Burkot.doc

(187 KB) Pobierz

St. Burkot, Literatura PL po 1939, rozdz. 4: Kryzysy, konflikty, schyłek, s. 215-305 – 16 stron

u                   1955-68 – odrębny ch-r w dziejach kultury PL

u                   ograniczenia polityczne nie zahamowały ogólnego rozwoju

u                   wybitne osiągnięcia twórców w wielu dziedzinach sztuki spowodowały, że kultura PL (po okresie stalinowskim) odzyskiwała do pewnego stopnia swą niezależność

u                   po 1956 ustalono granice tej niezależności: tzw. „polityka kulturalna” miała ch-r restrykcyjny wobec środowisk twórczych (cenzura):

      wykreślano fragmenty „nieprawomyślne”

      ws3mywano druk książek

      nie wyświetlano niektórych filmów w kinach

      listy autorów zabronionych do druku (lub ich utworów)

u                   mechanizmy obronne: ostateczna forma w l. 70. to „II obieg” literatury (wydawnictwa niezależne)

 

Rok 1968:

u                   1968 – zamyka okres „naszej małej stabilizacji”

u                   wydarzenia w Gdańsku (14-17 XII 1970) zamykają ten okres ostatecznie: strzały do robotników (17 XII) i liczni zabici to zaprzeczenie zapewnień z X 1956; rozpad się mit o „PL drodze do socjalizmu)

u                   wydarzenia te poprzedziła decyzja o podwyżce cen na żywność i niektóre środki przemysłowe

u                   napięcia i konflikty z początku 1968 oraz działanie ze strony władz miały inny ch-r – były zwrócone przeciwko inteligencji:

      I aresztowania i procesy pracowników naukowych i twórców w W-wie i Gdańsku

      relegowanie studentów z uczelni

u                   decyzja o zawieszeniu przedstawień Dziadów w Teatrze Narodowym

u                   z pracy byli zwalniani rodzice aresztowanych studentów

u                   zaatakowano imiennie pisarzy, m.in.: Andrzejewskiego, Jasienicę, Kijowskiego, Kisielewskiego

u                   zwolniono z pracy wielu profesorów

u                   rozpoczęła się kampania antysemicka

u                   między władzą i społeczeństwem zrodził się układ konfliktowy – wzajemna wrogość i dezaprobata

u                   w świadomości potocznej dominujące stało się przeciwstawienie „my” (społeczeństwo) i „oni” (władza)

u                   wielu twórców i uczonych opuściło PL, pogłębił się i skomplikował podział na kulturę krajową i emigracyjną

u                   1969-89 – te lata były inne

u                   po krwawych wydarzeniach w Gdańsku czekano na skutki zapowiadanych zmian

u                   narastające konflikty społeczne:

1971:

      22 I – strajk okupacyjny w Stoczni Szczecińskiej i słynny apel Gierka: „Pomożecie?”

      II – strajk „kobiecy” w przemyśle tekstylnym w Łodzi

      V – manifestacja w Gdańsku i Gdyni

      IX – zwolniono z więzienia Karola Modzelewskiego i Jacka Kuronia

1972:

      V – rewizje i przesłuchania w Gdańsku i W-wie w sprawie organizacji „Wyzwolenie Narodu”

      XI – strajk na Wybrzeżu, w Łodzi, na Śląsku (aresztowano 30 górników)

u                   konflikty między władzą a intelektualistami i twórcami: XII 1975 sformułowano „Memoriał 59”, skierowany do władz państwowych:

      protest przeciwko proponowanym zmianom w konstytucji

      określał zakres podstawowych praw obywatelskich, których konstytucja nie zapewniała

      protestujący objęci zostali zakazem publikacji

      zaostrzenie cenzury

      domagano się w nim:

      wolności sumienia i wyznań religijnych”

      niezależności związków zawodowych

      prawa do strajków

      zniesienia cenzury prewencyjnej

      wolnych wyborów

      niezależności sądów

      rzeczywistej niezależności władzy ustawodawczej

u                   VI 1976 – nowa fala strajków, m.in. Radom, Ursus, Płock

u                   represje wobec strajkujących wywołały akcję pomocy rodzinom więźniów, która stała się początkiem działalności Komitetu Obrony Robotników (KOR – jawna organizacja opozycyjna)

u                   1971-89 – brak spokoju społecznego: klasa robotnicza wystąpiła w obronie własnych interesów; twórcy kształtują postawy opozycyjne

u                   zmiana literatury:

      ograniczone eksperymenty warsztatowe

      refleksja egzystencjalno-drugorzędna

      maleją funkcje terapeutyczne literatury

      maleje znaczenie odbiorcy – adresat: albo piszę się w obronie władzy, albo przeciwko niej

u                   lata 70.-80.: odchodzą twórcy z XX-l. I pokolenia wojennego (dlatego też zmienia się literatura):

1969

1970

1971

1972

1974

1976

Wierzyński

Gombrowicz

Zawieyski

Peiper

Szaniawski

Breza

Jasienica

Przyboś

Vincenz

Flukowski

Choromański

Wańkowicz

Słonimski

Grochowiak

 

1980

1982

1983

1984

1985

1986

1987

1988

Iwaszkiewicz

Kajzar

Jastrun

Andrzejewski

Białoszewski

Świrszczyńska

Iredyński

Kamieńska

Brandstaetter

Newerly

Czeszko

Parnicki

 

1990

1991

1994

Filipowicz

Rudnicki

Kantor

Kisielewski

Nowak

Łuczeński

Siejak

 

u                   przełom lat 60. i 70. – wejście nowego pokolenia twórców z odmiennej formacji intelektualnej: Nowa Fala (literatura, plastyka, teatr, film, muzyka młodzieżowa)

u                   urodzeni po wojnie

u                   nie wpisywali w swój światopogląd tragicznych doświadczeń wojennych

u                   niewielkie znaczenie okresu stalinowskiego (czas ich dzieciństwa)

u                   tożsamość ukształtował finał „naszej małej stabilizacji” (III 1968, manifestacje studenckie – protest przeciwko stagnacji, powszechnej biedzie i brakowi perspektyw rozwojowych)

u                   1971 – dyskusja w „Odrze” nt. Dylematów sztuki współczesnej: jej zaściankowość, zamykanie się w kręgu starych mitów, nienowoczesność

u                   pismo „Student” – odpowiedź na ankietę redakcji Autoportret pokolenia (m.in. Zagajewskiego, Stabry)

u                   powstaje poetycka grupa „Teraz”

u                   artykuł redakcyjny w „Kulturze”: Gwarancja praw przypomina o antyinteligenckiej kampanii z 1968-70...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin