Multimedia_i_grafika_komputerowa_Podrecznik_do_nauki_zawodu_technik_informatyk_muteko.pdf

(2368 KB) Pobierz
Multimedia i grafika komputerowa. Podręcznik do nauki zawodu technik informatyk
Multimedia i grafika
komputerowa.
Podrêcznik do nauki zawodu
technik informatyk
Autor: Tomasz Rudny
ISBN: 978-83-246-2390-7
Format: 168 × 237, stron: 240
Podrêcznik jest zgodny z podstaw¹ programow¹ kszta³cenia
w zawodzie technik informatyk 312[01].
Profesjonalny technik informatyk nie mo¿e obyæ siê bez znajomoœci zasad dzia³ania
programów graficznych i multimedialnych. Dziêki temu podrêcznikowi uczeñ bez trudu
opanuje rozpoznawanie popularnych formatów zapisu plików, zrozumie podstawowe
ró¿nice miêdzy nimi oraz samodzielnie przeprowadzi analizê i edycjê plików dŸwiêkowych.
Dowie siê, na czym polega obróbka plików graficznych, i nauczy siê tworzyæ
zaawansowane animacje – tak¿e te z wykorzystaniem œcie¿ek oraz jêzyka skryptowego
ActionScript. Ponadto ksi¹¿ka ta przybli¿y mu kwestie zwi¹zane z prac¹ nad filmami
wideo, szczególnie w zakresie ich edycji oraz monta¿u, i przygotuje go do umieszczania
w Internecie treœci graficznych czy multimedialnych.
„Technik Informatyk” to doskona³y, charakteryzuj¹cy siê wysok¹ jakoœci¹ i kompletny
zestaw edukacyjny, przygotowany przez dysponuj¹cego ogromnym doœwiadczeniem
lidera na rynku ksi¹¿ek informatycznych – wydawnictwo Helion.
W sk³ad zestawu „Technik Informatyk” wchodz¹ tak¿e:
„Programowanie strukturalne i obiektowe. Podrêcznik do nauki zawodu
technik informatyk”
„Oprogramowanie biurowe. Podrêcznik do nauki zawodu technik informatyk”
„Urz¹dzenia techniki komputerowej. Podrêcznik do nauki zawodu
technik informatyk”
„Systemy i sieci komputerowe. Podrêcznik do nauki zawodu technik informatyk”
Podrêczniki oraz inne pomoce naukowe nale¿¹ce do tej serii zosta³y opracowane
z myœl¹ o wykszta³ceniu kompetentnych techników, którzy bez trudu poradz¹ sobie
z wyzwaniami w œwiecie wspó³czesnej informatyki.
608379411.009.png 608379411.010.png
Spis treści
Wstęp ......................................... 9
Część I Obróbka dźWIęku
rozdział 1. Sposoby zapisu dźwięku ................ 13
1.1. Analogowy zapis dźwięku...............................14
1.2. Cyfrowy zapis dźwięku .................................15
1.2.1. Częstotliwości słyszalne .......................................16
1.2.2. Wielkości charakteryzujące dźwięk ...............................16
1.3. Kompresja audio......................................17
1.4. Jakość dźwięku cyfrowego..............................18
rozdział 2. Formaty plików audio................... 21
2.1. Format WAVE ........................................21
2.2. Format MP3 .........................................22
2.2.1. Metadane pliku dźwiękowego ...................................22
2.2.2. Zasada działania kompresji MP3.................................22
2.3. Inne formaty audio ....................................24
2.4. Konwersja między formatami............................25
rozdział 3. Analiza plików dźwiękowych ............. 28
3.1. Podstawowa analiza plików dźwiękowych ..................28
3.1.1. Co to jest szum? .............................................29
3.2. Widmo sygnału.......................................31
3.2.1. Jak otrzymać widmo sygnału?...................................31
608379411.011.png 608379411.012.png 608379411.001.png
rozdział 4. Edycja plików dźwiękowych.............. 37
4.1. Podstawowa edycja plików dźwiękowych...................38
4.2. Dodawanie efektów ...................................40
4.2.1. Efekt odwrócenia a backmasking ................................43
4.3. Montaż plików dźwiękowych.............................51
4.3.1. Tablica próbek, czyli Wavetable..................................52
Część II GrafIka kOmputerOWa
rozdział 5. Graika rastrowa i wektorowa.
Modele kolorów....................... 59
5.1. Różnice między graiką rastrową i wektorową ...............59
5.2. Zastosowania i cechy graiki rastrowej.....................61
5.2.1. Co to jest DPI? ...............................................62
5.3. Zastosowania i cechy graiki wektorowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . .64
5.3.1. Wektoryzacja obrazów rastrowych ...............................64
5.4. Pojęcie koloru ........................................65
5.4.1. Trzy współrzędne koloru .......................................65
5.5. Model kolorów RGB ...................................66
5.6. Inne modele kolorów i ich zastosowania ...................68
5.6.1. Sześcian CMY ...............................................69
5.7. Model HSV ..........................................70
5.7.1. Współrzędne HSV a parametry izyczne fali świetlnej.................71
5.8. Model CIE XYZ .......................................72
rozdział 6. Oprogramowanie graiczne.............. 74
6.1. Rynek narzędzi graiki komputerowej......................74
6.2. Proste narzędzia graiczne..............................75
6.3. Narzędzia do zaawansowanej edycji obrazów...............78
6.3.1. Adobe Photoshop — narzędzie graiki rastrowej czy wektorowej? .......78
6.4. Narzędzia do tworzenia obrazów.........................80
6.4.1. Krzywe Beziera i krzywe Hermite’a ...............................80
4
608379411.002.png 608379411.003.png
rozdział 7. Formaty plików graicznych . . . . . . . . . . . . . . 85
7.1. Popularne formaty plików graicznych .....................85
7.1.1. Mapa bitowa ................................................85
7.1.2. Format GIF..................................................88
7.1.3. Format JPEG ................................................89
7.1.4. Format PNG.................................................90
7.1.5. Format PSD .................................................90
7.2. Konwersja między formatami............................91
7.3. Wybór formatu .......................................92
rozdział 8. Edycja plików graicznych ............... 97
8.1. Rysowanie prostych obiektów ...........................97
8.2. Wypełnianie kolorem i teksturą...........................99
8.3. Filtrowanie obrazów i tworzenie efektów ..................100
8.3.1. Filtry funkcyjne i otoczeniowe ..................................101
8.4. Przygotowanie obrazów na potrzeby stron internetowych.....108
8.4.1. Rozmiar obrazów i plików .....................................108
Część III anImaCja kOmputerOWa
rozdział 9. Tworzenie obiektów dla animacji ......... 113
9.1. Podstawy programu Adobe Flash........................114
9.1.1. Klatki a czas wykonania animacji................................117
9.2. Przybornik narzędzi...................................118
9.3. Tworzenie statycznych obiektów graicznych...............121
9.4. Transformacje obiektów ...............................124
9.5. Deiniowanie krzywych i praca z tekstem..................127
9.5.1. Praca z tekstem.............................................128
rozdział 10. Tworzenie prostych animacji ........... 131
10.1. Proste animacje w Adobe Flash........................131
10.1.1. Format SWF .............................................134
10.2. Ścieżka ruchu......................................136
10.3. Importowanie ilmów i rotoskopia.......................143
5
608379411.004.png 608379411.005.png 608379411.006.png
rozdział 11. Języki skryptowe w tworzeniu animacji ... 147
11.1. Składnia języka ActionScript ..........................148
11.1.1. ActionScript a inne języki skryptowe...........................148
11.2. Zmienne, wyrażenia i instrukcje języka ActionScript ........149
11.2.1. Zmienne ................................................150
11.2.2. Instrukcje................................................152
11.2.3. Komentarze w kodzie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 153
11.2.4. Wyrażenia ...............................................156
11.3. Funkcje i obiekty....................................158
11.3.1. Funkcje .................................................158
11.3.2. Obiekty .................................................159
11.4. Procedury obsługi zdarzeń i ich zastosowanie.............160
11.5. Tworzenie animacji krok po kroku ......................164
Część IV CyfrOWa Obróbka WIdeo
rozdział 12. Formaty plików wideo ................ 173
12.1. Metody kompresji wideo .............................173
12.1.1. Jak oceniać jakość kompresji wideo?..........................174
12.1.2. Kompresja wideo — podstawowe pojęcia ......................175
12.2. Format AVI ........................................175
12.2.1. Kodeki wideo.............................................177
12.3. Format MPEG......................................178
12.4. Formaty VCD, SVCD i DVD-Video ......................180
12.5. Format (kodek) DivX .................................180
12.6. Inne formaty wideo..................................181
12.7. Dobór optymalnego formatu ..........................182
rozdział 13. Nagrywanie sekwencji wideo .......... 184
13.1. Nagrywanie prostych sekwencji wideo — zrzuty z ekranu ....185
13.2. Nagrywanie sekwencji wideo za pomocą kamery ..........186
13.3. Transfer danych do komputera ........................191
13.3.1. Czy zadanie importu danych wideo jest nadal tak ważne? .........194
13.4. Przygotowanie ilmu do eksportu na nośniki CD i DVD ......194
6
608379411.007.png 608379411.008.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin