Operetka W. Gombrowicz c.d..odt

(16 KB) Pobierz

Akcja (streszczenie akcji Operetki napisane przez W. Gombrowicza, poprzedzające treść)

 

Akt I – przed pierwszą wojną światową, coś tak około 1910 roku.

 

Zblazowany birbant i lampart, hrabia Szarm, syn księcia Himalaj, planuje uwiedzenie Albertynki, cud dziewczynki. Ale jak nawiązać znajomość z Albertynką „nie będąc jej przedstawionym”? Szarm obmyślił intrygę: specjalnie sprowadzony złodziejaszek, młody urwipołeć i wisus, zakrwdnie się do śpiącej na ławce Albertynki i coś jej zwędzi... portmonetkę, medalion... Wtedy Szarm złapie złodziejaszka i będzie mógł bez naruszenia savoir vivre'u przedstawić się cud dziewczynce.

              Ale cóż to?! Albertynka wyczuła we śnie rękę złodziejaszka i zamarzyło się jej dotknięcie nie złodziejskie, lecz miłosne... nie do medalionu dobierające się lecz do ciała... I odtąd to dziewczę podniecone, oczarowane, marzyć będzie o nagości... i w sen zapadać, by raz jeszcze doznać dotknięcia obnażonego...

              Przekleństwo! Albowiem Szarm, wyfryzowany hrabia, wstydzi się nagości, strój uwielbia! I nie nagością będzie ją uwodził, ale szykiem swoich manier, garniturów! I nie rozbierać ją chce, a właśnie ubierać! ... w najdroższych magazynach, u luksusowych modystek...

              Ale któż to przebywa w odwiedziny z Paryża na zamek Himalaj? Sam słynny Fior, światowy mistrz i dyktator mody męsko-damskiej! Więc wielki bal ma się odbyć na zamku w połączeniu z rewią mód, na której to rewii mistrz ma lansować nowe swoje kreacje. I gdy Albertynka o nagości marzy, Strój, Moda, Szyk, poczynają wszechwładnie się panoszyć pod Fiora przewodem!

              Mistrz wszakże niepewny jest i trwożny: jakąż modę ustanowić, jaką sylwetkę lansować, gdy Czasy niejasne, schyłkowe, złowrogie, i nie wiadomo, ku czemu prze Historia?...

              Hufnagiel, hrabia i koniarz, rad mu swoich udziela. Zaprośmy, mówi gości do współpracy. Niechże to będzie maskarada, a ci ci zechcą uczestniczyć w turnieju mody, niech na strój przyszłości, przez siebie zaprojektowany, nałożą worek. Na dany znak worki opadną, jury rozda nagrody za najlepsze pomysły, a mistrz Fior, wzbogacony tymi ideami, ogłosi modę obowiązującą na najbliższe lata.

Przekleństwo! Albowiem Hufnagiel nie jest ani Hufnagielem, ani hrabią, ani koniarzem! Nie, to Józef, były kamerdyner księcia, zwolniony ogniś z służby, teraz agiator i działacz rewolucyjny. Ha, ha, ha! Wprowadzony na zamek pod przybranym nazwiskiem przez Profesora-marksistę, ten zmasakrowany terrorysta pragnie pod maską Balu Maskowego przemycić na zamek Modę bardziej krwawą, Strój bardziej okropny... chce zbuntować pucujące i glansujące obuwie Lokajstwo...on chce Rewolucji!...

 

Akt II – Bal na zamku Himalaj.

 

              Przybywają w workach goście, mający uczestniczyć w konkursie na Nową Modę.

              Szarm przyprowadza Albertykę. Obładowana garderobą (bo Szarm zamiast rozbierać, ubiera ją), a oczarowana jeszcze dotknięciem złodziejskim, wciąż zasypia... i o nagości śni... nagości sennie przyzywa...

A to do szału doprowadza Szarma i jego rywala, Firuleta. Szarm przybył na bal ze złodziejaszkiem na smyczy... czy dlatego, że chce mieć go na oku? ...żeby złodziejaszek czego nie nabroił?... a może i zazdrosny o to dotknięcie złodziejskie, swobodne, może karci go i ekscytuje, że złodziejaszek do wszystkiego może się dobrać złodziejskimi palcami?... Firulet, rywal, też złodziejaszka swego ma na smyczy.

              Niezdolni sprostać sennemu wezwaniu albertynki, Szarm i Firulet wyszydzają się wzajemnie i tragiczna żądza samounicestwienia doprowadza ich do pojedynku. Aż wreszcie, gdy Bal roztacza się w całym splendorze toalet i masek zrozpaczeni rywale-impotenci spuszczają ze smyczy złodziejaszków: niech robią co chcą, niech kradną, co wlezie, goście zaś nie wiedząc, kto ich łechce i dotyka, piszczą i szleją!...             

              Zamęt. Panika. Złodziejaszki kradną, co wlezie, goście zaś nie wiedząc, kto ich łechce i dotyka, piszczą, szaleją! Q powszechnym wyuzdaniu manier i rozprzężeniu strojów Hufnagiel-koniarz-terrorysta rusza do galopu na czele Lokajstwa...

Rewolucja.

 

Akt III – Ruiny zamku Himalaj,

 

Rewolucja.

              Wiatr Historii... Sporo czasu upłynęło. To już po obu wojnach światowych i rewolucji.

              Strój ludzki oszalał... Na wietrze, w blaskach błyskawic ukazują się najdziwniejsze przebrania: książę-lampa, proboszcz-kobieta, mundur hitlerowski, maska przeciwgazowa... wszyscy się ukrywają i nie wie się, kim się jest...

              Hufnagiel-Jeździec na czele Hufca Lokai galopuje w pogoni za faszystami i burżujami. A mistrz Fior w przerażeniu i osłupieniu usiłuje wyznać się jakoś w tej nowej Rewii Mód.

              Następuje sąd nad schwytanymi faszystami. Na późno Fior domaga się normalnej procedury sądowej. Burza! Burza! Wicher dławi, porywa...

              Lecz co to?! Ach, co to?! Szarm i Firulet wchodzą łowiąc motyle, za nimi trumna, niesiona przez dwóch grabarzy. I opowiadają smutne swoje dzieje: wtedy, na balu, Albertynka zniknęła, odnaleźli tylko obfite resztki jej garderoby! A złodziejaszki też zniknęły. Więc, w przekonaniu, że Albertynka została obnażona i zgwałcona, wybrali się w świat z tą trumną, by pogrzebać nagie ciało Albertynki.

              Wówczas wszyscy składają do trumny swe klęski i swoje cierpienia. Lecz co to?! Ach, co to?! Gdy na koniec mistrz Fior przeklinając Strój ludzki i Modę i Maski, gestem najwyższej rozpaczy składa do trumny świętą, zwykła, na zawsze nieosiągalną Nagość ludzką... z trumny powstaje naga Albertynka! ...             

              Skąd się wzięła w trumnie? Kto ją tam ukrył?

              Obaj grabarze zrzucają maski: to złodziejaszki! Oni to wykradli Albertynkę na balu, rozebrali, w trumnie ukryli...

              Nagości wiecznie młoda – młodości wiecznie naga – nagości wiecznie młoda – młodości wiecznie naga...

 

Uwagi o grze i reżyserii

 

Muzyka, kuplety, tańce, kostiumy, w klasycznym stylu dawnej wiedeńskiej operetki. Melodie łatwe, stare.

              Ale stopniowo Operetka dostaje się w wir Historii i wzbiera szaleństwem.

              Efekty burzy, wichry, gromy, z początku raczej retoryczne, w drugim, a zwłaszcza trzecim akcie, przechodzą w prawdziwą burzę. Sceny szekspirowskie trzeciego aktu niech bedą patetyczne i tragiczne.

              Przeciwstawienie strój – nagość, to zasadniczy wątek Operetki Sen o nagości człowieka, uwiązanego w strojach najdziwaczniejszych, najokropniejszych...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin