bibl_miedzynarodowe_instytucje_finansowe.pdf

(279 KB) Pobierz
Miêdzynarodowe instytucje finansowe i organizacje gospodarcze Leksykon integracji gospodarczej
1
Międzynarodowe instytucje finansowe i organizacje gospodarcze
Leksykon integracji gospodarczej
Anna M. Łabędzka
Joanna Fiodorow
Światowy ład gospodarczy
W XX wieku stosunki międzypaństwowe uległy globalizacji. Po II wojnie światowej powstał
projekt stworzenia nowego, ogólnoświatowego ładu gospodarczego, przygotowany przez
administrację amerykańską. Plan zakładał stworzenie:
organizacji zajmującej się regulacjami z zakresu handlu światowego (trudności z
utworzeniem Międzynarodowej Organizacji Handlu sprawiły, że przez blisko 50 lat tę
funkcję sprawował Układ Ogólny w Sprawie Ceł i Handlu (GATT), a od 1995 Światowa
Organizacja Handlu)
Międzynarodowego Banku Odbudowy i Rozwoju zwanego Bankiem Światowym
Międzynarodowego Funduszu Walutowego.
W rozbudowanej formie istnieją one do chwili obecnej, powstały także nowe, często re-
gionalne organizacje, skupiające państwa o podobnych potrzebach i możliwościach.
Stopniowo eliminowane są granice ekonomiczne między krajami. Stosunki handlowe między
różnymi gospodarkami narodowymi odznaczają się podobną swobodą jak istniejące na
rynkach wewnętrznych. Ogranicza się bariery dyskryminacyjne Najwięcej w tej dziedzinie
zrobiono w Europie. Silne związki istniejące pomiędzy gospodarkami państw Europy
Zachodniej (w ramach WE) rozciągają się na kraje Europy Środkowej i Wschodniej. Oznacza
to konieczność dostosowania ich systemów gospodarczych i prawnych do wymogów
wspólnotowych, zaakceptowania zasad współpracy międzynarodowej oraz przygotowania
się do zmagań na silnie konkurencyjnym rynku. Nagrodą będzie możliwość korzystania z
wielu przywilejów i szansa przyspieszenia rozwoju. Procesy integracyjne w Europie nie
przebiegają w izolacji od systemu światowego, zwłaszcza że państwa DE aktywnie w nim
uczestniczą. Reprezentacja wspólnotowa bierze udział w pracach organizacji
międzynarodowych, np. Banku Światowego, Międzynarodowego Funduszu Walutowego,
Światowej Organizacji Handlu.
Od początku lat 90. ma w nich też swoje miejsce Polska. Praca w tych znacznych organi-
zacjach międzynarodowych ułatwia osiągnięcie głównego celu polskiej racji stanu -
członkostwa w Unii Europejskiej.
Międzynarodowy Bank Odbudowy i Rozwoju, zw. Bankiem Światowym, BŚ
(International Bank of Recon-straction and Developmenf)
Decyzja o jego powstaniu (a także Międzynarodowego Funduszu Walutowego) zapadła w
1944 roku w Bretton Woods. Działanie rozpoczął 27 grudnia 1945 roku. Siedziba znajduje
się w Waszyngtonie. BŚ jest organizacją wyspecjalizowaną w systemie Narodów Zjednoczo-
nych. Miał służyć pomocą i wsparciem zniszczonym przez działania II wojny światowej
gospodarkom Europy Zachodniej. Pojawienie się Planu Marshalla pozwoliło na zwrócenie
działalności Banku na rzecz rozwoju Azji, Afryki, Ameryki Łacińskiej, a od końca lat 80-tych
kraje Europy Środkowej i Wschodniej.
Głównym celem BŚ jest wspieranie rozwoju gospodarki rynkowej przy jednoczesnym
zwalczaniu ubóstwa. Pożyczki i kredyty są także przeznaczane na finansowanie zmian
Biblioteczka przedsiębiorcy:
Międzynarodowe instytucje finansowe i organizacje gospodarcze
Leksykon integracji gospodarczej
 
2
struktury gospodarczej, służących jej stabilizacji i podnoszeniu efektywności. BŚ finansuje
również pomoc techniczną i doradztwo. IBRD, prowadzi również analityczne prace
badawcze na temat stanu gospodarek określonych krajów i całej gospodarki światowej.
Karta BŚ (zw. Artykułami Porozumienia) określa warunki i zasady członkostwa. Jedynie
członkowie MFW mogą uzyskać członkostwo BŚ. Kraj jest reprezentowany przez
Gubernatora (zazwyczaj ministra finansów lub szefa Banku Centralnego). Obecnie BŚ ma
181 członków. Wkład kapitałowy wnoszony przez nich jest zróżnicowany. Największym
udziałowcem są Stany Zjednoczone (17%). Państwa nie otrzymują dywidend od swoich
wkładów; są one przeznaczane na wsparcie Międzynarodowej Agencji Rozwoju. Źródłem
funduszy oprócz kapitału udziałowców, zatrzymywanych zysków są środki zdobywane przez
BŚ na międzynarodowych rynkach kapitałowych (np. BŚ sprzedaje obligacje funduszom
emerytalnym, firmom ubezpieczeniowym, korporacjom, innym bankom, osobom prywatnym).
Zdobyte przez BŚ środki osiągają w ciągu roku wartość ok. 15-17 mld USD.
Kredyty BŚ wymagają gwarancji rządowych. Środki uzyskiwane z BŚ to kredyty
długoterminowe na 15-20 lat, przeważnie o pięcioletniej karencji. Oprocentowanie jest
ustalane co 6 miesięcy (w oparciu o średnią kosztów uzyskania). Od 1989 wynosi ok. 7%.
Kredyty Banku są dodatkowo obłożone commitment fee, czyli opłatą pobieraną od
niewykorzystanej części kredytu i która wynosi od 1989 roku 0,25%. Reguły wykorzystania
takiego kredytu nie są ścisłe - rząd może go częściowo przeznaczyć na wsparcie budżetu
lub deficytu bilansu płatniczego. Wówczas jest to kredyt o charakterze finansowym.
Otrzymanie kolejnej części jest uwarunkowane spełnianiem postawionych warunków.
Kredyty BŚ mogą mieć charakter celowy - wtedy są przeznaczane na duże projekty
infrastrukturalne lub produkcyjne. Kredyty pośrednie są dostępne w postaci linii kredytowych;
pożyczkobiorcą jest wówczas bank pośredniczący, a ostatecznym odbiorcą jest realizator
małego projektu). Procedura przyznawania środków BŚ jest złożona. Zazwyczaj składa się z
6 etapów:
1. identyfikacja - rząd ubiegający się o pożyczkę, wstępnie przedstawia projekt (wyjątkowo
stroną prezentującą może być przedstawiciel BŚ);
2. przygotowanie - zainteresowana strona musi zbadać aspekt techniczny, ekonomiczny,
społeczny i środowiskowy projektu (często pomaga w tym BŚ);
3. oszacowanie - na tym etapie BŚ dokonuje własnego oszacowania projektu. Służą temu
zespoły pracowników BŚ i konsultantów zw. misjami. Misja bada walor techniczny,
instytucjonalny, ekonomiczny i finansowy projektu. Rocznie BŚ przeprowadza 150-200
misji oceniających na miejscu warunki realizacji projektu (istnieją także Stałe Misje, np.
Misja BŚ w Polsce);
4. negocjacje i przedłożenie Radzie - BŚ przedstawia raport, który staje się podstawą do
negocjacji z pożyczkobiorcą. Po negocjacjach, z uwzględnionymi poprawkami, raport
oraz dokumenty pożyczkowe przedstawiane są do zaakceptowania Radzie Dyrektorów
Wykonawczych;
5. realizacja i nadzór - BŚ sprawdza przebieg realizacji projektu, sposoby wykorzystania
uzyskanych środków;
6. ocena- po zakończeniu realizacji projektu Departament Oceny Operacji BŚ dokonuje
porównania kosztów, korzyści i efektywności projektu.
Nie tylko Bank
Termin Bank Światowy odnosi się również do trzech instytucji, które są powiązane ze sobą
pod względem organizacyjnym, ale są niezależne finansowo. Łącznie określa się je mianem
Grupy Banku Światowego
Biblioteczka przedsiębiorcy:
Międzynarodowe instytucje finansowe i organizacje gospodarcze
Leksykon integracji gospodarczej
3
Międzynarodowe Stowarzyszenie Rozwoju (International Development Association, IDA
http://www.worldbank.org/ida/ ) , powstała w 1960 roku, skupia obecnie 161 państw. IDA
udziela niskoprocentowych pożyczek najuboższym krajom świata (okres spłat pożyczek
wynosi 30-40 lat z dziesięcioletnim okresem karencji). Środki IDA pochodzą z dywidend
BŚ i spłat kredytów IDA.
Agencja Międzynarodowych Gwarancji Inwestycyjnych (Multilateral lnvestment
Guarantee Agency, MIGA http://www.miga.org ) , powstała w 1988 roku, skupia 152
państwa. Wspiera inwestycje prywatne w krajach rozwijających się oraz ubezpieczenia
inwestycji od ryzyka ekonomicznego Wspiera doradztwem rządy zabiegające o
inwestycje prywatne. Rocznie gwarancje MIGA sięgają 2 mld USD.
Międzynarodowa Korporacja Finansowa (International Finance Corporation, IFC
http://www.ifc.org ) , powstała w 1956 roku, skupia 174 państwa. Wspiera rozwój gospo-
darczy państw rozwijających się poprzez udzielanie bezpośrednich pożyczek dla sektora
prywatnego. Nie są wymagane gwarancje rządowe (w przeciwieństwie do pożyczek BŚ).
Rocznie Korporacja udziela pożyczek o wartości 2 mld USD. IFC ma także prawo do
udziałów kapitałowych (do 30%) w przedsiębiorstwach, którym udziela pożyczek. IFC
tworzy także konsorcja udzielające pożyczek.
Polska w Banku Światowym
Polska przystąpiła ponownie do BŚ (i MFW) w 1986 roku. Gubernatorem Polski w BŚ jest
Prezes Narodowego Banku Polskiego. Obowiązek wykonywania warunków umów (spłat rat i
odsetek) spoczywa na Skarbie Państwa. W latach 1990-1996 Polska otrzymała od BŚ
kredyty o wartości 3.374 mld USD, z czego 46% stanowią pożyczki na dostosowania
strukturalne. Mogą one zasilać budżet. Natomiast pożyczki na rozwój instytucjonalny sektora
finansowego oraz dostosowania w rolnictwie mogą być skierowane na spłaty zadłużenia w
Klubie Londyńskim (Polska wykorzystała tę możliwość w 1994 roku). Środki przeznaczone
do wykorzystania sektorowego są wykorzystywane w Polsce przez sektor energetyczny,
transportowy, rolniczy, ochrony środowiska (w ramach Światowego Funduszu Ochrony
Środowiska ) i administracji.
W roku 1997 opracowana została trzyletnia strategia pomocy BŚ dla Polski. BŚ uwzględnił v
niej dążenia naszego kraju do struktur europejskich (podobnie czynił już od roku
1990).Stwierdzono, że dostęp Polski do międzynarodowych rynków kapitałowych polepsza
się. Zaangażowanie BŚ będzie się zmniejszać także na rzecz instytucji związanych z Unią
Europejską (np. Europejski Bank Inwestycyjny), a później (po uzyskaniu członkostwa w UE)
funduszy strukturalnych. BŚ będzie coraz słabiej zaangażowany finansowo, ale pozostanie
ważnym doradcą gospodarczym. Do 2000 r. BŚ będzie skupiał swoje wysiłki na wsparciu
wzrostu gospodarczego, rozwoju sektora prywatnego i ochronie środowiska. Nowe projekty
obejmują także modernizację kopalń, rozwój regionalny, rozwój autostrad. BŚ swoją
obecność w Polsce łączy z pracą innych instytucji. W ramach Grupy BŚ z IFC. Polska jest
największym partnerem IFC w Europie Środkowej i Wschodniej. Dotychczas wsparcie
finansowe i pomoc techniczną otrzymywały projekty w sektorze telekomunikacji, handlu,
gazownictwa i hutnictwa, min. projekt modernizacji Fabryk Papieru w Kwidzynie, plan
rozbudowy sieci dużych sklepów Globi. Plany IFC w Polsce do roku 2000 zawierają
realizację strategii BŚ (IFC jest jej współautorką). Istotnym elementem jest wsparcie
sektorów wymagających dostosowań do wymogów UE. Plany obejmują wsparcie prywatnych
funduszy emerytalnych, prywatyzację i modernizację sektora stołowego oraz rozwój
przemysłu rolno-spożywczego.
Współpraca z MFW jest bardzo bliska (np. organy tych instytucji odbywają regularne spo-
tkania). BŚ realizuje projekty wspólnie z EBI i EBOiR. Współpracuje także z funduszem
PHARE (np. współpraca przy realizacji programów pomocowych dla regionów dotkniętych
powodzią), USAid, brytyjskim Know How Fund.
Biblioteczka przedsiębiorcy:
Międzynarodowe instytucje finansowe i organizacje gospodarcze
Leksykon integracji gospodarczej
 
4
Organy:
Prezes Banku - stoi na czele BŚ, jest także przewodniczącym Zarządu Dyrektorów Wy-
konawczych,
Rada Gubernatorów- reprezentacja państw członkowskich,
Rada Dyrektorów Wykonawczych- organ wykonawczy.
Międzynarodowy Fundusz Walutowy, MFW (International Monetary Fund)
Został powołany w grudniu w 1945 r. na mocy porozumienia na Konferencji Walutowej i Fi-
nansowej Narodów Zjednoczonych w 1944 r. (podobnie jak Bank Światowy).Rozpoczął
działalność w 1947. MFW jest wyspecjalizowaną agendą ONZ, organizacją międzyrządową.
Obecnie posiada 182 członków. Siedziba MFW znajduje się w Waszyngtonie. Celem MFW
jest:
rozwójmiędzynarodowej współpracy walutowej,
ochrona stabilnych kursów walutowych,
monitoringzadłużenia międzynarodowego.
Działalność MFW wpływa także na poszerzenie zakresu międzynarodowej współpracy
gospodarczej i rozwoju handlu światowego. Wkłady państw członkowskich są głównym
źródłem puli pożyczkowej. W 1996 roku wynosiła 143.3 mld SDR (Od 1969 roku MFW
posiada swoją jednostkę rozrachunkową SDR Special Drawing Rights). Skład koszyka SDR
to obecnie: dolar amerykański, euro (Niemcy), jen, euro (Francja), funt brytyjski. Państwo
dysponuje w MFW tzw. „głosem ważonym". Członek ma przypisanych 250 głosów, a za
każde 100 tyś. SDR wnoszone do kapitału zakładowego Funduszu, otrzymuje dodatkowy
głos. Wysokość kwoty jest ustalana w oparciu o wskaźniki importu, eksportu, rezerwy złota,
walut wymienialnych, wartość bilansu obrotów bieżących i inne. Najwięcej wnoszą Stany
Zjednoczone, co daje im około 18% głosów. MFW czerpie środki także z Rachunku
Wydatków Specjalnych, który powstał w oparciu o sprzedaż rezerw złota MFW oraz ESAF
Trust administrowanego przez Fundusz.
Znaczenie pomocy udzielanej przez MFW wykracza poza jej bezpośredni wymiar.
Porozumienia zawierane przez państwa z MFW zwiększają ich wiarygodność na rynkach
międzynarodowych. Dobre stosunki z Funduszem „otwierają" wiele możliwości kredytowych,
min. w BŚ, EBOiR, EBI.
Renoma MFW i znaczenie jego raportów oraz zaleceń są bardzo duże. Dyrektor
Wykonawczy jest stałym uczestnikiem spotkań ministrów i szefów banków centralnych
państw grupy
G-7/G-8.
Polska w Funduszu
Polska powróciła do MFW w 1986 roku (była członkiem założycielem, ale pod presją Związku
Radzieckiego opuściła go w 1950 roku). Pierwsze porozumienia kredytowe stand-by zostały
zrealizowane w okresie 1990-1991. W ramach kolejnego porozumienia dotyczącego pro-
gramu dostosowawczego (Extended Fund Facility) środki udostępnione Polsce wynosiły 1.8
mld SDR. Jednocześnie to porozumienie ułatwiło dostęp do pożyczek BŚ, Międzynarodowej
Korporacji Finansowej, EBOiR oraz umożliwiło zawarcie umowy z Klubem Paryskim,
dotyczącej reorganizacji polskiego zadłużenia (1 etap redukcji). Następne porozumienia (lata
Biblioteczka przedsiębiorcy:
Międzynarodowe instytucje finansowe i organizacje gospodarcze
Leksykon integracji gospodarczej
 
5
1993-1994) pozwoliły na częściową redukcję zadłużeń w Klubie Londyńskim. Dodatkowo
rozpoczął się II etap redukcji zadłużenia w Klubie Paryskim. W 1995 roku Polska spłaciła
zaciągnięte wcześniej długi, a 1 czerwca 1996 roku mogła przyjąć zobowiązania, wynikające
z art. 8 statutu MFW, dotyczące wymienialności waluty w zakresie obrotów bieżących.
MFW ściśle monitoruje przebieg przemian w Polsce w dziedzinach liberalizacji międzynaro-
dowych stosunków handlowych , liberalizacji przepływu kapitału, a także reform związanych
z administracją centralną czy reforma ubezpieczeń społecznych. Działania MFW wobec Pol-
ski są realizowane zgodnie z dążeniami integracyjnymi naszego kraju do Unii Europejskiej.
Władze Funduszu pozytywnie przyjęły przystąpienie Polski do WTO i OECD jako wyraz
adoptowania przez Polskę zasad współpracy międzynarodowej. Oddziaływanie stosunków
MFW - Polska miało jednocześnie silny wpływ na pozytywne rozpatrzenie wniosków o
członkostwo w tych organizacjach. Obecnie stosunki Polski z MFW są regulowane art.4
Statutu MFW. Dotyczy on państw, które nie korzystają z kredytów (jak obecnie Polska) lub
korzystają z niewielkiej pomocy (mniejszej niż 25%kwoty danego państwa w MFW). Przegląd
stanu polskiej gospodarki odbywa się dwa razy do roku i pozbawiony jest kryteriów
wykonawczych. Organy:
Dyrektor Zarządzający -jest jednocześnie prezesem Rady Wykonawczej, która go
wybiera.
Rada Gubernatorów - najwyższy organ zarządzający, składa się z reprezentantów mini-
strów finansów i prezesów banków centralnych
Komitet Wykonawczy - organ zarządzający, w jej stad wchodzi 24 członków
Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju, EBOiR, (European Bank for
Reconstaction and Developmenf)
Powstał w 1991 roku z inicjatywy Francpis Mitteranda. 39 państw (w tym kraje Europy Środ-
kowej i Wschodniej min. Polska, kraje b. Związku Radzieckiego), Wspólnota Europejska i
Europejski Bank Inwestycyjny są jego założycielami. Obecnie udziałowcami jest 60 państw.
Siedzibą Banku jest Londyn.
EBOiR miał stać się dla Europy Środkowej i Wschodniej tym, czym Bank Światowy był po II
wojnie światowej dla państw Europy Zachodniej. Dla realizacji tego celu Bank funkcjonuje
jako połączenie banku komercyjnego i banku rozwoju. Cele EBOiR:
wsparcie dla działań na rzecz rozwoju gospodarczego i odbudowy państw Europy Środ-
kowej i Wschodniej,
rozwój gospodarki rynkowej w regionie,
propagowanieprywatyzacji,
ochronaśrodowiska naturalnego.
Kapitał założycielski EBOiR wynosił jedynie 10 mld ECU. Został zwiększony dopiero w 1996
roku do 20 mld ECU. Największymi udziałowcami są państwa UE. Polski udział wynosi 256
mln ECU (dane z 31 grudnia 1999 roku)
Oferta Banku jest szeroka, co wynika z jego złożonego charakteru. EBOiR:
udzielapożyczek współ finansujących projekty w sektorze prywatnym (do 45% ich warto-
ści) i w sektorze państwowym (do 35% ich wartości),
wykupujeudziały w przedsiębiorstwach prywatnych i państwowych,
udziela gwarancji, które zapewniają dostęp do międzynarodowych rynków kapitałowych,
tworzy fundusze celowe.
Biblioteczka przedsiębiorcy:
Międzynarodowe instytucje finansowe i organizacje gospodarcze
Leksykon integracji gospodarczej
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin