Mateuszek na zaczarowanej wyspie
Scenariusz zajęć przeprowadzonych w grupie dzieci 5 letnich w dniu
Temat: Twórcze opowiadanie dzieci inspirowane historyjką obrazkową" Mateuszek na zaczarowanej wyspie".
Cele:
- zapoznanie z przygodą Mateuszka
- kształcenie myślenia przyczynowo-skutkowego
- wprowadzenie w kulturę bycia
- rozwijanie wrażliwości emocjonalnych
- pobudzanie inwencji twórczej
Cele szczegółowe.
- umie opowiadać historyjkę,
- nazywa i wyraża emocję,
- potrafi wskazać napis swojego imienia,
- potrafi pracować w grupie,
-jest aktywne, twórcze.
Metody podające: słuchanie opowiadania objaśnienie, instrukcja słowna do zabawy ruchowej, do sposobu wykonywania pracy plastycznej
-poszukujące: techniki twórczego myślenia, wypowiedzi dzieci
-ekspresyjne: zabawy dydaktyczno- ruchowe, rysowanie
-odmienna metoda I. Majchrzak- „Świat pisma"
Formy:
Zbiorowa: zabawa ruchowa Indywidualna: wypowiedzi dzieci, rysowanie,
Pomoce dydaktyczne: plansze historyjki obrazkowej, rysunki twarzy smutnej, wesołej, złej, magnetofon, kartki, kredki, flamastry, dzwoneczek.
2
Przebieg zajęcia
l. „Lekcja ciszy'1'' ( M. Montessori) - przekazywanie dzwoneczka w taki sposób by nie wydał dźwięku (zabawa służąca koncentracji uwagi),
2. Prezentacja historyjki- próby interpretacji dalszych zdarzeń wg pomysłów dzieci.
3.Zabawa ruchowa „ Znajdź swoje imię". Dzieci przy muzyce poruszają się wokół krzesełek, ustawionych na dywanie, podczas pauzy w muzyce każde dziecko odnajduje krzesełko ze swoim imieniem i wybrane dziecko przez nauczycielkę wskazuje krzesełko z napisem Mateuszek
4. Prezentacja przez nauczycielkę historyjki obrazkowej: Mateuszek na zaczarowanej wyspie"- krótka analiza.
5. Uczucia Mateuszka: Dzieci otrzymuj ą'obrazki z twarzą: wesołą, smutną, rozgniewaną. Nauczycielka przedstawia im różne sytuacje np.: sytuację powodującą smutek dzieci pokazują rysunek z miną smutną, po usłyszeniu sytuacji wesołej, dzieci pokazuj ą rysunek z wesołą miną.
Przykłady;
- Mateuszek kłóci się z mamą i tatą
- nie chce się bawić z dziećmi w parku,
-jedzie bryczką w daleki świat,
- bawi się z dziewczynkami,
- ma zły humor,
- biega i śmieje się.
6. Prace przy stolikach.
Narysuj Mateuszka takiego jakim się stał po spotkaniu z dziewczynkami z
zaczarowanej wyspy.
7. Omówienie prac.
8. Podsumowanie zajęć.
Bardzo ważne słowaTemat kompleksowy: Budujemy zasady naszej grupy.Cele:
· Ustalenie zasady stosowania form grzecznościowych: proszę, przepraszam, dziękuje.
· Zapoznanie dzieci z treścią opowiadania
· Bogacenie słownika dzieci
· Rozwijanie twórczego myślenia
Osiągnięte rezultaty:
· Dziecko potrafi zastosować w odpowiedniej sytuacji określone słowa
· Praktycznie pamięta o stosowaniu słów: proszę, dziękuje, przepraszam
· Chętnie posługuje się nimi
· Wypowiada się pełnym zdaniem, opowiada treść
Pomoce:
· Ilustracje sylwet do opowiadania
· Nagranie muzyki
· Napisy słów dla każdego dziecka
· Kolorowe papiery, pisaki
Przebieg zajęcia:
1. Zabawa na powitanie:Witam raczki /dzieci stoją w parach twarzami do siebie, klaszczą w swoje ręce/Witam prawą /klaszczą w ręce prawe/Witam lewą /klaszczą w ręce lewe/Brawo, brawo – /biją brawo w swoje ręce/
2. Ilustrowanie opowiadania pt. "Mateuszek na zaczarowanej wyspie"
3. Rozmowa na temat treści opowiadania
o Wyszczególnienie sytuacji z zastosowaniem słów: proszę, przepraszam, dziękuję
o Pokaz laleczek / Proszę, Przepraszam, Dziękuję/
4. Burza mózgów: wymyślcie sytuacje, w których zaprosicie koleżanki Mateuszka – Proszę, Przepraszam, Dziękuję
5. Zabawa ruchowa: Kogo zaprosiliśmy do zabawy? , z wykorzystaniem sylwetek dziewczynek: Proszę, Przepraszam, Dziękuję oraz nagrania muzyki
o Na przerwę w muzyce dzieci rozpoznają sylwetkę i stosują słowo, które ona prezentuje, wymieniając je z jak największą liczbą kolegów.
o Wznowienie muzyki zachęca do improwizacji ruchowej
6. Ustalenie z dziećmi: Kiedy praktycznie możemy stosować te słowa – kontrakt z dziećmi
7. Działalność plastyczna;
o Zaprojektuj bajkowy domek dla każdego z tych słów, tak aby każdy był inny
o Naklej poznane słowa na swoich domkach
o Domki zabierz do domu i powieś w widocznym dla Ciebie miejscu tak aby i tam używać tych słów
8. Wystawa prac dzieci, porównywanie pomysłów, kolorystyki, staranności prac.
9. Pożegnanie
Anna Sabuda
MATEUSZEK NA ZACZAROWANEJ WYSPIENAPISAŁA STEFANIA SZUCHOWA W niewielkim ogródku stał domek, a w nim mieszkał Mateuszek. Ten Mateuszek wymyślił sobie piosenkę, która zaczynała sie tak:Gdy tramwajem z babcia jadę,nóżki bola tylko mnie !Bo ja jestem najwazniejszyi przy oknie siedzieć chcę ! Pewnego razu Mateuszek okropnie nabroił, nadokuczał mamie, babci, rodzeństwu i dzieciom w przedszkolu. W końcu obraził sie na cały świat i postanowił iść w dalekie kraje oraz gniewać się zawsze i na wszystkich. Włożył ręce w kieszenie, pociągnął nosem, potrząsnął nie uczesaną czupryną i zaśpiewał znowu swoją własną piosenkę:Po cykierki i po lodypójdę tak, jak każdy z was,lecz nie będę stał w kolejce -niech ten stoi, kto ma czas !Mnie sie śpieszy do zabawy,ja się muszę mocno pchać !Bo ja jestem najważniejszy -mnie pierwszemu proszę dać ! Śpiewając tak Mateuszek przypomniał sobie, że w sklepie, gdzie kupował cukierki, wszyscy...
mamawojtusia2