brannon.rtf

(149 KB) Pobierz

Psychologia rodzaju 

R.6 Kształtowanie się rodzaju podejście psychoanalityczne

 

Freud męska osobowość kształtuje się inaczej niż kobieca.

Froudowska teoria osobowości zakłada istnienie nieświadomości obszaru umysłu, który funkcjonuje bez wiedzy człowieka. Popęd życia (seksualność) i śmierci (agresja) mają dostarczyć dynamicznej energii do rozwoju i funkcjonowania osobowości. popędy te są motorem myślenia i działania. popęd jest zdeterminowany biologicznie.

Proces rozwoju osobowości składa się  z kolejnych faz psychoseksualnych. Proces ten rozpoczyna się od momentu narodzin i trwa do okresu dojrzałości. Nazwy faz pochodzą od części ciała, które w danym okresie umożliwiają zaspokojenie seksualne. Pierwsze fazy mają największe znaczenie dla rozwoju osobowości.

Fazy:

              oralna – podczas, której dzieci doświadczają zaspokojenia seksualnego wkładając różne rzeczy do ust.

              analna – dziecko doznaje przyjemności podczas wypróżniania się. Główne źródło frustracji w tym okresie jest trening czystości, a powstałe tu problemy przejawiają się u osób dorosłych troską o schludność, uporem i niechęcią do oddawania posiadanych przedmiotów.

              falliczna – początek przypada w 3-4 roku życia. pierwsza faza, w której rozwój chłopców i dziewczynek przebiega inaczej. sfera zaspokojenia seksualnego przesuwa sie z okolic odbytu na narządy płciowe. Dziecko zaczyna interesować się swoimi genitaliami i czerpie przyjemność z masturbacji. Zakazy rodziców czy uniemożliwianie tej czynności jest jednym ze źródeł frustracji.

Uważał, że zainteresowanie genitaliami prowadzi do pojawienia się pociągu seksualnego do rodzica płci przeciwnej i narastającego pragnienia współżycia z nim. Proces pochodzi na poziomie nieświadomości dziecka, a efektem jest kompleks Edypa. Według Freuda każdy chłopiec odczuwa zazdrość, nienawiść i agresję wobec własnego ojca, a także pociąg seksualny do matki. Stosunki rodzinne wywołują u chłopca chęć rywalizacji o względy matki i wrażenie narastającej wrogości ze strony ojca.  Chłopiec koncentruje się na swoich narządach płciowych i jest dumny z penisa. Zauważa różnice anatomiczne między płciami i uświadamia sobie, że nie wszyscy mają penisa. Zdanie sobie sprawy, że dziewczynki nie mają członka powoduje u chłopca wstrząs, wzburzenie i przerażenie, gdyż dochodzi do wniosku, że penis można usunąć. Zaczyna odczuwać lęk, że za swą wrogość do ojca i pociągiem do matki zostanie go pozbawiony kompleks kastracji, czyli przekonanie o czekającej karze, którą będzie usunięcie genitaliów. Chłopiec uznaje, że taka kara spotkała dziewczynki i uznaje je jako istoty okaleczone i niepełnosprawne. uczucie lęku i wrogości oraz pragnienia seksualne są bardzo silne i wywołują zamęt w duszy chłopca. Żeby rozwiązać te kompleksy chłopiec musi zakończyć rywalizację z ojcem i zaprzeczyć pragnieniom seksualnym wobec matki. Oba cele można osiągnąć prze identyfikacje z ojcem.

Funkcje procesu identyfikacji:

              chłopiec przestaje obawiać się kastracji, gdyż zrezygnował z rywalizacji seksualnej.

              przestaje odczuwać wrogość wobec ojca – upodabnia się do niego, a nie z nim walczy.

              nie pożąda swojej matki, natomiast doświadcza pewnego zaspokojenia seksualnego dzięki identyfikacji z ojcem, który z nią współżyje.

Identyfikacja z ojcem kształtuje tożsamość płciową, której elementem jest pociąg do kobiety. Pozwala więc pozbyć się kompleksu Edypa i ukształtować męską tożsamość.

 

U dziewczynek kompleks Edypa przebiega inaczej. Dziewczynki również dostrzegają różnice anatomiczne pomiędzy płciami w fazie fallicznej. Freud uważa, że zazdrość o członka jest żeńską formą kompleksu Edypa i że dziewczynki doświadczają poczucie niższości z powodu własnych genitaliów. Odpowiedzialność za brak penisa obciążają własną matkę i zaczyna odczuwać wobec niej wrogość. uczucia miłości kieruje na ojca, pragnie z nim współżyć i mieć dzieci. Dziewczynka musi się wyrzec seksualnego pociągu do ojca i zidentyfikować z matką, ale proces ten nie następuje tak szybko i nie kończy się tak kompletnym rozwiązaniem jak u chłopców.

 

Kiedy dziecko przezwycięży kompleks Edypa następuje okres latencji, w którym czynności seksualne zostają utajone. Trwa do okresu pokwitania, gdy zmiany fizjologiczne prowadzą do obudzenia uśpionej seksualności i jednostka wchodzi w fazę genitalną pragnienie miłości genitalnej z osobą o przeciwnej płci. Kobiety muszą przenieść ośrodek seksualności z łechtaczki na pochwę i dlatego trudniej osiągają dojrzałość seksualną. U chłopców penis pozostaje ośrodkiem seksualnym i łatwiej im osiągnąć dojrzałość seksualną.

 

Rozwój moralności

Dopóki dziecko nie rozwiąże kompleksu Edypa dąży do przyjemności i zaspokojenia czyli daje się prowadzić tej części osobowości, którą Freud nazywa id jest nieświadome, rządzi się popędem nawet kosztem racjonalności. Ego w miarę rozwoju uczy się temperować swoje zachowanie i osiągać przyjemność oraz zaspokojenie w taki sposób, który nie jest irracjonalny i nie przynosi mu szkody. Ego jest praktyczne, a nie moralne, więc dzieci posiadające id i ego są pozbawione zmysłu moralnego i sumienia. Dziecko wykształca sumienie dopiero wtedy, gdy formułuje się superego reprezentujące prawa rządzące społeczeństwem i służy do kontrolowania popędów seksualnych i agresywnych. Powstaje w końcowym etapie rozwiązywania kompleksu Edypa. U chłopców i dziewczynek proces przebiega inaczej i przynosi odmienne skutki. U chłopców identyfikacja z ojcem sprzyja rozwijanie superego, a tym samym moralności. Chłopiec kształtuje sumienie i zmysł moralny, uczy się włączać do swojego zachowania zasady obowiązujące w społeczeństwie. Przezwyciężenie męskiego wariantu kompleksu Edypa następuje szybciej i jest bardziej ostateczne, toteż chłopcy i mężczyźni mają silniejsze superego niż dziewczynki i kobiety. Sk...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin