e_biznes_poradnik_praktyka_ebizpp.pdf

(252 KB) Pobierz
E-biznes.
Poradnik praktyka
Autor: Maciej Dutko
ISBN: 978-83-246-2485-0
Format: 158 235, stron: 184
Biznes usieciowiony
• Tworzenie sugestywnych ofert
• Budowanie przewagi konkurencyjnej
• Sposoby na zdystansowanie rywali w e-biznesie
Wirtualny biznes – prawdziwe pieni¹dze
Masz doϾ pracy na etacie? Nie czerpiesz z niej satysfakcji, a i finansowo pozostawia
ona wiele do ¿yczenia? Twoje ambicje siêgaj¹ dalej? Jeœli zaczynasz rozwa¿aæ kwestiê
pracy na w³asny rachunek, a przy tym nie chcesz, by pocz¹tkowe inwestycje uderzy³y
Ciê po kieszeni, e-biznes jest dla Ciebie idealnym rozwi¹zaniem. Tu w doœæ komfortowych
warunkach mo¿esz rozwijaæ dzia³alnoœæ i osi¹gaæ zyski przy niskich kosztach.
Internet jest œrodowiskiem, w którym prym wiod¹ w³aœnie ma³e i œrednie firmy. To
prawdziwe pole do popisu dla Twojej inicjatywy, bo w przypadku e-biznesu liczy siê
przede wszystkim dobry pomys³. Ksi¹¿ka ta, napisana przez eksperta i praktyka, bêdzie
Twoim przewodnikiem po ró¿nych odmianach przedsiêbiorczoœci internetowej, zarówno
tych najpopularniejszych, jak i niszowych. Przybli¿y Ci równie¿ sektor e-us³ug, który
w naszym kraju dopiero raczkuje, ale w ci¹gu najbli¿szych lat stanie siê dzia³alnoœci¹
szczególnie dochodow¹. Przede wszystkim jednak pozwoli Ci rozwin¹æ skrzyd³a
i wska¿e, jak zrealizowaæ najœmielsze nawet plany.
POZNAJ:
• warunki i zasady funkcjonowania w œrodowisku wirtualnym,
• najbardziej efektywne strategie biznesu internetowego,
• prawid³a komunikacji biznesowej z e-klientem,
• uroki i korzyœci z pracy zdalnej i outsourcingu,
• zasady unikania najczêstszych pu³apek, czyhaj¹cych na e-przedsiêbiorców.
795036262.001.png 795036262.002.png
Spis treci
O autorze ......................................................................................... 5
Wstp .............................................................................................. 7
Rozdzia 1. Tworzenie sugestywnych ofert .......................................................... 9
Dobry tytu — lokomotywa sukcesu ................................................................................ 9
Dobry lead, czyli nagówek ............................................................................................ 17
Copywriting: Odpowiednie da rzeczy — sowo ............................................................ 19
Zdjcia i grafika — harmonia czy chaos? ............................................................................ 32
Czcionka a czcionka ....................................................................................................... 36
Przedstaw si klientowi .................................................................................................. 39
Rozdzia 2. 10 grzechów gównych e-sprzedawcy .............................................. 45
Dlaczego powiniene pozna swoje bdy? .................................................................... 46
Ciekawostki na temat bdów ......................................................................................... 47
10 grzechów gównych — jdro ciemnoci .................................................................... 48
Punkty newralgiczne, czyli o tym, jak unika pól minowych ......................................... 59
Rozdzia 3. Komunikacja biznesowa z e-klientem .............................................. 67
Obsuga klienta — sztuka czy sztuczki? ......................................................................... 67
Trudny klient, asertywno i sztuka aikido ..................................................................... 74
Rozdzia 4. „Tajemniczy klient” a poprawa jakoci obsugi ................................ 81
Mystery shopping — o co w tym chodzi? .......................................................................... 81
Popraw jako — zwiksz zyski ..................................................................................... 84
Jak to si robi, czyli przebieg badania ............................................................................ 85
Kim jest tajemniczy klient? ............................................................................................ 90
Jak to zastosowa w e-biznesie? .................................................................................... 92
Dodatek: Mystery shopping w Polsce ............................................................................. 95
Rozdzia 5. Telepraca w biznesie ...................................................................... 97
Pozornie proste pytanie: pracowa czy telepracowa? ................................................... 97
Jak to si zaczo? .......................................................................................................... 98
Czynniki sprzyjajce ....................................................................................................... 99
Typy telepracy .............................................................................................................. 101
Telepracownik — kto to taki? ...................................................................................... 102
Uwarunkowania i bariery ............................................................................................. 104
Wdraanie telepracy krok po kroku .............................................................................. 114
4
E-biznes. Poradnik praktyka
Rozdzia 6. Budowanie przewagi konkurencyjnej ............................................. 117
Konkurencyjny — znaczy lepszy ................................................................................. 118
21 sposobów na zdystansowanie rywali w e-biznesie .................................................. 118
Chro swoj konkurencyjno ...................................................................................... 135
Rozdzia 7. E-marketing ................................................................................. 137
Tajemne skróty: „4P”, „7P”, „4C” ................................................................................ 137
Optymalizacja i pozycjonowanie, czyli sów kilka o SEO ........................................... 138
Promocja w Sieci — gar zasad .................................................................................. 139
Plan marketingowy i analiza SWOT ............................................................................. 143
Modne sowo — feedback ............................................................................................ 145
Rozdzia 8. Prawo a e-przedsibiorczo ......................................................... 147
Przymus wyjtkowoci ................................................................................................. 147
Domeny internetowe — walka o nazw ....................................................................... 149
Prawo autorskie, czyli co wolno kopiowa? ................................................................. 150
Kopiuj i uywaj za darmo i legalnie! ............................................................................ 153
Granice prawne marketingu .......................................................................................... 154
Rozdzia 9. Pomys na e-biznes ....................................................................... 161
10 najwikszych mitów ................................................................................................ 161
E-niewypay .................................................................................................................. 168
Najczstsze bdy i ostatnie sowa ................................................................................ 171
Wybrane róda ............................................................................ 175
Skorowidz .................................................................................... 177
Rozdzia 9.
Pomys na e-biznes
Dobry pomys na zarobkow dziaalno w Internecie to punkt wyjcia do sukcesu; z dru-
giej strony wikszo pozornie obiecujcych pomysów koczy si fiaskiem, a tylko
niektórym udaje si zaistnie i zdoby cho cz rynku.
Jak przyj strategi, rozpoczynajc wasn dziaalno w Sieci? Propozycji jest
wiele, a cz z nich podsunem Ci ju w poprzednich rozdziaach tej ksiki. Moesz
spróbowa okreli nisz na rynku, czyli znale obszar, w którym nie dziaaj jeszcze
inni przedsibiorcy, a który mógby generowa interesujce dla klienta korzyci. Mo-
esz te — wyposaony w or do walki z konkurencj, który oddaem do Twojej
dyspozycji w jednym z poprzednich rozdziaów — wej w bran, która jest ju sto-
sunkowo dobrze zagospodarowana, ale przez to lepiej znana i mniej naraona na nie-
powodzenie ni co zupenie nowego.
Decyzj, co i w jaki sposób oferowa konsumentom, podejmiesz sam. W tym rozdziale
chc jednak pokaza Ci pewne prawdy oraz mity, z których pocztkujcy e-biznesmeni
nie zawsze zdaj sobie spraw, naraajc si czsto albo na wywaanie otwartych ju drzwi,
albo na porak wynikajc z bdnych zaoe lub kalkulacji. Dziki dalszej lekturze
Tobie moe uda si ich unikn.
10 najwikszych mitów
Internet jest peen serwisów, które odniosy nieprawdopodobny sukces. W zwizku z tym
jednak, e przecitny internauta zna tylko ich status obecny, ale nie ma pojcia, jakim
kosztem zosta osignity, naroso wiele legend, które — gdyby byy prawd — mogyby
cakowicie zmieni pejza tego medium, a z kadego e-biznesmena uczyni milionera.
Rzeczywisto wyglda jedna inaczej. Na swój pierwszy milion najwiksz szans
maj ci, którzy uwiadomi sobie, e obiegowe opinie rzadko kiedy maj co wspólnego
z prawd. Rozprawmy si wic z owymi najczciej powtarzanymi mitami na temat
biznesu w Sieci.
162
E-biznes. Poradnik praktyka
Mit 1
W Internecie nie da si wymyli ju nic nowego. Nieprawda. E-biznes jest zjawiskiem
bardzo modym: pierwszy sklep internetowy (Amazon.com) powsta w 1994 roku, a serwis
aukcyjny eBay.com rok póniej. Przeom lat 1999/2000 na Zachodzie to pknicie inter-
netowej baki dot-comów i bankructwa wielu modych e-sklepów. Pocztki e-commerce
w Polsce to rok 1999 i zaoenie serwisu aukcyjnego Allegro, cho prawdziwy wybuch
zainteresowania handlem wirtualnym nastpi dopiero kilka lat póniej. Skoro biznes in-
ternetowy ma niewiele ponad 15 lat, to czy w tak krótkim czasie naprawd zrealizowano
wszystko, co byo do zrealizowania?
W Internecie zaistniao ju wiele genialnych pomysów, które swoim autorom przyniosy
fortuny, jednak nadal jest tu bardzo wiele pól do zagospodarowania. Planujc wasn
dziaalno, warto jednak wyj poza kategorie prostego e-handlu (e-sklepy oraz aukcje
on-line) i szuka nowych pomysów.
Na co oprócz e-sprzeday mona wic postawi? Aby odpowiedzie na to pytanie, warto
obserwowa trendy rynkowe i zadawa sobie nieustannie pytanie: co jest modne i czego
chc klienci? Oto kilka moich propozycji dla Ciebie (które oczywicie nie wyczerpuj
wszystkich moliwoci):
E-learning. W naszym kraju dziaka komercyjnego e-learningu nadal jest sabo
zagospodarowana. Dziaa na niej praktycznie tylko jeden istotny (cho sabo
promowany) gracz dajcy moliwo atwego zarabiania na wirtualnym nauczaniu
— serwis Ekademia.pl — oraz grono pomniejszych serwisów, takich jak
Wikiwersytet.pl. Tymczasem wspóczesny rynek pracy wymaga od pracowników
ustawicznego rozwoju, przez co drastycznie ronie zapotrzebowanie na kursy,
szkolenia i studia, take te z przedrostkiem „e-”. Dlatego w najbliszych latach
wró prawdziwy wysyp serwisów oferujcych nauk na odlego. E-learning
oczywicie jest propagowany i czynnie uprawiany przez wiele prestiowych
firm i instytucji (by wymieni choby ESKK czy Polski Uniwersytet Wirtualny),
ale na razie w naszym kraju brakuje wyranego lidera w tej brany.
Usugi on-line. Wystarczy przyjrze si zmianom rynków Europy Zachodniej
i Ameryki Pónocnej, aby zauway, e tradycyjny model konsumpcji towarów
powoli si dewaluuje, a ludzie pragn czego wicej. Tym czym s usugi.
Podobne nasycenie (jeli nie przesycenie) rynku towarami, które s coraz
tasze i atwo dostpne, a wic automatycznie mniej podane, daje si
zauway równie w naszym kraju.
W dzisiejszym skomplikowanym wiecie zapotrzebowanie na wszelkie usugi
ronie bardzo gwatownie. Wedug moich prognoz, najblisze lata przynios
wrcz prawdziw ekspansj e-usug, które ju dzi maj coraz liczniejsz
reprezentacj w Sieci i którym sprzyja popularyzacja telepracy. W Internecie
bez problemu moemy dzi zamówi redakcj tekstu, porad prawn, audyt
strony WWW czy specjalistyczne konsultacje — wszystko w formie zdalnej.
Nie mówic ju o tym, e Sie od wielu lat jest naturalnym miejscem promocji
tradycyjnych usug, wiadczonych w „realu”.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin