Odpowiedź na pyt. 17.doc

(30 KB) Pobierz

17.  Na czym polegała i jakie przyniosła skutki gospodarcze tzw. II rewolucja transportowa (II rewolucja prędkości) w czwartym cyklu Kondratiewa (1945 - 1990)?

Na czym polegała:

·         Wzrost prędkości z 45 -100km/h do 100 km/h (samochód) – 1000km/h (Being 747);

·         Rozwój transportu ludzi, towarów i informacji.

Rozwinięcie:

·         Samochód zdominował transport indywidualny na lądzie, zaczął wypierać tradycyjną kolej (taką jaką mamy w Polsce – i nic dziwnego ;P);

·         Wraz z rozwojem motoryzacji, następuje jednoczesny rozwój szybkiej kolei np. TGV i metra (dojazdy z przedmieść - które ludzie zaczynają masowo zamieszkiwać - do centrów miast);

·         Przewozy morskie. Statki i promy są coraz częściej wyposażane w silniki turbinowe i wysokoprężne, wypierając maszyny parowe. Dzięki temu następuje szybki wzrost przewozu z 550 mln ton (1950) do 3313 mln ton (1974);

·         Pojawia się i rozwija logistyka oraz integracja międzygałęziowa w transporcie, dzięki opracowaniu:

o       Palet – Przyspieszenie załadunku, przeładunku i rozładunku dzięki możliwości wykorzystania wózków widłowych. Ujednolicenie wymiarów przewożonych towarów np.: szerokość naczepy tira to 2 palety.

o       Kontenerów – Łatwy przeładunek ze statku (np. kontenerowce) na wagon kolejowy lub/i samochód (TIR), bez konieczności otwierania kontenera.

o       Promów (statkiów Ro-ro) Umożliwiają transportowanie ładunków, samochodów osobowych, ciężarówek lub wagonów kolejowych na stosunkowo małe odległości np. Polska – Szwecja.

·         Łączność (telefon, telefax, fax, komórka, GPS)

o       automatyczna,

o       międzykontynentalna,

o       satelitarna,

o       bezprzewodowa.

Umożliwia nieustanne kontrolowanie transportu, którego punktualność jest niezmiernie ważna przy produkcji „Just-in-time”.

·         Poszukiwanie rozwiązań i konstrukcji energooszczędnych – czyli wprowadzenie np. Being 747” i wycofanie „Concorde”.

·         Optymalizacja transportu ze względu na koszt, czas, bezpieczeństwo, w zależności od okoliczności:

o       Samochód,

o       Kolej,

o       Lotnictwo.

Skutki gospodarcze:

·         Pobudzenie konsumpcji i inwestycji przez państwo;

·         Łączenie konkurencji i interwencjonizmu;

·         Wzrost konsumpcji i podaży oraz produkcja masowa;

·         Duże nakłady budżetowe na BIR (badania i rozwój), gospodarka prywatna korzysta z rezultatów tych badań, ale nie ponosi przy tym ryzyka handlowego;

·         Po 1974 r. przechodzenie od technologii energo- i pracochłonnych do energo- i praco oszczędnych;

·         Po 1975 r. usługi zdobywają dominującą pozycję w gospodarce, w tym turystyka;

·         Ideologia otwartego rynku – wolny przepływ towarów, usług, ludzi i kapitałów (globalizacja i konwergencja);

·         Konkurencja gospodarcza wschód-zachód znika, pozostaje jednak konflikt bogata północ – biedne południe;

·         Modernizacje:

o       technologiczna – informatyzacja,

o       strukturalna – zmierzch gospodarek opartych o przemysł wydobywczy i ciężki.

·         Zanikanie tendencji do hamowania wdrożeń nowoczesnej techniki – w podziale pracy i konkurencji międzynarodowej;

·         Wprowadzenie nowych i ulepszonych produktów – konkurencja oligopoli o podział rynku i zmianę jego struktury, dywersyfikacja produkcji, ekonomia podaży;

·         Ekspansja kapitałowa koncernów multinarodowych – wzrost znaczenia rynków kapitałowych (giełdy i banki).

Zgłoś jeśli naruszono regulamin