Diagnoza-r.1.doc

(92 KB) Pobierz
Rozdział 1

Rozdział 1

Pojęcie, przedmiot i proces diagnozowania.

 

Diagnozowanie:

- to czynność poznawcza obejmująca integrowanie informacji, podejmowanie decyzji, rozwiązywanie problemów, wykorzystani wiedzy i doświadczenia, wnioskowanie i uzasadnianie

- to sytuacja społeczna (i tutaj wchodzi w grę kwestia zniekształceń obrazu osób badanych)

- to sytuacja komunikacyjna (główna aktywność to komunikowanie werbalne i pozawerbalne)

- to złożony proces rozwiązywania problemów i przetwarzania danych

- to działanie przygotowawcze i staje się podstawą interwencji (komplementarność diagnozy i terapii)

Komunikowanie wyników działań diagnostycznych:

- często przybiera formę pisemnego raportu

- pełni funkcje: wyjaśniającą, legitymizującą, perswazyjną lub rozwijającą

Cel diagnozowania:

- określenie aktualnego poziomu funkcjonowania jednostki i natury jej problemu

- wskazanie przyczyn problemu i konsekwencji

- weryfikowanie hipotez odnośnie istoty problemu i jego uwarunkowań

- prognozowanie zachowania

- tworzenie planu interwencji

- monitorowanie postępów interwencji i ocena jej efektów

Istotą procesu diagnozowania jest określenie problemu osoby badanej.

Proces ten ma charakter iteracyjny, hipotezy diagnostyczne weryfikuje się w nim cyklicznie, w pętlach „optymalizującego sprzężenia zwrotnego”.

 

Dwa znaczenia pojęcia diagnozy:

- proces określania stanu (aktualnego; przyszłego – prognoza; przeszłego - retrognoza)

- efekt tego procesu

DEFINICJA:

Diagnoza to rozpoznanie istoty i uwarunkowań złożonego stanu rzeczy na podstawie obserwacji jego cech (objawów) oraz znajomości ogólnych prawidłowości panujących w danej dziedzinie.

Wiedza potrzebna do wyjaśniania uzyskiwana jest w sposób pośredni – znamy objawy, a poszukujemy przyczyn, źródeł, okoliczności i uwarunkowań analizowanego zjawiska.

Podstawowe kroki procesu diagnozowania:

- rozpoznanie problemu

- identyfikacja przyczyn

- planowanie interwencji

- implementacja planu interwencji

Funkcje:

- deskryptywno-ewaluatywna (Jak jest?)

- eksplanacyjna (Dlaczego tak jest?)

- predykcyjna (Dlaczego będzie tak a nie inaczej?)

- korekcyjna (Co zrobić by uzyskać pożądany stan?) – ta funkcja podkreśla celowy charakter diagnozy

Diagnoza obejmuje także kontekst, jest holistyczna i dynamiczna, poszukuje całości i analizuje proces(y).

 

 

Trzy obszary problemowe diagnozowania:

- identyfikacji albo badania (co rzeczywiście jest?)

- decyzji (co i jak ma być zrobione?)

- działania (przybliżanie o. pierwszego do drugiego)

Diagnozowanie jest I etapem określania pożądanego przyszłego stanu rzeczywistości, pozwalającym określić w jakim stopniu aktualny stan się od niego odchyla. Jest to proces AKTYWNEGO poszukiwania i przetwarzania danych potrzebnych do podjęcia decyzji o działaniach, które zmienia aktualny stan. Jest inicjowany przez dyskomfort jednostki albo dyskomfort jej społecznego otoczenia.

Diagnozowanie jest też modelowaniem – modelowaniem osobowości osoby badanej i jej środowiska w umyśle diagnosty.

 

Rodzaje diagnoz:

A. Frączek:

- formalna – ma charakter konkretny i dotyczy opisu zachowania się osoby badanej podczas diagnozowania

- interpretacyjna – określa znaczenie otrzymanego zestawu danych (faktów) z pkt. widzenia np. problemu z jakim przyszedł klient, częstsza w praktyce

 

S. Ziemski i aspekty diagnozy (tzw. diagnozy cząstkowe):

- klasyfikacyjna (typologiczna; co to jest?)

- genetyczna (skąd się to wzięło?)

- funkcjonalna (celu; po co to jest?)

- fazy rozwoju (na jakim etapie to jest?)

- prognostyczna (jak będzie?)

 

- różnicowa (nozologiczna) – pozwala odróżniać osoby z zaburzeniami od osób zdrowych oraz rozróżniać osoby chore ze względu na rodzaj zaburzenia

Negatywne skutki diagnozy nozologicznej:

- reifikacja obiektu

- dostrzeganie choroby a nie osoby

- etykietowanie

- pozorne wyjaśnienie, samospełniające się proroctwo

- zachowanie diagnosty i osoby badanej może stać się zgodne z zasadą Rumpelstilzchena (sic!) a jest to zjawisko magicznej wiary w wartość słowa użytego w sformułowaniu diagnozy klasyfikacyjnej

- przeniesienie odpowiedzialności na formułującego diagnozę i poczucie zwolnienia ze współpracy ze strony osoby badanej

 

- klasyfikacyjna - polega na poszukiwaniu wzorca wiążącego obserwowane objawy

- genetyczna (kauzalna) – koncentruje się na pochodzeniu aktualnego stanu a diagnozowanie jest wykrywaniem i identyfikowaniem łańcuchów specyficznych czynników przyczynowych ulokowanych w przeszłości

- prognostyczna – jest jej swoistym przeciwieństwem; poszukuje tych stanów w przyszłości które daje się wprost wyprowadzić ze stanu aktualnego (takie przewidywanie może zakładać albo zmianę albo brak zmiany działania czynników kontekstowych [-> ekstrapolacja – tendencje które miały miejsce w przeszłości będą występowały także w przyszłości])

- funkcjonalna – poszukujemy sensu wyodrębnionych elementów ze względu na całość z jakiej pochodzą i funkcje jakie w niej pełnią, oraz jej zmian pod wpływem działania całości

 

- rozwojowa (fazy; rozwoju) – koncentruje się na poszukiwaniu odchyleń od obrazu typowego dla danej fazy rozwoju albo na identyfikowaniu fazy, w jakiej jednostka się znajduje; jej celem powinny być nie tylko deficyty rozwojowe, ale także obszary rozwoju, w których jednostka jest zaawansowana i właściwości psychiczne oraz elementy środowiska mające pozytywne znaczenie dla jednostki (d. pozytywna)

Model CPSS (Contex, Phase, Stage and Style) – stawia pytanie także o kulturowe, społeczne, towarzyskie i rodzinne konteksty, w których funkcjonuje jednostka, bo SA one jednym ze źródeł znaczeń jakie nadaje ona swoim działaniom w otoczeniu; bierze pod uwagę zaangażowanie, poziom wiedzy, styl funkcjonowania, podkreśla bardziej rolę zapobiegania kryzysom i wspomaganie rozwoju niż usuwanie już istniejącej dysfunkcji

 

- interakcyjna (psychospołeczna) – to proces uzgadniania zarówno definicji problemu pacjenta jak i sposobów jego rozwiązywania miedzy psychologiem a osobą badaną lub jej najbliższym otoczeniem; stawia na współdziałanie w procesie zmian dzięki udziałowi pacjenta w diagnozie

 

- protodiagnoza – rozpoznanie problemu jednostki przez jej najbliższe otoczenie i podjęcie działań zmierzających do tego by jednostka zgłosiła się po profesjonalną pomoc; diagnoza społeczna; wstępna; efekt działania mechanizmu kontroli społecznej

 

Thorne – podział ze względu na metakategorie, do których diagnosta może się odwołać:

- kliniczna diagnoza procesu – opis stopniowego rozwijania się np. choroby; progu dezintegracji; dynamiki patologii, zwraca uwagę na konieczność poszukiwania mechanizmu stabilizującego patologiczne przystosowanie; diagnosta stara się zrozumieć jakie czynniki doprowadziły do szukania profesjonalnej pomocy (= przekroczenia progu dezintegracji) oraz jakie dotychczas klienta od tego powstrzymywały.

- koncepcja psychologii zintegrowanej – podstawowa potrzebą ludzi jest utrzymywanie najwyższego stopnia integracji, podstawy poczucia tożsamości

- diagnozowanie integracji – na podstawie oceny stopnia scalenia i wewnętrznego powiązania życia psychicznego, jego złożoności organizacyjnej

- diagnoza zarządzania życiem- poszukiwanie czegoś na kształt pojęcia sensu życia; struktury zadań indywidualnych, generalnego celu lub wartości do jakiej się jednostka odwołuje

 

Diagnoza psychologiczna często omawiana jest w opozycji do tzw. medycznego modelu diagnozy – obejmuje on symptomy, dysfunkcje, przewidywany przebieg i prognozę choroby

 

Testowanie:

- jako jedna z metod zbierania danych w procesie diagnozy

- zorientowane jest na pomiar (diagnozowanie – na problemie)

- to obiektywny i wystandaryzowany pomiar próbki zachowania nastawiony na poszukiwanie indywidualnych różnic między ludźmi

- czasem test może być wykorzystany przez diagnostę do zainicjowania takich zachowań u osoby badanej które mogą dostarczyć potrzebnych info i wtedy to już diagnozowanie a nie testowanie jako takie

 

Model diagnozowania Paluchowskiego

 

Etapy procesu diagnozowania:

- etap prediagnostyczny – obejmuje wszystko to co wyprzedza w czasie właściwe diagnozowanie i z czym badany i badający wchodzą w interakcję; kontakt ma charakter niesymetryczny; działania mają charakter planowy; relacja ma charakter formalny; pkt. wyjścia działań jest zasada dobroczynności względem klienta realizowana we wzajemnym zaufaniu, kontrakt psychologiczny

- etap badania diagnostycznego – identyfikacji; interakcji, w której liczy się komunikowanie (osoby badanej) i odbiór oraz decydowanie o użyteczności informacji (przez diagnostę; użyteczność diagnostyczna, warunkowa, informacyjna); analiza problemu, poszukiwanie objawów psychopatologii -> Orientacja patogenetyczna – diagnoza powinna koncentrować się na poszukiwaniu przyczyn zaburzeń (Sęk, 2005), patogenetyczny model zaburzeń:

* czynniki chorobotwórcze

* predyspozycje podmiotowe

* czynniki środowiskowe

* czynniki ryzyka

Orientacja salutogenetyczna (A. Antonovsky) – komplementarna wobec powyższego podejścia, identyfikacja tych cech, które pozwalają utrzymać zdrowie mimo niesprzyjających warunków zewnętrznych; zdrowie jako proces poszukiwania i utrzymywania równowagi; dynamiczny proces równoważenia wymagań i zasobów w toku konfrontacji ze stresem; zdrowie i choroba jako kontinuum; 3 niezbędne warunki zachowania zdrowia to: poczucie zrozumiałości; sensowności oraz zaradności (sterowalności), które składają się na tzw. poczucie koherencji – ogólne nastawienie orientacyjne człowieka wyrażające stopień pewności, że bodźce napływające ze środowiska mają charakter ustrukturowany i przewidywalny; racjonalnie wytłumaczalny, poczucie ze dysponuje się zasobami by móc sobie radzić z wymaganiami które są uzasadnione i sensowne. Oprócz tego ważny jest też wymiar granic i 4 obszary: życie emocjonalne; kontakty interpersonalne; aktywność życiowa; zadania egzystencjalne.

*diagnosta – osoba wyszkolona w stosowaniu specjalistycznych technik wywoływania i obserwacji zachowań oraz nauczona myśleć o zachowaniach w psychologiczny sposób, realizująca tzw. usługę profesjonalną oraz specyficzną rolę społeczną której treścią jest niesienie pomocy, co badany rozumie i akceptuje kontakt.

Celem diagnosty jest zwięzłe podsumowanie określające istotę problemu odwołujące się do jakiejś teoretycznej perspektywy, na podstawie zebranych danych.

Cattell: dane T (zbierane w kontrolowanych warunkach); dane Q (samoobserwacja); dane T(Q) z kwestionariuszy osobowości, dane L (zdarzenia życiowe).

Podstawowa metodą zbierania danych pozostaje jednak rozmowa psychologiczna, wykorzystująca: aktywne słuchanie, rozumienie kontekstowego i symbolicznego znaczenia słów, jednoczesną obserwację, porównania, intuicję itp. (jest dialogiem, wzajemną wymianą myśli, podczas gdy wywiad jest jednostronnym, monologowym przepytywaniem). W kontaktach diagnostycznych przeplata się zazwyczaj z wywiadem amnestycznym.

3 rodzaje rozmów ze względu na poziom ustrukturowania:

* swobodna – improwizacja, dostosowanie, zindywidualizowanie

* częściowo ustrukturowana (kierowana) – jest wcześniej ustalony obszar poruszanych tematów

* standaryzowana (ustrukturowana) – bardziej ilościowa niż jakościowa metoda, konkretne pytania, często o charakterze zamkniętym

Wywiad narracyjny (Schutz) – odmiana w. swobodnego, polega na opowiadaniu o jakimś okresie życia, posiada co najmniej dwa różne, ale powiązane ze sobą epizody z życia opowiadającego uszeregowane w jakimś porządku.

Na podstawie danych diagnosta: 1. określa hipotezy robocze; 2. wybiera metodę testową (czyli procedurę diagnostyczną) 3. weryfikuje hipotezy i 4. kategoryzuje i formułuje hipotetyczne wyjaśnienia dynamiki analizowanego problemu

Barton – dziewięciowymiarowy model diagnozowania – diagnosta powinien odpowiedzieć sobie na pytania dotyczące: 1. poziomu rozwoju; 2. tego czy ma do czynienia ze stanem czy cecha; 3. z normą czy z ekstremum; 4. na temat obszaru i wyboru dobrego narzędzia; 5. metod; 6. generalnego celu zadania; 7. typu skali pomiarowej; 8. triangulacji źródeł i metod dających różne wyniki; 9. częstotliwości badania

Kryterium wyboru to diagnostyczna użyteczność zachowań osoby badanej.

Ważna jest proporcja podstawowa – czyli częstość występowania danego objawu w całej populacji.

Zjawisko przyrostu trafności predykcji – trafność decyzji podjętej na podstawie jakiegoś testu jest wyznaczana trafnością metody, jeśli zastosujemy po niej jakaś inną to pojawi się pytanie na ile zwiększy ona trafność naszej poprzedniej decyzji – w zależności od celu jaki nam przyświeca ta sama metoda może dawać jednocześnie duże i małe przyrostu trafności.  Wszelkie klasyfikacje powinny odznaczać się rzetelnością, rozłącznością i kompletnością.  

 

- etap wyjaśniania – diagnosta dokonuje symbolicznego opisu zachowania testowego, poszukuje związków tych zachowań z zachowaniami poza testowymi i decyduje o planie interwencji

- etap interwencji – zmiana położenia jednostki przez: selekcje, modyfikację, komunikowanie diagnostyczne

 

 

5

Zgłoś jeśli naruszono regulamin