TEMAT: PRZYJĘCIE JEZUSA JAKO MESJASZA – UROCZYSTOŚĆ TRZECH KRÓLI
Cel dydaktyczny: zapoznanie uczniów ze znaczeniem darów złożonych Jezusowi przez Mędrców
Cel wychowawczy: zachęta do ofiarowania siebie Jezusowi
1.
Modlitwa:
2.
Sprawdzenie:
- Obecności
- Zeszytów
- Podręczników
- Wiadomości z ostatniej katechezy
3.
Zainteresowanie tematem i wymiar biblijny:
Dziś naszą katechezę rozpoczniemy od odczytania fragmentu biblijnego.
Waszym zadaniem jest zwrócić uwagę na postacie występujące w odczytanym tekście.
Mt 2, 1-15.
Gdy zaś Jezus narodził się w Betlejem w Judei za panowania króla Heroda, oto Mędrcy ze Wschodu przybyli do Jerozolimy i pytali: Gdzie jest nowo narodzony król żydowski? Ujrzeliśmy bowiem jego gwiazdę na Wschodzie i przybyliśmy oddać mu pokłon. Skoro to usłyszał król Herod, przeraził się, a z nim cała Jerozolima.
Zebrał więc wszystkich arcykapłanów i uczonych ludu i wypytywał ich, gdzie ma się narodzić Mesjasz. Ci mu odpowiedzieli: W Betlejem judzkim, bo tak napisał Prorok: A ty, Betlejem, ziemio Judy, nie jesteś zgoła najlichsze spośród głównych miast Judy, albowiem z ciebie wyjdzie władca, który będzie pasterzem ludu mego, Izraela.
Wtedy Herod przywołał potajemnie Mędrców i wypytał ich dokładnie o czas ukazania się gwiazdy. A kierując ich do Betlejem, rzekł: Udajcie się tam i wypytujcie starannie o Dziecię, a gdy Je znajdziecie donieście mi, abym i ja mógł pójść i oddać Mu pokłon. Oni zaś wysłuchawszy króla, ruszyli w drogę. A oto gwiazda, którą widzieli na Wschodzie, szła przed nimi, aż przyszła i zatrzymała się nad miejscem, gdzie było Dziecię.
Gdy ujrzeli gwiazdę, bardzo się uradowali. Weszli do domu i zobaczyli Dziecię z Matką Jego, Maryją; upadli na twarz i oddali Mu pokłon. I otworzywszy swe skarby, ofiarowali Mu dary: złoto, kadzidło i mirrę.
A otrzymawszy we śnie nakaz, żeby nie wracali do Heroda, inną drogą udali się do swojej ojczyzny. Gdy oni odjechali, oto anioł Pański ukazał się Józefowi we śnie i rzekł: Wstań, weź Dziecię i Jego Matkę i uchodź do Egiptu; pozostań tam, aż ci powiem; bo Herod będzie szukał Dziecięcia, aby Je zgładzić. On wstał, wziął w nocy Dziecię i Jego Matkę i udał się do Egiptu; tam pozostał aż do śmierci Heroda.
Teraz każda grupa otrzymuje 6 małych samoprzylepnych karteczek i odczytany wcześniej tekst biblijny. Waszym zadaniem jest na każdej karteczce napisać jedną postać z wyżej przeczytanego tekstu.
Analiza pracy.
Teraz otrzymujecie kartki A 3. Waszym zadaniem jest przykleić na niej karteczki w taki sposób, by można było potem poprowadzić strzałki i napisać relacje między tymi postaciami.
ANIOŁ PAŃSKI (daje polecenie) à JÓZEF (bierze) à JEZUS I MARYJĘ
HEROD (szuka aby zgładzić) à DZIECIĘ
HEROD () àMĘDRCY (oddalają się)
Odczyt
Sieć relacji
Pogadanka
Pismo św.
Kartka A3 + samoprzylepne karteczki + tekst biblijny
4.
Wymiar eklezjalny:
Rozpalamy kadzidło.
Co to za zapach? (kadzidło)
Gdzie i kiedy dziś używamy kadzidła? (w kościele)
Jakie jeszcze dary otrzymał Jezus?
Czy ktoś potrafi powiedzieć co symbolizuje kadzidło? (będzie trudność)
Proszę zatem otworzyć podręczniki na s.109 i powiedzieć co symbolizuje złoto, kadzidło i mirra.
W ówczesnej kulturze dym kadzidła wyrażał cześć oddawaną wyłącznie Bogu. Mędrcy, składając Jezusowi w darze kadzidło wyznali swoją wiarę w to, że Jezus jest Bogiem. Podobne znaczenie posiadało złoto. Składano je w darze królom. Ofiarując je Jezusowi Mędrcy pokazali, że uznają w nim Króla całego świata. Mirra natomiast wyrażała ich wiarę w to, że Jezus będąc Bogiem jest także prawdziwym Człowiekiem – doznaje trudu ludzkiego losu. Den dar proroczo zapowiadał cierpienie i śmierć Jezusa, gdyż mirry używano do namaszczania ciał zmarłych.
Pokaz
Praca z podręcznikiem
Zapis do zeszytu
Kadzidło, węgielek samozapalny podstawka
Podręcznik
5.
Wymiar liturgiczny:
Teraz zaśpiewamy kolędę. Mędrcy świata Monarchowie…
Śpiew
6.
Wymiar egzystencjalny:
Czy znacie jakąś tradycję związaną z Uroczystością Trzech Króli?
Co zostaje wtedy po święcone? (złoto, kadzidło i kreda)
Po co kreda? (na drzwiach piszemy K+M+B)
Co te litery symbolizują? (imiona króli)
A może ktoś pamięta tekst Starego Testamentu mówiący o znaczeniu drzwi? (Izraelici znaczyli drzwi krwią baranka)
Dlaczego to czynili? (znak krwi bronił przed śmiercią)
Posłuchajcie:
Wj 12, 21-23.
Mojżesz zwołał wszystkich starszych Izraela i rzekł do nich: Odłączcie i weźcie baranka dla waszych rodzin i zabijcie jako paschę. Weźcie gałązkę hizopu i zanurzcie ją we krwi, która jest w naczyniu, i krwią z naczynia skropcie próg i oba odrzwia. Aż do rana nie powinien nikt z was wychodzić przed drzwi swego domu.
A gdy Pan będzie przechodził, aby porazić Egipcjan, a zobaczy krew na progu i na odrzwiach, to ominie Pan takie drzwi i nie pozwoli Niszczycielowi wejść do tych domów, aby was zabijał.
Znacząc swoje mieszkania inicjałami trzech Mędrców pragniemy, aby i nas Bóg strzegł przed złem.
7.
Podsumowanie:
8.
Zadanie domowe:
9.
Modlitwa końcowa:
Załącznik.
Hasła.
– NARÓD WYBRANY SZUKA W EGIPCIE SCHRONIENIA I POŻYWIENIA;
– RODZINA JEZUSA SZUKA W EGIPCIE SCHRONIENIA I POŻYWIENIA;
- EGIPT JEST MIEJSCEM WYGNANIA;
– IZRAELICI POWRACAJĄ Z WYGNANIA NA ZNAK DANY OD BOGA;
– BÓG PRZEZ MOJŻESZA WYZWOLIŁ IZRAELITÓW Z NIEWOLI;
elcik