Lekcja
Temat: „Chłop” Władysława Stanisława Reymonta – epopeja wiejska. 15.12.2011
Reymont: 1867 – 1925 r., a Nobla uzyskał 1924 r. pod koniec roku.
Chłopi: 1899 – 1908 r.
Imał się różnych pracy – teatr, dziennikarz, dróżnik na kolei, medium.
1864 r. – dekret o uwłaszczeniu chłopów. Reymont pokazuje wieś pouwłaszczeniową. Akcja utworu toczy mniej więcej w latach 80’ XIX w. Boryna był uczestnikiem powstania styczniowego.
Uniwersalny charakter dzieła pokazuje mentalność chłopów nie tylko w Polsce. Powieść ogólnochłopska.
Epopeja chłopska, powieściowa – bohater zbiorowy (chłopi), pokazane są 4 pory roku (cykliczność), paralelizm świata natury (boskiego) i chłopskiego (ludzkiego), Jagna pełni rolę piękności, o którą toczą się konflikty, porównania homeryckie, sceny batalistyczna (walka o las).
Porządki czasu: liturgiczny (święty, cykl świąt katolickich), agrarny (rytm prac polowych).
Zamyka się rok polowy poprzedni, a zaczyna się nowy – zboża ozime. Bezczas historyczny.
Serwituty – wspólna własność chłopów i dziedzica.
Odbywa się walka o las, szkołę polską. Posiadają także świadomość narodową.
Soplicowo jest axis mundi (oś świata) dla szlachty. Paralelnie także Lipce (a nawet bardziej) dla chłopów. Jest karczma, kuźnia, młyn, kościół, cmentarz, służba zdrowia – Jambroży, Dominikowa oraz Tymów – sąd, targ.
Reymont mityzuje chłopów.
Naturalizm, etyka życia zbiorowego (jakie prawa?)
kptniebieskimis