Pegagogika rodziny, dr. Anna Kowal-Orczykowska.doc

(201 KB) Pobierz

Pedagogika rodziny

Wykłady 2010/2011

Dr Anna Kowal – Orczykowska

 

6 październik 2010

 

RODZINA

 

Rodzina mała (nuklearna) jest to grupa społeczna, mała, pierwotna, za podstawę której przyjmuje się instytucje małżeństwa i wynikający z niego stosunek najbliższego pokrewieństwa lub adopcji.

Rodzina duża – w skład tej rodziny wchodzą dalsi krewni, czyli dziadkowie, kuzyni, wujkowie, ciotki.

Klan rodzinny (ród) – duża rodzina rozproszona w różnych częściach świata, ale łączy ich tzw. Etos, czyli silne poczucie przynależności do rodziny.

Duża rodzina rozproszona – różni się od klanu tym, że nie posiada etosu.

Zasady wydzielania jednostek rodziny – ujęcia typologiczne:

a)      Liczba osób żyjąca w związku małżeńskim

·         Monogamiamałżeństwo jednego mężczyzny i jednej kobiety

·         Poligamiaforma małżeństwa w której osób jednej płci może być więcej. Może to być zatem związek jednego mężczyzny z wieloma kobietami (poligynia) lub związek jednej kobiety z wieloma mężczyznami (poliandria)

b)      Dobór małżonków

·         Endogamiazawieranie małżeństw w obrębie własnej grupy społecznej. Przeważnie służy względom prestiżowym, zwłaszcza w rodach arystokratycznych

·         Egzogamiazawieranie małżeństw w obrębie innej grupy społecznej, rodu, klanu, kasty

c)      Układ władzy i prestiżu w rodzinie

·         Patriarchat – dominujące stanowisko zajmuje mężczyzna stojący na czele rodu

·         Matriarchatdominujące stanowisko zajmuje kobieta stojąca na czele rodu

·         Egalitaryzmnie występuje przewaga jednej strony, lecz panuje równowaga prestiżu

d)      Sposób dziedziczeni pozycji społecznej, nazwiska, majątku

·         Matrylinearnedzieci automatycznie po urodzeniu włączane są do grupy matki i pozostają jej członkami przez całe życie

·         Patrylinearne - dzieci automatycznie po urodzeniu włączane są do grupy ojca i pozostają jej członkami przez całe życie

e)      Miejsce zamieszkania młodego małżeństwa

·         Patrylokalnapara po zawarciu związku małżeńskiego zamieszkuje w miejscu lub w pobliżu miejsca zamieszkania rodziny męża.

·         Matrylokalnapara po zawarciu związku małżeńskiego zamieszkuje w miejscu lub w pobliżu miejsca zamieszkania rodziny żony.

·         Neolokalnawystępuje najczęściej w nowoczesnych społeczeństwach. Małżeństwo zamieszkuje osobno od rodziców we własnym domu.

Podział ze względu na strukturę rodziny

·         Rodzina naturalna (pierwotna)

·         Rodzina zrekonstruowana (patchworkowa)

·         Rodzina przysposobiona (adopcyjna)

·         Rodzina zastępcza

·         Rodzina kontraktowa

 

 

RODZINY W KRYZYSIE

Typologia rodzin:

a)      Rodzina regeneracyjna

Typologia rodzin regeneracyjnych opiera się na wymiarach: spójności i wytrzymałości.

Spójność określa znaczenie, jakie rodzina przypisuje akceptacji, lojalności, godności, wspólnych wartościach, zaufania i szacunku.

Wytrzymałość rodziny jej wewnętrzna trwałość oraz jej zasady, jak poczucie panowania nad wydarzeniami, poczucie celowości podejmowanych działań i otwarcie na nowe doświadczenia.

W modelu regeneracyjnym  można wyróżnić 4 typy systemów rodzinnych:

·    Rodziny podatne – charakteryzują się niskim poziomem spójności i wytrzymałości w sytuacji kryzysu członkowie takich rodzin reagują zdenerwowaniem i obwiniają się wzajemnie za niepowodzenia. Przejawiają wobec siebie mniej troski, zrozumienia i łagodności.

·    Rodziny bezpieczne – to rodziny to niskim poziomie spójności i wysokim stopniu wytrzymałości. Są aktywne, mają poczucie celu oraz zdolności planowania, ale jej członkowie nie wspierają się w sytuacji kryzysowej.

·    Rodziny trwałe – są to rodziny o wysokim poziomie spójności i niskim poziomie wytrzymałości. Mają niskie poczucie celu życia i panowania nad sytuacjami, są mało aktywne. Mają natomiast pozytywny stosunek do siebie, radzą sobie przez okazywanie zaufania , szacunku, zachowanie spokoju i emocjonalnej stabilności.

·    Rodziny regeneracyjne – są to rodziny o wysokim poziomie wytrzymałości i spójności. Radzą sobie z problemami przez podtrzymywanie zaufania i szacunku oraz zachowanie stabilności i spokoju. Mają poczucie celu i sensu życia , uważają, że panują nad sytuacją, mogą wpłynąć na złe i dobre rzeczy, które je spotykają.

b)      Rodzina sprężysta

Typologia rodzin sprężystych opiera się na wymiarach więzi i elastyczności rodziny.

Wymiar więzi definiuje się jako stopień, w jakim członkowie rodziny są ze sobą związani emocjonalnie. Wyznacznikami więzi są: pragnienie jej utrzymania, otwartość w omawianiu problemów, poczucie bliskości wśród członków rodziny, wspólne wykonywanie pewnych czynności.

Wymiar elastyczności definiuje się jako stopień w jakim stopień, w jakim rodzina jest w stanie zmienić swoje reguły, granice i pełnione role, w odpowiedzi na krytyczne wydarzenia. Elastyczność zakłada otwarty wzorzec komunikacji, gotowości do kompromisu, możliwości przyjmowania obowiązków, aktywne uczestnictwo w podejmowaniu decyzji.

W modelu sprężystym można wyróżnić 4 typy systemów rodzinnych:

·    Rodziny kruche – o niskim poziomie więzi i niskim poziomie elastyczności. Ich członkowie rzadko polegają na rodzinie, unikają siebie nawzajem, mają kłopoty z wykonaniem pewnych czynności w ramach rodziny, ponadto rodziny te są odporne na kompromis, mają utrwalone wzorce postępowania.

·    Rodziny związane – to rodziny o wysokim poziomie więzi i niskim poziomie elastyczności. Ich główną siłą jest poczucie wewnętrznej jedności  umiejętność współdziałania. Podobnie jak rodziny kruche, są niechętne kompromisom, mają sztywne wzorce postępowania.

·    Rodziny giętkie – to rodziny o niskim poziomie więzi i wysokim poziomie elastyczności. Ich siła leży w zdolności do zmiany. Mają ograniczone poczucie więzi rodzinnych, chętnie odwołują się do osób spoza rodziny.

·    Rodziny sprężyste – to rodziny o wysokim poczuciu więzi i elastyczności. Ich siłą jest zdolność do zmiany i poczucie wewnętrznej jedności.

c)      Rodzina rytmiczna

Typologia rodzin rytmicznych oparta jest na wymiarach wspólnie spędzanego czasu i znaczenia, jakie się temu przypisuje.

W modelu rytmicznym można wyróżnić 4 typy systemów rodzinnych:

·   Rodziny bezwzorcowe – o niskim poziomie wspólnie spędzanego czasu i niskim poziomie znaczenia, jakie się temu przypisuje.

·   Rodziny intencjonalne – to rodziny, których członkowie spędzają wspólnie niewiele czasu, chociaż nadają mu duże znaczenie. Rodziny te przejawiają chęć bycia razem, mają jednak pewne opory i nie są zdolne do spotykania się z minimalną choćby regularnością.

·   Rodziny ustrukturowane – to te, które kładą silny nacisk na wspólne spędzanie czasu, ale nisko to ceniąc.

·   Rodziny rytmiczne – to rodziny, które kładą nacisk na wspólne spędzanie czasu i wysoko to cenią.

Czynniki ważne dla trwałości związku:

ü      wzajemna wierność

ü      egalitarność – obowiązki dzielone na równo

ü      szacunek i wzajemne uznanie

ü      dobre współżycie seksualne

ü zgodność poglądów religijnych

ü to samo pochodzenie społeczne

Czynniki ważne dla rozpadu:

ü      patologie związane z uzależnieniami

ü      agresja i przemoc w małżeństwie

ü      brak miłości w małżeństwie i znudzenie

ü      niewierność, zdrada

ü      niezgodność charakteru

ü      niezgodność co do posiadania dzieci

ü       problemy mieszkaniowe i materialne

Zasoby osobiste systemu rodzinnego:

ü      spójność rodziny (lojalność, wsparcie)

ü      adaptacyjność

ü      organizacja rodziny

ü      komunikacja

ü      wytrzymałość rodziny

ü      ilość i forma spędzanego czasu

ü       umiejętność wykorzystywania zasobów indywidualnych w rodzinie

4 strategie rodzinne dotyczące radzenia sobie:

1.       redukcja liczby i intensywności wymagań

2.       działanie na rzecz uzyskania dodatkowych zasobów

3.       szukanie wspólnych sposobów odreagowania

4.       zmiana znaczenia sytuacji – tak aby stała się akceptowana przez rodzinę

Podejścia terapeutyczne do zaburzeń w rodzinie:

1.       strukturalno – procesowe: terapie behawioralne, terapie systemowe (o prawidłowym komunikowaniu)

2.       historyczne: (psychoanaliza) - analizowanie co się kiedyś wydarzyło i jak to wpłynęło na teraźniejszość

3.       terapia polegająca na przeżyciu doświadczenia (terapy gestali  - polegająca na przeżyciu emocji tu i teraz i odgrywanie psychodramy)

4.       psychoedukacyjne i socjoedukacyjne – grupy wsparcia AA

5.       interwencyjne

 

 

3 listopad 2010

PRZEMOC W RODZNIE

Alice Miller (ur. 12 stycznia 1923 we Lwowie, zm. 14 kwietnia 2010, Francja) - psycholog. Urodziła się w Polsce jako Alicja Rostowska, w 1946 wyemigrowała do Szwajcarii. W 1953 w Bazylei uzyskała doktorat z filozofii, psychologii i socjologii. Autorka książek o psychologii dziecięcej, z których za najważniejszą uchodzi Dramat udanego dziecka.

Dramat udanego dziecka, Książka po raz pierwszy ukazała się w 1979 roku i cały czas uznawana jest za najgłośniejszy bestseller Alice Miller. Jest to niezwykle poruszające studium dyskretnej toksyczności rodziców i opiekunów, którzy swoim dzieciom zapewnili [pozornie] szczęśliwe dzieciństwo w pędzie do doskonałości i nieustannych sukcesów. Czy odkrywając zranienia, których doświadczyliśmy w dzieciństwie, zdołamy dotrzeć do naszego prawdziwego Ja? Czy kiedykolwiek potrafimy w pełni wyzwolić się od iluzji, którymi wypełnione jest życie każdego z nas? Czy odkryjemy siebie, by w ten sposób zyskać nową, pełną wolności przestrzeń? To jedyna droga do odzyskania utraconej integralności i skorygowania postawy wobec siebie i życia.

1946 r. – publicznie powiedziano, że bicie dziecka jest niepoprawne

W 1946 r. amerykański radiolog J. Caffey opublikował artykuł Liczne złamania kości długich u niemowląt chronicznymi krwiakami podponowymi, w którym udowodnił nieprzypadkowo urazowy charakter tych obrażeń. Co istotne, badania Caffey'a i innych radiologów (np. F.N. Silvermana) koncentrowały się wówczas wyłącznie na dzieciach w wieku do trzech lat.

W 1961 r. N. Kempe, przewodniczący Amerykańskiej Akademii Pediatrii, zorganizował konferencję zatytułowaną The Batterede Child Syndrom (Syndrom dziecka bitego) - było to w zasadzie pierwsze w świecie spotkanie naukowców reprezentujących różne dyscypliny poświęcone nowo rozpoznanemu problemowi. Uważano wówczas, iż dotyczy on wyłącznie młodszych dzieci. Analizy ograniczano do urazów o charakterze fizycznym, jednocześnie jednak uczyniony został pierwszy krok w kierunku uznania krzywdzenia dzieci - abstrahując od tego, jak było ono wówczas definiowane - za problem społeczny.

Syndrom dziecka maltretowanego – oznacza stan kliniczny u małego dziecka, które doznało poważnego fizycznego obrażenia , jest częstą przyczyną trwałych uszkodzeń ciała czy śmierci.

Przemoc fizyczną wobec dziecka - określa się wszelkiego rodzaju zachowania agresywne odnoszące się do ciała dziecka - począwszy od "klapsów" czy szarpnięć, a skończywszy na faktycznym maltretowaniu dziecka obejmującym jego katowanie z użyciem wymyślnych narzędzi i sposobów             

Przemoc psychiczna jest to rozmyślne niszczenie lub znaczące obniżanie możliwości prawidłowego rozwoju dziecka od wyzwisk poczynając poprzez emocjonalne odrzucenie, po nadmierne wymagania i nieliczenie się z możliwościami rozwojowymi dziecka.

Nadużycie seksualne to wciąganie dziecka w sferę aktywności seksualnej nieadekwatnej do jego etapu rozwojowego, w sferę działań, których dziecko nie rozumie i nic jest w stanie zaakceptować i które naruszają jednocześnie normy prawne i społeczne.

Zaniedbywanie dziecka może obejmować zarówno sferę psychiczną, jak i fizyczną dziecka i definiowane jest jako niezaspokajanie potrzeb dziecka niezbędnych dla jego prawidłowego rozwoju - potrzeb związanych z odżywianiem, ubiorem, schronieniem, higieną, opieką medyczną, kształceniem, jak też z psychiką dziecka

Wyodrębniamy cztery czynniki wyzwalające przemoc wobec dziecka:

·         Czynniki tkwiące w osobie dopuszczającej się przemocy (rodzicu)

·         Czynniki tkwiące w mikrosystemie (rodzinie)

·         Czynniki tkwiące w exosystemie (sąsiedztwie, lokalnej społeczności)

·         Czynniki tkwiące w makrosystemie (społeczeństwie)

Przemoc stała się dziś normą stosunków społecznych. Przemoc w rodzinie - sposobem wychowywania. Różne są przyczyny stosowania przemocy wobec dziecka w rodzinie.

Generalnie wyróżnia się trzy grupy przyczyn występowania tego zjawiska. Mogą one tkwić w samych dzieciach, na przykład:

-       dzieci niechciane,

-       upośledzone,

-       trudne,

-       przewlekle chore czy kalekie.

Bardziej powszechne są jednak przyczyny tkwiące w rodzicach. Do takich w pierwszej kolejności należy zaliczyć:

-       niedojrzałość i młody wiek,

-       brak wiedzy i umiejętności wychowawczych,

-       doznanie maltretowania w...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin