Scenariusz zajęcia asystenckiego z rodzicamiOpracowała: Agata Więcek Przedszkole Miejskie Nr 7 w ŁodziTEMAT: „Tradycje wielkanocne”.CELE GŁÓWNE: - Zapoznanie z wybranymi zwyczajami związanymi z Wielkanocą; - Rozwijanie wyobraźni, czerpanie radości ze wspólnej zabawy z rodzicami;CELE OPERACYJNE: Dziecko:- zna tradycje wielkanocne;- swobodnie wypowiada się zainspirowane ilustracją;- przeżywa radość zabawy z rodzicami;- współpracuje z innymi dziećmi;METODY: rozmowa, samodzielnych doświadczeń, zadań stawianych do wykonania.FORMY: praca z całą grupąŚRODKI DYDAKTYCZNE: tekst wiersza, teksty zagadek, ilustracje, farby plakatowe, farby akwarelowe, świeca, kredki świecowe, szablony kurczaczka i zajączka, papier kolorowy.PRZEBIEG: 1. „Powitanie zajączka” – zabawa integracyjna – nauczyciel informuje dzieci i rodziców, że trzyma w rękach zajączka, z którym się wita. Następnie zajączek jest podawany w kręgu – każde z dzieci i rodziców wymyśla własne powitanie zajączka. Gdy zajączek obiegnie krąg, każdy kolejno wita się ze swoim sąsiadem w taki sam sposób jak wcześniej z zajączkiem.2. Rozwiązywanie zagadek – dzieci rozwiązują zagadki czytane przez nauczycielkę (baranek, zajączek, kurczaczek, pisanka)3. „Pisanki” – nauczycielka czyta wiersz S. Aleksandrzaka, w trakcie którego przypina pisanki, ilustrujące wiersz:„Pisanki”Dzieci obsiadły stół i malują pisanki:Pierwsza ma kreskiDruga – kółka złoteTrzecia - drobne kwiatyCzwarta – dużo kropekPiąta – srebrne gwiazdkiSzósta – znów zygzakiSiódma –barwne kwiaty jak astry lub makiÓsma – wąskie szlaczki z zieloniutkich listkówDziewiąta – największa – ma już prawie wszystko:I kropki i zygzaki i paseczków wieleI czerwień i złoto i błękit i zieleńI piękne kwiaty na jajku ktoś posiałDumne były z niego Hania i Małgosia4. „Zwyczaje wielkanocne”– rozmowa z dziećmi na temat tradycji wielkanocnych zainspirowana wierszem, zagadkami – dzieci swobodnie wypowiadają się na temat tradycji wielkanocnych, odszukują odpowiednie ilustracje.5. „Ozdoby świąteczne” – dzieci wybierają miejsce pracy i techniki pracy spośród propozycji:- malowanie pisanek farbami plakatowymi, akwarelowymi;- nakrapianie pisanek przy użyciu kredek świecowych i zapalonej świecy;- odrysowywanie, wycinanie zajączka, kurczaczka, ptaszka.6. „Koszyk” – ćwiczenie ciszy – dzieci skupiają się wokół elipsy, wewnątrz której umieszczony jest koszyk. Dzieci kolejno podchodzą do koszyka i układają w nim swoją pracę. Następnie wszyscy wstają, podają sobie ręce, idą wokół koszyka, podziwiając powstałą kompozycję.„Koszyk jest...” – rundka – dzieci i rodzice dzielą się swoimi wrażeniami i odczuciami z innymi.Opracowała: Agata Więcek Przedszkole Miejskie Nr 7 w Łodzi
AnanasowoMi