TRZY SPOJRZENIA NA MEDIA MASOWE.docx

(30 KB) Pobierz

·        TRZY SPOJRZENIA NA MEDIA MASOWE – Dorota Kubicka

 

Komunikowanie masowe = dwuczłonowy system

·         Pierwszy człon – procesy tworzenia i nadawania

·         Drugi człon – procesy odbioru i użytkowania przekazów medialnych

Procesy zachodzą w odrębnych polach społecznego funkcjonowania, oddzielonych w przestrzeni i czasie, a połączonych dzięki mediom.

 

Media = techniczne środki komunikowania

Procesy komunikowania zachodzą w kontekstach:

a)      Kulturowym

b)      Ideologicznym

c)      Ekonomicznym

d)      Politycznym

e)      Prawnym

Sedno komunikowania stanowi rozpowszechnianie wiadomości, znaczeń czyli informacji.

Pojedyncza sekwencja typu:

§         Nadanie przekazu, odbiór, reakcja na przekaz – najprostsza jednostka analizy komunikowania

Różnice w komunikowaniu bezpośrednim a masowym.

- treść przekazu( w masowym = publiczne, dotyczące obiektów znanych, spraw istotnych dla  uczestników życia zbiorowego, dotyczą  tzw. doświadczeń zastępczych – przejęcie doświadczeń innych ludzi bez osobistego udziału w wydarzeniach bedących podstawą tych doświadczeń.)

 

- sposób rozpowszechniania przekazu ( kodowanie w jakimiś języku: [werbalny, audialny, audiowizualny]+ transmitowanie przez urządzenia techniczne. Ujemne zjawiska:

§         odwrócenie naturalnego porządku poznawania ( poznanie obiektu pierwotne do poznania znaku),

§         redukcja treści

§         utrudniona / brak zwrotności podczas komunikacji

 

- zasięg oddziaływania przekazu ( wielomilionowe audytoria)

 

Przewaga  komunikacji masowej – utrwalenie i wielokrotne powtórzenie przekazu – wzmocnienie siły jego oddziaływania, choć jego odkodowanie może być trudne, bo konieczność znajomości różnych kodów.

 

3 główne sposoby rozumienia istoty funkcjonowania mediów:

  1. Nurt strukturalno –funkcjonalny
  2. Wspólnotowy
  3. Kulturowo –semiotyczny

 

NURT STRUKTURALNO-FUNKCJONALNY



H. Lasswell -  „ dla uchwycenia tego co się dzieje podczas komunikacji masowej niezbędne jest równoczesne badanie 5 jej aspektów:

  1. Kto
  2. Co
  3. Jakim medium                 nadaje określony przekaz
  4. Do kogo
  5. Z jakim skutkiem

Obszary badań komunikowania masowego w tym nurcie:

1.       Kto i po co nadaje przekazy medialne = cele, zasady działania instytucji, zespołów, ludzi itd. Tworzących treści medialne, decydujących o ich selekcji, kształcie, zakresie rozpowszechniania

2.       Co jest nadawane = jaka jest zawartość treściowa przekazów

3.       W jaki sposób rozpowszechniane = media jako techniczne środki pośredniczące w przenoszeniu informacji ( sposoby kodowania i nadawania treści)

4.       Kto odbiera przekazy =odbiorcy jednostkowi/ zbiorowe audytoria, narzędzia odbioru takie jak język, rozumienie konwencji medialnych, dysponowanie technicznymi środkami odbioru treści)

5.       Jaki są bezpośrednie następstwa kontaktu z danym przekazem w aspektach – spostrzegania, uwadze, emocjach, pamięci, myśleniu, zachowaniu.

6.       Jakie są długofalowe skutki oddziaływania = powstanie/ zmiana poglądów, postaw, przekonań, nawyków ( jednostki/ grupy / społeczeństwo)

Przykładowe badania:

K. Lewin - badania nadawców jako strażników informacji

P. Lazarsfeld – badania audytoriów – obecnie bazują na tym badania rynku

B. Berelson – analizy jawnej treści przekazów medialnych – analiza wartości

C. Hovland – eksperymentalne badania wpływu przekazów perswazyjnych na opinię odbiorców.

A. Bandura – badania nad skutkami oglądania przemocy przez dzieci

M. McLuhan – specyfika języka różnych mediów i jego wpływ na ludzki umysł.

C. Shannon i W. Weavera – era konstruowania modeli komunikowania masowego wyjaśniające zasady jego działania opartych na cybernetycznej teorii info.



W. Schramm – wprowadzenie do modelu cybernetycznego element sprzężenia zwrotnego => dwukierunkowy przepływ informacji = nieustanna wymiana ról nadawcy i odbiorcy ( wcześniej typowa tylko dla komunikacji bezpośredniej)

K. Merten – zwrotność czasowa ( = naprzemienność ról odbiorcy i nadawcy)           najistotniejsze

                      Zwrotność rzeczowa ( = treść z różnych źródeł)                                         aspekty komuni-

                      Zwrotność społeczna ( =uzgadnianie wspólnych znaczeń)                      kacji.

             

Model  selekcji i udostępnienia B. Westleya i M. MacLeana

-  podkreślenie funkcji pośrednictwa nadawców medialnych i tzw. zawodowych komunikatorów pomiędzy wydarzeniami rzeczywistości a użytkownikami mediów - > poszerzenie społecznego środowiska odbiorców, przy jednoczesnym uzależnieniu ich od siebie.

 

 

Model percepcji i recepcji. G. Gerbnera

- opis linearnych sekwencji transformacji miedzy wydarzeniem, jego spostrzeżeniem przez nadawcę informacji, komunikatem utworzonym przez nadawcę na temat wydarzenia oraz recepcją komunikatu przez odbiorców medialnych.

- podkreślenie selekcji treści, udostępnienia ich odbiorcom, a także selektywności i różnej dostępności treści po stronie odbiorców.

 

Perspektywa analizy języka + funkcje komunikacyjne.

R. Jakobson – każda wypowiedź ma 6 elementów = FILARY AKTU KOMUNIKACJI:

¨       Osoba nadawcy, adresata

¨       Treść wiadomości

¨       Kontakt nadawca –odbiorca

¨       Język przekazu = kod

¨       Komunikat

Funkcje języka podczas procesu komunikacji:

Ø      Ekspresywna –pokazuje emocje/ uczucie nadawcy

Ø      Ko natywna – nakłanianie adresata do pewnych zachowań

Ø      Referencjalna – odnoszenie myśli uczestników komunikacji do czegoś po za aktualną sytuacją

Ø      Fatyczna –zbudowanie kontaktu między nadawcą a adresatem

Ø      Metajęzykowa -  kierowanie odczytaniem znaczeń zakodowanych w przekazie

Ø      Poetycka – kieruje uwagę na atrybuty samego przekazu

Wszystkie obecne są w każdym przekazie, ale w różnych proporcjach.

Np.

·         Powiadamianie- dominacja. F. referencjalnej

·         Perswazja – dominacja F. ko natywnej

·         Poezja – poetycka

·         Rozmowy o pogodzie – fatyczna

·         Satyra – Metajęzykowa

Obecnie używa się tego systemu do opisu rzeczywistości medialnej.

Podejście funkcjonalne  umocniło się w latach 70 i 80 w związku z rozwojem paradygmatu użytkowania i satysfakcji.

= ludzie nie zawsze są bierni, ale mogą aktywnie wybierać pewne treści a pomijać inne, także selektywnie je zapamiętują i interpretują w indywidualny sposób niezgodny z intencjami nadawców.

->Mass media znajdują się pod wpływem użytkowników ( np. poprzez domaganie się pewnych treści).

- >Odbiorcę zastępują UZYTKOWNICY MEDIÓW

-> badania skupiają się na poszukiwaniu motywów korzystania z mediów, satysfakcji odbiorcy ( w odniesieniu do całokształtu ludzkich potrzeb i motywów)

 

Badania A. Bandury w ramach społeczno – poznawczej teorii uczenia się

              - procesy modelowania symbolicznego (w umyśle jedn. pod wpływem przekazu medialnego)

-wewnętrzne okoliczności ( wiedza / motywy/ sankcje)  w których treści przekazu zostają wykorzystane w różnych syt. życiowych.

Badania R. Heuesmanna -  zmiany w psychice i zachowaniu dzieci pod wpływem oglądania przemocy

Greenwald, R.Petty, J. Cacioppo, W . Mc Guire – 3 koncepcje psychologicznych procesów perswazyjnych = procesów prowadzących do zaakceptowania i podporządkowania się nakłaniającemu komunikatowi medialnemu.

 

Podsumowując nurt strukturalno - funkcjonalny:

- komunikowanie masowe jako proces linearny

-składa się z faz: konstruowanie przekazu, nadawanie, odbiór, przetworzenie, użycie (Ew. zwrotne nadanie)

-model wzorcowy – cybernetyczny (teoria informacji)

-wszelkie nieporozumienia ->techniczne niedogodności/ brak umiejętności/ brak motywacji odbiorców.

-stosowanie metod eksperymentalnych

- badanie zależności między treścią a formą przekazu + recepcją/ rozumieniem i wykorzystaniem

- badania dot. głównie bezpośredniego oddziaływania pojedynczych przekazów

 

NURT WSPÓLNOTOWY

 

- oparty na:

·         symbolicznym interakcjonizmie

·         badaniach K. Lewina nad wpływem małych grup społecznych na akceptację treści przekazu przez jedn.

Przekaz medialny dokonuje się w przestrzeni społecznej, co wywiera wpływ na procesy odbiorcze i na użytkowanie tych treści.

Przebieg i efekty komunikowanie zależą od:

  • psychologiczne właściwości odbiorców (media effects research)
  • społeczne charakterystyki (Lazarsfeld)
  • relacje miedzy jednostkami i grupami odbiorców
  • normy grupowe
  • postawy jednostek wobec prezentowanych treści / mediów
  • wpływowe osoby = przywódcy opinii w grupie

Działanie przekazu medialnego nie kończy się z chwilą jego odebrania przez pojedynczych użytkowników, ale krąży on nadal w międzyludzkich kanałach komunikowania.

Osobiste interakcje/ rozmowy mają większy wpływ na zmiany poglądów i postaw niż treści przeczytane, usłyszane czy obejrzane.

Komunikowanie masowe zachodzi zawsze w 2 płaszczyznach:

- poznawczej

- relacji społecznych

Komunikowanie po za informowaniem pełni także funkcje wspólnotowe.

Newcomb , S. Chaffee, J. McLeod -  model współorientacji

v      wspólne orientowanie się nadawców i użytkowników mediów w sprawach publicznych.

v      Działa dobrze, kiedy:

o        nadawcy znają i respektują przekonania odbiorców co do wagi spraw (język + wartości)

o        odbiorcy rozumieją intencje i kody komunikacyjne.

Schramm:  zależność od celów komunikacyjnych między obiema stronami zawierana jest jak niepisana umowa co do wymiany wartości

Brouwer: komunikowanie masowe = publiczne wyrażanie treści grupowych ( przyczyna + skutek uczestnictwa w świecie wspólnych idei, postaw, przekonań, wspólnota języka, symboli, podzielania wartości, łączności intelektualnej i duchowej – między partnerami komunikacji)

              Komunikowanie masowe  = publiczne przestawianie podzielanych społecznie przekonań.

Charakterystyczne określenia: podzielanie, uczestnictwo, stowarzyszenie, braterstwo, łączność, wspólnota.

Odbiorcy mediów masowych:

– nieformalne grupy użytkowników o zasięgu mikrospołecznym.

- pokrewne umysłowo,  świadome wspólnoty grupy użytkowników – gdzie dojrzewają i rozpowszechniają się poglądy i opinie.

Opinia publiczna = jednostkowe opinie dotyczące ważnych spraw publicznych, podzielanych przez większą liczbę osób i przez nie wyraźnie artykułowanych.

Postulaty zmiany podstawowych strategii badawczych:

·         W badaniach użytkowników mediów uwzględnienie ich syt. społecznej, kontekstu kulturowego, politycznego.

·         Używanie prawdziwych i aktualnych treści.

·         Uwzględnienie zjawiska interakcji oddziaływań różnych mediów.

·         Przedmiotem analizy ciąg komunikatów + następstwo wymiany info. w czasie. = > ciąg zmian w psychice, zachowaniach użytkowników na tle połączeń społecznych + zmian rzeczywistości społecznej.

Metodologia badań w tym nurcie – podejście ilościowo –jakościowe:

1)      Swobodne techniki diagnostyczne:

a)      Wywiad

b)      Obserwacje w przebiegu interakcji

c)      Dyskurs – jako integralna część interakcji – analizy dyskusu.

Dyskurs

·         strumień zjawisk językowych zachodzących w określonym kontekście sytuacyjnym,

·         językowy aspekt każdej interakcji ,

·         narzędzie badania rozmaitych zjawisk społecznych.

Analiza dyskursu

  • jak podczas komunikacji dochodzi do ustalenia wspólnych znaczeń i porozumienia między uczestnikami aktu komunikacyjnego.
  • Obiektem analizy może być diada/ grupa niekoniecznie pojedyncza os.
  • Pokazanie przebiegów procesów komunikowania masowego zróżnicowanych  w płaszczyźnie poznawczej i pragmatycznej.

o        Płaszczyzna poznawcza = tematyka, forma, wiedza, schematy poznawcze (wartościujące użytkowników mediów)

o        Płaszczyzna pragmatyczna =  relacje społeczne między uczestnikami komunikacji masowej, intencje komunikacyjne, kompetencje językowe i komunikacyjne stron.

NURT KULTUROWO – SEMIOTYCZNY

Media w perspektywie znaków i symboli kulturowych.

Przekazy medialne jako czynniki sprawiające, że znaczenie jest generowane i się rozprzestrzenia.

Istotą komunikowania masowego – pobudzanie użytkowników mediów do poszukiwania w przekazach sensów, spójności i powiązań, do wyprowadzania wniosków (diagnostycznych, wyjaśniających, normatywnych), snucia prognoz, stawiania ocen.

Odbiorcy jako współtwórcy znaczeń w przekazach.

Świat społeczny, rzeczy i przyrody – przedstawiany za pomocą KODÓW = systemów znaczących (semiotycznych).

Kod – znaki + zasady określające jak i w jakie kombinacje można je układać by utworzyć przekaż b.     złożony + w jakim kontekście mogą być używane.

Znak – funkcja referencyjna (= oznacza, denotuje obiekt zwany desygnatem)

          - funkcja komunikacyjna ( = mówi coś o nadawcy, kodzie, konotuje emocje + wartości)

Znaki funkcjonują na różnych poziomach złożoności od prostych ikon przez metafory i metonimie po mity.

Znakiem mogą być: gesty, ubiór, cechy mowy, otoczenie materialne i społeczne, zachowanie proksymiczne, spojrzenia, używane przedmioty, spożywane potrawy.

Kod = system znaczeń wspólny dla danej zbiorowości i warunek uczestnictwa tej zbiorowości w komunikacji masowej.

Podobieństwo miedzy kodami mediów, a językami ludzkiego umysłu:

·         Część znaków w obu realnościach ma charakter ikoniczny ( przypomina wyglądem oznaczane przedmioty) i tworzy złożone kombinacje na zasadzie wiernego odwzorowywania konfiguracji czasowo – przestrzennych.

·  ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin