pory roku.doc

(73 KB) Pobierz
SCENARIUSZ ZAJĘĆ

SCENARIUSZ ZAJĘĆ

(Glottodydaktyka)

 

 

OPRACOWAŁA: Alicja Buczek

 

DZIAŁ PROGRAMOWY: Wychowanie Umysłowe

 

HASŁO PROGRAMOWE: punkty 5, 6, 12 „Nauki czytania i pisania” B.Rocławskiego

 

TEMAT: Pory roku

 

CELE:

ogólne: rozwijanie analizatora słuchowego i wzrokowego

szczegółowe:

              dziecko świadomie gospodaruje oddechem podczas ćwiczeń oddechowych,

              doskonali sprawność narządów mowy (zabawa ortofoniczna do piosenki),

              uświadamia sobie rytmiczną organizację czasu (pory roku),

              dokonuje syntezy i analizy sylabowej z utrudnieniami,

              ćwiczy umiejętność porównywania i identyfikowania liter,

              poznaje linearną budowę wyrazu,

              wskazuje i nazywa kolory:

          

METODA: słowna, oglądowa, czynna;

 

FORMA:   zorganizowana w zespołach, indywidualna;

 

POMOCE: Przybornik Dienerowej (dla każdego dziecka),

             magnetofon z nagraniami piosenek „Czary-mary”, „Zagroda Mc.Donalda”,

             krążki gimnastyczne i szarfy w 4 kolorach,

             podpisane obrazki pór roku wraz z kopertą (ten sam pocięty na sylaby obrazek)

 

LITERATURA:

B.Rocławski- „Nauka czytania i pisania”

B.Rocławski- „Rozsypanki obrazkowe, sylabowe i głoskowe do nauki czytania i pisania

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PRZEBIEG ZAJĘCIA:

 

 

1.     Ćwiczenia oddechowe (przybornik Dienerowej):

 

Zabawy z chusteczką higieniczną:

„Czary-mary” (magnetofon)-  dziecko dmucha w chusteczkę próbując ją rozdzielic na 3 części;

„Płatki śniegu”- dziecko podrzuca chusteczkę do góry i dmuchając stara się jak najdłużej utrzymać ją w powietrzu;

„Powiewy wiatru”- trzymając za 2 rogi chusteczkę dziecko rytmicznie wypuszcza powietrze z ust (chusteczka unosi się i opada).

 

2.     Zabawa ortofoniczna do piosenki: „Na zagrodzie Mc.Donalda”

 

dzieci naśladują głosy zwierząt (świnka, krówka, źrebak, myszka, jeżyk-tup,tup..) i zachowania ludzi (katar: a-psik, żarty: ha, ha);

 

3.     Ćwiczenia w syntezie i analizie sylabowej z utrudnieniami.

 

„Pory roku” (zabawa)- Zabawę poprzedza krótka rozmowa na temat pór roku (mogą to być również zagadki słowne, obrazkowe, lub słuchowe). Dzieci otrzymują szarfy i dzielą się na 4 grupy według koloru szarf. Każdej grupie zostaje nadana nazwa pory roku:

 

Żółta - lato

Czerwona - jesień

Niebieska - zima

Zielona – wiosna

 

              Dzieci tańczą w kółeczkach w rytm słyszanej melodii. Na przerwę w muzyce wskazana przez nauczycielkę grupa wypowiada głośno sylabami nadaną nazwę pory roku (z wcześniej ustalonym przez grupę utrudnieniem).

Zabawę można urozmaicać podając dzieciom wyrazy charakterystyczne dla danej pory roku np.

Jesień- kolorowe liście, kasztany,...

Zima- śnieżyca, bałwanki, narty,...

Wiosna- przebiśniegi, sasanki, marzanna,...

Lato- wakacje, upały,...

 

              Wśród obrazków rozpiętych na tablicy magnetycznej każde dziecko odnajduje obrazek pory roku, do której należy. W załączonej do kartki kopercie znajduje się ten sam obrazek pocięty zgodnie z podziałem sylabowym. Dziecko składa obrazek według wzoru.

 

4.       Praca z klockami Logo

 

Dziecko wyszukuje klocki z literami znajdującymi się pod obrazkiem i układa je zgodnie z zapisem.

 

5.       Zakończenie- kolorowanie obrazka.

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin