Greta Garbo.doc

(69 KB) Pobierz
Greta Garbo

GRETA GARBO

Greta Garbo:

·         Właściwie Greta Lovisa Gustafsson

·         1905-1990

·         Jedna z największych gwiazd w historii kina.

·         Najsłynniejsza Szwedka w Hollywood

·         Zyskała przydomek boska Greta.

·         Największa gwiazda przedwojennego kina i nieprzeciętna aktorka- w ten sposób nie wpisuje się do końca w STAR SYSTEM.

·         Była jedną z nielicznych gwiazd kina niemego, która udanie kontynuowała karierę w filmie dźwiękowym..

·         W wieku 13 lat rzuciła szkołę i pracowała w zakładzie fryzjerskim.

·         Wspomagała finansowo zubożałą rodzinę i pomagała matce opiekować się schorowanym ojcem.

·         Później pracowała w domu towarowym, występowała w tym czasie w reklamach prasowych i wystąpiła raz w filmie reklamowym.

·         Przypadek sprawił, że po kilku miesiącach zadebiutowała w filmie fabularnym pt. Piotr włóczęga

·         Zachęcona pierwszymi sukcesami Garbo rozpoczęła w 1922 roku studia aktorskie w szkole teatralnej przy Królewskim Teatrze Dramatycznym.

·         Tam też trafiła pod skrzydła Mauritza Stillera

·         W 1923  Mauritz Stiller powierzył jej rolę Elżbiety Dohna w filmie Gösta Berling (polski tytuł Gdy zmysły grają)

·         Stiller chętnie pracował z amatorami, gdyż mógł ich sobie całkowicie podporządkować. Dyktował Grecie nie tylko każdy ruch przed kamerą, ale także cały sposób bycia. Zatwierdzał każdy szczegół kostiumów i makijażu, uczesania, biżuterii itp. Ustalał jej tryb życia osobistego i towarzyskiego. Wymyślił jej pseudonim: Greta Garbo.

·         Była bardzo nieśmiała, całkowicie podporządkowała się Stillerowi

·         W 1925 roku Garbo wraz ze swoim mistrzem przybywa do Berlina i zostaje zaangażowana przez G.W. Pabsta do filmu Zatracona ulica:

v     Greta gra jedną z równorzędnych postaci wielowątkowego dramatu. Jest najstarszą córką radcy Rumforta, bankruta, który jest zbyt dumny by byle jak zarabiać na życie. Do dziewczyny należy więc utrzymanie domu.

v     Była bardzo nerwowa (podejście skrajnie emocjonalne)

v     Operator Guido Seeber zaczął stosować przy jej filmowaniu technikę zdjęć zwolnionych – nerwowość rozpłynęła się w majestatyczności poruszeń i gestów

v     Film bardzo dobrze przyjęty.

·         Tymczasem trwa połów europejskich talentów filmowych przez hollywoodzkich producentów. I tak Louis B. Mayer obejrzał w Berlinie Gosta Berling i zaprosił do współpracy Stillera i Garbo

·         W 1925 roku przybyła do Nowego Jorku gdzie zaczęła się jej prawdziwa kariera aktorska.

·         Po przyjeździe do Ameryki Garbo w krótkim czasie zdobyła status gwiazdy. Zawdzięczała ja nie tylko zjawiskowej, eterycznej urodzie i tajemniczej głębi spojrzenia, ale również enigmatycznej osobowości. Nad jej wizerunkiem pracował sztab ludzi, który wymyślił i pracował nad jej image

·         Jej wygląd kwalifikował ją do poprzedniej epoki, ale wkrótce stał się jej największym atutem. Starannie wymodelowany wizerunek aktorski stał się punktem wyjścia dla jej techniki gry

·         Wraz z utwierdzeniem się w jej przypadku mitu kobiety fatalnej, heroicznej, udręczonej jej uroda zaczęła nabierać podtekstów literackich, psychologicznych, charakterologicznych i w końcu filozoficznych.

·         Słowik hiszpański - pierwszy film amerykański.

·         Początkowo praca w obcym kraju była ciężka dla Garbo z kilku powodów. Po pierwsze nie znała jeszcze języka angielskiego. Dziennikarze byli zawiedzeni jej nieśmiałością i nie poświęcali jej większej uwagi. Wreszcie niepowodzeniem okazała się kampania propagandowa, rozpoczęta przez biuro reklamy MGM, lansująca Gretę jako wysportowaną dziewczynę. Jej dalsza kariera wymagała radykalnej zmiany wizerunku. I tak w 1926 roku wraz z premierą Kusicielki narodziła się kobieta - wamp.

·         Na planie swojego trzeciego hollywoodzkiego filmu Symfonia zmysłów (reż.: Clarence Brown, 1927) Garbo spotkała się z Johnem Gilbertem, największą miłością aktorki.

·         Garbo poważnie myślała o przyszłości. Nie chciała już grać głupich uwodzicielek i złych kobiet w dodatku za niewielkie pieniądze. Stąd też jej żądanie podwyżki, której jednak nie chciał dać Mayer. Rozpoczęła więc regularny strajk i nie zjawiła się prze 7 miesięcy na planie filmowym. Dzięki swoim prawnikom Garbo dostała to, czego chciała. Osiągnęła status gwiazdy pierwszej wielkości.

·         Jej kolejny film Love (1927), adaptacja "Anny Kareniny" Tołstoja w reżyserii Edmunda Gouldinga, okazał się dużym sukcesem.

·         Niestety tego samego nie można powiedzieć o następnych produkcjach, które nie odniosły zmierzonego efektu:

-          Boska kobieta (reż. Victor Sjostrom, 1928)-film o życiu słynnej francuskiej aktorki Sary Bernhardt

-          Żar miłości (reż. Fred Niblo, 1928) opowieść o kobiecie szpiegu

-          Władczynia miłości (1928)

·         Garbo powróciła do swojego poprzedniego wizerunku kobiety - wampa, który tym razem okazał się zbyt karykaturalny.

·         Jedyną ucieczką był powrót do formuły zbliżonej do Anny Kareniny. I tak powstała Dzika orchidea (1929) Sidneya Franklina.

v     Garbo gra młodą żonę Lillie, która zakochuje się w księciu jawajskim. Jednak miłość i przywiązanie do męża wygrywają i Lillie postanawia nie opuszczać współmałżonka.

v     W czasie realizacji filmu nadeszła ze Szwecji wiadomość o śmierci Stillera.

·         Gdy ukończono zdjęcia, Greta, unikając ludzi bardziej niż kiedykolwiek, wyjechała do Nowego Jorku, a stamtąd do ojczyzny.

·         Tymczasem nadeszła era dźwięku. Obawy przed "mówiącą Garbo", która miała niski, gardłowy głos, a w dodatku mówiła z obcym akcentem, powstrzymywały producentów przed obsadzaniem jej w filmie dźwiękowym. Po powrocie ze Szwecji Greta nakręciła jeszcze dwa filmy nieme:

-          Pokusa (reż.: John S. Robertson, 1929)

-          Pocałunek  (reż.: Jacques Feyder, 1929).

·         Pierwszy film dźwiękowy Garbo Anna Christie w reżyserii Clarence'a Browna (1930). Była to historia byłej prostytutki, w której kocha się irlandzki marynarz.

·         W następnych filmach (Romans, Zuzanna Lenox z 1930 i Natchnienie z 1931 roku) Garbo powróciła do ról romantycznych postaci, utwierdzając swój mit kobiety fatalnej, heroicznej i udręczonej, wizerunek "boskiej kobiecości".

·         W 1931 roku zagrała ponownie wampa - szpiega w Mata Hari George'a Fitzmaurice'a.

·         Kolejny film Ludzie w hotelu (1932) w reżyserii Edmunda Gouldinga, potwierdził status Garbo, jako doskonałej aktorki dramatycznej:

v     Wielowątkowa historia z kilkoma równorzędnymi postaciami, które łączy ze sobą fakt, iż przypadkowo przebywają w tym samym czasie w jednym z najelegantszych hoteli Berlina.

v     Garbo wspaniale gra słynną rosyjską balerinę, którą próbuje uwieść złodziej hotelowy podający się za hrabiego.

·         W swoich dźwiękowych rolach aktorka zaczęła stosować sposób gry, który próbowano nazwać somnabulicznym, oderwanym od rzeczywistości. Budowała wokół siebie nimb zagadkowości, który szczególnie dobrze widać w jej kolejnych filmach Jaką mnie pragniesz w reżyserii Fitzmaurice'a (1932) oraz w Królowej Krystynie (1933) Roubena Mamouliana, w którym po raz ostatni wystąpiła z Johnem Gilbertem.

·         W 1934 roku zagrała z dużym powodzeniem w Malowanej zasłonie w reżyserii Ryszarda Bolesławskiego, filmie podejmującym uniwersalny temat trójkąta małżeńskiego.

·         Nic więc dziwnego, iż w następnym roku wytwórnia chcąc utrwalić sukces Garbo, postanowiła wznowić Annę Kareninę (reż.: Clarence Brown) oraz zekranizować Damę Kameliową (reż.: George Cukor, 1936), która niewątpliwie stała się szczytowym punktem w karierze aktorki. Za tą kreację Garbo znalazła się na liście kandydatów do Oscara.

·         Jej następny film Pani Walewska w reżyserii Clarence'a Browna (1937) zamyka rozdział filmu kostiumowego w jej karierze.

·         Właściwie film ten kończy także pasmo sukcesów aktorki, gdyż jej dwie ostatnie produkcje: Ninoczka (reż.: Ernst Lubitcsh, 1939), oraz Dwulicowa kobieta (reż.: George Cukor, 1941) nie odniosły sukcesu

·         Kiedy film Dwulicowa kobieta okazał się klapą Garbo nie przyjęła już żadnej roli, na zawsze wycofując się z filmu i życia publicznego. Miała wtedy niespełna 40 lat. Ta rezygnacja przyniosła jej na dobre wymiar legendy.

·         W historii kinematografii zapisała się, jako jedna z niewielu aktorek, które w jednakowym stopniu fascynowały zarówno mężczyzn, jak i kobiety

·         Garbo uzyskała 4 nominacje do Oscara (za filmy Anna Christie, Romans, Dama kameliowa i Ninoczka)

·         W 1954 otrzymała specjalne wyróżnienie amerykańskiej Akademii Filmowej za niezapomniane osiągnięcia.

·         William Danielsautor zdjęć do większości jej amerykańskich filmów. Zwracał uwagę na sposób filmowania oczu i „animalizm” ruchów.

·         Clarence Brownznakomity hollywoodzki reżyser-rzemieślnik; nakręcił najwięcej filmów z Garbo.

·         Filmy nieme:

-          Słowik hiszpański (1926)

-          Kusicielka (1926)

-          Symfonia zmysłów (1926)

-          Love (1927)

-          Boska kobieta (1928)

-          Żar miłości (1928)

-          Władczyni miłości (1928)

-          Dzika orchidea (1928/29)

-          Pokusa (1929)

-          Pocałunek (1929)

·         Filmy dźwiękowe:

-          Anna Christie (1929/30)

-          Romans (1930)

-          Natchnienie (1931)

-          Zuzanna Lenox (1931)

-          Mata Hari (1931)

-          Ludzie w hotelu (1932)

-          Jaką mnie pragniesz (1932)

-          Królowa Krystyna (1933)

-          Malowana zasłona (1934)

-          Anna Karenina (1935)

-          Dama kameliowa (1937)

-          Pani ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin