Prawo konkurencji wykład 1 - 02.10.doc

(28 KB) Pobierz

PRAWO KONKURENCJI WYKŁAD 1                                                                                    2.10.2011

 

dyżur soboty godz. 10.15 pokój 4.26

 

Kaziemierz Szczeczkowski "Prawo gospodarcze publiczne" wydanie 5 2010r.

Rozdział VIII prawo ochrony konkurencji i konsumentów

 

„Konsumentami jesteśmy wszyscy” - J.F.K

 

Konsumentowi i konkurencji należało udzielić ochrony – na stopie prawa prywatnego i publicznego (te dwie płaszczyzny się przenikają).

Prowadząc działalność gospodarczą przedsiębiorcy współzawodniczą – muszą być pewni, że poniżej pewnego standardu konkurenci nie zejdą.

 

Nie ma legalnej definicji konkurencji.

Pierwsi byli ekonomiści – podnieśli do rangi podstawowej wśród instytucji charakteryzujących gospodarkę rynkową.

Gospodarkę rynkową można pokazać za pomocą trzech instytucji:

                      własność prywatna

                      wolność gospodarcza

                      konkurencja

 

Gdyby nie było prawnej ochrony to gospodarka rynkowa by się posypała – czego dowodzi kryzys z lat 20 XX w. Wówczas narodził się interwencjonizm państwowy. Brak ochrony prawnej to brak konkurencji. Brak konkurencji to „dwie nogi stołka”.

 

Konkurencja – definicja orzecznicza – SN -  musiał sam sobie wyjaśnić czym jest konkurencja, którą prawo ma chronić - „konkurencja to dążenie wielu do osiągnięcia tego samego celu z jednoczesną chęcią uzyskania przewagi”.

 

Dążenie wielu – wielu przedsiębiorców, w mechanizmie współzawodnictwa

do osiągnięcia tego samego celu – cel, dla którego przedsiębiorca podejmuje działania – cel zarobkowy (zysk).

Chęcią jednoczesnego uzyskania przewagi.

 

Konkurencja występuje we wszystkich dziedzinach życia (ludzkiego). Jeżeli przedsiębiorcy znajdują się na tym samym rynku, czyli produkują zbliżone towary do siebie – to są oni konkurentami. Natomiast jeżeli funkcjonują na różnych rynkach, różnych szczeblach obrotu gospodarczego – to są to relacje między przedsiębiorcą a jego kontrahentem.

 

Producent – hurtownik – detalista – to są trzy szczeble. Relacje rynkowe doprowadziły do przewartościowania wizji prowadzenia działalności gospodarczej – np. producenci organizują własną sieć sprzedaży, nawiązują kontakt bezpośrednio z detalistą, pomijając hurtownika.

 

Im więcej tym lepiej – tym lepsza konkurencja.

 

Państwu opłaca się dawanie pomocy publicznej dla przedsiębiorstw. Jeżeli jest 10 firm i dwie padną tym słabsza konkurencja.

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin