Projektowanie reklamy.pdf

(1926 KB) Pobierz
Tech_org_reklamy_342[01]_Z1.02_u
MINISTERSTWO EDUKACJI
NARODOWEJ
Barbara Górka
Projektowanie reklamy 342[01].Z1.02
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2007
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
404193707.001.png 404193707.002.png 404193707.003.png 404193707.004.png
Recenzenci:
mgr Jadwiga Nicińska
mgr Marianna Biernacik-Bartkiewicz
Opracowanie redakcyjne:
mgr Barbara Górka
Konsultacja:
mgr Ewa Kawczyńska-Kiełbasa
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 342[01]Z1.02,
„Projektowanie reklamy”, zawartego w modułowym programie nauczania dla zawodu technik
organizacji reklamy.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2007
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie
4
2. Wymagania wstępne
6
3. Cele kształcenia
7
4. Materiał nauczania
8
4.1. Organizacja stanowiska pracy w procesie projektowania
8
4.1.1. Materiał nauczania
8
4.1.2. Pytania sprawdzające
14
4.1.3. Ćwiczenia
14
4.1.4. Sprawdzian postępów
16
4.2. Techniki malarskie
17
4.2.1. Materiał nauczania
17
4.2.2. Pytania sprawdzające
24
4.2.3. Ćwiczenia
25
4.2.4. Sprawdzian postępów
26
4.3. Techniki rysunkowe
27
4.3.1. Materiał nauczania
27
4.3.2. Pytania sprawdzające
31
4.3.3. Ćwiczenia
31
4.3.4. Sprawdzian postępów
35
4.4. Perspektywa
36
4.4.1. Materiał nauczania
36
4.4.2. Pytania sprawdzające
40
4.4.3. Ćwiczenia
41
4.4.4. Sprawdzian postępów
44
4.5. Rodzaje kompozycji i jej wyznaczniki
45
4.5.1. Materiał nauczania
45
4.5.2. Pytania sprawdzające
50
4.5.3. Ćwiczenia
50
4.5.4. Sprawdzian postępów
53
4.6. Rodzaje barw i ich oddziaływanie
54
4.6.1. Materiał nauczania
54
4.6.2. Pytania sprawdzające
58
4.6.3. Ćwiczenia
59
4.6.4. Sprawdzian postępów
61
4.7. Symbolika wypowiedzi plastycznej
62
4.6.1. Materiał nauczania
62
4.6.2. Pytania sprawdzające
64
4.6.3. Ćwiczenia
64
4.6.4. Sprawdzian postępów
66
4.8. Wybrane techniki graficzne
67
4.8.1. Materiał nauczania
67
4.8.2. Pytania sprawdzające
70
4.8.3. Ćwiczenia
70
4.8.4. Sprawdzian postępów
71
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
4.9. Technika projektowania na płaszczyźnie i w przestrzeni
72
4.1. Materiał nauczania
72
4.9.2. Pytania sprawdzające
78
4.9.3. Ćwiczenia
78
4.9.4. Sprawdzian postępów
81
4.10. Budowa oraz proporcje liter i cyfr – rodzaje i krój pisma
82
4.10.1. Materiał nauczania
82
4.10.2. Pytania sprawdzające
86
4.10.3. Ćwiczenia
87
4.10.4. Sprawdzian postępów
89
4.11. Techniki i kompozycje liternicze
90
4.11.1. Materiał nauczania
90
4.11.2. Pytania sprawdzające
95
4.11.3. Ćwiczenia
95
4.11.4. Sprawdzian postępów
98
4.12. Etapy projektowania reklamy – sprzęt techniczny stosowany
w projektowaniu reklamy
99
4.12.1. Materiał nauczania
99
4.12.2. Pytania sprawdzające
101
4.12.3. Ćwiczenia
101
4.12.4. Sprawdzian postępów
103
5. Sprawdzian osiągnięć
104
6. Literatura
109
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
1. WPROWADZENIE
Poradnik dla ucznia obejmuje tematykę dotyczącą procesu projektowania reklamy za
pomocą róŜnych środków wypowiedzi plastycznej. W trakcie zajęć poznasz techniki
rysunkowe, malarskie i graficzne stosowane w procesie projektowania reklamy, a zadaniem
poradnika jest kształtowanie umiejętności posługiwania się właśnie tymi technikami.
W procesie projektowania wykorzystasz wiedzę z zakresu perspektywy, kompozycji,
symboliki oraz oddziaływania barw i światła w trakcie wykonywania szkiców i rysunków
oraz projektowania płaskich i przestrzennych kompozycji. Szczególną uwagę naleŜy zwrócić
na odpowiednią organizację stanowiska pracy, i czytelność tworzonego przekazu
reklamowego.
Zajęcia będą odbywać się w formie warsztatów w pracowni plastycznej, a wykonane
przez Ciebie prace będą analizowane i oceniane.
Poradnik ten zawiera:
1. wymagania wstępne, czyli wykaz niezbędnych umiejętności i wiedzy, które powinieneś
mieć opanowane, aby przystąpić do realizacji tej jednostki modułowej;
2. cele kształcenia tej jednostki modułowej;
3. materiał nauczania umoŜliwiający samodzielne przygotowanie się do wykonania ćwiczeń
i zaliczenia sprawdzianów. Wykorzystaj do poszerzenia wiedzy wskazaną literaturę oraz
inne źródła informacji. Obejmuje on równieŜ ćwiczenia, które zawierają:
-
pytania sprawdzające wiedzę potrzebną do wykonania ćwiczenia,
-
sprawdzian teoretyczny.
4. przykłady ćwiczeń oraz zestawy pytań sprawdzających Twoje opanowanie wiedzy
i umiejętności z zakresu całej jednostki. Prawidłowe wykonanie ćwiczeń jest dowodem
osiągnięcia umiejętności praktycznych określonych w tej jednostce modułowej.
Wykonując sprawdziany postępów powinieneś odpowiadać na pytanie tak lub nie, co
oznacza, Ŝe opanowałeś materiał albo nie.
JeŜeli masz trudności ze zrozumieniem tematu lub ćwiczenia, to poproś nauczyciela
o wyjaśnienie i sprawdzenie, czy dobrze wykonujesz daną czynność. Po zrealizowaniu
materiału spróbuj zaliczyć sprawdzian z zakresu jednostki modułowej.
Bezpieczeństwo i higiena pracy
W czasie pobytu w pracowni musisz przestrzegać regulaminów, przepisów bhp i higieny
pracy oraz instrukcji przeciwpoŜarowych, wynikających z rodzaju wykonywanych prac.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
wykaz materiałów, narzędzi i sprzętu potrzebnych do realizacji ćwiczenia,
-
Zgłoś jeśli naruszono regulamin