VI Ogólnopolska Konferencja Klubu SUS Jachranka, 9-11 marca 2007 r.
VI OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA KLUBU SUS
KSIĄŻECZKA POMYSŁÓW DOBREJ PRAKTYKI
VI Ogólnopolska Konferencja Klubu SUS
Pomysły dobrej nauczycielskiej praktyki
Obszary:
Motywowanie uczniów do nauki.....................................................3-15
Organizowanie atrakcyjnych zajęć pozalekcyjnych..........................15-28
Budowanie odpowiedzialności za własne czyny...............................29-35
Indywidualizacja pracy z młodzieżą mająca na względzie jej optymalny rozwój......................................................................................35-46
Walka z przemocą i agresją…………………….......................................46-49
Współpraca szkoła – dom…......................................................... 49-55
Przestrzeganie przez uczniów norm współżycia...............................56-58
Egzekwowanie obowiązków przez uczniów…….................................59-60
Pozyskiwanie środków dla szkoły..................................................61-64
Wolontariat uczniowski....................................................................64
Informacja o sieciach szkół..............................................................65
OBSZAR: MOTYWOWANIE UCZNIÓW DO NAUKI
Temat: Kubuś Puchatek i origami
Krótki opis pomysłu:
Zajęcia zintegrowane – omówienie przygody Kubusia Puchatka na podstawie lektury A. Milnego Kubuś Puchatek – zawierające treści edukacji środowiskowej i matematycznej z elementami zabaw ruchowych oraz z wykorzystaniem techniki origami.
Działania, które się sprawdziły:
Duże zaangażowanie wszystkich uczniów. Dzieci poprzez zabawową formę lekcji łatwiej przyswajają sobie i zapamiętują przekazywane treści programowe.
Przestrogi dla naśladowców:
Lekcja jest trudna do przeprowadzenia, gdyż wymaga od nauczyciela przygotowania wcześniej wielu pomocy. Forma zabawowa lekcji może stwarzać problemy z utrzymaniem dyscypliny. Mogą wystąpić trudności, jeśli dzieci nie pracowały wcześniej techniką origami.
Co dalej:
Kontynuacja takich lekcji z wykorzystaniem techniki origami.
Nazwa szkoły i miejscowość
Szkoła Podstawowa Nr 273 w Warszawie
Imię i nazwisko autora pomysłu
Dorota Pietura
Przedmiot nauczany
Nauczanie zintegrowane
Kontakt mailowy
dorota@pietura.net
Kontakt telefoniczny
0 602 667 771
NOTATKI:
Przygotowanie uczniów do sprawdzianu musi być dobrze zaplanowane i systematycznie realizowane. Uczniowie podlegają diagnozie testem próbnym w klasie 6, którego wyniki, po przeanalizowaniu, stanowią podstawę do budowania programów naprawczych.
Ocena prac uczniów w zespole nauczycieli.
Analiza wyników sprawdzianu dokonana z pomocą arkusza kalkulacyjnego.
Warsztaty dla nauczycieli, podczas których wspólnie opracowaliśmy:
· analizę sprawdzianu próbnego: co wypadło dobrze, a nad czym należy intensywnie popracować,
· schemat programu naprawczego, adresowanego do ucznia. Najprostszą techniką planowania zmian jest gwiazda pytań. Podstawowym pytaniem jest: „Po co”? Jest to pytanie o uzasadnienie tego, co chcemy zmienić. Pozostałe pytania są tylko jego konsekwencją. A zatem: „Co” trzeba zmienić? „Kiedy” należy to zmienić? „Jak” należy to zrobić? „Gdzie”, „Kto” ma to zrobić? Analogiczny program naprawczy budują wspólnie w klasie uczniowie.
Przygotowanie (z zastosowaniem narzędzia korespondencji seryjnej) dla każdego ucznia i rodzica informacji o wynikach z wyszczególnieniem, ile uczeń uzyskał punktów w każdej kategorii oraz porównanie na tle szkoły badanej próby w OKE.
Ankiety ewaluacyjne dla uczniów jako cenne źródło informacji o wspólnej pracy.
Nie ma sensu przeprowadzać więcej niż dwa testy próbne (także na podstawie badań OKE).
Korzystamy z pomysłów innych, dlatego także dodatkowo po raz pierwszy zorganizowaliśmy test próbny z rodzicami (Pomysł Dobrej Praktyki z roku 2006). Zachęcamy do poszukiwań dobrych pomysłów.
Szkoła Podstawowa nr 10 w Dębicy
Dorota Cebula
Matematyka
sp10.sekretariat@wp.pl, cebuladora@vp.pl
014 681 25 88
Wypracowanie i stosowanie jednolitych zasad zadawania pracy domowej przez wszystkich nauczycieli (przestrzeganie zasady niezadawania pracy domowej w trakcie dzwonka i po dzwonku, przestrzeganie zasady zapisywania przez uczniów każdej zadanej pracy domowej w zeszycie przedmiotowym, systematyczne sprawdzanie i ocena prac domowych). Wypracowanie i stosowanie jednolitych zasad reagowania na brak pracy domowej przez wszystkich nauczycieli (informacja w zeszycie potwierdzona przez rodziców, że się z nią zapoznali, zanotowanie w arkuszu obserwacji odrabiania prac domowych, zanotowanie w dzienniku (ewentualnie ocena negatywna, jeżeli będzie to wynikało z przedmiotowego oceniania), egzekwowanie od uczniów uzupełnienia pracy domowej, rozmowy indywidualne z rodzicami uczniów, którzy najczęściej nie odrabiają prac domowych). Wybory „Mistrza odrabiania prac domowych”. Wspomaganie uczniów w odrabianiu prac domowych, analiza wyników i prezentacja ich uczniom, nauczycielom i rodzicom, zadawanie prac domowych nie przekraczających możliwości uczniów z trudnościami w nauce, pomoc uczniom podczas zajęć wyrównawczych pomocy pedagogiczno-psychologicznej, świetlicy profilaktyczno-wychowawczej Włączenie rodziców w działania sprzyjające systematycznemu odrabianiu prac domowych.
„Wybory mistrza” wielu uczniów zmobilizowały do systematyczności i wprowadziły element rywalizacji klasowej. Uczniowie z wielkim napięciem śledzili poszczególne etapy rywalizacji.
Trudno zmobilizować nauczycieli do przestrzegania wszystkich wprowadzonych zasad.
Pomysł będziemy realizować do końca roku szkolnego, ponieważ widzimy efekty naszych działań.
Szkoła Podstawowa im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Somoninie
Barbara Rychert, Anetta Rozwadowska i zespół nauczycieli
Nauczanie zintegrowane, plastyka
basia.r1@gazeta.pl
058 684 13 05
Wszyscy uczniowie mają możliwość bezpośrednio po zajęciach odrabiania pracy domowej, rozwijania umiejętności czytania i rozwiązywania zadań matematycznych. W szkole działa „Pogotowie natychmiastowej pomocy w nauce”. W pogotowiu pracują chętni nauczyciele, pedagog oraz wolontariusze, praktykanci, absolwenci i studenci kierunków pedagogicznych. Każdy uczeń indywidualnie może korzystać z pomocy nauczyciela. Dzieci pracują różnymi metodami, aby szybko wyeliminować trudności.
Coraz więcej uczniów korzysta z tej formy pomocy. Rodzice przejawiają ogromne zadowolenie, gdyż nie zawsze udzielali fachowej pomocy. Znacznie zmniejszyła się liczba ocen niedostatecznych z poszczególnych przedmiotów. A tym samym w ocenianiu punktowym z zachowania przybyło punktów za stosunek do obowiązków szkolnych.
Dzieciom należy zapewnić dodatkowy posiłek (np. kanapkę) oraz zapewnić odwiezienie do domu, jeśli mieszkają na wsi. Informować rodziców o postępach dziecka i przekonywać, że efekty pojawiają się po pewnym, określonym czasie pracy.
Kontynuować rozpoczęte prace, pozyskiwać środki potrzebne na posiłki spoza budżetu, ewentualnie skromne wynagrodzenie dla nauczycieli.
Szkoła Podstawowa w Sarbicach
Dorota Granos, Grażyna Bielawska
Informatyka, język polski
spsarbice@pro.onet.pl
063 2791178
...
yapka1