nacjonalizacja s��w.doc

(59 KB) Pobierz

u                   1945-48 – dialog, w którym rozmijały się głosy literatury i polityki

u                   spór o realizm:

      po stronie zdecydowanych protagonistów: redaktorzy, autorzy „Kuźnicy”

      po stronie poszukujących artystycznego uzasadnienia: Wyka, Stefan Kisielewski

u                   dołączyły następne:

      sprawa XX-lecia

      dyskusja wokół dzieła J. Conrada

      emocjonalne zderzenie opinii o oświęcimskich opowiadaniach T. Borowskiego

u                   Wyka podjął na łamach „Twórczości” kwestię bilansu literackiego dorobku XX-lecia; wypowiedzieli się liczni pisarze, choć zostało to przerwane przez socrealizm (wątek oceny XX-lecia powróci od 1955, a następnie w latach 60.)

u                   spór o Conrada”:

      polemiki te były literackim kamuflażem – szło nie o samą twórczość autora, ale o jej przesłanie (powieść ta była ulubioną, pokoleniową lekturą młodych żołnierzy AK. Jej zasadnicze zagadnienie – Conradowskie pojmowanie honoru i wierności przyjętym zobowiązaniom – nie było literacką abstrakcją, lecz kwestią dramatycznych wyborów i dalszych losów)

      młody publicysta „Kuźnicy” Jan Kott w głośnym artykule O laickim tragizmie (1945) uczynił z tej etycznej kwestii pretekst do sformułowania tezy o zdradzie przywódców, którzy prostolinijną i ideową młodzież oszukali

      tezę tę publicystyka powtarzała coraz częściej (trafiła ona m.in. do Popiołu i diamentu)

      interpretacji Kotta sprzeciwiła się Dąbrowska (poważny autorytet)

      także i ten spór został szybko ugaszony

u                   dyskusja, jaka wywiązała się wokół publikowanych (1946-48) przez Borowskiego opowiadań (temat obozów koncentracyjnych)

      zarzucano mu cynizm, nihilizm, amoralność, chęć epatowania naturalistyczną interpretacją ludzkich zachowań

      autor bronił się, atakując inne książki o tej tematyce (zarzucał innym artystyczny konformizm, prostoduszną moralistykę)

      dyskusja nie wokół Borowskiego, ale wokół kwestii oceny przeżyć obozowych, przekraczających granice społecznego doświadczenia. Stała się spektakularnym fragmentem zagadnienia realizmu (ciążący na literaturze obowiązek sporządzania świadectw)

u                   I lata po wojnie: proces wieloaspektowej rewizji postaw i estetyk (wg Wyki to „rozrachunki inteligenckie”. Interpretował istotę twórczości powojennej jako autoanalizę przeprowadzaną przez PL inteligencję)

u                   1946 – ingerencja polityki stopniowo przekształcała „rozrachunki inteligenckie” w porachunki z inteligencją

u                   VIII 1948 – triumfalne zwycięstwo: w Wrocławiu zwołano Światowy Kongres Intelektualistów w Obronie Pokoju (Pablo Picasso; Irena Joliot Curie – córka M. Curie Skłodowskiej, zdobywczyni Nagrody Nobla z dziedziny chemii; awangardowy poeta Paul Eluard, malarz Ferdynand Léger, architekt Le Corbusier, rosyjski pisarz Ilja Erenburg, Francuz Vercors). Wszystkich połączył rytuał antywojennej demonstracji. Einstein nadesłał memoriał, w którym postulował międzynarodową kontrolę nad energią atomową i powszechne rozbrojenie (okrojony przez cenzurę)

u                   I 1949 – IV Zjazd ZZLP zakomunikowano pisarzom doktrynę realizmu socjalistycznego (pot. socrealizm). Twórczość literacką zobligowano do bezpośredniego odzwierciedlenia rzeczywistości pod 3 warunkami:

1.      partyjności – zgodność z oficjalnym stanowiskiem PZPR (powstała w wyniku wchłonięcia PPS przez PPR – XII 1948)

2.      ideowości – marksizm-leninizm

3.      ludowości – optyka klasowa, dominacja realiów oraz interpretacji bliskich „ludowi pracującemu miast i wsi”; zwrócono się ku wzorom folklorystycznym oraz tematyce wiejskiej w poezji i w prozie, wpisując w nie ideologiczne przesłanie. Upowszechniano literackie przeróbki ludowych baśni/bajek

u                   od dzieł artystycznych wymagano optymistycznej wymowy, walorów dydaktycznych, typowości. Twórczość respektująca te warunki nie mogła być realistyczna (swoisty nadrealizm, propagandowa utopia)

u                   pułapka dla pisarzy: jedni za socrealistyczną kulturą; większość nie

u                   chęć nowej władzy do legitymizowania się intelektualistami (służba dyplomatyczna: Miłosz, Przyboś, Tadeusz Breza, Ksawery Pruszyński, żagaryści: Jerzy Zagórski, Jerzy Putrament)

u                   IV 1948 – opublikowany w „Twórczości” Traktat moralny nadesłany z Waszyngtonu przez Miłosza:

      ostentacyjnie, dosadnie opisywał mechanizm narastającej ideologizacji życia w PL

      mówił o społecznych i etycznych konsekwencjach zmian

      zapowiedź Zniewolonego umysłu i Zdobycia władzy, decyzji o pozostaniu na Zachodzie (1951)

u                   z wojennego wygnania nie wrócili też: Lechoń, Wierzyński, Gombrowicz, Herling-Grudziński, Wańkowicz

u                   inni wracali: K. Pruszyński (1945), Tuwim (1946), Gałczyński (1946), Iłłakowiczówna (1947), Artur Międzyrzecki (1950), Słonimski (1951)

u                   w II połowie XX w. emigracja stała się istotną częścią literackiego losu – nagły jej początek dał wybuch wojny

u                   symboliczna data to 1951 – wrócił ostatni z wojennych wygnańców, Słonimski; na status uciekiniera zdecydował się Miłosz

u                   lata stalinowskie: okres żelaznej kurtyny, dopiero przełom 1956 sprawił, że została ona nieco uniesiona. Na powrót zdecydowali się: Z. Kossak-Szczucka (1957), Michał Choromański (1957), Wańkowicz (1958),Teodor Parnicki (1967)

u                   wyemigrowali: Hłasko (1958), Wat (1963), Leopold Tyrmand (1964)

u                   na długotrwałe stypendia zagraniczne wyjechali: Herbert, Mrożek

u                   emigracja kolejnych:

      antysemicki, antyinteligencki kurs w polityce wewnętrznej – cenzuralna konfiskata Dziadów, relegowanie z kilku wyższych uczelni profesorów i studentów Żydów (1968)

      wyjechali: Leszek Kołakowski, Arnold Słucki, Grynberg, Jan Kott, Adam Tarn, Wygodzki

      1971 – Włodzimierz Odojewski po uporczywych zmaganiach z cenzurą

      głównym miejscem oparcia była paryska „Kultura”. Do jej stałych autorów należeli: Gombrowicz, Miłosz, Wat, Wańkowicz, Wierzyński, Jerzy Stempowski, Bobkowski, Tyrmand, Mrożek. W latach 60. zaczęli publikować tu również ci z kraju: Andrzejewski, Stefan Kisielewski. Giedroyc, Zygmunt i Zofia Hertzowie, Józef Czapski + inni (Herling-Grudziński, Jeleński) – stworzyli wydawnictwo, które stało się zwycięską alternatywą dla literatury krajowej

u                   ważnymi ośrodkami życia literackiego: Londyn (emigracyjne instytucje polityczne, oświatowe, kulturalne, domy wydawnicze, redakcje czasopism), Monachium (PL rozgłośnia Radia Wolna Europa – źródło informacji, rola mecenatu i inspiracji)

u                   na obczyźnie tworzyły się grupy pisarzy, którzy przebywali tam od dzieciństwa: grupa poetycka Kontynenty („Nowy Merkuriusz”, „Kontynenty”)

u                   kolejna fala wyjazdów emigracyjnych: po 1980 – część pokolenia tzw. Nowej Fali (Barańczak, Adam Zagajewski, Jacek Bierezin, Christian Skrzyposzek). Powstały nowe czasopisma: „Puls” w Londynie, „Zeszyty Literackie” w Paryżu, „Archipelag” w Berlinie

u                   połączenie się literatury krajowej i emigracyjnej dzięki:

1.      zmianie ustroju politycznego (1989)

2.      otwarciu granic

3.      zniesieniu cenzury

u                   Miłosz, esej Zniewolony umysł:

      najważniejsza próba opisania mechanizmu ideologizacji świadomości literackiej

      studium powojennej świadomości wschodnio-europejskiej, poddanej działaniu obcych jej reguł politycznej, ekonomicznej organizacji życia

      konstrukcyjne elementy: parabola, alegoria

      podstawowy aparat pojęciowy: słowa-klucze (tabletki szczęścia z Nienasycenia Witkiewicza oraz pojęcie Ketmanu, sztuki ukrywania prawdziwych poglądów, pochodzące z islamu)

u                   socrealizm nie trwał długo – zainspirował wiele utworów, ale dziś ma wartość tylko dokumentacyjną

u                   okres stalinizmu w literaturze PL to lata 1949-55. Początek to zjazd literatów w Szczecinie, koniec to powstanie kabaretów Bim Bom i STS (1954) oraz przekształcenie „Po prostu” w „Tygodnik studentów i młodej inteligencji” (IX 1955); symboliczna klamra to też: publikacja poematu Broniewskiego Słowo o Stalinie (XII 1948) i ogłoszenie Poematu dla dorosłych Ważyka (VIII 1955)

u                   między tymi granicznymi datami ścierały się 2 tendencje:

1.      deklaracje lojalności składane publicznie przez cenionych autorów (broszura Andrzejewskiego Partia i twórczość pisarza – 1952, niektóre wiersze Tuwima, Gałczyńskiego, Iwaszkiewicza); odebranie „Tygodnika Powszechnego” jefo prawowitym wydawcom i uwięzienie kard. Wyszyńskiego (1953); wzniesienie w W-wie Pałacu Kultury i Nauki im. Stalina

2.      przebijające się przez cenzurę teksty krytyczne i artystyczne: artykuły ucznia Wyki – Ludwika Flaszena; zaczęto nieśmiało krytykować dydaktyzm i schematyzm powojennej twórczości. Na łamach „Nowej Kultury” (1954) ukazały się rozliczeniowe opowiadania: Brandysa (Hotel Rzymski), Dąbrowskiej (Trzecia jesień), Andrzejewskiego (Złoty lis) – ezopowa krytyka zniewalających mechanizmów. Oskarżycielski ton Poematu dla dorosłych zdumiał czytelników i zaskoczył przywódców partyjnych – autor należał do gorliwych inicjatorów socrealizmu w literaturze

u                   1956 przyniósł spektakularną odmianę – znaczne powiększenie swobód twórczych i powrót twórczości do pluralizmu estetycznego i światopoglądowego. Przekształcenia trwały do końca lat 50. – stanowiły część większego procesu politycznego i społecznego (PL Październik, przełom październikowy, odwilż – ostatnia nazwa od tytułu powieści Erenburga, PL przekład: Brzechwa, 1955)

u                   ucieczka Ważyka (głównego i najgroźniejszego „terroretyka” socrealizmu) – zaczęły pojawiać się rozrachunkowe wiersze, opowiadaniach

u                   12 III 1956, Moskwa – zmarł nagle Bierut

u                   IV – wyszedł z więzienia Gomułka

u                   VI – strajki w Poznaniu przeszły w manifestacje, przeciw którym władze użyły milicji i wojska (zginęło ponad 100 osób, ponad 1000 zostało rannych)

u                   X – uwolniona prymasa Wyszyńskiego

u                   XII – wznowiono „Tygodnik Powszechny”

u                   w PL i tzw. obozie socjalistycznym dokonywały się poważne zmiany polityczne

 

              ODZYSKIWANIE GŁOSU

u                   1956 – w dziejach PL kultury przełom tak głęboki, że należy mówić o całkowitej zmianie jej społecznej roli i odzyskaniu wewnętrznej autonomii

u                   daleko jeszcze było do niezależności, starano się nadal kontrolować kształt i treści PL kultury, ale od upadku doktryny realizmu socjalistycznego rozpoczął się proces powiększania intelektualnej swobody

u                   kurczył się monopol państwowy, rosła aktywność obywatelska

u                   powstawały środowiska i grupy intelektualne:

1955, W-wa – Klub Krzywego Koła – dyskusje na zasadnicze tematy polityczne, społeczne, światopoglądowe, artystyczne; T. Kotarbiński, Aleksander Gieysztor, Paweł Jasienica, Edward Lipiński, Leszek Kołakowski, Jan Józef Lipski, Jan Strzelecki, Maria i Stefan Ossowscy. Władze zakazały działalności w 1962

u                   aktywizacja środowisk = nowe czasopisma:

a)      1956, W-wa: „Dialog” (poświęcony dramaturgii, teatrowi), „Od nowa” (studenckie, kulturalne), „Współczesność” (Grupa Młodych Literatów)

b)     1956: „Nowe Sygnały”, „Poglądy” (Wrocław), „Przemiany” (Kraków)

c)      1957, Kraków: „Czarne na Białym” (pismo studenckie, zmienione w „Zebrę”)

d)     1957, W-wa: „Polityka”

e)      1957: grupa pisarzy (Andrzejewski na czele; Juliusz Żuławski, Hłasko, Jastrun, Ważyk) o3mują zgodę na przygotowanie pisma „Europa” (decyzja cofnięta)

f)       to samo z tworzoną przez Przybosia i Sandauera „Rzeczą” oraz „Treścią” (Kraków)

g)     1957, Kraków: reaktywowano „Znak”

h)     1957, Wrocław: „Odra”

i)       1958, W-wa: „Więź” (red. Tadeusz Mazowiecki)

j)       1958, Poznań: „Wyboje”

k)     IX 1957: zamknięte „Po prostu”

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin