Scenariusz zajęć adaptacyjnych dla dzieci 3-, 4-letnich, 2 tygodnie
Rozmowy połączone z obserwacją „Poznajemy naszą salę”, zapoznanie ze sprzętami i zabawkami w saliCele:Dziecko:
· Wie, jak wygląda ich sala, jak nazywa się grupa, do której będzie uczęszczać
· Zna zasady korzystania ze sprzętów przedszkolnych i zabawek
· Utrwala zasadę: „Zawsze po zabawie odkładamy zabawkę na swoje miejsce”
· Potrafi bezpiecznie poruszać się po sali
Zwiedzanie pomieszczeń przedszkolnych (sale, kuchnia, ogródek...)Cele:Dziecko:
· Zna rozmieszczenie pomieszczeń w budynku, wie, gdzie jest szatnia, kuchnia, , sale starszaków in.
· Zna zasady korzystania z łazienki
· Wie, że nie wolno oddalać się ze swojej sali
· Zna panie, które je uczą i potrafi zapamiętać ich imiona
Słuchanie wiersza „Trzylatku” – I. Salach Cele:Dziecko:
· Zna miejsca przechowywania własnych rzeczy (sala, szatnia, łazienka)
· Potrafi chwilkę skoncentrować uwagę na wierszyku, który recytuje nauczycielka z udziałem pacynki
Wiersz „Trzylatku”Mój mały trzylatku Usiąść z nami w kole. Pani ci pokaże Twoje przedszkole. W szatni schowaj butki A zabawki w sali, W umywalni powieś ręcznik, Zuch jesteś – choć mały!
Teatrzyk kukiełkowy „Kto posprząta?” – uświadomienie dzieciom konieczności porządkowania miejsca zabawy Cel:
· Dzieci słuchają uważnie treści i wiedzą (przynajmniej niektóre), że należy dbać o wspólne zabawki
Zabawa „Poszukaj pieska” Cele: Dziecko:
· Zapoznaje się ze słowami określającymi położenie przedmiotów „na”, „pod”, „obok”
· Potrafi stosować te pojęcia w zabawie
Zabawa „Układamy klocki”Cele:Dziecko:
· Potrafi układać klocki jeden na drugim i zbudować małe wieże i budowle
· Potrafi położyć klocek z uwzględnieniem poleceń „Połóż klocek za krzesełkiem, obok misia”
Samorzutne zabawy w piaskownicy Cele:Dziecko:
· Zna zasady wykorzystania piasku w zabawie
· Wie, do czego służy wiaderko i łopatka
· Zna umiejscowienie piaskownicy w naszym przedszkolu
· Słucha poleceń pań zabraniających sypania piaskiem
Rysowanie kredkami świecowymi na tematy dowolne Cele:
· Zapoznawanie dzieci z prawidłowym trzymaniem kredki oraz z możliwością rysowania nimi różnych kształtów: kółeczka, kreski...
· Dziecko wie, że kredki należy odkładać do pojemniczków i nie wolno nimi rysować po stole czy po ścianie
Słuchanie piosenki „Przedszkolaczek” Cele:Dziecko:
· Uważnie słucha wzorcowego wykonania piosenki i próbuje klaskać w rytm piosenki
· Maszeruje w takt muzyki
· Jest radosne podczas zabawy przy tej piosence
Chodzenie i bieganie w rozsypce przy akompaniamencie pianinaCele:Dziecko:
· Potrafi biegać na paluszkach
· Zatrzymuje się na umówiony sygnał
· Wykonuje polecenia pani dotyczące niektórych ruchów
Rozmowy indywidualne w małych zespołach podczas zabaw dowolnych Cel:
· Dalsze zapoznawanie z zabawkami – wskazywanie miejsc podatnych na uszkodzenie, wdrażanie do porządkowania miejsca zabawy
Słuchanie opowiadania nauczycielki ilustrowanego pacynką „Kto nam pomoże?” Cele:Dziecko:
· Wie, jaka rolę pełni nauczycielka w grupie
· Potrafi ufnie się do niej odnosić po dwóch tygodniach pobytu w przedszkolu
· Zgłasza pani swoje problemy, a ona cierpliwie wysłuchuje
Różne ćwiczenia i zabawy: gramatyczne, ortofoniczne, oddechowe, słuchowe, oglądanie książeczek obrazkowych, słuchanie bajek Cele:Dziecko:
· Nabiera swobody w wyrażaniu własnych przeżyć i myśli (4-latki)
· Oczekuje na swoją kolej podczas wypowiadania się
· Nabywa umiejętności samodzielnego oglądania książek, wyróżnia na obrazkach niektóre przedmioty i nazywa je
Zestaw zabaw ruchowych Cele:Dziecko:
· Potrafi maszerować w kole
· Pokazuje części ciała (głowę, stopy, ramiona, brzuch...)
· Potrafi chodzić na czworakach
· Zna zabawę „Zepsuty pajacyk”
kasiakan88