Mediar5.docx

(15 KB) Pobierz

Media, Kołodziejczyk                             Teoria kultywacji w badaniu skutków oglądania telewizji                                 str.75

 

§ lata 60.– Gerbner:

TV stanowi główne źródło obrazów i treści jakimi żyje społeczeństwo

                TV wyznacza główny nurt kultury i zakreśla obszar środowiska symbolicznego

Przekaz telewizyjny jest raczej homogeniczny, gdyż korzysta ze sprawdzonych , powielanych motywów i sposobów ich prezentacji

              TV nie prezentuje różnych typów programów dla różnych grup odbiorców

à zaproponował analizy kultywacji – badanie psychologicznych konsekwencji długoterminowych kontaktów z homogenicznym systemem przekazów TV

Kultywacja – metafora: działanie TV jako stopniowe kultywowanie naszych wyobrażeń o rzeczywistości społecznej pod wpływem oglądania programu TV

              (TV działa na człowieka jak woda na kamień)

 

Założenia teoretyczne

§ Teoria kultywacji – częste oglądanie TV à wizja świata proponowana przez TV i obraz świata telewidza upodabniają się do siebie à widz uznaje telewizyjną wersję rzeczywistości społecznej za własną

Im więcej czasu poświęca na oglądanie TV tym chętniej akceptuje prezentowany w niej obraz świata, szczególnie w dziedzinach, w których się słabo orientuje

Proces kultywacji nie ma stałego kierunku – siła i kierunek zależą od: przekazu, widza i kontekstu.

Wpływ jest większy jeśli TV jest jedynym źródłem inf o świecie

 

§ Dyferencjał kultywacji – różnica w liczbie wytworzonych przez TV opinii na wybrany temat pomiędzy widzami z tych samych środowisk ale różniących się częstością oglądania TV.

- stopień w jakim oglądanie TV wpływa na formowanie opinii jednostek o rzeczywistości (wysoka stabilność)

 

Metoda

§ Istotne jest badanie poziomu doświadczeń telewizyjnych à zmienna: ilość czasu spędzanego na oglądaniu TV

§ Postępowanie badawcze – 2 etapy

1)      Analiza przekazu TV :

a)      analiza procesów i instytucji nadawczych; cel: opisanie polityki medialnej

b)      Analiza systemu przekazu i/lub treści przekazu; cel: opisanie powtarzających się, stabilnych sposobów ujmowania zjawisk à opisanie rzeczywistości telewizyjnej i jej odmienności od rzeczywistości społecznej

2)      Analizy kultywacji

 

Mechanizmy kultywacji (2):

1)      Wciąganie jednostki w główny nurt kultury

§ rezultat częstych kontaktów z TV – niedostrzeganie istniejących polaryzacji postaw

2)      Rezonans – zachodzi, gdy niektóre informacje są prezentowane w TV ze szczególną siłą, a równocześnie treści te są zgodne z osobistym doświadczeniem widza à wyostrzenie postaw

 

Przykładowe obszary badań

Badania Gerbnera: np. narzędzia do oceny postaci prezentowanych na ekranie; pomiar przemocy – 3 wskaźniki:

Rozpowszechnienie, proporcja i rola

rozpowszechnienie – zakres prezentowanych zachowań agresywnych;

Gdy widz ogląda program w sposób ciągły to miara określa prawdop. natrafienia na sceny przemocy

proporcja – częstotliwość aktów agresji (ilość epizodów przemocy w jednej godzinie programu)

rola – zestaw charakterystyk dotyczących agresora i ofiary

 

« syndrom złego świata – os.które oglądają przemoc są przekonane o konieczności zachowania ostrożności w kontaktach z innymi

« os. oglądające dużo TV – wyższe wyniki w skalach seksizmu

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin