Temat: Barbórka – święto górników.
Cele (uczeń):
- zna bogactwo naturalne jakim jest węgiel oraz jego pochodzenie
- zna narzędzia i przybory potrzebne górnikowi
- wie, jaką wartość ma węgiel w codziennym życiu człowieka
- wie, że praca górnika jest niebezpieczna i ciężka
- wie, gdzie w Polsce wydobywa się węgiel
- potrafi rozwiązać krzyżówkę
- potrafi estetycznie wykonać pracę plastyczną
Metody:
- rozmowa kierowana
- obserwacja
- praktycznego działania
Formy pracy:
- zbiorowa
- grupowa
- indywidualna
Środki dydaktyczne i materiały: ksero krzyżówki, ilustracje przedstawiające górnika, kilof, wagon, latarkę, windę, kask, naturalny węgiel, blok rysunkowy, węgiel do rysowania, klej, nożyczki, kalendarz, mapa Polski
1. Powitanie: witam się z dziećmi przez podanie ręki, którą mam brudną od węgla.
2. W worku mam grudki węgla. Proszę każde dziecko, aby wyjęło z worka „niespodziankę”.
3. Określamy cechy węgla: barwy, kształtu, wielkości.
4. Rozmawiamy na temat wydobywania węgla i pracy górników.
5. Dzielę dzieci na grupy i rozdaję krzyżówkę.
6. Rozdaje kartki bloku oraz węgiel rysunkowy i proszę dzieci, aby narysowały górnika w pracy.
7. Omówienie i wystawa prac.
1
2
3
4
5
6
1. Pod ziemią wozi się w nim węgiel.
2. Święto górnika.
3. Oświetla drogę górnika.
4. Zjeżdżają nią pod ziemię górnicy.
5. Wydobywa go górnik.
6. Chroni głowę górnika.
Toyalidka