Media, Kołodziejczyk Teoria kultywacji w badaniu skutków oglądania telewizji str.75
§ lata 60.– Gerbner:
TV stanowi główne źródło obrazów i treści jakimi żyje społeczeństwo
TV wyznacza główny nurt kultury i zakreśla obszar środowiska symbolicznego
Przekaz telewizyjny jest raczej homogeniczny, gdyż korzysta ze sprawdzonych , powielanych motywów i sposobów ich prezentacji
TV nie prezentuje różnych typów programów dla różnych grup odbiorców
à zaproponował analizy kultywacji – badanie psychologicznych konsekwencji długoterminowych kontaktów z homogenicznym systemem przekazów TV
Kultywacja – metafora: działanie TV jako stopniowe kultywowanie naszych wyobrażeń o rzeczywistości społecznej pod wpływem oglądania programu TV
(TV działa na człowieka jak woda na kamień)
Założenia teoretyczne
§ Teoria kultywacji – częste oglądanie TV à wizja świata proponowana przez TV i obraz świata telewidza upodabniają się do siebie à widz uznaje telewizyjną wersję rzeczywistości społecznej za własną
Im więcej czasu poświęca na oglądanie TV tym chętniej akceptuje prezentowany w niej obraz świata, szczególnie w dziedzinach, w których się słabo orientuje
Proces kultywacji nie ma stałego kierunku – siła i kierunek zależą od: przekazu, widza i kontekstu.
Wpływ jest większy jeśli TV jest jedynym źródłem inf o świecie
§ Dyferencjał kultywacji – różnica w liczbie wytworzonych przez TV opinii na wybrany temat pomiędzy widzami z tych samych środowisk ale różniących się częstością oglądania TV.
- stopień w jakim oglądanie TV wpływa na formowanie opinii jednostek o rzeczywistości (wysoka stabilność)
Metoda
§ Istotne jest badanie poziomu doświadczeń telewizyjnych à zmienna: ilość czasu spędzanego na oglądaniu TV
§ Postępowanie badawcze – 2 etapy
1) Analiza przekazu TV :
a) analiza procesów i instytucji nadawczych; cel: opisanie polityki medialnej
b) Analiza systemu przekazu i/lub treści przekazu; cel: opisanie powtarzających się, stabilnych sposobów ujmowania zjawisk à opisanie rzeczywistości telewizyjnej i jej odmienności od rzeczywistości społecznej
2) Analizy kultywacji
Mechanizmy kultywacji (2):
1) Wciąganie jednostki w główny nurt kultury
§ rezultat częstych kontaktów z TV – niedostrzeganie istniejących polaryzacji postaw
2) Rezonans – zachodzi, gdy niektóre informacje są prezentowane w TV ze szczególną siłą, a równocześnie treści te są zgodne z osobistym doświadczeniem widza à wyostrzenie postaw
Przykładowe obszary badań
Badania Gerbnera: np. narzędzia do oceny postaci prezentowanych na ekranie; pomiar przemocy – 3 wskaźniki:
Rozpowszechnienie, proporcja i rola
rozpowszechnienie – zakres prezentowanych zachowań agresywnych;
Gdy widz ogląda program w sposób ciągły to miara określa prawdop. natrafienia na sceny przemocy
proporcja – częstotliwość aktów agresji (ilość epizodów przemocy w jednej godzinie programu)
rola – zestaw charakterystyk dotyczących agresora i ofiary
« syndrom złego świata – os.które oglądają przemoc są przekonane o konieczności zachowania ostrożności w kontaktach z innymi
« os. oglądające dużo TV – wyższe wyniki w skalach seksizmu
dareness