia powszedniego, umiejętności wnikliwych obserwacji psychologicznych i obyczajowych.
· Poza niewątpliwymi wpływami Nouvelle Vague, przeżywającej wówczas okres „burzy i naporu", oraz „cinema- verite", twórczość ta wyrosła na bogatej pożywce własnej tradycji narodowej, z czterema jej zasadniczymi nurtami:
1) Społeczny
2) Czeska odmiana Kammerspielfilmu
3) Mały realizm z jego ironiczną obserwacją obyczajową
4) Komedia i groteska
· Charakterystyka:
Ø Dążenie do prawdy (takiej, jaką poznawali twórcy na podstawie wiedzy empirycznej)
Ø Uważna obserwacja i krytyczne widzenie rzeczywistości społecznej
Ø Szukanie nowych środków wyrazu
· Cechy formalne:
Ø Wizualny, montażowy i narracyjny eksperymentem®Uher, Chytilova
Ø Poetyka paradokumentalna graniczącą z groteską
Ø Ignorowanie akcji na rzecz wnikliwej obserwacji codzienności®Forman, Passer
Ø Odrzuceniem tradycyjnej narracji na rzecz introspekcyjnego portretu bohaterów® Jireś
Ø Skrupulatny rysunek psychologiczno- obyczajowy
Ø Nowy sposób pracy z kamerą
Ø Aktorzy- amatorzy
· Cechy tematyczne:
Ø W filmach czechosłowackich raz po raz pojawiają się postaci nieszczęśliwe, nie zrealizowane, nie mogące pogodzić się z płaskim wymiarem własnej egzystencji.
Ø Życie bohatera pozostaje najwyższą wartością, ale właśnie wskutek tego, że on sam nie jest z nim w pełni pogodzony, życie to - w swojej aktualnej postaci - przestaje być mitologizowaną świętością.
Ø Jedność treści i formy: ten związek jest absolutny. Forma jest najgłębiej uzasadniona treścią, treść nie mogłaby zaistnieć bez swojej formy.
· Tematy:
- Powrót do czasów okupacji® Sklep przy głównej ulicy
- Kino kreacyjne z filozoficznymi podtekstami® O uroczystości i gościach
- Rozrachunki ze stalinizmem® Wszyscy dobrzy rodacy, Skowronki na uwięzi
· Za literackiego patrona nowego kina czeskiego uważano Bohumila Hrabala, którego spóźniony debiut w 1963 roku, zbiór opowiadań Perły na dnie, zbiegł się ze startem młodych filmowców. Nowelowy film według pięciu opowiadań z tego tomu zrealizowany przez Jiriego Menzla, Jana Nemeca, Evalda Schorma, Verę Chytilovą i Jaromira Jireśa (1965) został uznany za manifest czeskiej nowej fali
· Wśród różnych artystycznych postaw zajmowanych wobec naglącej potrzeby odkłamania ekranowego obrazu świata najtrwalszą pozycję zdobył Milos Forman. Zastosowana przezeń paradokumentalna estetyka i warsztat nowej fali — dramaturgia zdarzeń otwarta na wnikliwą obserwację najbardziej potocznych, banalnych przejawów życia, długi obiektyw kamery i wykorzystanie amatorów — w połączeniu z temperamentem ironisty przyniosły zdumiewająco świeży i wiarygodny opis życia na zapyziałej czeskiej prowincji. W swoich pierwszych filmach -jak Czarny Piotruś czy Miłość blondynki - Forman satyrycznym spojrzeniem przyglądał się konfliktowi pokoleń oraz niezdarnym próbom sforsowania progu dorosłości przez młodych. Natomiast w Pali się, moja panno udało mu się zbudować polityczną metaforę zdemoralizowanego społeczeństwa.
· Dwie generacje twórców:
a) Starsi:
Ø Vojtech Jasny
Ø Jan Kadar i Elmar Kłos
b) Absolwenci FAMU:
Ø Milos Forman
Ø Iwan Passer
Ø Jaronil Jireś
Ø Hynek Boćan
Ø Jan Nemec:
...
Otruty_Chomik