5_dzieci_chronia_srodowisko.pdf

(6538 KB) Pobierz
5 Dzieci chronia srodowisko
Dzieci chronià
Êrodowisko
109976105.002.png
CO ROBI¢, ABY CHRONIå
ÂRODOWISKO?
Cele
Dziecko:
• wymienia i rysuje ró˝ne czynnoÊci zwiàzane z ochronà Êrodowiska,
• wyra˝a za pomocà rysunku swoje zachowania proekologiczne.
Metoda: „narysuj i napisz”, rozmowa.
Metoda polega na zaproszeniu dzieci do narysowania odpowiedzi na zadane pytanie lub
zadany temat i jeÊli to mo˝liwe, na udzieleniu pisemnej odpowiedzi, wyjaÊniajàcej co znajdu-
je si´ na rysunku. Dziecko poprzez rysunki, a nast´pnie krótkie ich opisy, wyra˝a siebie,
swój stosunek do otaczajàcego Êwiata. Póêniej analizuje si´ tylko rysunki razem z pisemny-
mi wypowiedziami. Rysunki, które nie sà opisane, nie sà analizowane ze wzgl´du na trudno-
Êci w obiektywnej ich ocenie.
Metod´ t´ z powodzeniem mo˝na zastosowaç ju˝ w przedszkolu, gdzie dzieci ustnie anali-
zujà swoje rysunki, a nauczycielka zapisuje ich wypowiedzi.
Materia∏y: arkusz papieru formatu A4 dla ka˝dego dziecka, o∏ówek i kredki.
Przebieg zaj´ç
1. Prosimy dzieci, by zastanowi∏y si´ nad tym, co ka˝de z nich robi, aby chroniç Êrodowisko.
2. Rozdajemy dzieciom materia∏y.
3. Prosimy dzieci, aby narysowa∏y samych siebie, robiàcych wszystkie rzeczy s∏u˝àce ochro-
nie Êrodowiska. Niech wykonajà tyle rysunków, ile tylko zdo∏ajà na jednej stronie arkusza
papieru (czyni to analiz´ szybszà i ∏atwiejszà). Dzieci mogà równie˝ pokolorowaç swoje
rysunki.
4. Nast´pnie dzieci podpisujà ka˝dy z obrazków albo dyktujà nam podpis.
Nie oceniamy poprawnoÊci napisanych przez dzieci tekstów, nawet jeÊli dzieci s∏abo z tym
sobie radzà. Mo˝e to znacznie ograniczyç s∏ownà ekspresj´ dzieci (nie napiszà, np. jakie-
goÊ wyrazu, gdy˝ b´dà si´ obawiaç, ˝e napiszà go b∏´dnie). Prosimy dzieci, aby napisa∏y
tak, jak im si´ wydaje, ˝e dane s∏owo powinno byç napisane.
5. Dla u∏atwienia póêniejszej analizy rysunków prosimy dzieci, aby podpisa∏y swoje prace.
Mo˝emy sami napisaç na ka˝dym rysunku imi´ i wiek dzieci m∏odszych.
6. Mo˝emy poinformowaç dzieci, ˝e rysunki nie b´dà oceniane, ale b´dà stanowiç materia∏
do dalszej pracy i punkt wyjÊcia do planowania dzia∏aƒ w ramach Programu ekozespo∏ów.
Wa˝ne jest, by dzieci us∏ysza∏y, ˝e b´dà wspó∏decydowaç o tym, nad czym b´dziemy
wspólnie pracowaç.
7. Bardzo wa˝ne jest to, aby dzieci pracowa∏y samodzielnie, uzyskamy w ten sposób rzetel-
niejsze informacje. Zwracamy uwag´ na to, aby dzieci nie dzieli∏y si´ swoimi pomys∏ami.
Wskazówki pedagogiczne
Metod´ „napisz i narysuj” mo˝emy zastosowaç w planowaniu szczegó∏owych dzia∏aƒ w
ramach Programu ekozespo∏ów (np. zwiàzanych z poszanowaniem wody, energii, wytwarza-
niem odpadów, podró˝owaniem, dokonywaniem zakupów). Przyk∏ady tematów:
Poradnik instruktora Programu ekozespo∏ów w edukacji elementarnej
5.1
109976105.003.png
• Co robi´, aby oszcz´dzaç wod´?
• Co robi´, aby oszcz´dzaç energi´?
• Co robi´, aby ograniczyç iloÊç produkowanych odpadów?
Bibliografia
Szymaƒska M., M., Metoda „Narysuj i napisz w edukacji zdrowotnej dzieci i m∏odzie˝y”,
(W:) Wychowanie zdrowotne – osiàgni´cia i perspektywy wdra˝ania do szkó∏. Ogólnopolska
Konferencja Naukowa, Kraków 14 – 15 czerwca 1996. Zeszyty naukowe nr 74 , Cz´Êç II, AWF
Kraków 1998.
Alicja Szarzyƒska
Przyk∏ad pracy dziecka na temat „Co robi´, aby chroniç Êrodowisko?
5.2
Dzieci chronià Êrodowisko
109976105.004.png
TWORZYMY PRZEDSZKOLE
PRZYJAZNE ÂRODOWISKU
Cele
Dziecko:
• wyjaÊnia poj´cie „ekologiczne przedszkole”,
• wymienia ró˝ne dzia∏ania ekologiczne, które mo˝na podejmowaç w przedszkolu i jego oto-
czeniu (np. segregacja i kompostowanie odpadów, oszcz´dzanie wody, energii, dokarmianie
ptaków itp.).
Metody: opis obrazka, rozmowa, „narysuj i napisz”.
Materia∏y: plakat „Nasze ekologiczne przedszkole”, arkusze papieru, kredki, flamastry,
emblematy s∏oneczka.
Wprowadzenie
Nie ma przedszkola w stu procentach przyjaznego Êrodowisku. Nie mniej nale˝y si´ sta-
raç, by nasze przedszkole dà˝y∏o pod tym wzgl´dem do idea∏u. Oznacza to prowadzenie
pozytywnych dzia∏aƒ na rzecz Êrodowiska, zmian´ starych przyzwyczajeƒ na nowy, ekolo-
giczny styl post´powania.
Gdy mówimy o „ekologicznym przedszkolu”, rozumiemy przez to:
• cechy budynku przedszkolnego i jego otoczenie – z jakich materia∏ów budowlanych zbu-
dowane jest przedszkole, czy przedszkole posiada urzàdzony plac zabaw dla dzieci, ogró-
dek, czy jest ono pozytywnie wkomponowane w krajobraz,
• wyposa˝enie ka˝dej sali przedszkolnej w kàcik przyrody,
• oddzia∏ywanie funkcjonowania przedszkola na Êrodowisko przyrodnicze,
• oddzia∏ywanie przedszkola na Êrodowisko spo∏eczne,
• sposób zarzàdzania przedszkolem,
• styl ˝ycia osób pracujàcych w przedszkolu i oddzia∏ywanie tych osób na innych ludzi,
• jakoÊç ˝ycia w przedszkolu, na którà sk∏adajà si´ warunki pracy, atmosfera mi´dzy ludê-
mi, nastawienie do pracy, warunki higieniczne.
W przedszkolu mo˝na chroniç Êrodowisko i równoczeÊnie oszcz´dzaç znaczne fundusze,
wprowadzajàc nowe zwyczaje dotyczàce, np.:
• mniejszego zu˝ycia energii i wody,
• wytwarzania mniejszej iloÊci Êmieci,
• zmniejszenia emisji substancji szkodliwych dla Êrodowiska,
• ochrony dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego.
Cz´sto wystarczà drobne kroki. Mo˝na, np. zmniejszyç zu˝ycie papieru, u˝ywaç drugà
stron´ arkusza na notatki i rysunki dzieci. Istnieje te˝ wiele sposobów na oszcz´dzanie ener-
gii i wody. Warto przemyÊleç, które z nich najlepiej sprawdzà si´ w przypadku naszego
przedszkola.
Odpowiedzi na pytanie „Co to jest ekologiczne przedszkole?” nale˝y szukaç w przedszkol-
nej spo∏ecznoÊci.
Wype∏nienie planszy wywieszonej w widocznym miejscu przedszkola, na której zapisane
jest powy˝sze pytanie. Wszystkie dzieci, nauczycielki, inni pracownicy przedszkola, dyrektor
Poradnik instruktora Programu ekozespo∏ów w edukacji elementarnej
5.3
109976105.005.png
b´dà zapisywaç na niej cechy, które ich zdaniem, charakteryzujà takie przedszkole. Dzieci
mogà to przedstawiç w formie rysunków. Warto w∏àczyç do tego zadania rodziców. Im wi´cej
osób wypowie si´ na temat wizji ekologicznego przedszkola, tym bardziej wnikliwy jego
obraz otrzymamy.
Po tak przeprowadzonym badaniu nale˝y przyjrzeç si´ w∏asnemu przedszkolu w kontek-
Êcie wymienionych cech. Pomocà w tym zadaniu mo˝e byç plakat „Nasze ekologiczne przed-
szkole”, przedstawiajàcy szereg dzia∏aƒ, na które nale˝y zwróciç uwag´. Warto go wykorzy-
staç w pracy z dzieçmi, jak i podczas spotkaƒ z rodzicami.
Podj´cie dzia∏aƒ ekologicznych w przedszkolu przypomina, ˝e ˝yjemy w przyrodzie i jeste-
Êmy jej cz´Êcià. To, co szkodzi przyrodzie, jest równie˝ zagro˝eniem dla cz∏owieka. Aby to
zrozumieç, powinniÊmy organizowaç wycieczki do ró˝nych ekosystemów, takich jak: las,
∏àka, pole, park, ogródki dzia∏kowe, sad, staw, zagajnik i in., prowadziç zaj´cia w ogrodzie
przedszkolnym. Dzi´ki pracy w ogrodzie przedszkolnym, dzieci w sposób bardzo przyst´pny
poznajà podstawowe prawa i prawid∏owoÊci przyrody, a jednoczeÊnie uczà si´ szacunku do
pracy, zarówno w∏asnej, jak i innych.
Przebieg zaj´ç
1. JeÊli jest to pierwsze spotkanie dzieci z poj´ciem „ekologiczne przedszkole” pytamy, co
ono, wed∏ug nich, oznacza. Co mog∏yby robiç w takim przedszkolu? W tym celu dzielimy
dzieci na kilka zespo∏ów. Dajemy ka˝demu z nich du˝y arkusz papieru i prosimy, ˝eby
narysowa∏y to, co mog∏yby robiç w ekologicznym przedszkolu. Potem dzieci podpisujà
ka˝dy z obrazków albo dyktujà nam podpis.
2. Rozmawiamy z dzieçmi o wykonanych pracach.
3. Gromadzimy dzieci przy po∏o˝onym na pod∏odze plakacie „Nasze ekologiczne przedszko-
le” i prosimy, by dok∏adnie si´ jemu przyjrza∏y. Po kilku minutach (2-3), w czasie których
pozwalamy na swobodne wypowiedzi (pytania) dzieci, zas∏aniamy plakat i pytamy: Co tu
si´ dzieje? Co robià dzieci? Jak mo˝na nazwaç ich post´powanie? Jak mo˝na nazwaç to
wszystko, co tu si´ dzieje?
4. Wspólnie ustalamy, ˝e plakat przedstawia ró˝ne dzia∏ania ekologiczne podejmowane przez
dzieci w przedszkolu i jego otoczeniu. Omawiamy te dzia∏ania, wyjaÊniamy co to jest, np.
segregacja, kompostowanie odpadów.
5. Organizujemy wycieczk´ po przedszkolu i jego otoczeniu w celu sprawdzenia, jakie dzia∏a-
nia ekologiczne sà ju˝ podejmowane, a jakie nale˝y podjàç, aby przekszta∏ciç przedszkole
w przyjazne Êrodowisku. Wycieczk´ zaczynamy od sali dzieci.
6. Zwracamy uwag´ dzieciom na to, ˝e nie wszystkiemu mogà same zaradziç, ale wiele mogà
same zmieniç na lepsze. Potrzebna b´dzie pomoc osób pracujàcych w przedszkolu, rodzi-
ców i innych osób w podejmowaniu dzia∏aƒ na rzecz ekologicznego przedszkola.
7. Rozmawiamy z dzieçmi, co powinno byç zmienione teraz w przedszkolu. Co mo˝e byç
zmienione póêniej? Co mo˝na zrobiç zaraz? Od czego mo˝na zaczàç?
8. Wspólnie z dzieçmi dokonujemy wyboru kilku dzia∏aƒ ekologicznych, które zostanà prze-
prowadzone od zaraz, np. segregacja odpadów, kompostowanie odpadów organicznych,
oszcz´dzanie energii, itp.
9. Nast´pnie zaznaczamy na plakacie emblematem, np. s∏oneczka te dzia∏ania, które dzieci
pragnà podjàç od zaraz w swoim przedszkolu. Wywieszamy plakat na Êcianie lub w innym
widocznym miejscu w sali.
Bibliografia
Angiel J., Tworzymy szko∏´ przyjaznà Êrodowisku, Podkowa LeÊna-Olsztyn 2003, Fundacja
GAP Polska, Olsztyƒskie Centrum Edukacji Ekologicznej przy W-MODN.
W´gliƒska M., Jak pracowaç z obrazkiem, Kraków 2000, Oficyna Wydawnicza Impuls.
Alicja Szarzyƒska, Zdzis∏aw Stan Nitak
5.4
Dzieci chronià Êrodowisko
109976105.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin