BIBLIOTEKA PEDAGOGICZNA W CHEŁMIE
A U T Y Z M
Materiały ze zbiorów Biblioteki Pedagogicznej w Chełmie
Wybór i opracowanie:
Grażyna Budzyńska
Chełm, luty 2006
AUTYZM
Autyzm to zaburzenie rozwojowe trwające całe życie. Zespół ten pojawia się w ciągu pierwszych 30 miesięcy życia dziecka i powoduje różnej głębokości zaburzenia w zakresie języka, komunikacji, umiejętności społecznych i wyobraźni. Objawom towarzyszą zwykle nieprawidłowe zachowania, takie jak powtarzane i stereotypowe zainteresowania i zachowania, kołysanie się i nietypowe obsesje, związane z pewnymi przedmiotami lub wydarzeniami.
Poziom inteligencji i zakres umiejętności osób z autyzmem znacznie się różnią, jednak większość (75%) osób z autyzmem jest również, w pewnym stopniu, upośledzona umysłowo. W niektórych jednak przypadkach osoby te mogą funkcjonować w pewnych aspektach normalnie lub nawet powyżej średniej. Z drugiej strony, część osób może przejawiać zachowania agresywne lub autoagresywne.
Bardzo niewiele osób z autyzmem jest w stanie funkcjonować niezależnie, a większość z nich wymaga znacznej pomocy przez całe życie.
Zaburzenia autystyczne występują średnio u 1 dziecka na 1000 i występują znacznie częściej u chłopców niż dziewcząt, w proporcji 4 do 1.
http://www.autismconsulting.com/on-linetrainautism/html/autyzm.html
Publikacje książkowe
1. Ashton-Smith, Jacqui
Uczymy się jeść i pić / Jacqui Ashton-Smith,
Kathy Cranmer ; il. Fiona Bleach ; tł. Anna Szostak
Warszawa : "Fraszka Edukacyjna" : Fundacja
"Synapsis", [2005]. - 23 s.
2. Autyzm wyzwaniem naszych czasów
/ pod red. Tadeusza Gałkowskiego i Joanny Kossewskiej
Kraków : Wydaw. Naukowe Akademii Pedagogicznej,
2001. - 238 s.
3. Baron-Cohen, Simon
Autyzm wczesnodziecięcy / Simon Baron-Cohen
//W: Psychopatologia / pod red. Arnolda A. Lazarusa
i Andrew M. Kolmana. - Poznań : "Zysk i S-ka", cop. 2001. - s. 63-77
4.Bąk, Dorota
Plan terapii indywidualnej dla ucznia autystycznego / Dorota Bąk,
Katarzyna Pelc //W: Praca w klasie integracyjnej : materiały
pomocnicze dla nauczycieli klas IV-VI i gimnazjum
/ Urszula Grygier. - Kraków : "Impuls", 2004. - s. 58-70
5. Błeszyński, Jacek
Jakościowa diagnoza autyzmu u dzieci - w kontekście wsparcia
środowiska rodzinnego / Jacek Błeszyński
//W: Człowiek niepełnosprawny w różnych fazach życia
/ red. nauk. Jarosław Bąbka. - Warszawa : Wydaw. Akademickie "Żak",
2004. - s.34-53
6. Bobkowicz-Lewartowska, Lucyna
Autyzm dziecięcy : zagadnienia diagnozy i terapii
/ Lucyna Bobkowicz-Lewartowska
Kraków : "Impuls", 2000. - 155, [1] s.
7. Borowska, Dorota
Studium przypadku dziecka z autyzmem
wczesnodziecięcym / oprac. Dorota Borowska
Chełm : Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 2 w Chełmie,
2003. - 12, [1] k.
8. Brauner, Alfred
Dziecko zagubione w rzeczywistości : historia autyzmu od czasów baśni
o wróżkach : fikcja literacka i rzeczywistość kliniczna
/ Alfred i Françoise Brauner ; tł. [z fr. ] Tadeusz Gałkowski. - Wyd. 2
Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1993. - 267, [1] s.
9. Ćwiczenia edukacyjne dla dzieci autystycznych
Gdańsk : GWP ; SPOA, 1994. – 277 s.
10. Diagnoza i terapia zaburzeń mowy / pod red. Tadeusza Gałkowskiego
Lublin : Wydawnictwo UMCS, 1993
11. Drugie opowieści terapeutów / koment. Hanna Olechnowicz
Warszawa : Wydawnictwa Szk. i Pedag., 2000. - 208 s.
Książka o postępowaniu z dziećmi, z którymi nie
można pracować zwykłymi metodami wychowawczymi.
12. Dziecko niepełnosprawne w bibliotece : materiały
z Seminarium w Gdańsku (14-15 XI 1994) oraz Krynicy Morskiej
(7-8 XII 1995) / [red. t. Janusz Nowicki, Mieczysław Szyszko]
Warszawa : Wydawnictwo SBP, 1996. - 79, [5] s.
13. Dziecko o specjalnych potrzebach edukacyjnych : [praca zbiorowa] / pod red. nauk. Czesława Kosakowskiego i Marzenny Zaorskiej
Toruń : "Akapit", 2000. - 222 s.
Twórcze poszukiwania w systemie opieki, kształcenia i rehabilitacji
osób z różnymi typami zaburzeń rozwojowych.
14. Gabony, Peter
Uczymy się zasypiać / Peter Gabony, Fiona Glasson ; il. Fiona Bleach
Warszawa : "Fraszka Edukacyjna" : Fundacja "Synapsis", [2005]. - 33 s.
15. Graham, Chris
Uczymy się korzystać z toalety / Chris Graham ;
il. Fiona Bleach ; tł. Bożena Świeża i Olga Świeża
Warszawa : "Fraszka Edukacyjna" : Fundacja "Synapsis", [2005]. - 15 s.
16. Grandin, Temple
Byłam dzieckiem autystycznym / Temple Grandin,
Margaret M. Scariano ; [przekł. z ang. Ewa Zachara]
Warszawa ; Wrocław : Wydaw. Naukowe PWN, 1995. - 123, [1] s.
Ważniejsze pozycje o autyzmie w jęz. polskim s. [124]
Książka napisana przez wyleczonego autystę. Dowodzi, że człowiek potrafi
przełamać, a nawet wykorzystać własne słabości i ograniczenia.
17. Gray, Carol
Ja i mój świat : historyjki społeczne / Carol Gray, Abbie Leigh White ;
przeł. z ang. Maciej Michalski ; il.Sean McAndrew
Warszawa : "Fraszka Edukacyjna" ; Fundacja "Synapsis", 2005. - 141 s.
18. Grzesiuk, Anna
Zastosowanie metody Christophera Knilla w terapii dzieci autystycznych
/ Anna Grzesiuk //W: Wychowanie i nauczanie integracyjne : nowe
doświadczenia / Wybór tekstów i oprac. Jadwiga Bogucka
i Małgorzata Kościelska . - Wyd. 2 rozszerz.. - Warszawa : CMPP-P MEN, 1998. - s. 194-196
19. Hatton, Brenda
Uczymy się myć / Brenda Hatton ; il. Fiona Bleach ; tł. Anna Szostak
Warszawa : "Fraszka Edukacyjna" : Fundacja "Synapsis", [2005]. - 23 s.
20. Jackson, Luke
Świry, dziwadła i Zespół Aspergera : przewodnik użytkownika dojrzewania
/ Luke Jackson ; przedm. Tony Attwood ; [tł. Ewa Niezgoda]
Warszawa : "Fraszka Edukacyjna" : Fundacja Synapsis, 2005. - 151 s.
21. Jaklewicz, Hanna
Autyzm wczesnodziecięcy : diagnoza, przebieg, leczenie / Hanna Jaklewicz
Gdańsk : Gdańskie Wydaw. Pedagogiczne, 1993. - 102 s., [16] s.
22. Jarosz, Marek
Lekarz psychiatra i jego pacjent / Marek Jarosz. - Wyd. 2 popr. i uzup.
Warszawa : Państ. Zakł. Wydaw. Lek., 1990. - 280 s.
23. Kaufman, Barry Neil
Przebudzenie naszego syna : [zwycięstwo miłości
nad chorobą] / Barry Neil Kaufman. - [Wyd. 2]
Warszawa : Fundacja "Synapsis", 1994. - 180 s., [8] s.
24. Konstantareas, Mary M
Autyzm / Mary M. Konstantareas, Edward B. Blackstock,
Christopher D. Webster ; [tł. z ang. Krzysztof Hipp]
Warszawa : Krajowe Towarzystwo Autyzmu, 1992. - 176 s.
25. Kruk-Lasocka, Joanna
Autyzm czy nie autyzm? : problemy diagnozy i terapii pedagogicznej
małych dzieci / Joanna Kruk-Lasocka ; [Dolnośląska Szkoła Wyższa Edukacji].-
Wyd. 2. Wrocław : DSWE, 2003. - 128 s.
26. Maciarz, Aleksandra
Dziecko autystyczne z zespołem Aspergera : studium przypadku
/ Aleksandra Maciarz, Małgorzata Biadasiewicz
Kraków : "Impuls", 2000. - 69, [3] s.
27. Markiewicz, Katarzyna
Możliwości komunikacyjne dzieci autystycznych / Katarzyna Markiewicz
Lublin : Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2004. - 177 s.
28. Metody komunikacji alternatywnej w pracy z osobami niepełnosprawnymi :
praca zbiorowa / pod red. Marii Piszczek
...
sborcuch