W5.pdf

(108 KB) Pobierz
WYKŁAD V
WYKŁAD V
Diagnoza w psychologii klinicznej
706325036.002.png
Diagnozę kliniczną ujmujemy w dwojaki
sposób:
jako postępowanie diagnostyczne –
proces diagnozy
jako wynik badania – orzeczenie,
ekspertyza, ewaluacja
706325036.003.png
Cele diagnozy klinicznej (komu i do czego mają
służyć rezultaty postępowania diagnostycznego)
Cele interwencyjne
Diagnoza stanowi etap przygotowawczy dla:
a). Podjęcia intencjonalnej, zaplanowanej aktywności,
zmierzającej do pojawienia się u podmiotu
pożądanych zmian: psychoterapia, rehabilitacja
psychologiczna, interwencja kryzysowa,
psychoprofilaktyka, wspomaganie rozwoju
706325036.004.png
b). Podjęcia działań odsuniętych w czasie lub
odseparowanych od postępowania psychologa diagnosty:
orzecznictwo w postępowaniu rentowym, określenie o
zdolności do odbywania służby wojskowej, postępowanie
medyczne wskutek nozologicznej diagnozy
neuropsychologicznej itp.
Proces interwencji polega na tym, iż nie dopuszcza się do
sytuacji, w której właściwości podmiotu i cech
sytuacyjnych mogłyby doprowadzić do psychopatologii
706325036.005.png
Cele selekcyjne (współpraca z psychologami
pracy, edukacji): poradnictwo np. rodzinne,
zawodowe, przydatności do grup
zadaniowych, typów edukacji itp.
Cele interwencyjne i selekcyjne mają
charakter strategiczny, realizację których
zabezpieczają szczegółowe cele pośrednie –
stopniowane:
706325036.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin