Pismo odręczne człowieka jest projekcją jego osobowości - graficznym odwzorowaniem wszelkich uwarunkowań, informacji mózgowych oraz myślowych schematów. Wyraża charakterystyczne cechy i anomalie jego psychicznej oraz fizycznej struktury. Charakter pisma mówi o człowieku to, co jest w nim najistotniejsze - zawiera bowiem kwintesencję jego osobowości.
Analizę charakteru pisma Chińczycy stosowali już kilka tysięcy lat temu, jednak w wiekach późniejszych umiejętność ta poszła nieco w zapomnienie. Za ojca współczesnej grafologii uznaje się księdza Michon, który w 1871 roku w Paryżu ogłosił narodziny nowej wiedzy.
Jego uczeń, Jean Crepieux-Jamin, kontynuując dzieło mistrza, ustalił zasady klasyfikacji pisma na podstawie siedmiu kryteriów: kształtu, kierunku, rozmiaru, nacisku, szybkości, ciągłości i układu. W ten sposób zostały wytyczone zarysy nowej wiedzy, która zyskała uznanie również poza granicami Francji.
Przy pomocy tego testu możesz przekonać się, czy grafologia z grubsza trafnie określa charakter człowieka. Wyniki traktuj z przymrużeniem oka. Grafologia psychologiczna to skomplikowana dziedzina, zgłębienie jej tajników zajmuje wiele lat i tylko doświadczony grafolog jest w stanie trafnie zinterpretować pismo.
Instrukcja:
Przed przystąpieniem do odpowiedzi na zawarte w teście pytania, proponujemy krótką relaksację przy poniższym zadaniu. Krótki list należy przepisać odręcznie na gładkiej kartce papieru (nie w kratkę, ani nie w linie). W miejsce adresata (litera X) możesz wpisać osobę, którą znasz. Nie zapomnij także o własnym podpisie!
Droga/i X, Dziękuję za pozdrowienia z Kazimierza. Wygląda na to, że dobrze się bawiłaś/eś. Szkoda, że nie mogłam/em z Tobą pojechać, szczerze żałuję. Niestety w tym samym czasie zachorował mój kot Putek i nie mogłam/em go tak zostawić. Biedaczysko nabawiło się przeziębienia i cały czas spało w koszyku. Wszyscy przeżyliśmy chwile grozy. Nie wybaczyłbym/abym, gdyby coś mu się stało. Chyba to rozumiesz? Znowu nie udało nam się spędzić wspólnych wakacji. Może w przyszłym roku wreszcie gdzieś razem wyjedziemy. Pozdrawiam .......... (podpis)
A teraz przyglądając się dokładnie temu co napisałaś(eś), wypełnij poniższy kwestionariusz.
1. Określ pochylenie pisma.
a. w lewą stronę b. proste c. w prawą stronę d. zmienne
2. Określ wielkość akcentów górnych pisma (akcenty górne to górne części takich liter jak np. l, k, h, t).
a. duże b. nie wyróżniające się
3. Określ wielkość akcentów dolnych pisma (akcenty dolne to dolne części liter takich jak np. p, j, q, j).
4. Określ wielkość wstęgi (wstęga to środkowa część liter, bez części wystających do dołu i do góry).
a. duża b. nie wyróżniające się
5. Określ wielkość liter:
a. duże (środkowa część małych liter o wysokości powyżej 4.5 - 5 mm, dużych zaś od 9 do 12 mm) b. małe (wysokość środkowej części małych liter nie przekracza 2.5 mm, duże zaś mają wysokość od 6 do 9 mm) c. zmienne wielkości liter
6. Określ szerokość pisma.
a. szerokie (zamaszyste) b. wąskie c. inne
7. Określ nacisk pisma.
a. silny b. bardzo silny (zostawiający na kartce wyżłobienia tak bardzo głębokie, że powodujące przerwanie kartki) c. słaby (nie pozostawia śladu na drugiej stronie kartki) d. zmienny
8. Określ wygląd lewego marginesu
a. równy b. falujący c. rozszerzający się ku dołowi d. zwężający się ku dołowi e. inny
9. Określ szerokość lewego marginesu
a. szeroki b. wąski c. inny
10. Określ szerokość prawego marginesu
11. Określ wygląd prawego marginesu
a. równy i zwarty b. poszarpany c. inny
12. Określ szerokość górnego marginesu
13. Określ wygląd linii wierszy pisma.
a. opadające b. wznoszące się c. falujące (przypominają falowanie wody) d. równe e. inne
14. Określ odstęp między wierszami.
a. duży b. mały c. inny
15. Określ sposób rozciągnięcia liter.
a. rozciągnięte ku górze ("ciążą" bardziej ku górze) b. zbytnio rozciągnięte w dół c. nie rozciągnięte
16. Określ krój i formę pisma.
a. okrągłe i pełne b. wąskie c. przesadnie zwarte d. inny
17. Określ sposób łączenia liter.
a. pismo arkadowe (wyróżnikiem jest łuk arkadowy, czyli wypukły do góry "nnnnnn") b. pismo girlandowe (graficznie przypomina puste naczynie gotowe do wypełnienia "UUUUUU") c. girlandowo-arkadowe (rękopis rozpoczyna się girlandowo, a kończy arkadowo) d. arkadowo-girlandowe e. kątowe (pozbawione łagodnych połączeń literowych) f. nitkowe (przypomina wijącego się węża) g. inne
18. Określ sposób łączenia liter c.d.
a. pismo łączne b. pismo rozłączne c. inne
19. Określ czy w górnej części liter występują zapętlenia.
a. występują b. nie występują
20. Określ czy w środkowej części liter występują zapętlenia.
21. Określ czy w dolnej części liter występują zapętlenia.
22. Określ sposób stawiania kropki nad 'i'.
a. umiejscowiona blisko trzonka b. stawiana wysoko w górze c. normalnie
23. Określ sposób stawiania kropki nad 'i'. c.d.
a. kropka przypomina łuk skierowany ku górze b. kropka przypomina łuk skierowany ku dołowi c. w kształcie kółka d. połączona z następną literą e. brak kropki f. inaczej
24. Określ czytelność podpisu
a. bardzo czytelny b. nieczytelny c. inaczej
25. Określ czytelność podpisu i pisma
a. podpis czytelny i pismo czytelne b. podpis czytelny i pismo nieczytelne c. podpis nieczytelny i pismo czytelne d. podpis i pismo nieczytelne e. inaczej
26. Określ czytelność poszczególnych części podpisu
a. czytelne tylko nazwisko b. czytelne tylko imię c. inaczej
27. Określ sposób łączenia imienia i nazwiska w podpisie
a. pisane rozłącznie b. pisane łącznie c. inaczej
28. Określ wielkość podpisu w odniesieniu do pisma
a. podpis większy od pisma b. podpis mniejszy od pisma c. inaczej
29. Określ czy w podpisie jest zaakcentowana ostatnia litera
a. tak b. nie
30. Określ czy w podpisie jest kropka po nazwisku.
31. Określ czy podpis jest podkreślony
32. Określ czy podpis jest jedynie za pomocą inicjałów.
1. 1.Określ pochylenie pisma
• a. w lewą stronęPochylający pismo w lewą stronę to ludzie ostrożni i kontrolujący swoje emocje, w kontaktach z innymi są pełni rezerwy i sprawiają wrażenie zadzierających nosa. Kierują się częściej rozumem niż emocjami. Często są dobrymi organizatorami. Ich uwaga skierowana jest na własne wnętrze w celu stałej analizy własnego postępowania, co powoduje mniejsze zainteresowanie światem zewnętrznym. Najczęściej otoczenie odbierają jako wrogo nastawione i przyjmują postawę obronną.
• b. prostePismo pod kątem 90 stopni znamionuje ludzi rozsądnych, dobrych organizatorów, mało spontanicznych w działaniu. W kontaktach z innymi wyraźnie kierują się umiarem i logiką. Osoba pisząca pismem prostym stara się utrzymać dystans wobec otoczenia oraz zachować niezależność.
• c. w prawą stronęLudzie pochylający pismo w prawo, są ekstrawertykami którzy uwielbiają działać. Posiadają duży temperament, bardzo łatwo tracą kontrolę działając emocjonalnie. Do życia podchodzą z entuzjazmem. Pragną wolności i niezależności, łatwo ulegają cudzym wpływom. Są ciekawi świata zewnętrznego. Ich działania głównie determinowane są przez uczucia. Często najpierw coś zrobią, a potem zastanawiają się nad konsekwencjami swojego działania.
• d. zmiennePiszący ze zmiennym pochyleniem pisma są ludźmi chwiejnymi, pełnymi obaw i sprzeczności. W zależności od nastroju mogą łatwo zmieniać zdanie. Można podejrzewać u nich silną nerwicę.
2. Określ wielkość akcentów górnych pisma (akcenty górne to górne części takich liter jak np. l, k, h, t)
• a. dużeDuże akcenty górne liter znamionują ludzi ambitnych, przebojowych, często pragnących władzy i prestiżu czasem, w zależności od ich kształtu, marzycieli i lekkoduchów. Przesadne wyeksponowanie elementów nadlinijnych podpowiada nam, że autor rękopisu może być przesadnie ambitny. W połączeniu z innymi cechami grafologicznymi może informować o fanatycznym zainteresowaniu religią lub jakąkolwiek inną ideą.
• b. nie wyróżniające się
3. Określ wielkość akcentów dolnych pisma (akcenty dolne to dolne części liter takich jak np. p, j, q, j)
• a. dużeDuże akcenty dolne liter podpowiadają dużą siłę wewnętrzną oraz umiejętność radzenia sobie w życiu z przeciwnościami losu, w praktycznych jego aspektach. Występują u ludzi potrafiących zarobić duże pieniądze. Ludzie ci mają też większy potencjał seksualny.
4. Określ wielkość wstęgi (wstęga to środkowa część liter, bez części wystających do dołu i do góry)
• a. dużaDuża wstęga w piśmie podpowiada nam zwykle, że autor tego pisma jest człowiekiem zdecydowanym, śmiałym i przedsiębiorczym. Koncentruje się głównie na aktywnym życiu. Raczej nie filozofuje, wśród zawodów wybiera taki, który pozwala na bycie ważnym i widocznym, jednocześnie dobrze wynagradzanym.
• b. nie wyróżniające sięDuża wstęga zwykle jest ściśle powiązana z inną cechą grafologiczną, jaką jest wielkość liter. Dlatego cechy pisma dużego i dużej wstęgi są bardzo zbieżne.
5. Określ wielkość liter
• a. duże (środkowa część małych liter o wysokości powyżej 4.5 - 5 mm, dużych zaś od 9 do 12 mm)Pismo duże jest cechą męską. Ktoś piszący duże litery z reguły jest człowiekiem dynamicznym, lubi być ważny i zapełniać swoją osobowością nie tylko przestrzeń kartki papieru, ale i przestrzeń życiową. Biznesmeni, politycy, artyści, ludzie piastujący stanowiska publiczne zwykle piszą pismem dużym. Duże pismo oznacza też często większą namiętność, śmiałość, przebojowość. Duże pismo może też wskazywać na przesadność, zadufanie i autorytarność.
• b. małe (wysokość środkowej części małych liter nie przekracza 2.5 mm, duże zaś mają wysokość od 6 do 9 mm)Małe pismo jest nierozłącznie związane z kobiecością i delikatnością. Cechuje ludzi skromnych, niepozornych, podatnych, ukrytych, introwertycznych w zachowaniu i ostrożnych. Zwykle są to ludzie bardziej rozsądni, krytyczni i nieśmiali. Ludzie piszący pismem małym potrafią znacznie lepiej koncentrować się na detalach i częściej interesują się techniką architekturą, matematyką, itp.
• c. zmienne wielkości literZmienna wielkość liter cechuje ludzi niespokojnych, którzy przejawiają duże ambicje i zakłóconą równowagę wewnętrzną. Często piszą w ten sposób ludzie poszukujący, twórczy i utalentowani artystycznie.
6. Określ szerokość pisma
• a. szerokie (zamaszyste)Pismo szerokie jest typowe dla ludzi przebojowych i popędliwych. Szerokie pismo to również dynamiczne i optymistyczne nastawienie do życia, twórcze i zdecydowane działanie. Człowiek, który pisze pismem szerokim, posiada również szeroki gest i rozeznanie w życiu, chciałby wpływać na szerokie audytorium.
• b. wąskiePismo wąski należy interpretować jako niechęć do wychylania się na zewnątrz, mały dynamizm, lęk przed działaniem, niepewność wewnętrzna. Jest to swoiste skrępowanie liter w czasie ich kreślenia i podobne skrępowanie człowieka w działaniu i myśleniu
• c. inne
7. Określ nacisk pisma
• a. silnySilny nacisk podkreśla dynamiczność w działaniu oraz dużą siłę psychiczną. Informuje o dużej zmysłowości i niezależności w działaniu, wzmacnia również agresję
• b. bardzo silny (zostawiający na kartce wyżłobienia tak bardzo głębokie, że powodujące przerwanie kartki)Nacisk bardzo silny, sugeruje zwykle bardzo silne zaburzenia psychiczne, zaburzenia w koordynacji ruchów
• c. słaby (nie pozostawia śladu na drugiej stronie kartki)Pismo o słabym nacisku interpretuje się to jako oznakę słabszej kondycji fizycznej, większej wyobraźni oraz mniejszej sile woli. Dodatkowo informuje o mniejszej wytrwałości i większej podatności na wpływy
• d. zmiennyNacisk zmienny jest typowy dla ludzi o zmiennych nastrojach. Łatwo się zapalają do nowych pomysłów, aby jeszcze przed zakończeniem ich realizacji popaść w stan apatii i znudzenia, a w niedługim czasie zapalić się do kolejnej idei. Mogą mieć kłopoty z koncentracją. Często ich niestałość i brak silnej woli jest powodem konfliktów z otoczeniem.
• a. równyMargines lewy równy pisze człowiek fasadowy, potrafiący na zewnątrz zaprezentować się jako silny i stabilny. Człowiek zdyscyplinowany, potrafiący utrzymać wizerunek swojej osoby na zewnątrz.
• b. falującyMargines lewy falujący cechuje ludzi mających trudności z zachowaniem wizerunku wewnętrznej siły i zdecydowania. Taki człowiek jest zwykle wykorzystywany przez otoczenie i nie potrafi odmówić wykonania przysługi. Takie starania powodują zwiększone napięcie i nerwowość.
• c. rozszerzający się ku dołowiMargines lewy rozszerzający się ku dołowi jest objawem trwonienia pieniędzy oraz kłopotów z oszczędzaniem. Zwykle tak piszą ludzie impulsywni.
• d. zwężający się ku dołowiJeżeli margines lewy zwęża się ku dołowi, autora rękopisu cechuje lęk przed ludźmi lub kłopoty finansowe. Często lękliwość i pesymizm wywoływane są niedawno przebytymi problemami natury finansowej. Dodatkowo osoba ta postrzega świat jako smutny, szary i pełen niebezpieczeństw. Niechętnie ryzykuje, by znów nie odnieść porażki.
• e. inny
• a. szerokiSzeroki margines z lewej strony cechuje ludzi otwartych, tolerancyjnych, dobrych obserwatorów, osób nieśmiałych. Jest symbolicznym oddaniem miejsca (pola) do zaprezentowania się przez inne osoby.
• b. wąskiMargines lewy wąski jest symbolicznym przytulaniem się do brzegu kartki. Oznacza lęk, poczucie niepewności, chęć ukrycia swojego wnętrza przed światem. Czasem świadczy o przesadnej oszczędności w wydawaniu pieniędzy lub kłopotach finansowych.
• c. inny
• a. szerokiMargines prawy szeroki jest symbolicznym wyrazem wewnętrznej niepewności i braku wiary we własne możliwości. Długość linii pisma jest odzwierciedleniem działania. Jeżeli kończona jest zbyt wcześnie, to w życiu osoby tak piszącej wiele spraw pozostaje nie załatwionych do końca.
• b. wąskiMargines prawy wąski mówi o tym, że ktoś w ten sposób piszący posunął się trochę za daleko. Przeszedł pewną barierę. Interpretuje się to jako częste przemyślenia natury egzystencjalnej. Taki człowiek potrafi zapalić się do jakiegoś pomysłu, ale kiedy na drodze stanie przeszkoda przychodzi zwątpienie i marazm.
• a. równy i zwartyMargines prawy równy i zwarty jest wynikiem umiejętnego przenoszenia wyrazów i trafnej oceny długości wyrazów. Umiejętne przenoszenie wyrazów, to umiejętne przenoszenie spraw, których nie możemy skończyć dzisiaj na dzień następny. Wyrównany, zwarty margines informuje o sile wewnętrznej.
• b. poszarpany
• a. szerokiOsoby pozostawiające górny margines szeroki bezkrytycznie zgadzają się z władzą i przełożonymi. Dodatkowo mają silne zahamowania i niskie poczucie własnej wartości.
• b. wąskiMargines górny wąski jest wyraźną chęcią podkreślenia własnej wartości i walki z autorytetami. Często tak piszący ludzie wybierają wolne zawody, lub sami są właścicielami firm. Zwykle żyją w napięciu i są nerwowi.
13. Określ wygląd linii wierszy pisma
• a. opadająceLinie wierszy opadające są wzmocnieniem cech przypisanych dla marginesu prawego wąskiego. Dodatkowo informują o silnych stanach depresyjnych. Jeśli pismo nie mieści się w linii i na krawędzi kartki biegnie stromo w dół, może sugerować myśli samobójcze. Można to porównać do układu ust w depresji - opadające kąciki ust.
• b. wznoszące sięLinie wznoszące się, są typowymi cechami pisma ludzi ambitnych, o dużych aspiracjach, aktywnych w działaniu. Osoba pisząca wyraża swoje optymistyczne i radosne usposobienie, przebojowość i zuchwałość. Autor takiego pisma jest człowiekiem niezwykle dynamicznym, będzie zachęcał otoczenie do działania, do coraz to nowych przedsięwzięć. Osoby piszące 'do nieba' są tak mocno zdeterminowane potrzebą działania, że każdą przeszkodę będą usuwały w celu zapewnienia sobie pola do dalszej realizacji ogromnych ambicji i nieokiełznanego optymizmu.
• c. falujące (przypominają falowanie wody)Linie falujące podpowiadają zmienność nastrojów, podatność na wpływy, zarazem giętkość i zmysł dyplomatyczny.
• d. równeRówne linie charakteryzują człowieka wewnętrznie silnego, pewnego siebie, o dużej konsekwencji w działaniu.
• ...
tuberok