Zarzadzanie procesami wyklad 6.pdf

(1311 KB) Pobierz
Struktury organizacji procesowych
dr Marcin Szplit
229393443.007.png 229393443.008.png
Krok 1 -Sformułowanie jasnej strategii. Strategia działania firmy
powinna zawierać najważniejsze decyzje ukierunkowujące jej
rozwój w zakresie: zdefiniowania najważniejszych produktów i
usług, docelowych klientów i obsługiwanego rynku, identyfikację
obszarów przewagi strategicznej oraz decyzje dotyczące alokacji
kluczowych zasobów;
Krok 2 -Opis i analiza obecnej organizacji firmy. Wykorzystując
mapę relacji można opisać podstawowe relacje zasilenie - wynik
wiążące poszczególne obszary (działy) ze sobą. Następnie
identyfikuje się wszelkie nieciągłości i błędy np. brakujące,
niepotrzebne lub nielogiczne powiązania wewnętrzne;
Krok 3 -Opis i analiza obecnie działających procesów. Etap ten
polega na identyfikacji procesów mających największy wpływ na
realizowaną strategię. Dotyczy to zarówno procesów
podstawowych, jak i wspomagających a także procesów
zarządzania. W fazie tej dokonuje się również usprawnień
przebiegów procesów w miejscach, w których ich dotychczasowy
przebieg jest niższy niż założona sprawność;
229393443.009.png 229393443.010.png
Krok 4 -Przygotowanie mapy procesu - stan pożądany oraz miar. Mapy procesu należy
przygotować w oparciu o projekty przebiegu strategicznych procesów, w których powinny być
wyeliminowane wszelkie błędy zidentyfikowane w poprzednim kroku procedury. Z kolei
opracowuje się miary oceny procesów dla celów ich późniejszej optymalizacji;
Krok 5-Zaprojektowanie struktury organizacyjnej. W oparciu o mapy procesów należy wybrać
najbardziej logiczne kryte­ria grupowania oraz budowania więzi hierarchicznych. Celem ma być
osiągnięcie maksymalnego poziomu efektywności i wydajności procesów. Kryteria oceny
struktury organizacyjnej, która w największym stopniu służy realizacji procesów to:
maksymalizacja jakości produktu i usługi,
szybkość reagowania na potrzeby klientów (elastyczność i czas),
maksymalna efektywność (minimalna liczba powtórzeń i jak najniższe koszty).
Aby spełnić te kryteria struktura organizacyjna powinni charakteryzować się:
minimalną liczbą powiązań między działami wpływającymi na osiągnięcie celów związanych z
jakością,
bliskimi i stałymi kontaktami pomiędzy wewnętrznymi klientami i dostawcami,
optymalną rozpiętością kierowania,
minimalną liczbą szczebli w strukturze organizacyjni
jak największą jasnością i czytelnością (jak najmniej nakładających się na siebie zadań i
odpowiedzialności)
Organizacja procesowa powinna spełniać postulat system samoadaptującego się do
niestabilnego otoczenia dzięki między innymi zdolności do zbierania i analizowania i formacji
oraz szybkiej i wszechstronnej reakcji;
229393443.001.png 229393443.002.png
Krok 6 -Przygotowanie opisu każdego działu
oczekiwanych wyników pracy i celów
poszczególnych działów. Opis ten powinien być
oparty na mapie relacji, na wynikach i celach
kluczowych procesów. Efektem takiego opisu jest
tablica, która łączy, kluczowe wyniki pracy funkcji
z kluczowymi czynnościami w procesie;
Krok 7 -Przygotowanie opisu stanowisk pracy.
Analogicznie jak w etapie poprzednim w
odniesieniu do działów, dokonuje się opisu
wyników pracy jakich oczekujemy od każdego ze
stanowisk pracy w nowej strukturze;
(funkcji). Etap ten polega na opisaniu
229393443.003.png 229393443.004.png
Krok 8 -Zaprojektowanie systemu efektywności pracowników dla
każdego stanowiska. W ramach systemu efektywności
pracowników bierze się pod uwagę: możliwości pracowników
wybranych na stanowiska, ich wiedzę i umiejętności oraz
warunki, w jakich mają pracować. Wprowadzanie nowej struktury
powinno poprzedzać przygotowanie warunków na poziomie
stanowisk związane z zapewnieniem zasileń i zasobów oraz
odpowiedniego systemu motywującego do realizacji założonych
celów;
Krok 9 -Wprowadzenie procesów zarządzania. Utworzenie
odpowiedniej infrastruktury do działania na poziomie
organizacji, procesu oraz stanowiska pracy umożliwia aktywację
procesów odnoszących się do zarządzania. Obejmują one:
formułowanie celów,
zarządzanie efektywnością,
alokację zasobów,
zarządzanie relacjami,
zarządzanie systemem efektywności pracowników.
229393443.005.png 229393443.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin